X5 xDrive 40e

Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Mutta eikös tuo juuri todistanut, että vähäpäästöinen pitää Suomessa hyvin hintansa, siis jos on pyyntihintoihin uskominen.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Turbo kirjoitti:Mutta eikös tuo juuri todistanut, että vähäpäästöinen pitää Suomessa hyvin hintansa, siis jos on pyyntihintoihin uskominen.
Totta ja lisätodistetta löytyy tullin toteutuneista veropäätöksistä. Pakkohan sen on olla näin kun viranomainen ja autokappias yhdessä näin toisistaan riippumatta on samaa mieltä :)
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Kannattaa verrata Teslan hintoja jos maiden välistä eroa haluaa pohtia. Niitä on selvästi enemmän kaupan. Nämä BMW:n yksittäin esiintyvät mallit ovat ihan vääristynyt pohja vertailuille.

Oletuksissa tuossa yllä on vähän kuin osittain oletettu, että uuden omistaja ajaa vuoden ja kärsii arvon laskemisesta x euroa/km. Mutta moni ajaa kärryillä pidempään, 3-4-5 vuotta ehkä useat. Silloin arvon lasku ei olekaan per km niin mahdoton. Totta kai jos dorka on, ostaa 650i:n täysillä varusteilla 250ke hintaan ja myy diilerille 10tkm ajettuna 110ke hyvityksellä :) Itse ostin edellisen uuden BMW:n 75 000e hinnalla, ajoin 6 vuotta ja sain karkeasti 25 000e myydessä. 100 000 km takana. 0,5e/km arvon laskua. Onhan sitä, mutta mitä sitten. Ei mun mielestä paha, ihan täyteen loudatusta kärrystä.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Pitkis kirjoitti:Kannattaa verrata Teslan hintoja jos maiden välistä eroa haluaa pohtia. Niitä on selvästi enemmän kaupan. Nämä BMW:n yksittäin esiintyvät mallit ovat ihan vääristynyt pohja vertailuille.

Oletuksissa tuossa yllä on vähän kuin osittain oletettu, että uuden omistaja ajaa vuoden ja kärsii arvon laskemisesta x euroa/km. Mutta moni ajaa kärryillä pidempään, 3-4-5 vuotta ehkä useat. Silloin arvon lasku ei olekaan per km niin mahdoton. Totta kai jos dorka on, ostaa 650i:n täysillä varusteilla 250ke hintaan ja myy diilerille 10tkm ajettuna 110ke hyvityksellä :) Itse ostin edellisen uuden BMW:n 75 000e hinnalla, ajoin 6 vuotta ja sain karkeasti 25 000e myydessä. 100 000 km takana. 0,5e/km arvon laskua. Onhan sitä, mutta mitä sitten. Ei mun mielestä paha, ihan täyteen loudatusta kärrystä.
Olet aivan oikassa tuosta oletuksesta. Tuollaisen 'dorkan' X5 40e aion löytää vuoden päästä joko Suomesta tai euroopasta :) Itse aion ajaa sitten 6 vuotta ja 100tkm. Näin toimien olen viimeiset 15 vuotta päässyt arvonalennuksella luokkaa 0,25€/km. Toki se vaatii kompromissejä värin ja varusteiden suhteen verrattuna, että uudella ajaisi. Samaten takuu on tietysti vaatimattompi, mutta ei näissä ole onneksi vielä huonosti käynyt. Se, miten kukin asiat laskee ja paljonko on autoihin valmis sijoittamaan, on kunkin vapaa valinta maksukykynsä rajoissa. Tunne päätöksissä on aina mukana enemmän tai vähemmän.

Nuo muutamat Teslan hinnat nettiautossa ovat aivan yhtä ulapalla kuin muutkin zero-emsion kulkineet, eroa on kymmeniä tuhansia euroja eurooppaan (verot on luokkaa 5000€), ostaako noilta veijareilta joku oikeasti noita noihin hintoihin :blink:
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

En oikein näe realismia noissa laskelmissa siitä, miten auton arvo laskee ja miksi sen vuoksi joku autonhankintakuvio olisi "järjetön" tai että kannattaisi ennemmin ajaa jopa taksilla.
Auto hankitaan tarpeeseen ja siinä kokonaisuudessa on myös muita vaikuttavia tekijöitä kuin rahallinen "järkevyys".
Uskoisin, ettei täällä yksikään jätä autoa hankkiessaan kustannuksia huomioimatta ja puntaroimatta niitä monipuolisesti - ja silti päätyy hankkimaan auton, vaikka kaikki pelkät kustannukset piirun tarkasti huomioivat laskelmat kertoisivat että ajat edullisemmin taksilla.
Minusta silläkin on hintansa/arvonsa, että auto on pihassa ja käytettävissä juuri silloin kun haluaa. Myös sillä on hintansa/arvonsa että saa joskus kuluttaa aikaansa pesemällä ja puunaamalla itselleen mieluisaa autoa jne jne jne.
Myös se pitää huomioida, että autonvaihto on aina kokonaisuus, ei vain muutaman euromääräisen luvun laskelman lopputulos. Lähtökohtaisesti olen suosinut vähän käytettyjä autoja. Tällä kertaa palaset vain kolahtivat paikoilleen sellaiseen asentoon, että uuden X5 40e:n hankinta oli kokonaisuutena paras ratkaisu. Pelkkänä euromääräisenä yhtälönä laskien joku toinen ratkaisu olisi voinut olla edullisempi, mutta nuo muut, ei niin yksiselitteisesti euroissa laskettavat tekijät huomioiden tuo oli sovin ratkaisu tässä kohtaa. Tarve + fiilisasiat + kaupan kokonaisuus = järkevin kokonaisuus.
Harvalla täällä autonhankinta kun tuskin on pelkkää matematiikkaa helposti määriteltävien lukujen mukaan.
Rennfahrer
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 08 Loka 2015, 14:12

Noinhan se on. Lähinnä ihmettelin että miten joku joka ajaa noin vähän vuodessa vaivautuu hankkimaan kunnon auton.
Meidän autoihin tulee noin 80 000 km vuodessa, lähinnä pohjoisessa asumisen ja harrastusten takia.. Valtio saa hurjasti veroa polttoaineesta. Viikonloppuisin auto on olohuone jossa vietetään helposti ainakin 6-7 tuntia, jopa 12 riippuen minne matka.
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Rennfahrer kirjoitti:Noinhan se on. Lähinnä ihmettelin että miten joku joka ajaa noin vähän vuodessa vaivautuu hankkimaan kunnon auton.
Meidän autoihin tulee noin 80 000 km vuodessa, lähinnä pohjoisessa asumisen ja harrastusten takia.. Valtio saa hurjasti veroa polttoaineesta. Viikonloppuisin auto on olohuone jossa vietetään helposti ainakin 6-7 tuntia, jopa 12 riippuen minne matka.

Voihan tuon kääntää niinkin, että kun ajaa vähän, niin täytyyhän sen auton sitten olla
laadukas ja hiljainen, jotta voi joka ajomatkasta nautiskella.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Se vaan on niin, että harvemmin ne autoilla niukasti ajavat mitään autosta nauttijoita ovat. Monille urheiluautoille kertyy vähän kilsoja vuodessa, mutta sen selittää usein se, että omistajilla on helposti jo 3-4 muuta kärryä tallissa, millä ajavat yhteensä jo reippaastikin. Mutta mitä väliä. Ihan sama mitä fyrkalla tekee, jos on varaa ostaa vaikka se loudattu 350ke M6 ja ajaa sillä 2000 km vuodessa. Jos siitä tykkää, siitä vaan. Ei tää ole asia, mitä kenenkään tarvitsee perustella muille kuin itselleen. Tai emännälle ehkä :) Senkun vaan menee ja tilaa mitä huvittaa. Jos sitten se edellyyttä hirveää laskemista, saahan sitäkin harrastaa.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Jos X5:lla ajaa paljon, 40e ei ole mallisarjan paras vaihtoehto. Muutenkin aika harvinaisia ovat sellaiset X5:t, joilla ajataan edes 50tkm vuodessa, 80tkm:stä puhumattakaan. Mobile.de kaikista myytävistä F15-malleista vuosilta 2014-2015 vain 3 promillea on ylittänyt 100tkm (eli 50-60tkm/vuosi), mutta puolet näistä autoista on ajettu alle 20tkm (10tkm/vuosi). Pari vuotta lisää ikää ja yli 200tkm ajettuja on vain yksittäiskappaleita, sama juttu Suomessa.

Mennäänpä asiaan näistä tilastoista ja laskelmista eli X5 40e:hen ja sen ominaisuuuksiin. Jäin nimittäin aprikoimaan viikonloppuna koeajon jälkeen, että mitä nykyajan moottori tykkää Suomen talvesta, jos moottori ei käy kuin silloin tällöin ja senkin ajan alilämpöisenä. Mitä ongelmia on luvassa, vai onko mitään? Muutamia mahdollisia tuli mieleen: öljyyn kertyy runsaasti vettä => huohotin jäätyy ja öljyt pihalle :w00t: , vanhentunutta vesipitoista 95E etanolibensaa tankissa (iso tankki ja pieni kulutus) => suutinvikoja, käyntihäröjä, katalysaattorivaurioita :blink: . Sitten arkipäivän tilanne, että sähkö alkaa loppua akusta, ja kuljettaja kiihdyttää voimakkaasti esim motarin rampissa. Täysin kylmältä moottorilta tilataan yhtä äkkiä kaikki, mitä koneesta löytyy => erittäin suuria hetkellisiä lämpötilaeroja => turbon laakeri kovalle rasitukselle, sylinterinkannelle hurja lämpöshokki, männillä ja sylintereillä kova työ säilyttäää muotonsa . Onneksi on mahdollista ajaa moodilla, jossa moottori käy jatkuvasti, mutta sitten saa säästöt unohtaa, kulutus on 15-20l/100km kaupunkiajossa. Onko kenelläkään tietoa/kokemuksia tästä, miten tämä hallitaan? Vai pitääkö kuskin olla konetekniikantohtori, joka säätää systeemiä aktiivisesti moottorilämpöjen mukaan (siis jos haluaa pienemmän kulutuksen), ettei mosaa riko parissa vuodessa :conf:

Sinänsä mielestäni on hyvä, että X5 40e:hen (ja XC90 T8:iin) on laitettu suhteellisen pieni bensamoottori, joka lämpenee nopeasti. Toisaalta turbotekniikka on ongelma lämpörasitusten kautta, Lexuksen RX450h on tässä mielessä parempi, mutta töpseli puuttuu siitä (vielä). Kylmäkäynnin ongelmat lienee vielä vaikeampia isommalla turbobensakoneella (Mersu, Possu töpselit) puhumattakaan isosta dieselistä yhdistettynä töpselihybriditekniikaan (Audi Q7). Dieselissä saa vielä hiukkasloukunkin tukkoon kaiken edellä mainitun lisäksi :mus:
Viimeksi muokannut tiko, 15 Helmi 2016, 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Pitkis kirjoitti:Se vaan on niin, että harvemmin ne autoilla niukasti ajavat mitään autosta nauttijoita ovat. Monille urheiluautoille kertyy vähän kilsoja vuodessa, mutta sen selittää usein se, että omistajilla on helposti jo 3-4 muuta kärryä tallissa, millä ajavat yhteensä jo reippaastikin. Mutta mitä väliä. Ihan sama mitä fyrkalla tekee, jos on varaa ostaa vaikka se loudattu 350ke M6 ja ajaa sillä 2000 km vuodessa. Jos siitä tykkää, siitä vaan. Ei tää ole asia, mitä kenenkään tarvitsee perustella muille kuin itselleen. Tai emännälle ehkä :) Senkun vaan menee ja tilaa mitä huvittaa. Jos sitten se edellyyttä hirveää laskemista, saahan sitäkin harrastaa.

Jees, meikäläisen ur-M6:een eli m635:een tulee juurikin tuo 2 000km vuodessa ja joka kilometristä naatitaan :cools: Meillä porukat tulee kyytiin mielellään, vaikka ilamstointi onkin hajalla ja radio ei toimi, keski-kesän äksä seisoo pääasiassa pihalla. No, onneksi tuo ei nyt satoja tuhansia vaadi, vaikka taitaa nuo korjaus/ylläpitokulut olla hyvinkin sen 2,5€/km jo monelta vuodelta, mutta harrastuksia ei lasketa ;) Toisaalta arvosta ei juuri enää mitään häviä, mikä tasapainottaa tilannetta.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Rennfahrer kirjoitti:Noinhan se on. Lähinnä ihmettelin että miten joku joka ajaa noin vähän vuodessa vaivautuu hankkimaan kunnon auton.
Meidän autoihin tulee noin 80 000 km vuodessa, lähinnä pohjoisessa asumisen ja harrastusten takia.. Valtio saa hurjasti veroa polttoaineesta. Viikonloppuisin auto on olohuone jossa vietetään helposti ainakin 6-7 tuntia, jopa 12 riippuen minne matka.
No, kuten sanoin: monille meistä auto on uskoakseni paljon muutakin kuin väline siirtymiseen kahden paikan välillä. Minulla on ollut 100% urheiluautoja useampia, on ollut huipputehokas maasturi, on ollut isoja coupeja, tehokkaita 4-ovisia perhesedaneita - joskus on kilsoja tullut 50tkm/vuosi, joskus vain 2000km/vuosi. Koska kuitenkin olen jonkinlainen autofriikki, ajan mieluummin ne 2000km/vuosi ajotkin mieluisalla autolla kuin "vain jollakin" tai taksilla. Kaikkea ei mitata euroilla, eikä myöskään järjellä. Useimmat ihmiset laittavat rahojaan johonkin "järjettömään" - useimmat kuitenkin tarkoin asian harkiten ja puntaroiden. Silloin se "järjettömyys" muuttuu hyvinkin järkeväksi.
No, se siitä ja asiaan:
Mietiskelin tuossa samaa kuin tiko. Miten kone pelittää kun kovalla talvikelillä ajaa siten ettei kone ehdi lämpiämään kunnolla? Tuleeko jollakin aikavälillä noita tikon esiin ottamia ongelmia? Toisaalta sitten taas tilanne on sekin, ettei lyhyessä kaupunkiajossa kone välttämättä ehdi lämpiämään polttomoottoriautossakaan alkuunkaan. Esim. Cayennella V8 ei ehtinyt päivittäisessä kaupunkiajossa lämpiämään oikeastaan lainkaan, ellei sitten tarkoituksella ajanut pidempää lenkkiä. Mietin siis sitä, että muuttuuko tilanne sittenkään radikaalisti verrattuna pätkäajoon polttomoottorilla? Tietysti sitten jos maantietä rullailee välillä sähköllä ja välillä bensiinillä, niin siinä voi noita lämpötilaongelmia helpommin ehkä tulla? Pätkäajossa tilanne sensijaan voinee olla toinen/eroa ei ehkä juuri ole.
JP X-Driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
Auto: Bmw X5 45e

Itse kyllä uskon, että auton valmistaja on nämä tekniikka-asiat miettinyt ja testannut huolellisesti ennen auton markkinoilletuloa. En ainakaan itse aio tulevan autoni kanssa tällaisia turhaan murehtia. Jatkettu takuu ja huoltosopimus toimivat myös riskienhallinta-apuna.

Ja mitä tulee auton laatuun ja ajomäärään, niin lyhyempääkin ajomatkaa on kyllä mukavampi ajaa hyvällä autolla. Kaupungin ruuhkissa ajaessa ja istuessa liikennevaloissa laadulla on yllättävän paljon merkitystä. Elämä on valintoja, kuten sanotaan.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Auton valmistaja ei todellakaan ole ihan kaikkea miettinyt. Eli esim. Jos kone ei lämpene diesel-autossa kunnolla, niin muutaman tuhannen kilometrin jälkeen hiukkassuodatin menee tukkoon, haittaa kulkemista, nostaa polttoaineen kulutusta ja se tulee vaihtaa. Ja vaihtaminen maksaa nelinumeroisen summan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

JP X-Driver kirjoitti:Itse kyllä uskon, että auton valmistaja on nämä tekniikka-asiat miettinyt ja testannut huolellisesti ennen auton markkinoilletuloa. En ainakaan itse aio tulevan autoni kanssa tällaisia turhaan murehtia. Jatkettu takuu ja huoltosopimus toimivat myös riskienhallinta-apuna.
Sehän ei ole hirveä salaisuus, että mulla on tuollainen lähes samanlainen drivetrain ajossa ympäri vuoden joka päivä kovimmillakin pakkasilla. Mitä nyt viritysaste vaan on bensakoneessa kovempi ja yksi sylinteri vähemmän. Ja pelaa kuin unelma, pakkasista riippumatta. Onhan tuota joku kaveri varmaan vähän funtsinut, miten homma pitää hoitaa. Tähän varmaan ei tämä projekti sakkaa.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Pitkis kirjoitti:
Sehän ei ole hirveä salaisuus, että mulla on tuollainen lähes samanlainen drivetrain ajossa ympäri vuoden joka päivä kovimmillakin pakkasilla. Mitä nyt viritysaste vaan on bensakoneessa kovempi ja yksi sylinteri vähemmän. Ja pelaa kuin unelma, pakkasista riippumatta. Onhan tuota joku kaveri varmaan vähän funtsinut, miten homma pitää hoitaa. Tähän varmaan ei tämä projekti sakkaa.
Millaisella profiililla ajat? Meidän auton päiväprofiili on aika surkea peruspäivän osalta, eikä mitenkään hyvä millekään moottorille, mikä huomaa kyllä kulutuksestakin. Runsas webston käyttö ja lyhyet matkat, niin todellinen keskikulutus huitelee nykyisellä 16-18l/100km tuntumassa sydäntalvella, kevyemmässä nollakelissä sentään vain 10-12l/100km.

Päiväprofiili (nopeusalueet 30km/h-60km/h, ei maantieajoa lainkaan)
Auto ei ole tallissa.
Aamulla 5,6 km koulujen kautta töihin
Päivällä 3 -5 km lounaalle ja puolen tunnin pysähdyksen jälkeen sama matka takas.
Iltapäivällä 2,5 km kaupoille pysähdys ja 6 km kotiin.
Illalla junnujen kuskaamista harrastuksiin 1-3km suuntaansa ½h tauko ja takaisin, tämä 1-2 kertaa.

Tästä tulee kokonaisuutena 30-40 km/päivä, ja 'huonolla' tsäkällä tätä samaa 3 viikkoa putkeen. X5 40e selvitänee tuon kaiken puhtaasti sähköllä pääosin talvellakin, joten silloin vajaa lämpöisellä moottorilla ajot jäävät pois kokonaan. Mutta jos/kun moottori tuossa ajossa käynnistyy, ei voida puhua,että kone olisi edes vajaa lämpöinen, kyllä se on täysin kylmällä koneella ajoa. Jos pakkasta on tuo 20-25 astetta, miten drive train käytäytyy tälläisissä oloissa ja miten pitkään sähköllä voi ajaa? Noissa oloissa 'säästö' olisi maksimissa ja moottoria ei tarvitsisi kiusata, jossa pelkällä sähköllä pääsisi eteenpäin. Tähän päälle tulevat ajot ovat sitten pidempää maantieajoa (100-400km sivu) ja eivät varmasti tuota ongelmia, koska silloin mennään runsaalla bensakulutuksella eteenpäin. Jos tuo puhdas sähkökäyttö onnistuu nurkka-ajossa, niin silloin polttomoottori joutuu hommiin vain suht tasaisessa maantieajossa, mikä moottorin osalta vastaa tilannetta, että autolla ajetaan vain maatieajoa :thuup:
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

Moi,

vaikka tämä kysymys oli osoitettu Pitkikselle kommentoin tätä X5sta yön yli tapahtuneen koeajon kautta. Ja mielelläni luen myös hänen vastauksen, koska perheeseen on tulossa ainakin yksi hybridi eli lähtökohtaisesti sama drivetrain kuin sinulla, tosin käännettynä toisinpäin 225xe muodossa ;D Eli off-topic aluksi: miten sinulla i8 toimii nelivetona talven liukkailla, kun eri akseleita vetää eri vetolaite?

Mulla oli maahantuojan X5 40e yön yli tallissa lämpöisessä, latasin täyteen ja ajoin sitten pelkällä sähköllä -17-20C asteen kelissä kohtuu rauhallisesti, mutta sinänsä normaalisti kiihdytellen työmatkani, joka tosin koostuu suurimmalta osaltaan kiihdytyksistä valoristeyksistä 80 km/h maantiellä ja myös 5 km pätkä 100 km/h moottoritietä. Matka oli noin 17 km ja sain akun kapasiteetista käytettyä 84%. Perillä akun kapasiteetista oli käytettävissä 16%. Tämä ei varmasti ole tehokkain tapa käyttää sähköä tai hybridiä, sillä laskeskelin päässäni että akuista otettava virta kapasiteettiin verrattuna on todella suuri jos ajelee moottoritietä sähköllä. Akun jäähdytyspuhallin oli myös käytössä... Eli vaikka saisinkin ladattua akun täyteen työpaikalla, akun vähänkin vanhennuttua tuo 16% reservikapasiteetti ei ole riittävästi varmistamaan pelkällä sähköllä ajoa. Tässä tapauksessa auto siis lähti lämpöisenä (+16C) liikkeelle. Eli ainakin mun käytössä sähkö toimisi apuvoimana. Pitäisi ostaa Tesla jos haluaa ajaa vain sähköllä.

Paremmin sopii nopeusalueille joissa tiko ajelee, mutta 30-40 km päivässä vaatii että auto on jokaisessa välissä töpselin nokassa... Maailmalla testeissä todellinen sähkömatka on ollut sen 16-21 km.

Mahtava auto kaiken kaikkiaan, voimalinja pelasi samaan tyyliin kuin Porschen Cayenne hybridissä, eli vain kierroslukumittarista näkee milloin polttomoottori käy. Possu olisi muuten kiva mutta häviää BMW:lle kuljettajaa avustavissa ja muissa varusteissa, huoltoon on myös täältä 500 km ja kohtahan siitä tulee uusi Q7aan perustuva malli.



Olen tälläistä ostamassa, olen pohtinut mm. että kannattaako asentaa ja lämmittää ollenkaan lohkolämppärillä, siis ehtiikö kone jäähtyä pakkasella jos aluksi lähiössä liikutaan pelkällä sähköllä??
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

tiko kirjoitti: Päiväprofiili (nopeusalueet 30km/h-60km/h, ei maantieajoa lainkaan)
Auto ei ole tallissa.
Aamulla 5,6 km koulujen kautta töihin
Päivällä 3 -5 km lounaalle ja puolen tunnin pysähdyksen jälkeen sama matka takas.
Iltapäivällä 2,5 km kaupoille pysähdys ja 6 km kotiin.
Illalla junnujen kuskaamista harrastuksiin 1-3km suuntaansa ½h tauko ja takaisin, tämä 1-2 kertaa.

Tästä tulee kokonaisuutena 30-40 km/päivä, ja 'huonolla' tsäkällä tätä samaa 3 viikkoa putkeen. X5 40e selvitänee tuon kaiken puhtaasti sähköllä pääosin talvellakin, joten silloin vajaa lämpöisellä moottorilla ajot jäävät pois kokonaan. Mutta jos/kun moottori tuossa ajossa käynnistyy, ei voida puhua,että kone olisi edes vajaa lämpöinen, kyllä se on täysin kylmällä koneella ajoa.
Mulla on suunnilleen samanlainen päiväprofiili, tosin kilsamäärä vielä tuotakin hiema pienempi/ tauot ajojen välissä pidempiä. Kuten tuossa aiemmin jo kävi ilmi, tuota ajoa olen ajanut V8-koneisella Cayennella ja ei siinä kone ehtinyt lämpiämään kuin nimeksi. Talvipäivänä lämpömittari ei käytännössä ehtinyt nousemaan lainkaan. Toki esilämmitys auttaa asiaa, muttei mylly siltikään ehtinyt normipäivän ajoissa lämpiämään, ellei sitten erikseen ajanut pidempään koneen lämmittämiseksi. Toki sitä silloin tällöin tein ihan vain siksi, että koneen saa edes joskus lämpimäksi ja toki myös siksi, että oli kiva ajaa :)
Eli en sinänsä löydä merkittävää eroa hybridin ja ainakaan tuon Cayennen moottorilämpöjen välillä.
Se on tietysti selvä, ettei jatkuva kylmänä ajo ole parasta mahdollista käyttöä millekään moottorille - mutta jos käyttötarve on mitä on, niin minkäpä sille sitten voi/ ainakin Porschen V8 ei tuosta oireillut, muuten kuin varsin miehekkäänä 98:n kulutuksena.
Toisaalta jos, ja toivottavasti kun, nuo meidän ajot menisivät puhtaasti sähköllä niin sitten ongelmaa ei olisi.

Toisaalta, vaikka kyseessä onkin BMW:n ensimmäinen plug-in hybridi, niin tuskin tuo ihan raakile ja testaamaton kokonaisuus kuitenkaan on, joten uskon ettei siinä ehkä sen suurempia ongelmia tule. Se on kuitenkin selvä, että akkuteknologia on tällä hetkellä vasta pääsemässä kehitysvauhtiinsa, joten 5v päästä akut ja niiden kesto on 100% varmuudella jotakin muuta kuin mitä se on nyt.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

tiko kirjoitti:
Pitkis kirjoitti:
Sehän ei ole hirveä salaisuus, että mulla on tuollainen lähes samanlainen drivetrain ajossa ympäri vuoden joka päivä kovimmillakin pakkasilla. Mitä nyt viritysaste vaan on bensakoneessa kovempi ja yksi sylinteri vähemmän. Ja pelaa kuin unelma, pakkasista riippumatta. Onhan tuota joku kaveri varmaan vähän funtsinut, miten homma pitää hoitaa. Tähän varmaan ei tämä projekti sakkaa.
Millaisella profiililla ajat? Meidän auton päiväprofiili on aika surkea peruspäivän osalta, eikä mitenkään hyvä millekään moottorille, mikä huomaa kyllä kulutuksestakin. Runsas webston käyttö ja lyhyet matkat, niin todellinen keskikulutus huitelee nykyisellä 16-18l/100km tuntumassa sydäntalvella, kevyemmässä nollakelissä sentään vain 10-12l/100km.
Päiväprofiili on talvisin se, että lämpimästä (7 astetta) tallista ajoon, sen jälkeen 3 km, pysähdys, saman verran ja sitten motaria 50 km. Sitten kaupunkia pari km ja parkkiin. Lähtö kylmänä illasta, kaupunkia 1 km, motarille 50 km ja vaihdellen joko suoraan tai yhdellä pysähdyksellä loppu 6-9 km. Nämä päädyt ajan aina sähköllä ja vain motarin polttomoottorilla. Bensakone potkaisee lähinnä käyntiin motarin rampilla aamulla ja iltapäivällä sama juttu. Paitsi jos on joku -20 tai enemmän pakkasta, silloin polttomoottori käynnistyy suoraan halusi tai ei kylmässä autossa. Preheating on käytössä kännykällä lähtiessä jos sen muista käynnistää, mutta taitaa lämmittää vain ohjaamon ja akun, en tiedä polttomoottorista? Pitäisi speksit tutkia.

Kulutus ei polttomoottorilla oli hirveä, muistaakseni 6-7l/100 km. Ja kengitän aika rajusti. Sähköllä menee noin 25 km päivässä yhteensä, talvipakkasilla.

Mitä tulee i8:n nelivedon toimimiseen talvella, hyvin pelaa. Mulla on Nokian kitkat, joilla ajaminen onnistuu loistavasti. Samaa ei voi sanoa Bridgestonen eurokitkoista, millä kaveri testaili viime talvena. Pahoillakin keleilla on perille tultu ja vasen kaista on yleensä way to go eikä ohi mene yleensä huonoilla keleilla kukaan. Hyvillä keleillä osa painaa ohi, mutta oma valinta jos isot sakot haluaa. Syksyn eka lumisade oli paha, kun arvelen kärryn nousseen pohjan varaan sohjoliirtoon ja silloin ei ollut herkkua, joutui jo vähän katsomaan mihin ajoi. Muut kelit ovat menneet. Sportilla vetää joka kulma ja kärry hyökkää ihan sairaasti eteenpäin. Pelkällä sähköllä vaan etuveto ja silloinkin kulkee kinosten läpikin, mutta joutuu vähän hidastelemaan. Hyvin sellainen 30 cm auraamaton hanki pihassa kuitenkin taittuu, ei mitään vaikeutta. Syvempää ei ole päässyt kokeilemaan.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Pitkis kirjoitti:
Päiväprofiili on talvisin se, että lämpimästä (7 astetta) tallista ajoon, sen jälkeen 3 km, pysähdys, saman verran ja sitten motaria 50 km. Sitten kaupunkia pari km ja parkkiin. Lähtö kylmänä illasta, kaupunkia 1 km, motarille 50 km ja vaihdellen joko suoraan tai yhdellä pysähdyksellä loppu 6-9 km. Nämä päädyt ajan aina sähköllä ja vain motarin polttomoottorilla. Bensakone potkaisee lähinnä käyntiin motarin rampilla aamulla ja iltapäivällä sama juttu. Paitsi jos on joku -20 tai enemmän pakkasta, silloin polttomoottori käynnistyy suoraan halusi tai ei kylmässä autossa. Preheating on käytössä kännykällä lähtiessä jos sen muista käynnistää, mutta taitaa lämmittää vain ohjaamon ja akun, en tiedä polttomoottorista? Pitäisi speksit tutkia.
Sun ajoprofiili on täysin erilainen kuin mulla, ja profiilisi on aika ihanteellinen mille tahansa voimalinjalle. Kone käy aina lämpimäksi asti, joten ongelmia ei tule. Omassa ajossa matka loppuu ensimmäisen 4 km jälkeen, mikä on voimalinjan kannalta haastavaa talvella.

Tuo oli kiinnostava tieto, että riittävän kylmällä kelillä polttomoottori käynnistyy joka tapauksessa, no se on järkevää toisaalta. Tosin tuo tarkoittaa mun ajossa melkoista kulutusta. Koeajoautolla ajoin lämpimällä moottorilla akkutyhjänä 4 km työmatkani, kulutusmittari näytti 13l/100km. Kylmällä lähdöllä, vaikka olisikin lohkolämmitin, tuohon saa laittaa varmaan vielä 2-4 litraa lisää :blink: No onneksi kovin kylmää on aniharvoin kovin monta päivää vuodessa. Ja absoluutisesti bensaa menee lyhyen matkan vuoksi vähän. Hyvänä puolena vielä, että eipähän pääse aine talvella tankissa pilaantumaan ja keräämään vettä :thup:
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Vähän OT: Tässä eräänä päivänä istuin taksissa ja taksikuski kysyi, että olenko koskaan
istunut sähköautossa. Sanoin, että enpä ole, johon kuski, että nyt istut.
Sitten vasta huomasin, että kyseessä on Toyota Prius+.
Kysyin, että pitääkö usein ladata ja yllätyin, kun kuski sanoi, että ei ole kertaakaan
ladannut akkua, bensamoottori lataa kuulemma akun tarvittaessa ajon aikana.
Auton mittarissa oli 375000 km ja bensan kulutus ollut n. 4,5 l sadalla.
Uuden samanlaisen aikoi hankkia nyt keväällä.
Vastaa Viestiin