Hiacen ex-E46 M3 coupe 2003 (omistaja vaihtunut!)

Käyttäjät esittelevät autojaan
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Moi, entinen autoni E91 330d M-sportti meni kaupaksi kesän lopussa ja kuukausi ajeltiin tilapäisautolla. 330d:ssä ei ollut mitään vikaa, mutta työmatkan ja kuljetustarpeen väheneminen johti siihen, että bensakoneinen BMW rupesi vaihteeksi kiinnostamaan. Ja autokuume jne jne... Paljon tuli tutkittua 135i:tä ja 335i:tä, mutta hinnat oli omaan budjettiin vielä hieman korkealla. Tuttavan E91 325i taas tuntui yllättävän laiskalta 330d:n jälkeen. E46 M3:n hinnat oli taas tullut siihen pisteeseen, että se rupesi kiinnostamaan. Haave on ollut jo pitkään jossain vaiheessa omistaa M-auto, ja nyt tuntui tilanne olevan sopiva kaikinpuolin.

Kävin koeajamassa pari vähänajettua (n.120-130tkm) 2003-mallista SMG-yksilöä Etelä-Suomessa. Auto tuntui hienolta itsessään, mutta nuo yksilöt eivät vakuuttaneet täysin. Toinen oli papereiltaan ja historialtaan epäilyttävä pommi, josta puuttui ovilistoja ja vanteista lohkeili itse maalattu musta maali. Toinen oli muuten suht ok, mutta SMG:n kytkin täristi ja oli selvästi lopussa ja auton sisusta oli tosi kulunut ja nuhjuinen. Hintaa oli autoon nähden jälkimmäisessä liikaa myös.

Auto kuitenkin mallina kiinnosti. SMG oli kovaa ajettaessa mahtava. Nopeilla vaihtoajoilla vaihteet pamahti päälle ja kiihtyvyys ei jäänyt ainakaan vaihtajasta kiinni. Manuaalilla ei varmasti pääse yhtä nopeisiin vaihtoaikoihin. Arkiajossa hitaammilla moodeilla vaihteisto oli odotuksiin nähden yllättävän ok. Ei tietenkään tavallisen automaatin veroinen tasaisuudessa ja sujuvuudessa. Pientä miettimistä oli toisinaan vaihteen suhteen. Vähän ristiriitaiset tunnelmat SMG:n toiminnasta ja vikaherkkyydestä varsinkin talvella saivat mielen kääntymään manuaalin suuntaan. Vaikka aluksi meinasin, että kyllä se SMG täytyy kokeilla.

Suomen yksilöt nettiautossa oli aika kortilla manuaaleina. Oli liikaa ajettuja, rumasti tuunattuja jne. joten Saksa rupesi kiinnostamaan. BTCF:llä nimimerkki Juhis oli tuonut jo 20 kpl kyseisiä M3:a Suomeen ja monella käyttäjillä oli hyviä kokemuksia hänestä. Eli Juhikseen yhteys ja homma lähtesi rullaamaan. Mobile.de ja autoscout laulamaan ja sieltä ryhdyttiin kartoittamaan hyviä autoja. Lopulta Stuttgartin läheltä löytyi 3 kpl päteviä yksilöitä, joista jokainen olisi kelvannut ennakkotietojen perusteella. Juhis soitti jokaiselle ja niistä yksi vaikutti pätevimmältä. Eikun lentoja varaamaan ja Juhis Saksaan. Tämä auto oli siis ensimmäinen jonka hän tsekkasi ja auto osoittautui kunnoltaan hienoksi. Viimeisin omistaja oli autoharrastaja, joka käytti tätä autoa sunnuntaikruisailuun. Autosta oli huolehdittu hyvin ja kaikki huollot tehty merkkiliikkeessä. Juuri äsken auto oli käynyt 2000e:n huollossa, jossa vaihdettu kaikki nesteet (jäähdytys, jarru, vaihteisto, perä, moottori) ja tarkistettu venttiilit ym. Eli isompi Inspection tehty. Auto oli niinkuin piti ja kaupat tehtiin. Juhikselle suuri kiitos auton hakemisesta, homma toimi mainiosti kaikinpuolin!

Autosta vähän tietoja:
BMW E46 M3 coupe 7/2003 eli ns. facelift-malli, tuolla tarkemmin uudistuksista: http://m3.madrussian.net/modelchanges.shtml
Ulkoväri Carbon Black, joka taittaa valoa vasten hieman siniseen. Tuolta madrussianista löytyy muutkin M3-värit jos kiinnostaa. Sisusta on Cinnamon-väristä nahkaa ja tottakai löytyy luxusta tihkuvat puupaneelit!

Mittarilukema nyt 162tkm, mutta kilometrejä ei todellakaan huomaa ajaessa. Ajoltaan ja sisustaltaan ihan eri planeetalta kuin ajamani suomi-yksilöt. Toki löytyy hieman kiveniskemää edestä ja takaa vasemmalta pieni naarmujälki, mihin lie auto osunut. Ei pitäisi olla kolaroitu yksilö, mutta eihän sitä täysin varmaksi voi sanoa ainakaan ilman maalinpaksuusmittaria.

m3-1b.jpg
m3-1b.jpg (790.02 KiB) Katsottu 12974 kertaa
m3-3.jpg
m3-3.jpg (884.31 KiB) Katsottu 13446 kertaa
Alla H&R:n korkeussäädettävä alusta. Nyt vielä liian matalalla, mutta talveksi pitää nostaa vähän ylöspäin. Ajossa kertaluokkaa jämäkämpi kuin 330d:n M-sport. Mutta silti satasen vauhdissa jotenkin mukavampi. Hankala selittää, mutta se pitää vaan itse todeta...

Takapönttö autossa on vaihdettu johonkin USA-malliin. Tyhjäkäynnillä kuuluu muhevaa bassojytinää ja kierrätettäessä auto rääkyy ja ulvoo komeasti. Mutta matka-ajossa pönttö on rasittava, sillä drone alle 2500rpm meinaa räjäyttää pään. Selvästi kovin ääni mitä olen M3:n sporttiputkia kuullut. Täytyy hommata vakiopönttö ja laittaa se paikalleen. Se on arkiajossa sivistynyt ja ääni on ihan mainio ylärekisterissä.

Talvirenkaat hommasin Varkaudesta toiselta M3-harrastajalta. Renkaat on 18" hakkapeliitta 5:t varustettuna M6-tyylisillä replicoilla (samantyyliset kuin nyt alla). Vähän sylettää ajaa tällä talvella, mutta ei ole nyt mahdollista ja varaa pitää toista autoa pihassa. Ja autohan tämäkin vaan on, ja lukkoperällä pääsee etenemään kyllä. Itä-Suomen talvet on onneksi lumisia ja loskakeliä on melko harvoin.

Eturenkaiden camber-kulma on vielä Saksan tyypin mutka-ajospecseissä. Täytyy vaihtaa etuiskarien "jousilautaset" tms. toisin päin ja silloin camber saadaan normaaliksi. Mutta ohjautuvuus on kyllä jotain upeaa tuolla rata-camberilla. Auto suorastaan imeytyy mutkiin.

Moottori autossa on kyllä ihan mielipuolinen. Alakierroksilla (alle 3000 rpm) auto tuntui aluksi ihan lusulta ohjelmoidun 330d:n jälkeen. 330d antoi 1500rpm jälkeen sellaisen aasinpotkun perseille, että en ole monessa autossa moista kokenut. Toisaalta meno hyytyi heti 4000rpm jälkeen. M3 taas tuntuu vasta heräävän siellä 4-5000rpm. Tuntuu jotenkin uskomattomalta kun kone vaan kiertää ja kiertää. 6000rpm jälkeen voi vielä hetken miettiä, että on sellanen 2000rpm jäljellä. Vaikka auto on alakierroksilla hieman laiskan tuntuinen, kyllä siellä on löylyä enemmän kuin 285hv/700nm 330d:ssä kun päästään yläkierroksille. 6000rpm jälkeen mennään oikeasti kovaa. Ja ne äänet, voi LOL, ROFL ja IHQQ! :curse: Muutama video kuvattu kiihdytyksistä ulkoapäin, täytyy kohta pistää näytille...

m3-2b.jpg
m3-2b.jpg (743.96 KiB) Katsottu 12974 kertaa
Vaihteiston ja kytkimen yhteispeli on myös jotain upeaa. Jo muutama kaverikin on huomannut, että auto suorastaan imaisee vaihteet sisään välillä 1-2-3 kun annetaan kunnolla löylyä. Tätäkin on hankala selittää, mutta 330d:tä ei voinut mitenkään paiskoa samalla nopeudella. Silti auto tuntuu, että se hyväksyy vaihteen kepityksen, eikä tule olo että rattaat rutisisi mitenkään. Vaihteen vaihto onnistuu jotenkin vaan todella nopeasti ja sujuvasti.

Kaikenkaikkiaan auto on kyllä hieno laitos :) Eihän sekään täydellinen ole. E46:sta huomaa kyllä, että se on vanha korimalli. E91 on kaikinpuolin kehittyneempi ja sivistyneempi auto ja varmasti mukavampi ja helpompi arkiajoon. E46 ja varsinkin M3 tuntuu alkukantaisen raa'alta autolta. Ääniä kuuluu sieltä täältä ja alusta ja ohjaus tuntuu kertovan tietapahtumat hyvin selkeästi. Ja tilaa on toki vähemmän kun on coupe kyseessä. Onneksi penkit sentään kääntyy jos jotain täytyy roudata. Täytyy kertoa myöhemmin lisää, mutta tälläiset alkufiilikset :D

Jos on Joensuussa kiinnostuneita niin voin tulla mielelläni näyttämään autoa vaikka huoltiskahvin merkeissä :)

Pieni esittelyvideo:
http://youtu.be/GSGCdLZmNZs

Vähän saundeja:
http://youtu.be/NJT3JDOl33g

Varusteita:
S261A Side airbags for rear passengers
S302A Alarm system
S313A Fold-in outside mirror (ylös sähköllä kääntyvät sivupeilit)
S358A Climate comfort windscreen
S415A Sun-blind, rear (sähköinen takalasin verho)
S423A Floor mats velours
S428A Warning triangle and first aid kit
S441A Smoker package
S464A Ski bag (suksiluukku?)
S473A Armrest front
S490A Adjustment, seat-backrest width
S494A Seat heating driver/passenger
S495A 3-point belt & head restr'nt,rear middle
S502A Headlight cleaning system
S508A Park Distance Control (PDC)

S521A Rain sensor
S522A Xenon Light (käsittääkseni bi-xenon)
S609A Navigation system Professional
S620A Voice control
S644A Preparation f mobile phone w Bluetooth
S672A CD changer for 6 CDs
S674A Hi-Fi system Harman Kardon
S760A High gloss shadow line
S774A Fine wood trim :)
S792A BMW LA wheel M 19" forged

S210A Dynamic stability control
S249A Multifunction f steering wheel
S431A Interior mirror with automatic-dip
S459A Seat adjustment, electric, with memory
S520A Fog lights
S534A Automatic air conditioning
S548A Kilometre speedo
S550A On-board computer
S710A M sports steering wheel, multifunction
S775A Headlining anthracite
S785A White direction indicator lights
Viimeksi muokannut Hiace, 18 Kesä 2013, 22:18. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Muutama lisäkuva:
m3-4.jpg
m3-4.jpg (751.47 KiB) Katsottu 13444 kertaa
m3-5.jpg
m3-5.jpg (849.13 KiB) Katsottu 13444 kertaa
m3-6.jpg
m3-6.jpg (873.47 KiB) Katsottu 13444 kertaa
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Onneksi olkoon! Kyllä on siisti ja hyväkuntoinen M3. Tuo mittaristo on ihailtavan selkeä vs. nykymallien discovalaistus.
Ex: E60/F10
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

:thuup: Carbon black näyttää hienolta ja bonari manuaaliaskista.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Mahtava kampe!! :thup:
Kaikenkaikkiaan auto on kyllä hieno laitos Eihän sekään täydellinen ole. E46:sta huomaa kyllä, että se on vanha korimalli. E91 on kaikinpuolin kehittyneempi ja sivistyneempi auto ja varmasti mukavampi ja helpompi arkiajoon. E46 ja varsinkin M3 tuntuu alkukantaisen raa'alta autolta.
Tähän täytyy sen verran puuttua, että minun mielestä E39 ja E46 on esim. sisustaltaan ja vieläpä ulkokuoreltaakin hyvännäköisiä laitteita. En siis ihan täysin allekirjoita tuota, että E9x olisi kaikinpuolin fiksumpi peli.

Molemmat hyviä autoja, mutta kyllä minäkin tuon E90:n vaihtaisin E46 M3een milloin tahansa ;) :lol:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Pisteet korkealta kiertävän bensakoneen hankinnasta. Kun tuollaisen makuun pääsee, ei dieseleitä osaa enää kaivata. ;) Onnea hankinnalle!
ex. E63 650i, E88 125i
Avatar
JiiJii71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
Auto: keltainen tsekkiverrari
Paikkakunta: Imatra

Hiacen juttuja on mukava lukea; kirjoitustyyli on positiivista ja monipuolista. Huumori ja sarkasmi on sisälletetty tarinankerrontaan luontevalla tavalla. Niin - ja autovalinta aika nappi. Onnea uudelle Autolle!
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
Avatar
mikasa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 17 Elo 2011, 21:00
Auto: E93 320i '12

Erittäin siisti. Mielestäni E46 m coupe lci korimalli on ulkoapäin todella hieno, ja kyseinen auto näyttää hyvin kohdellulta. Toivottavasti löydät vielä mallin omat vanteet tuohon, jos sellaisia tarvitset.

Mittaristo on tosiaan mukavan selkeän näköinen ja näyttää sisältävän muuttuvan yläkierrosten punaisen alueen, upea yksityiskohta :) . Moottoritila on pestyn näköinen, mutta pääasia että auto on hyvin huollettu ja kone kiertää iloisesti. Sisustan väritys on tuohon sopiva (minkä niminen väri muuten on?) ja nahat näyttävät ehjiltä, saisikohan hyvillä nahanhoitotuotteilla nahkojen hienoista kiiltoa vähennettyä?

Ajamisen iloa,
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Voi kristus,että on komia ohjus!
Onnittelut loistavasta valinnasta!
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Kiitos kaikille positiivisista kommenteista! :) ei sillä, saahan sitä toki toisenlaistakin kommenttia esittää. Ja sarkasmia, mihinkäs mie sellasta kirjotin...? :)

Nahkojen väri on Cinnamon. Nahan hoitoa täytyy vielä opetella, ensimmäiset nahkapenkit itselläni. Täältä löytyy tavallisten sisustojen värit, individualit puuttuu toki listasta: http://m3.madrussian.net/stdintcolors.shtml
Tavalliset ulkovärit: http://m3.madrussian.net/stdextcolors.shtml
Talvirenkaiden myyjällä oli Laguna Seca-sininen M3, joka on kyllä käsittämättömän hieno väri.

Kesärenkaiden vannetyyppi ei ole ihan eniten mieleen, ehkä ensi kesäksi aikomus ois laittaa alle jotain muuta. Tykkään orkkislookista, joten joko 19" M3 orkkisvanteet tai 19" M3 CSL replicat kiinnostaisi eniten. Tai aidot CSL:t, mutta taitaa olla hinnoissaan...siinä vielä mallia:
m3orig.jpg
m3orig.jpg (38.5 KiB) Katsottu 13302 kertaa
m3csl.jpg
m3csl.jpg (89.45 KiB) Katsottu 13302 kertaa
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Hiace kirjoitti: Tykkään orkkislookista
:thuup:

Kerta kaikkiaan komee peli ja peukut tuosta originaali ajatuksesta!!
Onnea vaan uutukaiselle.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Täältä ääni noille CSL-vanteille. Sopii loistavasti tuohon autoon.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

Onnea vain uudelle hankinnalle. Komea peli! :thuup: Kesävanteiksi kävisi ulkonäöllisesti nuo CSL:t aivan täydellisesti. Nuo orkkisvanteet jäävät 5-1 tappiolle omaan makuun.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Micco kirjoitti:Onnea vain uudelle hankinnalle. Komea peli! :thuup: Kesävanteiksi kävisi ulkonäöllisesti nuo CSL:t aivan täydellisesti. Nuo orkkisvanteet jäävät 5-1 tappiolle omaan makuun.
Komppaan kaikessa :thup:
Avatar
ekiX
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 06:29
Auto: E92 325iA '07

Jos on yhtä siisti livenä kuin kuvissa, on kyllä unelma kärry. Vanteiden vaihtoon lähtisin vain jos ois reilusti ylimääräistä sijoitettavaksi.
Avatar
sonikk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Tammi 2011, 20:27
Auto: F11 520dA
Paikkakunta: Kerava

Upea peli, E46 M3 pysyy sitkeästi haaveissa itselläkin.
Kuva
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Tuosta pikku esittelyvideo. Jos kuva kertoo 1000x enemmän kuin sana, niin liikkuva kuva kertonee vielä enemmän. Videoon pääsee vain tämän linkin kautta:

http://youtu.be/GSGCdLZmNZs

Ja tuossa muutama otos saundeista tuolla olemattomalla usa-vaimentimella. Video kuvattu iPhonella, joka ei ihan tallenna todellista fiilistä. Livenä auton ulkoa saundit oli tyhjällä tehdasalueella aika muikeat, ääni kun kaikui vielä rakennusten seinistä komeasti. Tie oli täysin tyhjä joten oli turvallista kiihdytellä noin sataseen. Kaveri ajoi joten saattoi olla vähän ujo vielä kierrosten suhteen, helposti tulee vaihdettua liian ajoissa kun ei vaan tajua, että nyt ei olla dieselillä liikkeellä.

http://youtu.be/NJT3JDOl33g

Niin, ja kiitos taas muillekin kommenteista :)
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

:thup: Komia on laitos! Komppaan kaikkia edellisiä kehuja :lol: Täytyypä tulla tarkastamaan livenä, kun Joensuussa päin liikun :drool:
Avatar
sonikk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Tammi 2011, 20:27
Auto: F11 520dA
Paikkakunta: Kerava

Niin ja piti vielä sanoa että nuo vanteetkaan ei näytä ollenkaan pahalta verrattuna joihinkin 7,5x17" replicoihin puoli metriä kaarien sisällä. :)
Kuva
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Naapurit kyllä huomaa kun Hiace lähtee töihin aamulla :lol:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Vastaa Viestiin