BMW 330e Charged Edition M Sport

Käyttäjät esittelevät autojaan
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

Tulossa uusi BMW 330e Charged Edition M Sport, Black Sapphire Metallic

Tilattu: 26.10.2019
Tuotantoviikko: 49?
Arvioitu toimitus: tammikuun 2020 puoliväliin mennessä

Vain maltilliset varusteet Charged Editionin ja M Sportin lisäksi, ainakin Harman Kardonit, ristiseläntuki ja akustiikkalasit. En piittaa ajoavustimista, haluan ajaa itse. Koeajon perusteella onkin melko makoisaa "itseajamista" tiedossa tällä laitoksella. Nyt pitäisi vain malttaa odotella tämä yllättävän lyhyt toimitusaika ja malttaa olla lisäilemättä varusteita...
Vollgas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 244
Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21

Oho!
Jopas on lyhyt toimitusaika.
Onnea vaan tulevan auton johdosta, hieno vehje tulossa. :)
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

Hämmästyin kyllä noin nopeasta toimitusajasta, olin jo valmistautunut useamman kuukauden odotukseen. Vielä ehti onneksi lisätä pari varustetta:
248 Lämmitettävä ohjauspyörä, "pakollinen", oli unohtunut
2VF Adaptiivinen M Sport alusta, tätä on kehuttu täälläkin

Tuli vastaavalla autolla (ilman adaptiivista alustaa) koeajettua vielä uudestaan tällä viikolla. On se kyllä hiljainen! Osansa varmasti Conti Viking Contact 7 -kitkoilla, joita täällä juuri myös kehuttiin, mutta 18-tuuman runflatteinakin olivat hiljaiset. Hyvällä uudella asfaltilla fiilis oli liioittelematta juuri että menee ihan sukkasillaan. Sisätilojen laatuvaikutelma on myös hypännyt valtavasti F30:stä ylöspäin, ja kun istuin vertailun vuoksi G30:een, niin palasin mielelläni takaisin G20:n kabiiniin. Sitä "Hei BMW"-juttua en saanut toimimaan, mikähän siinä oli?
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

Vin-koodi ja rekisteritunnus jo tiedossa, auto maassa. Tuotantopäivä Münchenissä ollut 5.12.2019. Nyt on odottavan aika piitkä.
Herbert
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Joulu 2018, 22:21

“Hello BMW” vaatii toimiakseen asetuksista englannin kielen. Lisäksi tietysti puheohjaus pitää olla ruksittuna.
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

Kiitos tiedosta. Eli siis koko käyttöliittymän kieli pitää olla englanti, jotta puheohjaus toimii? Ehkäpä valitsen sitten kieleksi englannin, niin se on tietokoneissanikin.
Herbert
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Joulu 2018, 22:21

Kyllä 👍🏻
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

Auton toimitus on hieman venynyt, kuulemma ruuhkaa Hangossa ja logistiikassa. Nyt on kuitenkin luovutus sovittu ensi tiistaille :thup: Tasan kolme kuukautta siis muodostui toimitusajaksi tilauspäivästä, aika normaali kai.

Pitihän sitä käydä autoliikkeen pihassa vakoilemassa, auto oli niin likainen että tähän vain räpsy etupyörästä:
Kuva
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

Nyt on auto ollut muutaman päivän ajossa luovutuksen jälkeen. Ensin tietysti piti tehdä perusteellinen puhdistus ja vahaus Soft99 Fussolla ja ulkoisten muoviosien käsittely Gtechnic C4:llä. Auto on ollut kaikkea sitä, mitä odotin ja vähän enemmänkin! Kilometrejä on mittarissa vasta hieman yli 200, joten perusteellisemman arvioinnin aika on myöhemmin, mutta tässä nyt ensituntumia ja -huomioita itse autosta ja varusteista.

Ensin makuasioita, joista väri päällimmäisenä: BSM on vaan tähänkin Bemariin nappivalinta; kätkee sopivasti tiukimpia pokkauksia ja mustia muoviosia. Värivalinta siistii ja pelkistää autoa omaan silmääni juuri sopivasti. Silti, täysin blacked-out lookki ei ole oma juttuni, joten kromiset munuaiset ja pakonputkenpäät maistuvat ainoina kromiosina; symmetriset tuplaulostulot ovat ulkonäköplussa myös. Yleisesti ulkonäköön ja muotoiluun M Sporttina olen nyt lopputulos luonnossa nähtynä ihan tyytyväinen, muita varustetasoja en edes harkinnut. Kuvien ja videoiden perusteella en ollut ihan niin varma.

Tulen tähän autoon F20 1-sarjalaisesta ja F30 3-sarjalaisesta (puolison ajossa) ja näihin verrattuna kaikki muu on huomattavasti paremmalla tasolla, paitsi koko. Uusi ykkönen ei enää ollut minkäänlainen vaihtoehto, koska etuveto, hinnoittelu ja plugarin puute. :thdw: G20 tuntuu äkkiseltään valtavasti suuremmalta, tukevammalta ja tankkimaisemmalta kuin F20-ykkönen ja kokoero tuntuu numeroita isommalta myös F30:een verrattuna, keula näyttää kuskin paikalta massiiviselta. G30 olisi minulle sietämättömän suuri. Pidän pienemmistä autoista.. Mutta tähän tottuu varmasti.

Toki erityisesti takatilat ovat mukavasti väljemmät kuin aiemmissa, mutta kuskin paikka on tyköistuvampi, kojelauta ja keskikonsoli jotenkin ympäröivät kuskin tiukemmin, paljon laadukkaampi vaikutelma, hyvä näin. F20 ja F30 sisustojen tyylin ja laadun kesken ei ollut kovin suurta eroa. Molemmissa kolmosissa on M Sportin vakioverhoilut ja tämän uuden Sensatec-Alcantara-yhdistelmä toimii minusta hyvin, paremmin kuin vanhan kangas-Alcantara. Sensatec on pehmeämmän ja mukavamman tuntuista kuin Vernasca; vaikea erottaa aidosta pinnoitetusta nahasta. Verhoilu- ja lista-asioita en kovin paljon edes miettinyt, koska jostain syystä haluan M Sportin juuri sellaisenaan, kustannuskysymyshän listat tai verhoilut ei lopulta ole, verrattuna monien muiden varusteiden hintoihin. No joo, Merinot toki jo maksaisivat reilusti enemmän, mutta en halua varoa ja hoitaa arkoja nahkapenkkejä.

Ajossa auto tuntuukin sitten pienemmältä hyvällä tavalla. Ei se niin ketterältä ja kevyeltä tunnu kuin ykkönen, mutta ohjaus on iso tasonnosto edelliseen kolmoseen verrattuna. Tässä autossa on varusteet 2VF ja 2VL eli adaptiivinen M-alusta ja mukautuva sport-ohjaustehostus. Näillä eväillä ohjaus ei vetele, vaan auto kulkee suoraan, antaa myös palautetta ja palauttaa, on kylläkin herkkä ja nopea kääntymään, jota vasten sitten toivoisi vielä hieman enemmän tunnokkuutta ohjaukseen. Silti ohjaus on iso parannus F30:een verrattuna. F20 LCI:n Servotronic-ohjaus oli tunnokkaampi, mutta toisaalta se sitten oli vetelevämpi ja levottomampi.

Renkaina on nyt ContiVikingContact 7 runflat-kitkat 18-tuuman vanteilla. Täytyy palata tähän ohjaus- ja rengasmeluasiaan vielä uudestaan, kun on enemmän kilometrejä ja kokemusta mm. eri ajomoodeista sekä kokemusta sitten myös ei-runflat-kesärenkaista. Nyt rengasmelua on ihan uusilla renkailla minusta havaittavasti enemmän, kuin syksyllä koeajoautossa, jossa oli täsmälleen sama rengastus. Rengasäänen voimakkuus ei ole paha, mutta sävy vähän turhan terävä. No, tiet toki ovat nyt syksyyn verrattuna ja tällaisen "talven" jäljiltä aivan hirveässä kunnossa. Hyvällä pinnalla tälläkin rengastuksella auto on hyvin hiljainen. Rengasmelu on siis hallinnassa ja kovin paljon vaimeampi kuin F20, F30:ssä. Tosin tuossa F30:ssä on nyt Nokian-RF-nastat, joilla auto on ihan liian meluisa.

Varusteita autoon ruksin hyvin maltillisesti, mutta muutaman täsmävalinnan kuitenkin tein em. adaptiivisen alustan ja sport-ohjauksen lisäksi:

Harman-Kardonit soivat upeasti, onneksi ruksin sen. Tosin vertailukohtana kun on aiempien vehkeiden vakiopoppikoneet, niin... HK-kaiuttimien koristeet ovissa ja ambient-valaistus tuovat oman kivan lisänsä sisätiloihin ja näin pimeään vuodenaikaan sopivaa tunnelmaa. Valomatto ovien edessä on yllättävän hieno.

Lämmitettävä ratti on taivaallinen varuste sellaiselle, jolla sormet palelee ja vetää helposti valkoiseksi. Käyttöpainikekin on vihdoin ratissa parhaalla paikalla. Ratti myös lämpenee todella reilusti. Esilämmityksen kanssa erityisen nannaa. En muuten ymmärrä miksen saa penkkejä lämpenemään esilämmityksen aikana?

Ristiseläntuen pitäisi mielestäni olla vakiona näissä, mutta nyt on ruksittuna kumminkin, kun F20:stä aikanaan unohtui. Itse sport-penkit ovat jotenkin erilaiset kuin aiemmissa (no tietenkin), en ole aivan varma onko parempi vai huonompi kuin ennen. Pitää vielä hieroa säätöjä kohdalleen ja ajaa pidempiä matkoja.

Akustiikkalasit todennäköisesti vaimentavat sisämelun sopivalle tasolle. Vaikutuksen huomaa selvimmin muun liikenteen äänien etäisyytenä. Kannattaa ruksia.

Sitten siihen, mitä on enemmän kuin odotin:

Koska en ruksinut mitään ajoavustinpaketteja, oletin etten olisi saanut mm. kaista-avustinta tai nopeusrajoituksia mittaristoon enkä paljon muutakaan. Yllätyin aika lailla, kun mittaristoon kuitenkin ilmestyi kaista-avustimen merkkivalo ja ratti alkoi täristää ja kammeta kaistaviivan lähellä. Onneksi nämä saa pois päältä.

Nopeusrajoituksetkin tulevat tauluun ja vakkarin voi kuitata poimimaan ne itse aseteltavalla ylityksellä lisättynä, tämä sen sijaan on aivan loistava toiminto! :thup:

Joku Active Guard -pakettihan näissä on vakiona ja siinä on jalankulkija- ja peräänajovaroitinta/jarrutinta. Liekö valikoissa näkyvä vireystila-avustinkin tämän paketin peruja? Näitä nyt ei ole vielä voinut kokeilla. Onneksi takapenkin turvavyömuistuttimet sai valikoiden syövereistä pois päältä.

Ja lopuksi Apple Carplay, jota en ruksinut, mutta autossa se kuitenkin toimii, ja Connected-portaalissa se näkyy tilattuna ja ilman päättymispäivää, mitä ihmettä? Onko politiikka muuttunut? :conf:

Mitäpä sitten vielä? No laservaloja mietin melkein pelkästään ulkonäön takia, mutta jätin lopulta pois. Ei nämä vakiovalotkaan luonnossa kamalan näköiset ole, eikä niitä itse ajaessa näe. Valotehoon olen enimmäkseen valaistuilla vakioreiteilläni ollut täysin tyytyväinen, kaukovaloja en ole edes vielä kokeillut. Kaukovaloavustimen tähän saisi Connected-portaalista ostettua 179 eurolla näköjään näin jälkikäteenkin. Tehdastummennetut lasit minulla oli ykkösessä ja siihen ne sopivat hienosti, mutta tästä sedanista jätin ne pois ulkonäkösyistä. No, nämä menee jo taas makuasioihin.

Autoon olen kaiken kaikkiaan ainakin vielä erittäin tyytyväinen, lisää raporttia tulee kunhan kokemuksia ja kilometrejä kertyy ja alkuhuuma haihtuu… Sähkörangesta myös lisää myöhemmin, koska nyt olen ajanut sisäänajoa enimmäkseen Sport-moodissa. Jonkun kuvankin voisi yrittää saada aikaiseksi. Pitkä tarinahan tästäkin tuli, mutta jotain tällaisia sepustuksia itsekin etsin, kun uutta autoa valitsin ja speksasin.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Alkaa vahvasti vaikuttaa että mun seuraava auto voisi olla G20, kunhan siihen saadaan sopiva voimalinja tuotantoon. Hieno vekotin!
Vastaa Viestiin