i3 - Freude am Laden
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1877
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: i3 94Ah 2016
- Paikkakunta: Nokia
Uudet sirkkelinterät kotiutui, laitetaan alle asennusrasvat siivottuna ja "hintalaput" poistettuna heti kun keli näyttää muuttuvan talviseksi. Tarvikevanteen näköinen tarvikevanne, mutta näitä sai koko sarjan halvemmalla kuin yhden orggiksen. Jos keskilätkät sopii orggiksesta niin muuttuu hieman edustavammaksi. Hienompia tarvikevanteita on myynnissä, mutta niissä on "ei talvikäyttöön" -merkintä.
Vanteet myi Felgenoutlet.de, paineanturit Pkwteile.de ja Hakkapeliitta R3:t paikallisesta Vianorista. R3 on ilmeisesti ainoa "pohjoismainen" talvirengas mitä näihin on tarjolla, ja sitä ei näytä nettikauppojen valikoimissa olevan. Tosin R3 on myös halvempi kuin vaihtoehtona olevat keski-euroopan kitkat.

Vanteet myi Felgenoutlet.de, paineanturit Pkwteile.de ja Hakkapeliitta R3:t paikallisesta Vianorista. R3 on ilmeisesti ainoa "pohjoismainen" talvirengas mitä näihin on tarjolla, ja sitä ei näytä nettikauppojen valikoimissa olevan. Tosin R3 on myös halvempi kuin vaihtoehtona olevat keski-euroopan kitkat.

Kuten kaikki Bemmit jo vuosien ajan, joissa taittuvat peilit ruksittuna.
Kyllä tuo i3 kiinnostaa meikäläistäkin aika paljon, olisipa Rex malli vielä saatavilla..
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1877
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: i3 94Ah 2016
- Paikkakunta: Nokia
Ohjaus ja ajettavuus parani selkeästi pyörien suuntauksella. Samalla rengasäänet edestä päin vaimeni, enää ei kuulu "aurauksen" ääntä. Mutta ei se edelleenkään mikään unelmaohjaus ole, kaukana siitä. Autocenterin loungessa odotellessa luin TM:n talvisähköautovertailun, jossa i3:n ohjaus haukuttiin ihan penkin alle.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1877
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: i3 94Ah 2016
- Paikkakunta: Nokia
Tulipas kontrastia vaaleilla vanteilla mustaan autoon. En ole vielä osannut päättää näyttääkö nämä vai tummat kesävanteet paremmilta tähän autoon, ainakin erilaiselta.

Askartelin latausjohdon suojatulpasta (joka on normaalisti täysin hyödytön) seinätelineen johon lataustöpseli on mukavampi tökätä kun ottaa johdon autosta irti. Kuminen suojatulppa ruuveilla kulmarautaan kiinni ja se seinään kiinni. Suojatulppa on sen verran pehmeä että pelkästään siinä painava johto ei pysynyt, laitoin johdonkannatuskoukun lisäksi. Protoversio ei ole vielä kuvauskelpoinen, näette sitten kun saan viimeistellyksi.

Askartelin latausjohdon suojatulpasta (joka on normaalisti täysin hyödytön) seinätelineen johon lataustöpseli on mukavampi tökätä kun ottaa johdon autosta irti. Kuminen suojatulppa ruuveilla kulmarautaan kiinni ja se seinään kiinni. Suojatulppa on sen verran pehmeä että pelkästään siinä painava johto ei pysynyt, laitoin johdonkannatuskoukun lisäksi. Protoversio ei ole vielä kuvauskelpoinen, näette sitten kun saan viimeistellyksi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1338
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Mun mielestä noin umpimustaan autoon vanteet sopii kuin nokka päähän!
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1877
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: i3 94Ah 2016
- Paikkakunta: Nokia
1st world problem: Hakkapeliitta R3 kitkarenkailla i3:sta tuli niin hiljainen auto, että moottoritieajossa suurin melunlähde on (joidenkin) ohittavien/ohitettavien viereisen kaistan autojen rengasäänet.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 106
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
- Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi
Samaa mieltä, ei nuo huonot tarvikevanteiksi ole.
Myös täällä peruutetaan autot aina paikasta riippumatta pysäköitäessä. Tapa on MB-ajalta vanha ja myös baijerilaiset näyttävät paremmalta etupäästä katsottuna.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1877
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: i3 94Ah 2016
- Paikkakunta: Nokia
Ei tarvitse lähteä i3:lla jäärataleikkimään, DSC:llä ei ole huumorintajua. Normiajossa liukkaalla toimii kyllä hienosti, suoralla jäisellä tai lumisella tiellä voi surutta runtata kaasupolkimen pohjaan ja antaa tietokoneen hoitaa vedonannostelu, menee nuljumatta. Ei tunnu "tappavan menoa". Sähkön annostelu on ilmiselvästi tarkempaa kuin bensan tai dieselin. Tahallaan yritin saada motarin rampilla irtoamaan luisuun ja sainkin perän irti, DSC otti tilanteen nätisti haltuun hyvin samalla tyylillä kuin F31:kin. Dynaamisessa moodissa luistoa saa aikaan vähän enemmän, jopa sivuluisuja hetkittäin, ei kuitenkaan niin että siitä tulisi hauskaa leikkimistä. Joku on pelotellut että regen eli sähköllä jarruttaminen vetäisi takapyörät sivulle, mutta regen putoaa pehmeästi pois päältä heti kun DSC vähänkään havaitsee luistoa.
Edit: i3:n DSC:ssähän on asentoina vain normaali ja dynaaminen, kokonaan offille ei saa.
Edit: i3:n DSC:ssähän on asentoina vain normaali ja dynaaminen, kokonaan offille ei saa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1877
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: i3 94Ah 2016
- Paikkakunta: Nokia
Autoveropäätös saapui viimein, valtiolla ei ole ilmiselvästi kiire saada rahojansa. 1022,95e tuli autoverolaskuun summaksi. Viestissä kehoittivat maksamaan autoveroilmoituspalvelun kautta, jolloin tieto maksusta menisi järjestelmään nopeasti ja saisi ilmeisesti samantien lähteä konttorille hakemaan kilpiä. Mutta "järjestelmässä tapahtui virhe", ja pitää kuitenkin odotella loppuviikkoon ennen kuin koneet raksuttaa asian Traficomille asti.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1877
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: i3 94Ah 2016
- Paikkakunta: Nokia
Verottaja näki rahansa kuitenkin jo tänään, sain hakea kilvet.
Kun maailmassa on kaksi standardikokoa rekisterikilville, on se kumma että Suomi ei voi noudattaa niistä kumpaakaan. Suomalainen kilpi on sen verran lyhyempi, että nyt saadaan katsella etupuskurissa kahta näkyville jäävä ruuvinreikää, takapuskurissa peräti kuutta reikää. Onneksi ei sentään ruostu.
Kun maailmassa on kaksi standardikokoa rekisterikilville, on se kumma että Suomi ei voi noudattaa niistä kumpaakaan. Suomalainen kilpi on sen verran lyhyempi, että nyt saadaan katsella etupuskurissa kahta näkyville jäävä ruuvinreikää, takapuskurissa peräti kuutta reikää. Onneksi ei sentään ruostu.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1877
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: i3 94Ah 2016
- Paikkakunta: Nokia
Väliraporttia kun mittariin on kertynyt reilu 4000km lisää.
Tämä autohan ei ole mikään mahdollisimman moneen tarpeeseen sopivaksi tehty yleisauto, mutta minun arkikäyttöön tuntuu sopivan aivan erinomaisesti. Lapsiperhettä ja peräkärryä i3:lla ei kuljeteta Kuusamoon, mutta en haluaisikaan.
Sähköautoilusta ja siitä miten BMW on sähköautoasiat toteuttanut, en keksi mitään moitittavaa. Pörinäautoilija käy tuhannen kilometrin välein seisomassa tuulessa ja tuiskussa pidellen neljän minuutin ajan haisevaa letkua, minä latasin nyt joulunviettoon mennessä ensimmäisen kerran julkiselta latausasemalta (kotilaturin käyttöön saamisen jälkeen). Arkikäytössä tökkään johdon kiinni autoon kotitalliin pysäköidessä, eniten aikaa ja vaivaa siinä kuluu auton toiselle puolelle kävellessä. Eikä akun riittävyydestä tarvitse ollenkaan huolehtia arkiajossa, vaikka pieni akku onkin. Työmatkat tulee ajettua raskaammalla jalalla kuin ennen pörinäautolla, kun sähkö kerran on niin halpaa. Oletettavissa on että takarenkaat joutuu uusimaan ennen eturenkaita... Vetopito on parempi kuin missään kaksivetoisessa autossa mitä kohdalle on osunut, sähkön tarkempi annostelu sutimisenestossa, lievä takapainoisuus ja ehkä 155/70R19 rengaskoko auttaa asiaa. Kaipaahan se nelivetoa kesäkelilläkin kun voimaa on enemmän kuin pitoa, mutta talvikelissä pitoa on silti enemmän kuin muissa kaksivedoissa. Joku on pelännyt että regen eli sähköjarrutus takapyörissä vetää auton liukkaalla poikittain, ei vedä vaan tosi hienosti se osaa vähentää regeniä kun huomaa liukastelua, kertaakaan en ole saanut sitä yllättämään edes härnäten. Joissain vääränmerkkisissä sähköautoissa olevalle regenin säädölle tai poiskytkennälle ei ole mitään tarvetta, jos se on tehty kerralla oikein niin kuin Bemarissa.
Pienen auton tilat on tarpeeseen nähden juuri sopivat, etupenkillä erittäin väljää, takapenkille tarvittaessa voi laittaa kaksi aikuistakin, ja tavaratilaan mahtuu näköjään kolmaskin whippet kun kääntää takaselkänojat ihan pystyyn asentoon, silloin takapenkki jää ainakin tavaroille vielä käyttöön. Hattuhyllyn talliin jättäminen ei muuten vaikuttanut äänimaailmaan mitenkään. Eikä sisustassa nitise mikään.
Muotoilun kummallisuudet ei haittaa käyttöä, poikkeuksena oviratkaisu joka on ristiriitainen. Toisaalta etuovet on pieneksi autoksi erittäin hyvän kokoiset, riittävän pitkät että B-pilari ei haittaa autoon kulkemista eikä näkemistä kuten mm. 1- ja 3-sarjan 4/5-ovisissa. Eikä etuovi ole hankalan pitkä avattavaksi niin kuin kaksiovisissa. Mutta kaapparimallin takaovet on marketin ahtaalla parkkipaikalla käytännössä käyttökelvottomat, ennen takapenkille sujahtanut ostoskassi menee i3:ssa kartturin penkille tai tavaratilaan. Kehyksettömät ikkunat ei juuri suhise, mutta ovensulkemisääni ei ole kyllä lähellekään yhtä hyvä kuin F31:ssa.
Kaipaamaan jää asioita jotka ei liity auton sähkötoimisuuteen mitenkään. Jousitus ja ohjaus on aika huonoja, ja penkkien sivutuki 70-luvun jenkkiauton sohvan tasolla. Ja Connected-appi, no tiedätte kyllä.
Tämä autohan ei ole mikään mahdollisimman moneen tarpeeseen sopivaksi tehty yleisauto, mutta minun arkikäyttöön tuntuu sopivan aivan erinomaisesti. Lapsiperhettä ja peräkärryä i3:lla ei kuljeteta Kuusamoon, mutta en haluaisikaan.
Sähköautoilusta ja siitä miten BMW on sähköautoasiat toteuttanut, en keksi mitään moitittavaa. Pörinäautoilija käy tuhannen kilometrin välein seisomassa tuulessa ja tuiskussa pidellen neljän minuutin ajan haisevaa letkua, minä latasin nyt joulunviettoon mennessä ensimmäisen kerran julkiselta latausasemalta (kotilaturin käyttöön saamisen jälkeen). Arkikäytössä tökkään johdon kiinni autoon kotitalliin pysäköidessä, eniten aikaa ja vaivaa siinä kuluu auton toiselle puolelle kävellessä. Eikä akun riittävyydestä tarvitse ollenkaan huolehtia arkiajossa, vaikka pieni akku onkin. Työmatkat tulee ajettua raskaammalla jalalla kuin ennen pörinäautolla, kun sähkö kerran on niin halpaa. Oletettavissa on että takarenkaat joutuu uusimaan ennen eturenkaita... Vetopito on parempi kuin missään kaksivetoisessa autossa mitä kohdalle on osunut, sähkön tarkempi annostelu sutimisenestossa, lievä takapainoisuus ja ehkä 155/70R19 rengaskoko auttaa asiaa. Kaipaahan se nelivetoa kesäkelilläkin kun voimaa on enemmän kuin pitoa, mutta talvikelissä pitoa on silti enemmän kuin muissa kaksivedoissa. Joku on pelännyt että regen eli sähköjarrutus takapyörissä vetää auton liukkaalla poikittain, ei vedä vaan tosi hienosti se osaa vähentää regeniä kun huomaa liukastelua, kertaakaan en ole saanut sitä yllättämään edes härnäten. Joissain vääränmerkkisissä sähköautoissa olevalle regenin säädölle tai poiskytkennälle ei ole mitään tarvetta, jos se on tehty kerralla oikein niin kuin Bemarissa.
Pienen auton tilat on tarpeeseen nähden juuri sopivat, etupenkillä erittäin väljää, takapenkille tarvittaessa voi laittaa kaksi aikuistakin, ja tavaratilaan mahtuu näköjään kolmaskin whippet kun kääntää takaselkänojat ihan pystyyn asentoon, silloin takapenkki jää ainakin tavaroille vielä käyttöön. Hattuhyllyn talliin jättäminen ei muuten vaikuttanut äänimaailmaan mitenkään. Eikä sisustassa nitise mikään.
Muotoilun kummallisuudet ei haittaa käyttöä, poikkeuksena oviratkaisu joka on ristiriitainen. Toisaalta etuovet on pieneksi autoksi erittäin hyvän kokoiset, riittävän pitkät että B-pilari ei haittaa autoon kulkemista eikä näkemistä kuten mm. 1- ja 3-sarjan 4/5-ovisissa. Eikä etuovi ole hankalan pitkä avattavaksi niin kuin kaksiovisissa. Mutta kaapparimallin takaovet on marketin ahtaalla parkkipaikalla käytännössä käyttökelvottomat, ennen takapenkille sujahtanut ostoskassi menee i3:ssa kartturin penkille tai tavaratilaan. Kehyksettömät ikkunat ei juuri suhise, mutta ovensulkemisääni ei ole kyllä lähellekään yhtä hyvä kuin F31:ssa.
Kaipaamaan jää asioita jotka ei liity auton sähkötoimisuuteen mitenkään. Jousitus ja ohjaus on aika huonoja, ja penkkien sivutuki 70-luvun jenkkiauton sohvan tasolla. Ja Connected-appi, no tiedätte kyllä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1877
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: i3 94Ah 2016
- Paikkakunta: Nokia
Vaihdoin naapurin kanssa kesäpyörät päittänsä. 20" style 430:n tilalle 19" style 428, sain kaipaamaani mukavuutta, naapuri sai ulkonäköä. Erikoisempi diili, mutta molemmat osapuolet on tyytyväisiä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1877
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: i3 94Ah 2016
- Paikkakunta: Nokia
Nyt sata kilometriä makusteltu vakiokoon kesärenkailla. Kyllä se taas oli niin, että insinööri on suunnitellut auton toiminaan vakiokoolla hyvin (tai vakioon autoon), ja sitten markkinointihypetysosasto on vaatinut lisävaihtoehdoksi tuumaa isomman vannekoon näyttävyyden ja lisävarusterahastuksen vuoksi. 20" pyörät on kovemmat joustoiltaan, äkkinäisemmät urissa ja rengasmelu selvästi pahempi. Ei niitä voi suositella kenellekään, kun ei i3 niilläkään ole mikään urheilullinen kurvailuauto.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1877
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: i3 94Ah 2016
- Paikkakunta: Nokia
Kiihtyvyyden yllätyskerrointa pystyy näköjään kasvattamaan käyttämällä sähkökäkkäriä launch controllina. Normaalin rauhallisesti lähtien käsijarrun vapautumisen pientä viivettä ei huomaa ollenkaan, mutta kaasun pohjaan potkaisemalla voimansiirto ehtii kerätä puolen sekunnin ajan jännitystä, jonka jälkeen katapultti ampuu matkaan. Jalanliikkeestä sataseen kiihtyvyys ei tietysti parane yhtään, mutta kyydissä olevia kavereita saa ällistettyä mukavasti.
Ensimmäiset hellepäivät paljastivat että i3:n ilmastointi puskee harvinaisen kylmää ilmaa sisään. Paljastui myös että etuikkunat kokonaan auki kruisaillessa ilma pyörteilee ikävästi niin kuin muissakin neliovisissa, i3:ssa vaan ei takaovien ikkunoita saa auki ja pyörteilyä vähennettyä.
Ensimmäiset hellepäivät paljastivat että i3:n ilmastointi puskee harvinaisen kylmää ilmaa sisään. Paljastui myös että etuikkunat kokonaan auki kruisaillessa ilma pyörteilee ikävästi niin kuin muissakin neliovisissa, i3:ssa vaan ei takaovien ikkunoita saa auki ja pyörteilyä vähennettyä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1877
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: i3 94Ah 2016
- Paikkakunta: Nokia
Auton peseminen hellelämpötilassa ja auringonpaisteessa ei lähtökohtaisesti ole optimaalista. Tumma auto on hankalampi, ja näköjään muovinen auto on vielä hankalampi kuin paremmin lämpöä johtava peltinen. Tuli siitä sentään puhtaampi, vaihdetaan uudet siitepölyt päälle.