Onkos manuaalin vastaavista lukemista mitään tietoa? Mietin myös, että tarviiko esim kytkintä päivitellä jossain vaiheessa..Ricracing kirjoitti:Eli kyllä vaan 4 syl. 1.6 l turbo koneesta saadaan tehoja vaikka kuinka.
Mulle riittäisi sellainen maltillinen, eli tehojen ja kulutuksen optimi yhdistelmä,
joka vastaisi suurin piirtein pre-LCI F21 118i:tä.
Autolaatikko tosin kestäisi jopa 350 Nm voimia.
Mitä eroa on 116i vs. 118i Pre-LCI:n koneissa? Ja...
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Mulla ei ole autossani mitään viritys osia, joten en todellakaan osaa sanoa. Sitähän täällä yritän selvittää.
Mutta tuskin tuo väkisin vaihdettavan kytkin hajoaa pienen lisätehon takia. Se voi hajottaa ihan omalla käytöllään.
Mutta tuskin tuo väkisin vaihdettavan kytkin hajoaa pienen lisätehon takia. Se voi hajottaa ihan omalla käytöllään.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Tämä olikin mielenkiintoista tietää. Olen ollut aina persdynon perusteella sitä mieltä, että myös omassa 116i:ssä on noin 150hp. Eilen sai asiaan taas lisävahvistusta kun kävin muutemalla koeajolla 125-136hp teholuokassa ja sen jälkeen hyppäsi vanhan rattiin, niin kyllähän tuo nyt liikkuu aivan eri tavalla.
Onko kellään muuten kokemusta nykyisestä 3 pyttyisestä 118i:stä verrattuna vanhaan 4 pyttyiseen 116i:n? Onko paljon laiskemman tuntuinen, loppuuko veto ohituksissa tms ? Numerothan näissä on samaa tasoa mutta en usko, että todellisuus on. Tuota en edes viitsinyt käydä koittaa kun alkaa kuulostaa jonkun puutarhakoneen moottoreilta tollaiset 3 pyttyiset...
- elem
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 78
- Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
- Auto: 330e -20
MB A250e -21 - Paikkakunta: Pirkkala
Täällä on kokemusta uudesta 3-pyttyisestä 118i:stä reilun 8000 km verran, sen sijaan 4-pyttyisistä pre-LCI-koneista ei valitettavasti ole kokemusta. Tämä B38A15M0-kone tuntuu todella vääntävältä ja tehokkaammalta kuin mitä 136hp antaisi odottaa. Auto tuntuu liikkuvan paljon liukkaaminen kuin esim. aiempi 160hp turbonelikolla varustettu Mondeon-lotjake. Toki kiihtyvyys ei enää kesäisistä moottoritievauhdeista ylöspäin ole kummoista, mutta eipä ole juuri tarvettakaan. Ainahan silti lisäteho kelpaisi, jota tähänkin koneeseen luultavasti pelkällä uudelleenohjelmoinnilla saisi useita kymmeniä lisähevosvoimia?
Äänimaailmasta: Pienillä kaasunavauksilla ja matalilla kierroksilla kone on lähes äänetön ja värinätön, eikä pelättyä puutarhajyrsinefektiä synny. Täyskaasulla kone pitää mielenkiintoista murisevaa ääntä, joka on omasta mielestäni paljon paremman kuuloinen kuin 4-sylinterisen (kuten vaikkapa tuon ex-Mondeon ecoboostin). Ei se nyt silti tietysti mitenkään vedä vertoja ex-528i:n kuutoselle, mutta kolmosen ääni on mielestäni silti lähempänä kuutosen ääntä kuin niitä rivinelikkoja joita olen ajanut.
Teknisistä eroista vielä: Tässä BMW:n uudessa 3-sylinterisessä on ensimmäistä kertaa käytössä ihan uudelainen turbo, täysin erilainen kuin aiemmissa moottorisukupolvissa. Se on alumiinirakenteinen, siis myös turbiinikotelon osalta. Konehuonetta katsellessa kiinnitinkin huomiota siihen, että turbo näytti edelleen kiltävän alumiininväriseltä, vaikka se yleensä muuttuu nopeasti tummanpuhuvaksi. Google kertoi nopeasti mistä on kyse: http://www.continental-corporation.com/ ... er_en.html
Eli koko pakosarja ja siihen integroitu turbiinikotelo on vesijäähdytetty moottorin jäähdytysnesteellä. Turbiinikotelon pintalämpötilan ei pitäisi koskaan ylittää 120 Celsiusasetta. Tämä turbo ei siis kovemmankaan polkemisen jälkeen hehku luteenpunaisena. Jälkijäähdyttelyä ei siis kai tarvita? Toivoittavasti ennustaa myös pitkä ikää turbolle.
Äänimaailmasta: Pienillä kaasunavauksilla ja matalilla kierroksilla kone on lähes äänetön ja värinätön, eikä pelättyä puutarhajyrsinefektiä synny. Täyskaasulla kone pitää mielenkiintoista murisevaa ääntä, joka on omasta mielestäni paljon paremman kuuloinen kuin 4-sylinterisen (kuten vaikkapa tuon ex-Mondeon ecoboostin). Ei se nyt silti tietysti mitenkään vedä vertoja ex-528i:n kuutoselle, mutta kolmosen ääni on mielestäni silti lähempänä kuutosen ääntä kuin niitä rivinelikkoja joita olen ajanut.
Teknisistä eroista vielä: Tässä BMW:n uudessa 3-sylinterisessä on ensimmäistä kertaa käytössä ihan uudelainen turbo, täysin erilainen kuin aiemmissa moottorisukupolvissa. Se on alumiinirakenteinen, siis myös turbiinikotelon osalta. Konehuonetta katsellessa kiinnitinkin huomiota siihen, että turbo näytti edelleen kiltävän alumiininväriseltä, vaikka se yleensä muuttuu nopeasti tummanpuhuvaksi. Google kertoi nopeasti mistä on kyse: http://www.continental-corporation.com/ ... er_en.html
Eli koko pakosarja ja siihen integroitu turbiinikotelo on vesijäähdytetty moottorin jäähdytysnesteellä. Turbiinikotelon pintalämpötilan ei pitäisi koskaan ylittää 120 Celsiusasetta. Tämä turbo ei siis kovemmankaan polkemisen jälkeen hehku luteenpunaisena. Jälkijäähdyttelyä ei siis kai tarvita? Toivoittavasti ennustaa myös pitkä ikää turbolle.
Piti ihan käydä tänään testaamassa 3 pyttyinen 118iA. Comfort modella ei isoa eroa huomaa kuin ohitusnopeuksissa. Sport modella ero on taas melkoinen. 3 pyttyisessä on todella iso lagi varsinkin paikaltaan tai pienestä nopeudesta kiihdyttäessä verrattuna vanhaan 4 pyttyiseen. Vanha 4 pyttyinen on myös paljon kierrosherkempi ja lähtee saman tien kun kaasua näpäyttää sportilla, poljinta ei tarvitse käyttää puoltakaan, että saa saman liikkeen aikaiseksi kuin 3 pyttyisellä. Myös tehoissa tuntuu olevan se vajaa parikymmentä hepoa eroa, sen huomaa kyllä selvästi. Myös moottoritie nopeuksissa 4 pyttyinen tuntuu huomattavasti paremmin kiihtyvälle. Eli oma tuomio on, että olisi saanut Bmw jättää tuon 3 pyttyisen tekemättä.elem kirjoitti:Täällä on kokemusta uudesta 3-pyttyisestä 118i:stä reilun 8000 km verran, sen sijaan 4-pyttyisistä pre-LCI-koneista ei valitettavasti ole kokemusta. Tämä B38A15M0-kone tuntuu todella vääntävältä ja tehokkaammalta kuin mitä 136hp antaisi odottaa. Auto tuntuu liikkuvan paljon liukkaaminen kuin esim. aiempi 160hp turbonelikolla varustettu Mondeon-lotjake. Toki kiihtyvyys ei enää kesäisistä moottoritievauhdeista ylöspäin ole kummoista, mutta eipä ole juuri tarvettakaan. Ainahan silti lisäteho kelpaisi, jota tähänkin koneeseen luultavasti pelkällä uudelleenohjelmoinnilla saisi useita kymmeniä lisähevosvoimia?
Äänimaailmasta: Pienillä kaasunavauksilla ja matalilla kierroksilla kone on lähes äänetön ja värinätön, eikä pelättyä puutarhajyrsinefektiä synny. Täyskaasulla kone pitää mielenkiintoista murisevaa ääntä, joka on omasta mielestäni paljon paremman kuuloinen kuin 4-sylinterisen (kuten vaikkapa tuon ex-Mondeon ecoboostin). Ei se nyt silti tietysti mitenkään vedä vertoja ex-528i:n kuutoselle, mutta kolmosen ääni on mielestäni silti lähempänä kuutosen ääntä kuin niitä rivinelikkoja joita olen ajanut.
Teknisistä eroista vielä: Tässä BMW:n uudessa 3-sylinterisessä on ensimmäistä kertaa käytössä ihan uudelainen turbo, täysin erilainen kuin aiemmissa moottorisukupolvissa. Se on alumiinirakenteinen, siis myös turbiinikotelon osalta. Konehuonetta katsellessa kiinnitinkin huomiota siihen, että turbo näytti edelleen kiltävän alumiininväriseltä, vaikka se yleensä muuttuu nopeasti tummanpuhuvaksi. Google kertoi nopeasti mistä on kyse: http://www.continental-corporation.com/ ... er_en.html
Eli koko pakosarja ja siihen integroitu turbiinikotelo on vesijäähdytetty moottorin jäähdytysnesteellä. Turbiinikotelon pintalämpötilan ei pitäisi koskaan ylittää 120 Celsiusasetta. Tämä turbo ei siis kovemmankaan polkemisen jälkeen hehku luteenpunaisena. Jälkijäähdyttelyä ei siis kai tarvita? Toivoittavasti ennustaa myös pitkä ikää turbolle.
Tulipahan samalla todettua, että voi ristus kun se vakio alusta on surkea pullamössö. Toinen mikä myös taas vahvistui oli servotronicin sopimattomuus ykköseen. On se vaan oudon tunnoton omaan makuun.