Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009
Lähetetty: 26 Marras 2018, 18:39
Ajettuani E93:lla n. 90tkm ja todettuani avoauton hyväksi arkiautoksi, päätin käydä tutustumassa Jyväskylässä myynnissä olleeseen Ameriikantuontiseen, E88 -koriseen 128i -yksilöön. Tässä on luonnollisesti pikkubemarin tärkeimmät varusteet eli sporttipenkit, takavetarit ja jonokuutonen, mutta lisäksi samoihin kuoriin on pakattu punainen nahkasisusta, musta ulkoväri, xenonvalot, niihin penkkeihin sähkösäädöt ja ristiseläntuet, ämsporttia, manuaaliaski ja jotain muutakin pientä. Koeajo paljasti hyvinkin nopeasti, että Freude am Fahren on läsnä huomattavasti paremmin kuin lähes 250kg painavammassa ja reilun 20hp laiskemmassa kolmossarjalaisessa. Lisäksi auto yllätti hiljaisuudellaan ja positiivisena yllätyksenä bongasin koeajolla Defa-tökkelin ja sisäpistorasian. Lisäksi putkisto tuo moottorin murinan mukavammin esiin kuin E93:ssa - sellainen matala ja vahva, muttei kuitenkaan häiritsevä eikä rääkyvä.
Mittarilukemaksi oli ilmoitettu suorastaan epäilyttävästi alle 60tkm, mutta kun autoa tutkin enkä mistään muuta lukemaa löytänyt eikä pahemmin kulumiakaan näy, on se vaan uskottava. Osansa toki selittää se, että auto on kohtuu tuoreena kolaroitu ja ollut sen vuoksi pitkään telakalla. Tutkin autosta korjausjälkiä, joista näkee vaurion sinänsä maltillisen, mutta ilmapallon laukaisseen laajuuden. Keulapalikoita on uusittu asiallisesti ja ilmapallojärjestelmät on vieläpä käyty Suomessa Laakkosen toimesta läpi. Auto on kaikin puolin todella timmin ja olemukseltaan uuden oloinen (mm. vilkkuviiksi tuntuu ironisesti siltä, kuin sitä ei olisi ikinä käytetty ). Kaikki on jämpiä, paikoillaan, mikään ei natise, eikä väljiä tunnu. Vaihteensiirto on erittäin miellyttävä ja tarkka, kaukana soppakauhatuntumasta mitä kuluneemmissa yksilöissä voi löytää. Kaikkiaan miellyttävä kikotin.
Myyjä lupasi mukaan hyvät talvirenkaat ja teki asiallisen vaihtotarjouksen, joten päätin rohkeasti vaihtaa pykälää pienempään ja vetää nimiä papereihin. Ei tullut minusta vielä hyrpiittikuskia, mutta pikkuykkönen bensakutosella ei vaan voi olla huono idea. 2 viikkoa vierähti kuitenkin odotellessa, kun molemmat autot kävivät huollossa ja pitihän pikkuykköseen saada vetokoukku, jotta ihmiset voivat pahoittaa siitä mieltänsä (ja että minä saan tavaraa kuljetettua). Lisäksi E93:sta piti vähän vakioida äänentoistoa ja poistaa lisäpitkä keulalta. Hakiessa myyjä pahoitteli kovasti, kun muisti luvanneensa hyvät nastarenkaat, mutta autoon olikin hyväkuntoiset Continentalin kitkat. Totesin olevani asiaan helvetin tyytyväinen ja että se on vain suuri plussa. Ne on myös tuumaa pienemmät kuin ilmoituksessa (16" vs 17"), pidän sitäkin plussana kun ovat kuitenkin kohtuu jäykkärunkoiset, mutta pirusti mukavamman hintaiset.
Vaikka tämä timmi onkin, niin 9 vuotta on ehtinyt kulua joten jotain pikkujuttuja toki löytyy ja vähän pitää koodaamiseenkin perehtyä. Saapahan vähän harrastaa ja parannella.
-Umpioihin kertyi huurua jo koeajolla, mutta on selvästi jo vähenemääin päin. Ellei kuivu tyystin käytöllä, niin sitten kuivuu avustettuna.
-Repsikan jakkaran reisituen säätökahva on rikki, pitää siis korjata.
-Kusijussilla on eturauhasvaivoja, ei niinkään heikko vaan pikemminkin puuttuva suihku. Pitää viedä auto lämpimään ja varmistua, ettei nestepuoli ole jäässä ennenkö toteaa varmaksi että jotain on rikki. Tästä jo myyjää infosinkin.
-Oikea takavalo oli lakannut toimimasta koeajon ja hakuhetken välillä, myyjä tilasi jo ehjän.
-Tehtaan Hifi-paketti ei ihan vastaa meikäläisen käsitystä hifi-termistä, onneksi hyllystä löytyy jo valmiiksi n+1 tuotetta tämän ongelman ratkaisemiseen.
-Auto lukitsee ovia turvalliseen Suomeen turhan hanakasti ja avaa niitä turhan laiskasti, pitää siis koodata aukomaan ovet kerralla ja olemaan lukitsematta automaattisesti ajoon lähtiessä
-Talvirenkaissa ei ole paineantureita, joten pitää reenata painevalvonnan koodaus ABS-antureille.
-Turvavyöpimpotin on turhan innokas, pitäisi saada 100m köröttelyä ilman blingejä, että voi pysähtyä postilaatikolle ja ryömittää pihaan. Koodireeniä tietää tämäkin, mieluummin hieman nostaisin rajoja kuin poistaisin kokonaan.
-Persgrillit puuttuu, ensihätään ostin sellaisen istuimen päälle tulevan lämmittimen, mutta todennäköisesti asentelen penkkeihin jotain parempaa ajan kanssa.
Takana on nyt reilut 550km ja huomenna tulee taas lisää. Syntisen kiva tää on ajaa kolmoseen verrattuna, mutta myöskin yllättävän mukava taittaa matkaa.
Kuvia on vähän heikonlaisesti, koska hakiessa autoa oli jo pimeä ja kotiinpäästessä se oli jo likainen. Viikonloppu tuli puskettua töitä, joten valoisaa hetkeä ja pesuaikaa ei oikein ole kuvaamista varten ollut.
Koeajolla, alla 19" kesätassut:
Hakumatkalla tauko Bilteman parkkiksella (helppo maamerkki, morjestin kaveria), paheksuttavasti kärry perässä (piti ne kesärenkaatkin saada kulkemaan, kahteen suuntaan...), alla 16" talvitassut:
Oliko tässä nyt mitään järkeä? En tiedä, jotenkin tuntuu järkevältä, kun hinta ja tuote kohtaa toisensa, mutta kyllä Toyota-mies tämänkin järjentunteen lyttää. Toisaalta - aivan sama, mulla on leveempi hymy huulilla kuin Toyota-miehellä, in the end that's what counts
Mittarilukemaksi oli ilmoitettu suorastaan epäilyttävästi alle 60tkm, mutta kun autoa tutkin enkä mistään muuta lukemaa löytänyt eikä pahemmin kulumiakaan näy, on se vaan uskottava. Osansa toki selittää se, että auto on kohtuu tuoreena kolaroitu ja ollut sen vuoksi pitkään telakalla. Tutkin autosta korjausjälkiä, joista näkee vaurion sinänsä maltillisen, mutta ilmapallon laukaisseen laajuuden. Keulapalikoita on uusittu asiallisesti ja ilmapallojärjestelmät on vieläpä käyty Suomessa Laakkosen toimesta läpi. Auto on kaikin puolin todella timmin ja olemukseltaan uuden oloinen (mm. vilkkuviiksi tuntuu ironisesti siltä, kuin sitä ei olisi ikinä käytetty ). Kaikki on jämpiä, paikoillaan, mikään ei natise, eikä väljiä tunnu. Vaihteensiirto on erittäin miellyttävä ja tarkka, kaukana soppakauhatuntumasta mitä kuluneemmissa yksilöissä voi löytää. Kaikkiaan miellyttävä kikotin.
Myyjä lupasi mukaan hyvät talvirenkaat ja teki asiallisen vaihtotarjouksen, joten päätin rohkeasti vaihtaa pykälää pienempään ja vetää nimiä papereihin. Ei tullut minusta vielä hyrpiittikuskia, mutta pikkuykkönen bensakutosella ei vaan voi olla huono idea. 2 viikkoa vierähti kuitenkin odotellessa, kun molemmat autot kävivät huollossa ja pitihän pikkuykköseen saada vetokoukku, jotta ihmiset voivat pahoittaa siitä mieltänsä (ja että minä saan tavaraa kuljetettua). Lisäksi E93:sta piti vähän vakioida äänentoistoa ja poistaa lisäpitkä keulalta. Hakiessa myyjä pahoitteli kovasti, kun muisti luvanneensa hyvät nastarenkaat, mutta autoon olikin hyväkuntoiset Continentalin kitkat. Totesin olevani asiaan helvetin tyytyväinen ja että se on vain suuri plussa. Ne on myös tuumaa pienemmät kuin ilmoituksessa (16" vs 17"), pidän sitäkin plussana kun ovat kuitenkin kohtuu jäykkärunkoiset, mutta pirusti mukavamman hintaiset.
Vaikka tämä timmi onkin, niin 9 vuotta on ehtinyt kulua joten jotain pikkujuttuja toki löytyy ja vähän pitää koodaamiseenkin perehtyä. Saapahan vähän harrastaa ja parannella.
-Umpioihin kertyi huurua jo koeajolla, mutta on selvästi jo vähenemääin päin. Ellei kuivu tyystin käytöllä, niin sitten kuivuu avustettuna.
-Repsikan jakkaran reisituen säätökahva on rikki, pitää siis korjata.
-Kusijussilla on eturauhasvaivoja, ei niinkään heikko vaan pikemminkin puuttuva suihku. Pitää viedä auto lämpimään ja varmistua, ettei nestepuoli ole jäässä ennenkö toteaa varmaksi että jotain on rikki. Tästä jo myyjää infosinkin.
-Oikea takavalo oli lakannut toimimasta koeajon ja hakuhetken välillä, myyjä tilasi jo ehjän.
-Tehtaan Hifi-paketti ei ihan vastaa meikäläisen käsitystä hifi-termistä, onneksi hyllystä löytyy jo valmiiksi n+1 tuotetta tämän ongelman ratkaisemiseen.
-Auto lukitsee ovia turvalliseen Suomeen turhan hanakasti ja avaa niitä turhan laiskasti, pitää siis koodata aukomaan ovet kerralla ja olemaan lukitsematta automaattisesti ajoon lähtiessä
-Talvirenkaissa ei ole paineantureita, joten pitää reenata painevalvonnan koodaus ABS-antureille.
-Turvavyöpimpotin on turhan innokas, pitäisi saada 100m köröttelyä ilman blingejä, että voi pysähtyä postilaatikolle ja ryömittää pihaan. Koodireeniä tietää tämäkin, mieluummin hieman nostaisin rajoja kuin poistaisin kokonaan.
-Persgrillit puuttuu, ensihätään ostin sellaisen istuimen päälle tulevan lämmittimen, mutta todennäköisesti asentelen penkkeihin jotain parempaa ajan kanssa.
Takana on nyt reilut 550km ja huomenna tulee taas lisää. Syntisen kiva tää on ajaa kolmoseen verrattuna, mutta myöskin yllättävän mukava taittaa matkaa.
Kuvia on vähän heikonlaisesti, koska hakiessa autoa oli jo pimeä ja kotiinpäästessä se oli jo likainen. Viikonloppu tuli puskettua töitä, joten valoisaa hetkeä ja pesuaikaa ei oikein ole kuvaamista varten ollut.
Koeajolla, alla 19" kesätassut:
Hakumatkalla tauko Bilteman parkkiksella (helppo maamerkki, morjestin kaveria), paheksuttavasti kärry perässä (piti ne kesärenkaatkin saada kulkemaan, kahteen suuntaan...), alla 16" talvitassut:
Oliko tässä nyt mitään järkeä? En tiedä, jotenkin tuntuu järkevältä, kun hinta ja tuote kohtaa toisensa, mutta kyllä Toyota-mies tämänkin järjentunteen lyttää. Toisaalta - aivan sama, mulla on leveempi hymy huulilla kuin Toyota-miehellä, in the end that's what counts