Niinkuin toisessa ketjussa kirjoittelin, turbossa havaittu vikaa ja se menee vaihtoon. Turbo oli pitänyt pientä ääntä tyhjäkäynnillä ja kaupunkinopeuksissa, joten eberin asennuksen yhteydessä päätettiin vilkaista turboa. Huomattiin, että kompressoripuolen siipien kärjet olivat aivan röpelöiset, ihan kuin joku olisi osunut niihin. Joka tapauksessa päätin turbon vaihtaa, sillä on kuitenkin pieni mahdollisuus että vika pahenee, jos siivet lohkeaa enemmän tai jotakin muuta tapahtuu.
Turbon hinta on marmorilla n.1700e, joten aika tyyriiltä vinkumiselta vaikutti aluksi. Hieman selvittelin asiaa, ja löysin täältä huollon, joka suostui vaihtamaan turbon, jonka tilaisin Saksasta. http://www.turbolader.net -kaupasta löytyi uusi merkkiturbo hintaan 950 + 40 postikuluja. Asennukseen menee kuulemma noin 3 tuntia, sillä huollossa on töissä entinen Hartikaisen bmw-mekaanikko ja osaamista pitäisi löytyä. Samalla asennutan huohotinputken lämmittimen. Jos turbo on aikanaan hajonnut esim. irronneen jääpalan vuoksi, tuo riski ainakin pitäisi vähentyä kun tulee huohottimeen lämmitys.
Ensi perjantaina pitäisi auto olla valmis, joten ei auta kun siihen asti odotella...
Hiacen BMW 330d E91 Le Mans Blue
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 08 Tammi 2012, 15:30
- Auto: E30 320i Sportpaket
E34 520i
F01 730d
Harmillinen homma toi turbon kajahtaminen. Toivotaan tästä eteenpäin huolettomampia kilometrejä.
Mutta muuten auto on kyllä tosi nätti ja M-sport yhdessä LeMans Blaun kanssa toimii aina. Muuten hienot varusteet, mutta vakionopeudensäädin monen saksantuonnin tapaan näyttää puuttuuvan. Onko tuolla helppo pitää tasaista matkanopeutta ilman tuota cruisea?
Mutta muuten auto on kyllä tosi nätti ja M-sport yhdessä LeMans Blaun kanssa toimii aina. Muuten hienot varusteet, mutta vakionopeudensäädin monen saksantuonnin tapaan näyttää puuttuuvan. Onko tuolla helppo pitää tasaista matkanopeutta ilman tuota cruisea?
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Joo, harmi homma ja toivotaan että tästä lähtien pelaa hyvin. Varusteet on tosiaan mulle ihan riittävät, mutta vakkaria välillä kaipaa. Tosin työmatkalla on aina sen verran liikennettä, joten pidemmillä matkoilla vasta tulisi tarpeeseen. Matkanopeuden ylläpito sujuu ihan hyvin, tosin kyllähän se helposti nopeus karkaa 80 alueella 100 päälle jos keskittyminen herpaantuu. Ei ollu tuota vaaraa entisellä '87 Hiacellani
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Tämmöinen tuli tänään UPS:n välityksellä:
Sisällä oli tällainen mötkylä:
Jännä oli tutkia turbon rakennetta, kun en ikinä ollut sitä näin läheltä päässyt hypistelemään. Tuo alumiininen osa lienee turbon kompressoripuoli (imusarjaan) ja tummempi osa turbiinipuoli (pakopuolella), jos oikein älysin. Lieköhän tuo ohut vipu ja sen mekanismi muuttuvaan geometriaan liittyvä säädin? Vivun ylävasemmalla lienee öljylle reitti joko sisään tai ulos. Turbossa ei ollut selviä liittimiä missään ohjauselektroniikalle, en tiedä ovatko piilotettu tuon mustan kuvun alle. Onneksi ei itse tarvitse asentaa
Perjantaina ois asennus varattu, toivottavasti asentuu sujuvasti.
Sisällä oli tällainen mötkylä:
Jännä oli tutkia turbon rakennetta, kun en ikinä ollut sitä näin läheltä päässyt hypistelemään. Tuo alumiininen osa lienee turbon kompressoripuoli (imusarjaan) ja tummempi osa turbiinipuoli (pakopuolella), jos oikein älysin. Lieköhän tuo ohut vipu ja sen mekanismi muuttuvaan geometriaan liittyvä säädin? Vivun ylävasemmalla lienee öljylle reitti joko sisään tai ulos. Turbossa ei ollut selviä liittimiä missään ohjauselektroniikalle, en tiedä ovatko piilotettu tuon mustan kuvun alle. Onneksi ei itse tarvitse asentaa
Perjantaina ois asennus varattu, toivottavasti asentuu sujuvasti.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 08 Tammi 2012, 15:30
- Auto: E30 320i Sportpaket
E34 520i
F01 730d
Kyllähän tuo uutuuttaan kiiltelevänä komealta näyttää! En osaa tuohon tekniseen puoleen kommentoida, tekisi mieli joskus päästä itsekin hypistelemään kyseisenkaltaista kesintöä. Tuollainen puhallin olisi kyllä komea koriste automiehen kirjahyllyyn, tosin vähän hintava siihen käyttöön.
- Micco
- Valvoja
- Viestit: 399
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
- Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
- Paikkakunta: Joensuu
Hyvin olet Hiace jyvällä ahtimen osista. Keskiössä on öljyn tulo yläpuolella ja paluu alapuolella. Tuo vipu on tosiaankin VNT-säätötanko joka kääntelee pakosiiven ohjainsiivikkoa. Sitä ohjataan tuossa ahtimessa sähköllä. Liitin lienee tosiaan sen mustan muovikuvun alla.
Hyvä että saat ahtimen vaihtoon ja asian pois päiväjärjestyksestä.
Hyvä että saat ahtimen vaihtoon ja asian pois päiväjärjestyksestä.
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
No nyt on foorumin (ainakin) toinen Le Mans Blue -farmari taas pihassa ja toiminnassa! Kylläpä oli säätäminen kaikenkaikkiaan, mutta nyt on hyvä fiilis
Turbon tosiaan tilasin Saksasta ja Auto-Elmo (http://www.autoelmo.fi/fi/) suostui poikkeuksellisesti vaihtamaan sen paikoilleen, koska merkkiliikkeen hinta oli niin tyyris osalle. Samalla asennutin lämmitetyn huohotinputken (merkkiosa) ja ilmansuodatin vaihdettin, kun oli kotelot sinne auki. Suosittelivat turbonvaihdon yhteydessä vaihtamaan vielä öljyt, joten ne menee ensi viikolla vaihtoon samassa paikassa. Turbon hinnaksi tuli n.1000e ja koko asennus osineen maksoi 650e. Turbonvaihdolle ilmoittivat aluksi arvion asennusajasta n.3.5 tuntia, mutta laskua tuli n.6 tunnista. Asentaja kuulemma teki oikeasti noin 10 tunnin työn, koska turbon vaihto olikin huomattavasti vaikeampaa kuin 5-sarjassa, joten tuon 6 tunnin työn maksoin ihan mielelläni. Auto-Elmo kävi veloituksetta auton hakemassa trailerilla toisen huollon pihasta, koska autosta oli osia purettu tutkintaa varten, mikä oli hienoa palvelua.
Kaikenkaikkiaan Auto-Elmolle suuret kiitokset! Palvelu oli loistavaa joka pisteessä ja sain mielestäni enemmän kuin pyysinkään. Esimerkiksi tuon auton siirron ehdottivat itse, olin jo varautunut hinausauton soittamiseen. Auto-Elmossa on töissä Hartikaisen (ent. BMW-merkkihuolto) entinen työnjohtaja ja asentaja Jukka Ryynänen, joten merkkiasiantuntemusta löytyy. Suosittelen kaikille Joensuun BMW-kuskeille ko.pajaa!
Tuossa vielä kuvia vanhasta turbosta:
Turbo oli muuten ihan hyväkuntoisen oloinen, mutta tässä näkyy jonkun esineen osuma imupuolen siipiin. Kuten näkyy, siipien kärjistä puuttuu pikku paloja. Ilmeisesti irronneet palat ovat olleet sen verran pieniä, että mitään vauriota koneeseen ei ole tullut. Onneksi vähän pienempiä kuin imusarjan läpät, jotka tästä toki poistettu...
Pakopuolen siivet on ihan kunnossa:
Turbon akseli pyörii sujuvasti ja itse turbohan on kunnossa noita imupuolen siipiä lukuunottamatta. Tehotkin oli täysin tallessa, kun sillä ajoin ennen vian huomaamista. Pikku korjaamisella tuosta saattaisi saada vielä hyvän pelin...tarjouksia voi esittää
PS. Nyt kunnossa oleva turbo ei pidä normaaliajossa (tyhjäkäynti, kaupunkiajo, maantieajo) mitään ääntä, joten jos teidän turbo viheltää, kannattaa asiaan suhtautua vakavasti...
Turbon tosiaan tilasin Saksasta ja Auto-Elmo (http://www.autoelmo.fi/fi/) suostui poikkeuksellisesti vaihtamaan sen paikoilleen, koska merkkiliikkeen hinta oli niin tyyris osalle. Samalla asennutin lämmitetyn huohotinputken (merkkiosa) ja ilmansuodatin vaihdettin, kun oli kotelot sinne auki. Suosittelivat turbonvaihdon yhteydessä vaihtamaan vielä öljyt, joten ne menee ensi viikolla vaihtoon samassa paikassa. Turbon hinnaksi tuli n.1000e ja koko asennus osineen maksoi 650e. Turbonvaihdolle ilmoittivat aluksi arvion asennusajasta n.3.5 tuntia, mutta laskua tuli n.6 tunnista. Asentaja kuulemma teki oikeasti noin 10 tunnin työn, koska turbon vaihto olikin huomattavasti vaikeampaa kuin 5-sarjassa, joten tuon 6 tunnin työn maksoin ihan mielelläni. Auto-Elmo kävi veloituksetta auton hakemassa trailerilla toisen huollon pihasta, koska autosta oli osia purettu tutkintaa varten, mikä oli hienoa palvelua.
Kaikenkaikkiaan Auto-Elmolle suuret kiitokset! Palvelu oli loistavaa joka pisteessä ja sain mielestäni enemmän kuin pyysinkään. Esimerkiksi tuon auton siirron ehdottivat itse, olin jo varautunut hinausauton soittamiseen. Auto-Elmossa on töissä Hartikaisen (ent. BMW-merkkihuolto) entinen työnjohtaja ja asentaja Jukka Ryynänen, joten merkkiasiantuntemusta löytyy. Suosittelen kaikille Joensuun BMW-kuskeille ko.pajaa!
Tuossa vielä kuvia vanhasta turbosta:
Turbo oli muuten ihan hyväkuntoisen oloinen, mutta tässä näkyy jonkun esineen osuma imupuolen siipiin. Kuten näkyy, siipien kärjistä puuttuu pikku paloja. Ilmeisesti irronneet palat ovat olleet sen verran pieniä, että mitään vauriota koneeseen ei ole tullut. Onneksi vähän pienempiä kuin imusarjan läpät, jotka tästä toki poistettu...
Pakopuolen siivet on ihan kunnossa:
Turbon akseli pyörii sujuvasti ja itse turbohan on kunnossa noita imupuolen siipiä lukuunottamatta. Tehotkin oli täysin tallessa, kun sillä ajoin ennen vian huomaamista. Pikku korjaamisella tuosta saattaisi saada vielä hyvän pelin...tarjouksia voi esittää
PS. Nyt kunnossa oleva turbo ei pidä normaaliajossa (tyhjäkäynti, kaupunkiajo, maantieajo) mitään ääntä, joten jos teidän turbo viheltää, kannattaa asiaan suhtautua vakavasti...
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Hieno homma - onnellinen loppu! Ja kehut on hyvä mainita myös kun joku on ansainnut!
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
- Auto: BMW M140i xDrive vm.2018
Tosiaan näyttää ihan turbolta, mutta pienoiskoossa
Kannattaa muuten oikeasti selvittää onko tuo vanha mutka huollettavassa kunnossa eli mikäli saa huollolla sopivaan rahaan kuntoon niin voisi olla ihan kannattava homma.
Kannattaa muuten oikeasti selvittää onko tuo vanha mutka huollettavassa kunnossa eli mikäli saa huollolla sopivaan rahaan kuntoon niin voisi olla ihan kannattava homma.
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Kiitti vinkeistä molemmille. Täytyypä kysellä ahdinhuolloista, mitä tuon korjaus maksaisi. Olispahan sitten varaturbo hyllyssä tai voisi myyntiin pistää Kyllähän tuosta useamman satasen voisi vielä saada.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Tänään lähdin töistä ajelemaan, ja syttyi 1 km jälkeen moottorin vikavalo palamaan. Pysähdyin pysäkille ja kaikki vaikutti suht normaalilta, kone kävi hyvin ja nesteetkin tallella. Ohjekirjan mukaan ajoa ei saisi jatkaa, joten tilasin hinurin ja vietiin huoltoon vikakoodin lukuun. Onneksi kasko on sellainen, joka kattaa täysin hinauskulut ja taksinkin olisin saanut kotiin tarvittaessa. Vikakoodit olivat lopulta vain akun jännitteeseen ja hehkuihin liittyvää. Eli alhainen jännite sai moottorin varoitusvalon syttymään. Hehkut laitan autoon uudet jokatapauksessa, siitä ei liene haittaa näillä keleillä. Ja pakkastahan täällä idässä oli aamulla n. -30c, päivällä taisi olla -25c. On nämä nykyautot tälläsiä....
Onko teillä kokemuksia noista moottorin varoitusvalon syttymisestä? Kannattaako jatkaa ajoa vai pitääkö aina se hinuri soittaa paikalle jos valo joskus syttyy uudestaan?
Sellainen kannettava vikakoodinlukija olis kyllä kätevä, voisi tarkastaa onko moottorin valo merkki vakavasta viasta vai pelkästään joku akun jännite. Sellasta tänään.
PS. Ai niin: samalla vikaa tutkiessa huomasin, että moottoritilasta pohjan suojamuovien päältä, flektin välistä näkyi mattoveitsi. Ongittiin se asentajan kanssa ylös ja paljastui saman liikkeen omaisuudeksi. Huohottimen asennuksessa ilmeisesti tipahtanut sinne....kaikenlaista sitä autostaan löytää
Onko teillä kokemuksia noista moottorin varoitusvalon syttymisestä? Kannattaako jatkaa ajoa vai pitääkö aina se hinuri soittaa paikalle jos valo joskus syttyy uudestaan?
Sellainen kannettava vikakoodinlukija olis kyllä kätevä, voisi tarkastaa onko moottorin valo merkki vakavasta viasta vai pelkästään joku akun jännite. Sellasta tänään.
PS. Ai niin: samalla vikaa tutkiessa huomasin, että moottoritilasta pohjan suojamuovien päältä, flektin välistä näkyi mattoveitsi. Ongittiin se asentajan kanssa ylös ja paljastui saman liikkeen omaisuudeksi. Huohottimen asennuksessa ilmeisesti tipahtanut sinne....kaikenlaista sitä autostaan löytää
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
Mulle aikoinaan huoltoneuvoja sanoi että jos auto käy ja kulkee normaalisti niin ajaa vaan rauhallisesti ja vie auton vikakoodien lukuun kun mahdollista. Nykyautoissa on toi vikavalo säädetty aika herkälle ja tietokonemaailmasta tuttu uudelleen käynnistys monesti auttaa. Ja jos sieltä oikeasti on jotain rikki esim anturitietoja puuttuu niin moottori menee hätäohjelmalle mikä yleensä riittää siihen että voit ajaa korjaamolle.Hiace kirjoitti:Onko teillä kokemuksia noista moottorin varoitusvalon syttymisestä? Kannattaako jatkaa ajoa vai pitääkö aina se hinuri soittaa paikalle jos valo joskus syttyy uudestaan?
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Minä ajelin muutaman sataa kilometriä (huollon hyväksynnällä) autolla jossa paloi abs:n, nelivedon, luistoneston ja jarrupalojen varoitusvalot Jos alkaa näyttää punaista valoa niin sitten saattaisin jo ajaa auton tienposkeen, mutta keltaiset valot yleensä vasta tosiaan varoituksia, että huomioi tämä.
Saa nähdä saapuuko tällä viikolla kaapeli, että pääsee itsekin harjoittelemaan tuota vikakoodien lukemista. Avain vaunulla olisivat ottaneet 50eur pelkästä lukemisesta, niin totesin halvemmaks ostaa itselle vehkeet samaan hommaan.
Saa nähdä saapuuko tällä viikolla kaapeli, että pääsee itsekin harjoittelemaan tuota vikakoodien lukemista. Avain vaunulla olisivat ottaneet 50eur pelkästä lukemisesta, niin totesin halvemmaks ostaa itselle vehkeet samaan hommaan.
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Ok, tuo oli keltainen moottorin valo, joten täytyy jatkossa katsoa tilanteen mukaan jos vielä sytyttää. Uudelleenkäynnistys ei tuossa auttanut, valo jäi palamaan. Onkos siellä olemassa myös punainen moottorin valo vakavampia tilanteita varten?
Kaapeli pitää kyllä itellekin hommata, niin voi ainakin tietokoneen kanssa lukaista noita vikakoodeja. Kai sillä varoitusvalotkin pitäisi saada nollattua, jos jäävät turhaan palamaan jonkun akkujännitteen vuoksi.
Kaapeli pitää kyllä itellekin hommata, niin voi ainakin tietokoneen kanssa lukaista noita vikakoodeja. Kai sillä varoitusvalotkin pitäisi saada nollattua, jos jäävät turhaan palamaan jonkun akkujännitteen vuoksi.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Yleisesti ottaen keltainen valo on se ensimmäinen varoitus, että jotain pitäisi tehdä. Sitten jos mennään punaiselle niin itse en ainakaan ajaisi enää yhtään. Siitä ei ole kokemusta, että mistä kaikista varoitusvaloista löytyy keltainen ja punainen versio.
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Jeps, hyvä tietää.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
- Hastra
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 111
- Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
- Auto: 320iA E91 2008
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Saisikos kysyä, että minkälaisen kaapelin ostit, mistä ja paljonko? Ja ilmeisesti joudut vielä jonkun ohjelmakin hankkimaan niin oletko niihin perehtynyt onko hyviä vaihtoehtoja paljon?Antinontoxic kirjoitti:Saa nähdä saapuuko tällä viikolla kaapeli, että pääsee itsekin harjoittelemaan tuota vikakoodien lukemista. Avain vaunulla olisivat ottaneet 50eur pelkästä lukemisesta, niin totesin halvemmaks ostaa itselle vehkeet samaan hommaan.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Tuonne kirjoittelin jo jotain. Siellä voinee muutenkin jatkaa keskustelua tästä aiheesta Ohjelmista kirjoittelen tarkemmin sitten kun saan piuhan kotiin ja pääsen testailemaan.Hastra kirjoitti:Saisikos kysyä, että minkälaisen kaapelin ostit, mistä ja paljonko? Ja ilmeisesti joudut vielä jonkun ohjelmakin hankkimaan niin oletko niihin perehtynyt onko hyviä vaihtoehtoja paljon?Antinontoxic kirjoitti:Saa nähdä saapuuko tällä viikolla kaapeli, että pääsee itsekin harjoittelemaan tuota vikakoodien lukemista. Avain vaunulla olisivat ottaneet 50eur pelkästä lukemisesta, niin totesin halvemmaks ostaa itselle vehkeet samaan hommaan.
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... =10#p28136" onclick="window.open(this.href);return false;