F10 530d X-drive M-Sport

Käyttäjät esittelevät autojaan
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Penareita on tullut harrastettua vuosikymmenten mittaan:

F01 730d
e65 730dA LCI Individual
e61 530dA LCI Edition Sport
e90 318iA (<vaimon auto)
e60 530xdA LCI
e39 530dA Touring M-Sport
e46 316iA (<vaimon auto)
e39 530dA Touring
e39 523iA Touring
e30 320i

Suunta on tähän asti ollut nousujohteinen, eli isompaa tai vähintään samankokoista on tehnyt mieli, mutta nyt tuli katto vastaan F01 muodossa, joten tuli otettua "askel taaksepäin" takaisin 5-sarjaan. Ajan nykyään 3-4 krt/vko väliä Kaarina/Hki, joten nelivetoa toivottavasti tulee tarvittua.

Vähän pieneltähän tuo 5 tuntuu 7:n jälkeen, ja varsinkin siirtyminen comfort-penkeistä sportteihin ottaa vähän tottumisaikaa... Muutenhan tuo vitonen on ihan mukavasti perusvarusteltu peli. Tänään koodattiin tuo belsebubin keksimä start-stop -automatiikka niin, että auto muistaa viimeisimmän valinnan, joka on tietysti off. Minä en pidä siitä, että auto sammuu omin päin. Joudun Hgissäkin ajamaan Turun motarilta Katajanokalle, ja siinä matkalla tulee varmaan sata pysähdystä. Kuka voi kirkkain silmin väittää, että 200 käynnistystä päivässä on ihan OK 3-litraiselle diesel-moottorille???

Anekdoottina voisi mainita BMW:n mainospuheet kulutuksen paranemisesta vuosi vuodelta ja moottori moottorilta. Mulla on samankaltaista ajoa ollut viimeiset vuodet ja tässä vähän omaa tulosta:

E65 730dA, tehtaan lupaama keskikulutus 8 l/100km, mulla n. 7 l/100km
F01 730dA, tehtaan lupaama keskikulutus 7,2 l/100km, mulla n. 7 l/100km
F10 530xdA tehtaan lupaama keskikulutus kai jotain alle 6 l/100km, mulla n. 7 l/100km

Eli samoilla mennään, kun kerran sama kone on kyseessä ja suht samanlaiset autotkin...

Vermeluettelo ja pari keskinkertaista räpsyä:

Type *Value
*VIN *WBAFV31020C697369
*Type code *FV31
*Type *530DX (EUR)
*E series *F10 ()
*Series *5
*Type *LIM
*Steering *LL
*Doors *4
*Engine *N57T
*Displacement *3.00
*Power *190
*Drive *ALLR
*Transmission *AUT
*Colour *CARBONSCHWARZ METALLIC (416)
*Upholstery *STOFF GREY SHADOW ANTHRAZIT (AZAT)
*Prod.date *2011-05-05

Code *Description (interface) *Description (EPC)
S1CAA *SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE *Selection of COP-relevant vehicles
S1CBA *CO2 UMFANG *CO2 equipment
S230A *EU SPEZIFISCHE ZUSATZUMFAENGE *Extra package, EU-speciifc
S258A *BEREIFUNG MIT NOTLAUFEIGENSCHAFTEN *Tyres with runflat properties
S2NDA *M LM RAEDER DOPPELSP. 351 M, 19",MB *BMW LA wheel, M double spoke 351
S2TBA *SPORT-AUTOMATIK GETRIEBE *Sport automatic gearbox
S320A *MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL *Deleted, model lettering
P337A *M SPORTPAKET *M Sports package
S3AGA *RUECKFAHRKAMERA *Reversing camera
S423A *FUSSMATTEN IN VELOURS *Floor mats velours
S428A *WARNDREIECK *Warning triangle and first aid kit
S431A *INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND *Interior mirror with automatic-dip
S459A *SITZVERSTELLUNG, ELEKTR.MIT MEMORY *Seat adjustment, electric, with memory
S465A *DURCHLADESYSTEM *Through-loading system
S481A *SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER *Sports seat
Code *Description (interface) *Description (EPC)
S494A *SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER *Seat heating driver/passenger
S4B9A *INT.LEISTE ALUMINIUM FEINSCHLIFF *Interior trim strips,alum.finishgrinding
S4NBA *KLIMAAUTOMATIK MIT 4-ZONENREGELUNG *Autom. climate control with 4-zone ctrl
S502A *SCHEINWERFER-WASCHANLAGE *Headlight cleaning system
S508A *PARK DISTANCE CONTROL (PDC) *Park Distance Control (PDC)
S522A *XENON-LICHT *Xenon Light
S524A *ADAPTIVES KURVENLICHT *Adaptive Headlights
S575A *ZUSAETZLICHE 12-V-STECKDOSEN *Additional 12V sockets
S5ACA *FERNLICHTASSISTENT *High-beam assistant
S609A *NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL *Navigation system Professional
S610A *HEAD-UP DISPLAY *Head-up display
S612A *BMW ASSIST *BMW Assist
S614A *INTERNET VORBEREITUNG *Internet preparation
S615A *ERWEITERTE BMW ONLINE INFORMATION *Extended BMW Online Information
S616A *BMW ONLINE *BMW Online
S620A *SPRACHEINGABESYSTEM *Voice control
S633A *HANDY VORB. BUSINESS/BLUETOOTH-SCH. *Preparation, mobile phone, Business
S677A *HIFI SYSTEM PROFESSIONAL *HiFi system Professional DSP
S698A *AREA-CODE 2 *Area-Code 2 for DVD
S6AAA *BMW TELESERVICES *BMW TeleServices
S6ABA *STEUERUNG TELESERVICES *Control, Teleservices
S6FLA *USB-AUDIO-SCHNITTSTELLE *USB/audio interface
S6NFA *MUSIC-SCHNITTSTELLE FUER SMARTPHONE *Music interface for Smartphone
S6VCA *STEUERUNG COMBOX *Control, Combox
S6WAA *INSTRUMENTENKOMBI. M. ERW. UMF. *Instrument panel with extended scope
S710A *M LEDERLENKRAD *M leather steering wheel
S715A *M AERODYNAMIKPAKET *M Aerodynamics package
S754A *M HECKSPOILER *M Rear spoiler
S760A *INDIVIDUAL HOCHGLANZ SHADOW LINE *High gloss shadow line
S761A *INDIVIDUAL SONNENSCHUTZVERGLASUNG *Individual sunshade glazing
S775A *INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT *Headlining anthracite
P7A2A *INNOVATIONSPAKET II *Innovation pack II
S7SPA *NAVI PROFESSINAL M.HANDYVORB.BLUETOOTH *Navi Professional/m.-ph.prep. Bluetooth
L801A *DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG *NATIONAL VERSION GERMANY
S879A *DEUTSCH / BORDLITERATUR *On-board literature, German
S8KAA *OELWARTUNGSINT. 30.000KM/24MONATE *Dummy-SALAPA
S8SCA *LAENDERSPEZ. TELESERVICEFREISCH. *Telematics access request,country-spec.
S8TFA *AKTIVER FUSSGAENGERSCHUTZ. *Active pedestrian protection
S8THA *SPEED LIMIT INFO *SPEED LIMIT INFO
S8TLA *TAGFAHRLICHT FRONT UND HECK AKTIV *Dummy-SALAPA
S8TNA *TAGFAHRLICHT UEBER LICHTMENUE EINST *Dummy-SALAPA
S8V1A *HINWEISSCHILD NCAP *Label

*Standard equipment
Code *Description (interface) *Description (EPC)
S1CCA *AUTO START STOP FUNKTION *Auto start/stop function
S1CDA *BRAKE ENERGY REGENERATION *Brake Energy Regeneration
S548A *KILOMETERTACHO *Kilometre speedo
S851A *SPRACHVERSION DEUTSCH *Language version German

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
JukkaE60

Tähän voi todeta vain että Yes :thuup:
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Juha kirjoitti: Tänään koodattiin tuo belsebubin keksimä start-stop -automatiikka niin, että auto muistaa viimeisimmän valinnan, joka on tietysti off.
Onnea vain ajokille. Nätti laite!! :thup:
Missä teetit tuon ohjelmoinnin?
Onkohan tuosta selvyytä, miten katsastusmiehet tulee suhtautumaan ko. ohjelmointiin?
tonibergholm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Tammi 2013, 07:25
Auto: F31 320dXA M-Sport
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

EPJBMW kirjoitti: Onkohan tuosta selvyytä, miten katsastusmiehet tulee suhtautumaan ko. ohjelmointiin?
Mistä se katsastushemmo sen saisi tietää?
Kesä: K46 -12, Talvi: F31 -13
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

tonibergholm kirjoitti:
EPJBMW kirjoitti: Onkohan tuosta selvyytä, miten katsastusmiehet tulee suhtautumaan ko. ohjelmointiin?
Mistä se katsastushemmo sen saisi tietää?
Nimpä! Enkä ajatellut ottaa asiaa puheeksi :tong:

Tuossa vielä faktaa asiasta, eli valtuutettu liike kyllä tekee tuon pyydettäessä (mun kohdalla Metroauto Turku):

"Tästä on olemassa measure 51033329-04
Näistä tulee tehdä aina PuMA case jotta voimme kontrolloida mihin autoihin toiminto on muutettu.
Tämä sen takia jos asiakas myy auton eikä palauta autoa alkuperäiseen tilaan, tällöin uusi asiakas voi kokea tämän ongelmaksi/viaksi.
Best regards
BMW Group
Northern Europe"

Jouduin siis toteamaan tänään Metroautossa, että ymmärrän, että kulutus nousee ja ennen auton myymistä, auto pitää palauttaa alkuperäiseen tilaansa. Joooojoooo...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Hieno peli!

Ei ehkä ihan tähän topiciin istu, mutta minkäslaiset oli kokemukset tuosta F01:stä? Itseä kun sattuu ko. malli kiinnostamaan :mus:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Ironic32 kirjoitti:Hieno peli!

Ei ehkä ihan tähän topiciin istu, mutta minkäslaiset oli kokemukset tuosta F01:stä? Itseä kun sattuu ko. malli kiinnostamaan :mus:
Nojoo, sanotaan nyt niin, että nykyinen vitonen häviää kaikilla osa-alueilla.

Auto tuntuu pieneltä, ahtaalta, meluisalta, tärisevältä, askeettiselta ja vähäpätöiseltä seiskaan verrattuna.

Toisaalta se tuntuu näppärältä, pieneltä, käteenkäyvältä ja ketterältä.

En tiedä, kuinka epäreilu vertailu on, koska seiskassa oli dynamic drive, aktiivinen nelipyöräohjaus ja comfort-jakkarat, mutta kuitenkin... Kyllä seiska on aina seiska. Suosittelen lämpimästi. Paras auto, joka löytyy, sanon ma.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Juha kirjoitti:
Ironic32 kirjoitti:Hieno peli!

Ei ehkä ihan tähän topiciin istu, mutta minkäslaiset oli kokemukset tuosta F01:stä? Itseä kun sattuu ko. malli kiinnostamaan :mus:
Nojoo, sanotaan nyt niin, että nykyinen vitonen häviää kaikilla osa-alueilla.

Auto tuntuu pieneltä, ahtaalta, meluisalta, tärisevältä, askeettiselta ja vähäpätöiseltä seiskaan verrattuna.

Toisaalta se tuntuu näppärältä, pieneltä, käteenkäyvältä ja ketterältä.

En tiedä, kuinka epäreilu vertailu on, koska seiskassa oli dynamic drive, aktiivinen nelipyöräohjaus ja comfort-jakkarat, mutta kuitenkin... Kyllä seiska on aina seiska. Suosittelen lämpimästi. Paras auto, joka löytyy, sanon ma.
Olen jo vuosia luullut 3-sarjan laitteita parhaaksi Bemariksi. Olenko ollut väärässä kaikki nämä vuodet? Mulla ei ole ikinä ollut 7-sarjalaista, pitääköhän tuo käydä kokeilemassa ja todeta sen paremmuus ihan omakohtaisesti. :thuup:
Viimeksi muokannut ///Marko, 25 Loka 2013, 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

F10 on perusmallina tosi pappamalli, mutta M-Sporttina hyvän näköinen. Jos ei ole M-Sporttia niin mun mielestä ainoa vaihtoehto on F11 vitosesta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

///Marko kirjoitti:
Olen jo vuosia luullut 3-sarjan laitteita parhaaksi Bemariksi. Olenko ollut väärässä kaikki nämä vuodet?
Olet. Sorry. :tong:
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Hyvältä näyttää :thuup:
Voimalinjaa myöten hieno paketti!
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Hieno voimalinja ja auton kruunaa M-Sport -paketti. :thuup:
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

Erittäin hieno, onnittelut!
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

tonibergholm kirjoitti:
EPJBMW kirjoitti: Onkohan tuosta selvyytä, miten katsastusmiehet tulee suhtautumaan ko. ohjelmointiin?
Mistä se katsastushemmo sen saisi tietää?
Olisikohan tuossa sellainen mahdollisuus, että ne ohjeistettaisiin testaamaan asia, sitten kun näitä sammutusautomaatillisia autoja alkaa olla katsastusiässä? :mus:
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

EPJBMW kirjoitti:Olisikohan tuossa sellainen mahdollisuus, että ne ohjeistettaisiin testaamaan asia, sitten kun näitä sammutusautomaatillisia autoja alkaa olla katsastusiässä? :mus:
Voihan sen napin jättää asentoon jossa auto sammuu. Mutta ennen kuin tuon roskan poiskoodausta aletaan tarkistamaan, niin saisivat tutkia dieseleiden hiukkassuodattimien poistoja ja siinä samalla myös lastuviritykset. Molemmat kun ovat hyvin yleisiä ja vaikuttavat selvästi auton päästöihin.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Kerrassaan upea auto :thuup: ! Moottoripuoli ja varusteet kohillaan. M-sport kyllä kieltämättä vaikuttaa positiivisella tavalla ulkonäköön. Vielä kun olis nahkasisusta niin ai ai, makuasia toki...
EPJBMW kirjoitti:Olisikohan tuossa sellainen mahdollisuus, että ne ohjeistettaisiin testaamaan asia, sitten kun näitä sammutusautomaatillisia autoja alkaa olla katsastusiässä? :mus:
Mikä siinä niitä kiinnostaisi, off-asennolla tulevat korkeammat kulutus-ja päästölukematko, vai? Eikö se nyt ole aivan sama koodako start-stopin muistamaan aina sama asetus eli tässä tapauksessa off, vai painaako aina käynnistäessä auton tuon järjestelmän off-asentoon? Kuka sitä sitten valvoo? Entäs sitten vaihdettaessa alkuperäistä isommat vanteet ja renkaat? Menee mielestäni jo hieman hiuksien halkomiseksi koko homma :lol: .
ardilla
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 26 Kesä 2013, 14:53

Juha kirjoitti:Kyllä seiska on aina seiska. Suosittelen lämpimästi. Paras auto, joka löytyy, sanon ma.
Olen ehdottomasti samaa mieltä. Laitoin e38 750i:n jälkeen e60 LCI:n ja kyllä se sellainen tehoton pikkukippo on ollut (530xd). Kävin koeajamassa F10:n eikä tullut yhtään omistasenhaluja. Eli ilmeisesti täytyy se F01 750 xi käydä hakemassa Saksasta. Säästyy rahaakin kummasti uuteen F10:een verrattuna ja vaihtuu nakutus murinaksi. :-)

Sporttipenkit ovat myös surkeat comfortien jälkeen. Ne on niitä "vauhtireikäjuttuja", että kun sport lukee jossain, niin auto ikäänkuin muuttuu urheiluautoksi, vaikka nämä niistä hyvin kaukana ovatkin.

Neliveto on kyllä erinomainen talvella. En ottaisi käyttöautoksi enää vajaavetoista.

Onnea kuitenkin hankinnalle! Onhan tuo F10:kin ihan kiva kiesi. :-)
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Hieno kokonaisuus ja tuo M-sporttisuus keventää ulkonäköä mukavasti! :) Harmi kun hudia ei saa E91:een, se on aika luksusta!

Startstopista samaa mieltä, sinun ajoilla ehdottomasti pois vaan päältä. Katsastuksessa ei varmasti tule ongelmia, eivät testaa sitä. Ja vaikka testaisivat, siinä tulisi ongelmia kokeilla järjestelmän toimivuus aukottomasti, sillä kaikki autot eivät sammuta itseään esim. pakkasella tai tietyllä akun varauksella.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

EPJBMW kirjoitti:
Juha kirjoitti: Tänään koodattiin tuo belsebubin keksimä start-stop -automatiikka niin, että auto muistaa viimeisimmän valinnan, joka on tietysti off.
Onnea vain ajokille. Nätti laite!! :thup:
Missä teetit tuon ohjelmoinnin?
Onkohan tuosta selvyytä, miten katsastusmiehet tulee suhtautumaan ko. ohjelmointiin?
Ei kai Start/Stop toiminto ole mitenkään esim katalysaattoriin tms verrattava katsastusvaruste? Vai onko jolloin muuta tietoa? Esim katti toimii koko ajan, ja se voidaan osoittaa päästömittauksella. Mutta Start/Stop toiminto riippuu täysin ajo-olosuhteista ja kuljettajan valinnoista, ja sen pitäisi periaatteessa vaikuttaa ainoastaan polttoainekulutukseen => päästölukuihin => vuotuisen ajoneuvoveron suuruuteen. Mutta sen vaikutus taitaa olla mitätön esim verrattaesssa EGR:n poistoon, lastutuksiin yms virityksiin, niin kuin tuossa joku toinenkin jo ennätti todeta.

Vähän sama kuin tutkittaisiin katsastuksessa ajetaan ilmastointi päällä vai ei.

Muutenkin vähän turhaa ajatella Start/Stop ominaisuuden hyötyjä Suomi-liikenteessä samoilla parametreillä kuin esim Peking-Pariisi tms oikea metropoleissa jossa asialla on todellista merkitystä.
Viimeksi muokannut Havis, 28 Loka 2013, 09:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Havis kirjoitti:
EPJBMW kirjoitti:
Juha kirjoitti: Tänään koodattiin tuo belsebubin keksimä start-stop -automatiikka niin, että auto muistaa viimeisimmän valinnan, joka on tietysti off.
Onnea vain ajokille. Nätti laite!! :thup:
Missä teetit tuon ohjelmoinnin?
Onkohan tuosta selvyytä, miten katsastusmiehet tulee suhtautumaan ko. ohjelmointiin?
Ei kai Start/Stop toiminto ole mitenkään esim katalysaattoriin tms verrattava katsastusvaruste? Vai onko jolloin muuta tietoa? Esim katti toimii koko ajan, ja se voidaan osoittaa päästömittauksella. Mutta Start/Stop toiminto riippu täysin ajo-olosuhteista, ja sen pitäisi periaatteessa vaikuttaa ainoastaan polttoainekulutukseen => päästölukuihin => vuotuisen ajoneuvoveron suuruuteen. Mutta sen vaikutus taitaa olla mitätön eim verrattaesssa EGR:n poistoon, lastutuksiin yms virityksiin, niin kuin tuossa joku toinenkin jo ennätti todeta.

Vähän sama kuin tutkittaisiin katsastuksessa ajetaan ilmastointi päällä vai ei.
Juu, eikä tässä nyt tosiaan ole kyseessä toiminnon disablointi, vaan sen ohjauslogiikan muuttaminen. Kontrolli varusteen käytöstä on silti kuljettajalla. Nyt sitä ei vaan tarvitse tehdä joka käynnistyksen yhteydessä erikseen.

Eli eiköhän tämä spekulointi liene aika turhaa...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Vastaa Viestiin