i3 - Freude am Laden

Käyttäjät esittelevät autojaan
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1877
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Peräti yhdeksän litraa. Rexihän ei käytetyissä juuri aiheuta lisähintaa.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1281
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Millasella hyötysuhteella muuten rexi polttelee bensan? Eli paljonko tuosta 9 litrasta saa akkuun kilowattitunteja?
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1877
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Naapurin neiti 6v kysyi "onko tuo semmoinen kupla-Bemari?"
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 702
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Wonderi kirjoitti: 22 Elo 2020, 20:10 Naapurin neiti 6v kysyi "onko tuo semmoinen kupla-Bemari?"
Fiksu likka
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1877
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Tätä autoyksilöä vaivannut ajettavuusongelma on viimein selätetty. Ongelmana oli etupään pomppiminen ja vaikeus ajaa suoraan (välys ohjaussuuntaan). Naapurin i3:lla kokeilin ajaa, se selvästi tuntui ehjältä omaan verrattuna. Se on tiedossa ettei mikään i3 ole tuulessa maailman vakain ajettava, tuskin mikään muukaan lyhyt ja korkea auto. Tämä ei mennyt suoraan tyynelläkään säällä.

Neljä ammattilaista eri firmoissa autoa tutki, myös katsastusmies ravistimellaan, löytämättä mitään vikaa. Suurin ongelma oli asenteessa "eihän noin vähän ajetussa autossa voi olla vikaa". Tampereen Autokeskuksen puhelimeen vastannut oli kaikista typerin, puhelimen läpi teki diagnoosin että ei autossa voi olla mitään vikaa eikä ehjää autoa voi korjata, vaikka hintaa kysyin enkä yrittänytkään saada operaatiota kenenkään muun maksettavaksi autoon jossa ei ole takuu voimassa ja selkeästi kulutusosista kyse. Ei tee mieli asioida Tampereen Autokeskuksessa enää. Ikinä.

Kuitenkin ajettavuus harmitti joka ikinen kerta töihin mennessä, eli jotain on pakko tehdä. Koska tarvikevaraosat ovat tähän yllättävän halpoja, päätin edetä "brute force" menetelmällä ja itse vaihtaa etujousitukseen osia niin kauan että siitä tulee hyvä. Osia ei läheskään joka varaosakaupasta saa, mutta saa kuitenkin.

Ensin vaihtoon meni etuiskarit ja tolpan ylälaakerit. Iskareissa ei näkynyt vuotoa, mutta lepoasennossa kaasuiskareiden männät oli vanhoissa 5cm lyhyemmällä kuin uusissa, vetämällä tulee pidemmälle mutta palautuu irti päästettynä lyhyempään asentoon. Liekö kaasu mennyt männän väärälle puolelle? On myös epäilys että vasen etuiskari oli hieman vääntynyt. Tarvikeiskareissa vaihtoehtoina oli Sachs ja Bilstein, valitsin jälkimmäisen (orggis on ilmeisesti Sacsh). Ylälaakerit tuntui esitutkimuksissa väljiltä ja rohisevilta, mutta uudet on ihan samanlaiset. Niiden rakenne on näköjään vaan tavallisesta poikkeava ja asennettuna löysät kiristyy pois. Onneksi oli halpoja (ja täysin alkuperäisen näköisiä). Iskunvaimennus toimii uusilla osilla kuin pitääkin! Raidetangon ulkopäät oli helppo todeta kädessä ehjiksi, sisäpäät vaihdoin kun oli naurettavan halvat, vikaa ei näköjään ollut kuitenkaan siellä.

Edellä mainitut osat tuli Autodocilta mit Deutsche Pünktlichkeit, joten tilasin alatukivarretkin sieltä. Muutaman päivän päästä tuli viesti että viivästyy (ja 3e alennuskuponki seuraavaan ostokseen, jee!), siitä muutaman päivän päästä kertoivat että oikean puolen tukivarsia ei ole eikä tule. Rahat sain takaisin sujuvasti. Googletus osoitti että tarvikemallin alatukivarsia i3:een myydään kahdella merkillä, ja siinä vaiheessa kaikista kaupoista oli oikean puolen tukivarret loppu, vasempia kyllä on saatavilla. Eli ilmeisesti kahta varaosamerkkiä kuitenkin valmistaa yksi tehdas jossa on valmistettu viallinen erä. Leebmannilta lopulta löysin orggis-tukivarret puolet halvemmalla kuin orggishinta (suomalaiselta marmorilta en ole edes kysynyt mitä maksaa). Leebmannillakin homma pelasi erinomaisesti. Toisilla on saksalaisten varaosakauppojen kanssa ollut ongelmia, edistääköhän sujumista kun asioin saksankielisten sivujen kautta saksaksi, suomenkieliset aspat saattaa olla vähemmän huolella hoidettuja? Hintaan kieli ei vaikuta, suomalainen isompi ALV tulee automaattisesti kun Saksasta Suomeen tilaa.

Tukivarret on nyt vaihdettuna alle, ohjauksensuuntainen välys tuntui lyhyen koeajon perusteella poistuneen, vaikka käsin hypistellen tukivarsissa ei tuntunut eikä näkynyt mitään vikaa. Seuraavaksi vielä pyöränkulmien säätöön viimeistelyksi.

Turhaan vaihdettuihin osiin ei siis mennyt paljoa rahaa. Näin uuden auton pultteja oli kiva vääntää kun ei ole vielä jumiin ruostuneita, kaikki lähti helposti. Paitsi alapallon mutterit oli isoon momenttiin laitettu ja vaati vähän enemmän yrittämistä ja tekniikkaa. Onnistunut projekti!
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1877
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Ainoa todellinen takaisku tämän päivän autoremontissa löytyi olohuoneesta, koira oli sillä aikaa kaivanut nahkasohvaan reiän. Tuo 12-vuotias koira joka ei ole aikoihin tehnyt mitään pahaa. Laitetaanko sohvan uusiminen auton kuluihin?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1877
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Niin tylsä auto tämä ettei mitään mainittavaa kirjoiteltavaksi. Se vaan kulkee ja aiheuttaa iloa ajaessa.

Minttupastillirasian ostin lisävarusteeksi. Ei tarjoilla matkustajille.
Kuva
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1877
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Nyt Bemarin navi teki mullekin källin ja ajatti 20km soratietä, vaikka olisi ollut hyvä kantatiekin vaihtoehtona, eikä ainakaan hitaampi olisi ollut. Katselen kyllä aina kartalta minkälaista reittiä navi ehdottaa, mutta Bemarin navissa reittiviiva peittää tieviivan allensa niin tehokkaasti, ettei kartalta pysty erottamaan pikkutietä valtatiestä.

Mutta nyt tiedän myös miksi Bemari niin tekee, i3 on aivan loistavan hauska ajettava hyvällä nopealla soratiellä, ajamisen iloa parhaimmillaan!
larsen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Touko 2020, 14:59

Wonderi kirjoitti: 05 Elo 2021, 22:20 Nyt Bemarin navi teki mullekin källin ja ajatti 20km soratietä, vaikka olisi ollut hyvä kantatiekin vaihtoehtona, eikä ainakaan hitaampi olisi ollut.
Navit näissä ovat tosiaan kuin itse navetanvintillä krapulassa koodattuja. Kaipa se on taas sitä saksalaista laatuvaikutelmaa. Riittää, että se vaikuttaa laadukkaalta. Tomtomikin oli jo vuosituhannen aamunkoitteessa fiksumpi. Taannoin ajoin Tampereelta Forssaan navilla, ja silläkin välillä se halusi muutaman kerran väkisin kierrättää soratielle, vaikka matkan pääsee ihan yksinumeroisia teitä.

Ajelen usein samaa reittiä maaseudulle, jonne pääsee hyväkuntoisia päällystettyjä teitä. Pidän navin tarkoituksella päällä oppimismoodissa. Joskus se tuntuu oppineen ja muistaa käyttämäni reitin, mutta seuraavalla kerralla se saattaa taas tyrkyttää soratiereittiä jääräpäisesti. Vakioreitilleni on olemassa myös hyväkuntoinen muutaman kilometrin pidempi vaihtoehto tarjolla. Jos ajan sitä, yhdessä kohdassa navi pyytää kääntymään tielle, jossa pyöränjälkien välissä kasvaa heinä. :thdw:
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1877
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Pieniakkuisen sähköauton kanssa varasuunnitelmana on ollut lainata jostain pörinäautoa, jos tulee reissu joka sähköautolla menee epäkäytännölliseksi. Muutamaa viikkoa vaille kaksi vuotta sähköautoilua kulunut, ja vasta nyt tuli ensimmäisen kerran käytettyä sitä mahdollisuutta. Ja kun matkaseuralainen pörinäauton omistaa, ei se aiheuttanut sen kummempaa hankaluutta. Mitä nyt oli epämukavampi ajella.

Ketjun ensimmäisessä viestissä mainitsin nurinpäin toimivan vaihteenvalitsimen. Ei siihen totu. Harvemmin enää, mutta taas tänäänkin lähdin parkkiruudusta i3:lla ensin eikun-suuntaan.
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 277
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Ilmenikö tuo ajettavuusongelma myös epämääräisenä kolinana etupäästä? Minulla on tuota kolinavikaa ja epäilen ongelmaksi iskareita, jotka tuntuvat olevan kulutuskamaa. Auto ajettu vain 50k
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1877
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Ihan pieniä klunksahduksia kuului hidastetöyssyn reunaan ajettaessa, ei varsinaista kilkatusta.

Ensin kannattaa tutkia mitä kaikkea työkaluja etutavaratilassa hyppii, ja varmistaa ettei jäähdyttimen ympärillä olevat ilmanohjausmuovit ja putket kolise.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1877
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Ei ihan WLTP-arvoissa vielä olla, mutta hyvin lähellä. Parikymmentä kilometriä oli rangea vielä jäljellä.
Kuva
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 277
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Wonderi kirjoitti: 04 Syys 2021, 15:31 Ihan pieniä klunksahduksia kuului hidastetöyssyn reunaan ajettaessa, ei varsinaista kilkatusta.

Ensin kannattaa tutkia mitä kaikkea työkaluja etutavaratilassa hyppii, ja varmistaa ettei jäähdyttimen ympärillä olevat ilmanohjausmuovit ja putket kolise.
Klunksahdukia tässä itsekin metsästän. Frunkki on tyhjä. Auto on toki menossa tutkimukseen mutta olen ymmärtänyt että näissä iskareissa ei sinäänsä ole mitään ”ulkoista” vikaa, kolisevat vain. En vain jaksa kuunnella sitä ääntä muuten hiljaisessa autossa
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1877
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Ei ollut munkaan iskareissa mitään sellaista jonka asentaja huomaisi purkamatta irti. Samoin ne muoviosat on kolisee/voi kolista ollessaan ihan niin kuin niiden on suunniteltukin olevan, pitää tilkitä kuminpalasilla tai vastaavalla, merkkihuollon asentaja ei semmoisia ratkaisuja "saa" tehdä. Mutta helppo ne muoviosat itsekin tutkia kun irrottaa etupyörän kerrallaan.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1877
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Ei olekaan tullut aikoihin tehtyä pidempää reissua i3:lla, tänään tuli Kuopiossa käytyä eli 640km yhteensä. Eihän tämä pieniakkuinen auto näin pitkille reissuille kovin käytännöllinen ole, mutta suunnitellen onnistuu. Taas ihmettelin i3:n latauskäyrää, lämmin tyhjähkö akku lähti lähti latautumaan 40kW:lla, josta teho nousi 83% lataustasoon asti (suurin toteutunut teho 47kW, 50kW luvattu maksimi), josta vasta lähti laskemaan. 95% kohdallakin meni vielä 25kW:llä virtaa sisään. Useimpien muiden sähköautojen latauskäyrä on lähinnä lehmän hännän muotoinen laskeva. Jotkut autot jopa kieltäytyvät ollenkaan latautumasta pikalaturilla yli 80%:n. Vieressä ladannut Seat Mii -kuljettaja ihmetteli ääneen Bemarin latausnopeutta, Mii lataa kuulemma parhaimmillaankin vain 25kW.

Menomatkan suoritin kolmen pysähdyksen taktiikalla koska matkalle osuu yli 90km latauasematon väli, ja en halua jäädä Hankasalmelle jumiin jos Jari-Pekan laturit sattuvat olemaan pimeänä. Sinänsä latausten jakaminen useammalle pysähdykselle ei hidasta juurikaan jos laturi on sopivasti maantien varressa, kunhan laskee paljonko varausta tarvitaan eikä lataa turhan paljoa. Lataa kuitenkin vähän enemmän kuin range guesstimaattorin ja navin mukaan tarvittaisiin, i3:n range guesstimaattori tuntuu matkan alussa näyttävän aina 10-15% optimistisesti.

Google Maps arvaa matka-ajaksi 3h 45min, mulla meni aamulla 1h 15min enemmän. Jos ajatellaan että normaalikin ihminen pitää kahvitaukoja, ei latauksesta kovin paljoa lisäaikaa lopulta tule. Paluumatkalle laturit osuu sopivammin ja tulin kahden pysähdyksen taktiikalla, tosin huomattavasti hitaammin ajamisen osalta kun loskainen keli säikäytti päiväautoilijat (aamuautoilijoita ei tuntunut hidastavan).

Kaksi vuotta olen ehtinyt ajella i3:lla ennen kuin osui kohdalle keli jossa latauksen aikana akkua pitää jäähdyttää, ja samalla matkustamoa olisi tarvis lämmittää. i3 ei osaa tehdä molempia yhtä aikaa, ainakaan lämpöpumpullinen versio. Onneksi useimmiten on kunnolla kesä tai talvi ja luonto valitsee kumpaa toimintoa tarvitaan.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1877
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Autokuume väheni taas kun i3:lla puski lumisella ja loskaisella moottoritiellä ohi kaikista ja lumiaurasta. Käsittämätöntä kuinka lyhyt ja kevyt vajaavetoinen kippo voi mennä niin vakaasti kunnon talvikelissä.
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 30e 2022

^mikähän siinä on, kun tästä mallista kuulee oikeastaan vaan kehuja kaikista joilla se on, mutta tosi vähän näkee liikenteessä ja oikeastaan kukaan ei näitä nosta esiin Wonderia lukuun ottamatta? Väärän brändin alla Suomessa? Ehkä nyt sähkäribuumi tuo näitä lisää liikenteeseen tuontina. Naapuri osti Seat Miin, ja nettiautosta katselin että käytetty i3 ois voinu olla järkevämpi joka suhteessa, mutta mikäpä minä olen neuvomaan.
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 106
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Minä taas ihmettelen tuota kommenttia vakaasta kulusta. Koeajon perusteella hyvällä kelillä ohikulkutiellä ko. koeajoauto (aj. 4000km) haki koko ajan johonkin suuntaan ja otti tuuleen. Toki tulin koeajolle F11 alla.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1877
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Tuuleen se ottaa kyllä herkästi, pieneenkin tuuleen. Mutta jos vaan tyyntä on niin menee suoraan. Uratkaan ei tunnu. Eihän se tietenkään ole yhtä vakaa kuin joku kaksitonninen auto kolmen metrin akselivälillä.

i3 on vähän kummallinen auto kuitenkin, eikä sovi kaikkien tarpeisiin. Joku väittää että oudon näköinenkin.
Vastaa Viestiin