- 40 000km rajapyykki ylittyi työmatkalla - tässä juuri liukumassa moottoritiellä virolaisen rekan ohitse
- 40000km.jpg (341.12 KiB) Katsottu 28323 kertaa
Pientä kevätpäivitystä. Auto kävi talven aikana Autokeskus Airportissa 30tkm huollossa ja kaikki oli kunnossa. 40 000km rajapyykki ylittyi työmatkalta palatessa lopputalven loskakelissä. Jos pitäisi koostaa viimeisen ~3 vuoden kokemukset yhteen, täytyy sanoa että auto on ollut kerrassaan mainio peli ajaa erityisesti kesäkeleillä.
TP-3 - käyttöönotettu 8.6.2016
Viat ensimmäisen 40 000km aikana:
1. Loppukevät 2017 - Auton pistokelatausyksikkö hajosi (auton alla, ns. KLE moduuli) - korjattiin takuuseen
2. Maaliskuu 2018 - Auton vasempaan takaumpioon tullut vettä - umpio vaihdettiin takuuseen
3. Loppukevät 2018 - Auton pistokelatausyksikkö hajosi (auton alla, ns. KLE moduuli) - korjattiin takuuseen. KLE yksiköstä oli tullut paljon kestävämpi uusi malli, koska vanhat KLE modulit olivat heikkoja.
4. Alussa pientä softavikaa iDriven kanssa 2016-2017 - BMW Appseja (erityisesti Spotify) käyttäessä auto ei osannut valita oikein Bluetoothin ja USB laitteen välillä jos kyseessä oli sama laite (=iPhone). Softapäivitysten jälkeen tilanne tuli kuntoon, joskin korjaamiseen meni BMW:ltä lähes vuosi.
Parantaisin / ärsytykset ensimmäisen 40tkm matkalla:
1. Ostin auton Professional navilla ja BMW ei ole ostanut Suomen markkinoille ruuhkatietoja. Suomi on ainoa länsi-euroopan maa missä ruuhkatietoja ei autoon tule (Mersuissa, Audeissa ym tulee) ja tätä vietiin BMW Suomelle BMW kerhonkin kautta. Aivan huikeaa scheissea sanon minä
2. BMW Connected sovellus oli 2016-2017 erittäin epävarma käyttää; alusta on nyt vakaampi. Ärsytyskynnys oli huikea pakkasaamuisin kun auto ei suostunut kytkemään lämmitystä päälle, ei iOS sovelluksella eikä myöskään netin kautta. -10c Dakota nahkajakkarat ovat lievästi sanottuna epämiellyttävät.
3. Ajomelu - F30 sarjan autot (3-sarjan BMW) ovat poikkeuksellisen äänekkäitä ajaa erityisesti kesäkumeilla. Ajomelu ei ole mitään Renault / ranskapatonki -tasoa, mutta premium autossa pitäisi olla hiljaisempi matkustamo.
4. Voimalinja - Voimalinja on mahtava, mutta olisin ostanut auton uutena nelivetoisena jos se olisi ollut mahdollista. Erityisesti 2019 lopputalven keleillä mietti useaan otteeseen kuinka hyvä neliveto olisi ollut, vaikka päivittäinen työmatkani on välillä Espoo - Hki ydinkeskusta.
5. Mittaristo - digitaalinen mittaristo on tätä päivää; harmi ettei F30 330e saanut digitaalisella mittaristolla. Onneksi uuteen 3 -sarjaan tämä tulee vakiona.
6. Kattoluukku - kattoluukku on kiva, mutta saisi olla modernissa autossa vieläkin suurempi. Mitä enemmän valoa ohjaamoon, sen parempi.
7. Musta väri - Suurin osa autoistani on ollut mustia ja tämä oli 10. musta autoni. Kesäkeleillä musta väri on ehdottomasti paras väri mitä autoon saa, mutta käyttöauton pitäminen puhtaana on mahdotonta talvikeleillä. Seuraava autoni tulee olemaan muun värinen, eli otan kesällä turpaan auton ulkonäön kanssa, joka kompensoituu sitten syys-ja talvikeleillä.
Mistä erityisesti pidän:
1. Vakaus/ajotuntuma - ei siitä pääse mihinkään, 3-sarjalaiset kaikki tuntuu aivan mielettömiltä autoilta ajaa. Tämän huomaa heti kun vaihtaa lähes mihin tahansa muuhun merkkiin. The ultimate driving machine
2. Voimalinja - 330e hybridi voimalinja on aivan mieletön erityisesti kesäkeleillä. Auto lähtee kuin jänis makuulta ja kaupungissa pelkällä sähköllä ajaessa auto on hiljainen ja erittäin mukava ajaa. Ydinkeskustassa sähkömoottorin antama vääntö on parasta.
3. Kattoluukku - En tule enää koskaan ostamaan autoa (pl. rättikatot) jossa ei ole kattoluukkua. Kattoluukku tuo huiman määrän valoa ja luksusta ohjaamoon.
4. HUD - En ole katsonut mittaristoon lähes yhtään viimeisen kolmen vuoden aikana, koska kaikki tieto tulee kätevästi tuulilasiin.
Miten tästä eteenpäin? Tilasin itselleni viime perjantaina uuden auton, jonka toimitus on 1.8.2019. TP-3 jää perheeseen ja siirtyy ladylle päivittäiseksi käyttöautoksi. Tulen kuitenkin Ssalmelan tapaan siirtymään pois BMW:istä, sillä BMW:n nykyinen valikoima ei valitettavasti säväyttänyt eli sieltä ei löytynyt mitään itselle luontaisesti soveltuvaa autoa (uusi X3 oli lähimpänä oikeaa). TP-3 tulee kuitenkin olemaan suunnitelmien mukaan perheessä kesään 2024 (täystakuu voimassa 7.6.2020 ja huollot maksettu 7.6.2026/200tkm saakka), jonka jälkeen sille on jo ostaja valmiina, eli auto menee hyvään kotiin.