Paluu kolmoseen - BMW E90 335i xDrive 2011

Käyttäjät esittelevät autojaan
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Mulla myös oma kokemus tuolta Hämeenlinnan Autokeskuksesta viime keväältä kun kysyin mitä makssa 2018 vm. X5:een mustat MPerformance munuaiset. Kaveri näppäili tovin ATK:ta ja sanoi. "Sullahan on tuo 40e. Siihen ei saa näitä munuaisia". Minä: "öööh.... ootko nyt ihan varma... haluatko kilauttaa kaverille?" :w00t: Vielä kiusasin ja kysyin jotta kuinkas se perässä oleva akku vaikuttaa syylärin edessä oleviin osiin...
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Oikea etujarru meinaa nukahtaa. Se nimittäin kuorsaa, kuuluu ihan selkeä krooooh sieltä kun jarruttaa. Ei kova, mutta selkeä. Tää on merkki siitä että jarru kuluu, ei nämä ole ikuisia.

Eipä siinä - onhan tuo ollut tiedossa, ettei nuo hidastimet uudet ole. Ajotieturi veikkaa etupäälle 24tkm ja takapäälle 9tkm, joten kai niille pitää kohta jotain jo oikeasti tehdäkin. Takapää ei vielä oireile (mitä nyt käsijarru on surkea, mutta niin se on ollut kolmessa edellisessäkin bemarissa), mutta sen verran kulunut että parempi se on samantien tehdä.

Kauhian vaikeeta vaan valintojen maailmassa. EBC:n Turbogroovet ja Ferodon FDS:t ympäriinsä toisi pirun kivan ja hyvän jarrutuntuman sekä taatusti kestävät ja pitävät jarrut, mutta kustantaisi muine hilppeineen n. 900-1000 euroa.

Jos taas ottaisi Zimmermannin uritetut levyt ja R90-leimatut palat, saisi koko satsin yhdestä paikasta ja pärjäisi kokonaisuutena n. 575 eurolla.

MTEC:n satsin puolestaan saisi alle 400 euron, mutta etenkin palat jotenkin arveluttaa kun ei niistä oikein edes mitään infoa irtoa. Nää myy myös EBC:n paloja ja jo vihreät nostaa hinnan taas sinne 500 euron nurkille ellei ylikin.

Valintoja, valintoja... Pitääpi vähän pohtia ja törkkiä sitten jotain tilaukseen. Tässä kohtaa saa toki vihjata, jos on hyviä tai huonoja kokemuksia Zimmermannista tai MTEC:stä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Mikähän liike Saksassa mahtoi olla josta joskus levyjä kyselin mutta mieleen jäi, että Zimmermania myyvä liike ei suostunut niitä myymään kun reklamaatioprosentti oli ollut niin suuri. Tilasin justiinsa Autodocilta pikkukinneriin etupäähän Brembon osat. Molemmat levyt yhteensä 64 eur, palat 40 euroa ja anturi 7 euroa. Ei ole uria eikä reikiä mutta eiköhän ne lämpöä tuota :)

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Tuo itseasiassa ratkesi jo. Luotettavat tahot eli pari kaveria kertoi kokemuksia, että Zimmermannin peruslevyt ei toimi, sporttilevyt toimii. Samat kaverit heti perään tosin kehui Mtecin levyjä, jotka ovat hieman Zimmermannia edullisempiakin. Peruslevytkin ei ole yhtä päheet, niin en semmosia halua :D. Epäilemättä nekin toimis, etenkin kun tässä on nuo monsterijarrut (348mm edessä, 336mm takana) ja vähissä ne oikeet haasteet jarruilla on.

Ja sitte lämppärin pöhnötin alkoi vikisemään. 3/3 kolmossarjalaisista ovat vähintään ilmaisseet pöhnöttimen vaihtotarpeesta.

Joten naputtelin tilaukset Mtecille ja Aeromotorsille. Loppurivillä n. 490 euroa, mikä on mielestäni sporttimonsterijarruille ihan siedettävä hinta. Mteciltä ostoskoriin napsahti "dimpled & grooved" eli uritetut ja kuopitetut levyt, joihin turhamaisena otin vielä mustan antikoorroosiopinnoitteen. Aeromotorsilta pakettiin vilahti Zimmermannin R90-leimatut palat eteen ja taakse, Zimmermannin R90 -leimatut käsijarrukengät, ATEn seisontajarrun huoltosarja, perusedelliset kulumisanturit ja Nissensin pöhnötin.

Kuva

Seuraava haaste on kuvassa osien alla näkyvät kipsilevyt. Jostain syystä ne ovat (yhä) tallin lattialla, kun niiden pitäisi olla tallin katossa. Onpahan lisää motivaatiota saada katto levytettyä loppuun asti lähipäivinä, että pääsee tekemään bemariin jarrut.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Menihän siinä hetki. Enste piti saada noi kipsit sinne tallin kattoon, sen jälkeen piti tehdä jarrut Ysipariin, jonka leima oli niistä kiinni (ja ihan aiheesta) ja joka vähän halusi vastustaa.

Mutta tänään sitten lakaisin tallin lattian, pakittelin bemarin sisään, löysäsin pyöränpultit ja tunkkasin perän ilmaan. Perän tietty, koska tunnistetuin tarve oli edessä, joten jätetään se viimoseksi. Vasen takapyörä irti, satula irti ja jarrulevy irti, löytyy käsijarrun kengät:
Kuva.

Näillehän ei olisi tarvinnut sinällään tehdä mitään, koska käsijarru toimi tarpeeksi hyvin konttorilla ja jopa mäessä, kunhan suoritti kolmivaiheisen kiristysrituaalin (kahva ylös, odotus 2sek, uusi veto pari napsua ylöspäin, jalkajarru ylös, vielä yksi napsu käppäriä), jota on kaivannut jokainen bemarini tähän asti. Mutta kun kerran mestoilla ollaan, niin pistetään uutta, eipä ne kauheita maksakaan. Zimmermannin kengät ja Aten huoltosarja holjahti paikalleen:
Kuva

Viimeksi olen rumpujarruja käpistellyt 740 lolvoon joskus vuonna 2006, mutta hyvinhän noi selkis. Alareunan linkkuun tulee vaijeri, jolla linkku levitetään vetämällä kahvasta. Yläpuolella on säätöpalikka, josta voi suorittaa jarrun perussäädön. Molemmin puolin on jouset, jotka vetää jarrua aukipäin, ellei vaijeri sitä kiristä kiinnipäin.

Siihen päälle Mtecin tylikkään musta levy:
Kuva

Kaveriksi Zimmermannin palat. Ei nuo vanhatkaan vielä ihan finaalissa olleet, mutta nyt on uutta:
Kuva

Satula paikoilleen ja paketti kasaan. Kuvan jälkeen vielä jousirauta paikoilleen päällimmäiseksi:
Kuva

Saman toisto kolmeen muuhun kulmaan, mitä nyt edessä tietenkään ole niitä käsijarrukenkiä. Käytin synergiaedun hyödyksi ja tuuppasin talvirenkaat alle samalla irroita-kiinnitä -syklillä. Talvirenkaat on Bridgestone Noranza 2 Evot - hyvin pintaa ja nastoja, mutta ikävän hyvin myös ikää, paistoleimojen ollessa vuodelta 2011. Kumi sinällään tuntuu jäntevältä ja terveeltä, mutta saa silti nähdä, viekö tie kitkakauppaan heti ekojen liukkaiden tullen. Paineita oli pohjalla 2,4, 2,3, 2,3 ja 2,2bar, hyvin on pysynyt ilmakin sisällä. Aika paljon hiljeni ajaminen verrattuna kesäisempiin Turanzoihin. Talvipyöräsatsi on myös kevyempi, tuntuu heti ajossa.

Miinuksena taka-akselin uusi kulumisanturi murtui asentaessa, joten sitä ei saanut paikalleen ja nyt auto herjaa siitä. Pitääpi tilailla uusi anturi sinne vielä.

134381km: Jarrulevyt Mtec, palat ja kengät Zimmermann, talvirenkaat Bridgestone
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Ei oo koskaan käyny näin ja taas kävi - kun vaihtoi talvirenkaat alle, tuli bemarista kivempi ja parempi ajaa. Kyllä se vaan tekee ihmeitä että ne on inasen kevyemmät kuin kesäpyörät - E90 alkaa tanssimaan ihan eri tapaan, kun saa vähänkin massaa pois väärältä puolen jousitusta.

Nyt kun on sen verran kilsoja takana, että jarruista on kitka-alueelta kulunut korroosiosuojapinnoite pois ja vähän tuntumaakin haettu, kehtaa niistäkin jo mainita mielipidettä. Niistä tuli hyvät, jarrutuntuma on selkeä ja tuntuman gradientti on tarkka. Ei mitään äkkinäistä, ei viiveilyä, vaan puree helposti ja tasaisesti lisää, kun poljinta painaa syvemmälle. Ja pysähtyy, sen totesi tänäänkin keskellä latua möllötellyt valkohäntäpeura. Ei osumaa, ei venkoilua, ei arpomista, ei puoltamista, vaan tasaista, tehokasta ja helppoa hidastumista, just niinkuin pitääkin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Aero kirjoitti: 12 Elo 2020, 10:42 Mitä ilmeisimmin tarkoitat siis tätä: https://bemuexpert.fi/
No nyt on Bemuexperttiä kokeiltu, kun CBS muistutteli että jarrunesteetkin voisi jaksaa vaihdella. Aikoja löytyi heti lähipäiville, heitin auton pihaan eilen illalla ja kävin tänään hakemassa. Hienosti onnistui järjestely, että auto hoidetaan aamulla ja on noudettavissa ennen puoltapäivää, mikä oli tarpeen jotta sain pummattua emännältä kyydin ennen työvuoronsa alkua. Loppuriville päätyi maltilliset 83,28€ ja yleisfiilis paikalla oli asiallinen. Kiitokset vain vinkistä VolvostaBemariin, ainakin mulle jäi hyvä fiilis.

Muuten tällä on saanut vaan ajaa sen vähän mitä on ajamista ollut. Puoli vuotta ja 11tkm kerääntynyt, kyllä on matkantaitto jäänyt vähiin viime aikoina.

135984km: Jarrunesteiden vaihto, Bemu Expert Oy
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Dodiin. Täähän on ollut vähemmällä ajolla kuin mikään mun aiemmista Bemareista, koska korona ja etätöiden lisääntyminen. Seisoo välillä päiviäkin pihassa, mutta on kuitenkin lähtenyt ja liikkunut kiltisti.

Tänään sitten suhasin Tampereelle satakunta kilsaa, poimin emännän kyytiin autoa sammuttamatta ja lähdettiin kotiinpäin. Tankkaus+kusibreikki Toijalan ABC:llä eli n. 150km ajamisen jälkeen. Enste tankille, siitä parkkiin ja sisällä käymään. Autolle palatessa ihmettelin, ettei auto sytytä ulkovaloja sillai niinkun pitäisi - ovenkahvat palaa, mutta keula ja perä pysyy pimeinä. No, auto käyntiin ihan pirteällä startilla ja radio on kanssa käynyt sähköttömänä. Mittaristossa nosturikuva ja koodi 415.

Nooo, suhattiin kuitenkin kotio kun ei mitään punaista sentään pala ja auto toimi kotimatkalla ihan normaalisti. Kotona ISTA kiinni ja ihastelemaan autoa, jossa ei ole yhtään vikakoodia tarjolla. CC-ID 415 tulkkaantuu liialliseksi virrankulutukseksi parkissa ollessa.

Konehuoneen apuvirtapisteeltä mitattuna latausjännite n. 14,9V ja sammutettuna (auto ei vielä välttämättä kokonaan nukkumassa, toisaalta voi ollakin tämän takia) 12,42V, kumpikaan ei minun silmään kuulosta kovin huolestuttavalta.

Pikaisesti haarukoiden potentiaalisia vaihtoehtoja:
-Auto on kotona yleensä auki, jos joku lukkomekanismi on päässyt jäätämään ja jankkaa vastaan, voisi moinen jäädä hörppimään virtaa. Pihassa testattuna lukitukset tuntuu nyt toimivan oikein, paitsi takaluukkua en edes yrittänyt avata - suksiluukusta tarkistin, ettei valo pala.
-Tankkasin tosiaan just ennen vian ilmenemistä, joten ylläoleva koskee myös tankinluukkua. Nyt pihassa tankinluukun lukitus toimii normaalisti.
-Radiohan ei ole orggis vaan Pinohiiri. Tää on kolmas Bemari ja neljäs auto jossa tuo mankka on kiinni ja ensimäinen potentiaalinen ongelma, mutta onhan se voinut jotenkin hajota. Voisin oikeastaan käydä vielä iltaulkoilulla nyppäämässä piuhan irti.

Jätän C-tekin yöksi kiinni, mutta luulen ettei nyt olekaan syy kuolevan akun syndroomassa kuten ensin arvelin. Siitä yleensä seuraa kummallista häröä ja reilusti vikakoodeja, tässä nyt ei ole vikakoodinippua ja efekti tuntuu olevan konsistentti, toki vasta pari kertaa kokeiltuna. Samaa luulisin sulaketaulun päävirtakaapelin löystymisestä, että näkyisi vähän laajempana ja/tai kummallisempana.

Edit: kävin nyppäämässä radion irti, niin selviää senkin mahdollinen osuus asiassa. Mainittakoon vielä, että OBD-tökkeli ja tupakansytkätökkelit on tyhjänä, eli niistä ei kukaan hörppää mitään.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos auto on niin jäinen että et edes yritä avata takaluukkua, sulata auto. Hyvinkin monta asiaa voi olla jäätyneenä väärään asentoon.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Kun noita levynvaihtokuvia katoin, tuli autokuume ja ikävä wanhaa 335 coupea :wassat: . Yhdestä kierosta levystä tein kellon, on vielä seinällä :thuup:
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Wonderi kirjoitti: 20 Tammi 2021, 23:28 sulata auto. Hyvinkin monta asiaa voi olla jäätyneenä väärään asentoon.
Joo, tää tosiaan oli itelläkin ensimmäinen ajatus sen jälkeen, kun tarkistin latauksen ja totesin ettei se akkukaan vielä täydellisen kuollut ole.

Törkkäsin tosiaan yöksi laturiin. Aamulla kävin keräämässä johdon pois pihalta, ettei naapuri poiketessaan linkoa sitä silpuksi, mikä oli ihan hyvä idea. Iltapäivällä tökkäsin vielä takaisin kiinni samalla kun pistin lämppärin pöhnöttämään.

2,5h lämmityksen ja latauksen jälkeen ei ainakaan enää valittanut, mutta ulkovalot eivät syttyneet konffin mukaisesti. Käytiin neidon kanssa kahvilla ja kaupassa, niin 1,5h hyvänmiehen parkkihallissa (vaikken saanut optimiruutua, jouduin tyytymään viereiseen) teki jo paljon ja lukot aukoessa jo morjestusvalotkin toimivat kuten pitää. Todennäköisesti siis tosiaan jäätä, taidan viikonloppuna ottaa vielä toisen sulatussession.
Wonderi kirjoitti: 20 Tammi 2021, 23:28 Jos auto on niin jäinen että et edes yritä avata takaluukkua,
Siihen ei itteasiassa ihmeitä tarvita. Muuten järkevästä ja käytännöllisestä muotoilusta huolimatta E90:n perään on saatu mukaan ikävämmistä autoista tuttu perän likaantumisefekti - tosin vaan lasista alaspäin, mutta kuitenkin.

Goodmanin parkkiin ajaessa auton perä näytti meinaan tältä:
Kuva

Harmillisesti valotkin muurautuneet umpeen, vielä sentään kajasti tuosta läpi, mutta paljoa ei olisi tarttenut ettei olisi mitään näkynyt. Tarttee selkeesti pöllykeleillä poltella entistä hanakammin takasumaria, kun LEDit ei sulata lunta pois. Edellisellä E90:llä en muista moista havainneeni, mutta se olikin pre-lci.

Mutta joo, helposti päätyy turhan paljon lunta konttiin, niin ei viitti ihan vaan lukitustestin takia aukoa, etenkään kun kontti ei ollut ollut auki sen jälkeen kun vikatilanne ilmeni. Kontin kuivuminen ottaa kuitenkin hetken aikaa eikä etenkään tapahdu auton seistessä, niin ei sitä lunta viitsi sinne ehdon tahdon tunkea.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kauhian vähän tulee nyt ajettua, kauhian vähän on autolle tekemistä. Tänään vaihtelin kesärenkaat alle ja pesin auton, sisältäkin siivoilin. Painetta tuuppasin 2,5bar ympäriinsä. Työntömitta on jossain hyvässä jemeksessä, joten jäi urasyvyydet mittaamatta - toisaalta, kesärenkaat on todella vähän ajetut joten ne ei pinnalta juur uusille häpeä. Talvirenkaat puolestaan on hyvässä pinnassa ja hyvällä nastasadolla, mutta ajolle ja pidoltaan aika kauheat, joten ainakaan minä en niillä ensi talvea aja. Toisaalta vähän harkituttaa pistää bemari myyntiin, josko vaihtelu virkistäisi.

Kuva

138153km: Kesäpyörät alle, Bridgestone Turanza T005 225/40R18
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Aero kirjoitti: 18 Huhti 2021, 22:08 Toisaalta vähän harkituttaa pistää bemari myyntiin, josko vaihtelu virkistäisi.
Kyllähän se virkistää. Kesäpyörien vaihdon jälkeen ei tullut muuta tehtyä kuin ajettua ja pestyä talvipyörät. 4 autoa ja joku 250tkm on vaan ilmeisesti samalla merkillä liikaa ja kyllästyminen iski. Autohan toimi kuin kello, veti isoa kärryä vaivatta ja oli helppo ajaa, mutta tehoistaan huolimatta tylsä.

Nyt 335i löytyy Etelä-Suomen Autotalon listoilta (no, ei välttämättä vielä listalla asti) Lahdesta n. 142tkm mittarilukemalla ja tilalla on 5v tuoreempi Jaguar XE.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Vastaa Viestiin