F20 alustan madallus

F20, F21, F22, F23
Avatar
Soloing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Elo 2018, 18:11
Auto: F20 116iA -14
Paikkakunta: Tampere

Olisiko kellään kokemuksia madallusjousista tavallisten iskarien kanssa, onko mitään järkeä? Lähinnä mietinnässä olisi Eibach pro kit -25/-35mm (etu/taka) jouset. Ulkomaisilla F20 foorumeilla moni kehuu että ko. jousilla alustasta tulee sopivan jämäkkä ja ei juuri yhtään pompottava. Pariin aikaisempaan autooni olen vaihdattanut myös sport iskarit jousien kanssa mutta niissä vakioiskarit oli jo yli 150tkm ajetut. F20:ssä on kilsoja vasta 45tkm joten iskarit varmaan ihan ok kunnossa vielä?
F20 116iA -14 (~190Hv/320Nm)
Ex: Ford Focus 1.0 EcoBoost -14
Ex: Saab 9-3 SS TiDS -08
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Avatar
Soloing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Elo 2018, 18:11
Auto: F20 116iA -14
Paikkakunta: Tampere

Madallusjouset ei kaiketi ole kovin suosittuja näissä vakioalustan kanssa. Auton uutena ostavat tietty ruksii oikean sporttialustan. Eibachin jouset ja asennus kuitenkin tilattu ensi viikolle. Katsotaan minkälainen tulee.
F20 116iA -14 (~190Hv/320Nm)
Ex: Ford Focus 1.0 EcoBoost -14
Ex: Saab 9-3 SS TiDS -08
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Avatar
Soloing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Elo 2018, 18:11
Auto: F20 116iA -14
Paikkakunta: Tampere

Nyt on viikon verran ollut alla Eibachin jousisarja. Auton ajettavuus muuttui jopa yllättävän paljon paremmaksi, tuli sopivasti lisää jämäkkyyttä mutta ei kuitenkaan ole liian epämukava huonommilla teillä. Madallusta olisi voinut olla se sentin verran vähemmäkin mutta eiköhän tuolla vielä talvellakin pärjää kun hieman katsoo mistä ajaa. Olen ihan tyytyväinen hankintaan. :)
F20 116iA -14 (~190Hv/320Nm)
Ex: Ford Focus 1.0 EcoBoost -14
Ex: Saab 9-3 SS TiDS -08
Ex: Volvo S40 T4 A -02
msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27

Hyvä homma, että onnistui ja olet tyytyväinen! Mulla on F21:ssä M-sport adaptiivinen alusta ja xDrive - siihen laitoin -25mm H&R jouset ja olen kyllä myös ollut pelkästään tyytyväinen. xDrive on vähän normia korkeampi joten mielestäni nykyinen stance on just hyvä. Laitoin myös n. sentin spacerit joka nurkkaan, että sai pyöriä lähemmäs kaaria. Ajettavuus parani, on jämäkämpi ja vakaamman oloinen. Tietysti myös vähän kovempi joka tuli koettua juhannuksena mökin hiekkatiellä. Kuopat lyö aika kovaa.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Mulla oli +12mm spacerit kiinni ja 225/245 renkailla muuttui levottomaksi urissa joten spacerit pois ja pidetään vanteet piilossa lokasuojan sisällä...
msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27

*Ari* kirjoitti: 26 Kesä 2019, 05:41 Mulla oli +12mm spacerit kiinni ja 225/245 renkailla muuttui levottomaksi urissa joten spacerit pois ja pidetään vanteet piilossa lokasuojan sisällä...
Jännä juttu, ei mun autossa tollaista esiinny. Oisko sit rengastuksella ja/tai kulmien säädöillä tekemistä tähän.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Kulmat kunossa ja reilua vetelyä orkkis GY runflateilla ja vähemmän nykyisillä Conti Premiumeilla, ilman spacereita lievää vetelyä satunnaisesti urissa. Kummasti vetelyt loppuu kun poistuu uraiselta ruuhkasuomen alueelta.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Orggis Bridgestone Potenzat ei vetele kuin kylmillä säillä, siis kesärenkaat. Heti kun joku +20 niin ihan pehmoset ja paljo hiljasemmatki mitä kuumempi. Sit kun oli joku +5...+10 tai aamuisinkin välillä tota niin kyllä huomaa ennen ku notkistuvat.
Avatar
Soloing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Elo 2018, 18:11
Auto: F20 116iA -14
Paikkakunta: Tampere

Noin vuoden/10tkm ajelun jälkeen -30mm jousilla alusta alkoi tuntumaan aika pintakovalta mutta muuten löysähköltä. Nuo vakioiskarit ei ehkä kuitenkaan tykkää pidemmän päälle tuosta madalluksesta. Päätin hommata ihan oikean alustasarjan jos autoa pitäisi vielä 2-3 vuotta.

Nyt on viikon verran ollut alla Bilstein B14 korkeussäädettävä alusta. Kohtuullisen kalliiksi tuli asennuksineen mutta on kyllä huomattava parannus aikaisempaan. Bilstein on aika sporttiseksi viritetty mutta jonkinlaista pintapehmeyttä kuitenkin myös löytyy. Maantievauhdissa tuntuu sopivan napakalta mutta kaikki tien pienetkin epätasaisuudet välittyy kyllä ohjauspyörään/penkkiin asti vaikka pyörätkin on vaan 16" (ei-RF). Terävämmät montut täräyttää hieman epämiellyttävästi koko autoa. Suuntavakaus parani huomattavasti varsinkin paljon paikatulla asfalttitiellä.
Taajama-ajossa voisi olla hieman enemmän pintapehmeyttä että terävämmät montut ylittyisi siistimmin.

Alustan korkeuden sai samalla säädettyä hieman ylemmäs (-20mm) kun pelkillä madallusjousilla auton keula tippui mielestäni jo hieman liikaa.

Kokonaisuutena tuntuu ihan hyvältä hankinnalta.
F20 116iA -14 (~190Hv/320Nm)
Ex: Ford Focus 1.0 EcoBoost -14
Ex: Saab 9-3 SS TiDS -08
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Vastaa Viestiin