E87 opetuskinneri

Käyttäjät esittelevät autojaan
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

phuksi kirjoitti: 13 Loka 2018, 18:53 Mutta aikansa kun duunaa ja liottelee litkuilla niin irtoaa
Kuva
Muistatko, että miten nää tuntui ajossa? Mulla on nyt alkanut tuntua pientä pehmeyttä/epämääräisyyttä takapään osalta sivusuunnassa, auto nappaa helpommin sivutuulesta ja urien reunoista, eli siellähän on selvästi väljää joka päästää vaikuttamaan auraukseen. Kuulostaako yhtään tutulta?
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Sen verran on jo kulunut aikaa, että en oikein enää osaa fiilistellä paljonko muuttui kun taakse nuo vaihdettiin. Yleisesti ottaen mulla tuntuu vähän turhan joustavalta tuo koko takaripustus. On se siis perustukeva ja auto kyllä kulkee todella hyvin esim. suoraan ja vaivattomasti. Lähinnä kovemman vedon alla etenkin kaarteissa tuntuu, että kaipaisi lisää jämäkkyyttä.

Nyt vihdoin saapui etupään korjaukseen tarvittavat loput osat. Saa nähdä miten muuttuu ajettavuus kun nämä saan alle.

Bilstein2 (Custom).jpg
Bilstein2 (Custom).jpg (64.79 KiB) Katsottu 16068 kertaa

Veikkaus on, että menee tosiaan takatolpat myös uusiksi kun huomaa miten etupää käyttäytyy.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Kyllähän tuo ajotuntuma muuttui ja leimakin tuli taas vuodeksi. Kuivuneen iskarin tuottamat kolinat poistuivat samalla. Ohjauskin palauttaa napakammin - johtuneekohan tuoreista yläpään laakereista? Autossa ei ole tehdaskoodien mukaan urheilualustaa vaikka onkin M-sport korisarja. Nämä Bilsteinit olivat autoihin jossa m-sport alusta. Olisin kuvitellut, että lopputuloksena olisi madaltunut mutta ei. Eikä ole yhtään liian napakka edes vanhenevalle ukolle. Kelpaa taas teinin päästellä :cools:

Osanumerot, yhteensä 193 euroa
Etuiskarit vasen 22-144256 (B4), oikea 22-144270 (B4)
Kumit ja vaimentimet 11-276562
Jousijalan tukilaakeri 12-248940 (2kpl)

Iskari (Custom).jpg
Iskari (Custom).jpg (60.57 KiB) Katsottu 15597 kertaa

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Vaihteeksi kinnerin pikkukinnerin kimpussa kun on pidempään ollut pari ärsyttävää vikaa.

Ensimmäinen on se, että konepeltiä ei saa auki kuskin jaloista vivusta vetämällä muuta kuin kylmällä ilmalla talvella. Ilmeisesti vaijeri on virunut ja kun keli lämpimämpi tekee lämpölaajeneminenkin oman osansa ja ratkaisevan millin sitten venyy.

Pellin kuitenkin tässä tapauksessa onneksi saa auki kun kurkistaa munuaisten raoista kohti syyläriä. Sieltä näkyy vaijerin mutka josta pystyy pitkällä metallitangolla painamaan sen verran, että vaijeri kiristyy kun toinen vetää ohjaamosta kahvasta.

Koko vaijerin vaihto on aika työläs operaatio niin tällä kerralla korjaus välys poistamalla. Säätöä vaijerin kireyteen tuskin on. Itse lukkoa ei saa pois purkamatta ensin vähän osia jotta saa lukon päällä olevan metalliosan pois. Taas menee työlääksi... Mutta kun lukon vaan irrottaa niin sitä pystyy sen verran liikuttelemaan, että saa homman tehtyä muutenkin. Välyksenpoistimena toimi pieni sopiva mutteri johon yhteen reunaan rautasahalla halkio josta sen pystyy pujottamaan vaijerin ympärille. Lopuksi napakka puristus mutterista kasaan, että ei putoa huonolla tuurilla.

Konepeltilöysävaijeri (Small).jpg
Konepeltilöysävaijeri (Small).jpg (62.15 KiB) Katsottu 14257 kertaa
KonepeltiKiristettyvaijeri (Small).jpg
KonepeltiKiristettyvaijeri (Small).jpg (75.23 KiB) Katsottu 14257 kertaa

Ja avot, taas toimii konepellin avaus.
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Toinen ärsyttävä vika on ollut takaluukun kansi. Tai sen avaaminen. Lukko aukeaa kyllä kaukosäätimellä mutta ei luukusta logosta kampeamalla. Mikrokytkintä epäilin. Alustava purkuoperaatio muovienpoiston jälkeen paljasti, että mikrokytkin on kyllä ehjä. Eli vika on mekaaninen. Samalla kyllä kävi ilmi, että mekanismi on lapsellisen heppoinen mutta yllättävän toimiva.

Takaluukunkahva1 (Small).jpg
Takaluukunkahva1 (Small).jpg (109.95 KiB) Katsottu 14255 kertaa
Takaluukunkahva2 (Small).jpg
Takaluukunkahva2 (Small).jpg (76.58 KiB) Katsottu 14255 kertaa
Takaluukunkahva3 (Small).jpg
Takaluukunkahva3 (Small).jpg (116.34 KiB) Katsottu 14255 kertaa
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Takaluukunkahva4 (Small).jpg
Takaluukunkahva4 (Small).jpg (105.33 KiB) Katsottu 14255 kertaa

Huolellinen kaikkien osien puhdistus, voitelu ja lukkoprikka ruuvin juureen auttoi. Pitää vielä sen verran purkaa uudelleen ja tuunata, että laittaa keinuvivun alle ohuen teflonprikan liukupinnaksi niin kääntyy helpommin. Jos vaikka toimisi sitten lopun omistuksen ajan tuo osa.

Takaluukunkahva5 (Small).jpg
Takaluukunkahva5 (Small).jpg (97.49 KiB) Katsottu 14255 kertaa
Takaluukunkahva6 (Small).jpg
Takaluukunkahva6 (Small).jpg (93.5 KiB) Katsottu 14255 kertaa

Kun tämän korjaa, on turha purkaa ja irroittaa BMW-merkkiä taustakupista. Sen sisällä on napakka jousi joka on aika ikävä laittaa takaisin jos sen kannakkeen muoviklipsut on rikki (niin kuin ne oli). Siellä merkin alla ei ole mitään mielenkiintoista eikä hyödyllistä. Mutta kun ei tiennyt niin pitihän sinne kurkata.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Ja sitten vielä se pettymys... koitin uudella tarmolla ottaa EGR-venttiilin irti. Ei vaan lähde. Ei kilkuttelemalla, ei väsyttämällä, ei brute forcella vaikka metrin mittaisella tangolla koitti kammeta irti. Se on hitsaantunut kiinni pysyvästi. Tulipahan kokeiltua sitäkin, että moottori kuumaksi ja kylmäspraylla metallilaippaan josko lämpöeroa saisi tehtyä ja naksahtaisi irti.

Ajatus siis oli ottaa venttiili irti ja putsata se.

EGR1 (Small).jpg
EGR1 (Small).jpg (171.72 KiB) Katsottu 14163 kertaa
EGR2 (Small).jpg
EGR2 (Small).jpg (119.1 KiB) Katsottu 14163 kertaa
EGR3 (Small).jpg
EGR3 (Small).jpg (142.25 KiB) Katsottu 14163 kertaa
Mutta ei. Joo, ruuvit oli poistettu :blink:

Samassa hötäkässä kun taivutti huohotinputkea niin kovettunut muovi sanoi naks. Sen onneksi sai korjattua helposti.

EGR4 (Small).jpg
EGR4 (Small).jpg (127.49 KiB) Katsottu 14163 kertaa

Antakaas vinkkejä... vai onko otettava irti koko jäähtäripaketti ja koitettava penkissä jotenkin saada irti se venttiili irti? Mutta miten? Laipan välissä nähtävästi ei ole mitään tiivistettä eli metalli metallia vasten ja varmaan eri metalleja ovat.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Saipa kinneri vielä uutta kumiakin alle eteen. Ihan random kokeilu perustuen puhtaasti rengasmerkintöihin, etenkin desibeleihin ja hintaan. Yokohaman BluEarth ES32 koossa 225/40R18. Ensituntuma on, että ei uraherkät lainkaan. Ei niin tippaakaan. Pyöreätkin ovat, hyvin saatu tasapainoon. Mutta ei kovinkaan tunnokkaat verrattuna vanhoihin toki pahasti kuluneisiin ja kovettuneisiin Nokialaisiin. Hoitanee kuitenkin hommansa. Yhdeksänkympin pintaan kappale. Ei paha.
Eturengas (Small).jpg
Eturengas (Small).jpg (149.22 KiB) Katsottu 13981 kertaa
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Vastaa Viestiin