BMW X1 polttoaineen kulutus

Samuli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 22 Tammi 2012, 19:18

Hei!

Ostin täältä Montrealista hiljattain uuden BMW X1:n jossa moottori on 2.8l tuplaturbo (Amerikassa kaikki on suurta...). Auto on erittäin mieleinen, ainoa asia joka häiritsee on suunnaton polttoaineenkulutus. Auto on tähän asti kuluttanut (1700km ajettu) keskimäärin 18,5l/100km. Tämä kulutus on siis mittaamani, todellinen kulutus tankkausten perusteella. Mainitsin asiasta liikkeessä josta auton ostin ja heidän teknisen puolen kommentti oli että on täysin normaalia että uusi auto kuluttaa paljon ensimmäisen 3000km aikana kun moottorin osat "hakevat" paikkaansa. Tuon jälkeen kulutus kyllä laskee normaalille tasolle joka meidän autossa on Transport Canadan mukaan 10,2l kaupunkiajossa ja 6,5l maantiellä.
Ajomme on tähän asti ollut miltei koko ajan kaupunkiajoa ja Montrealissa on miltei joka risteyksessä STOP-merkki eli ajo on aikamoisen nykivää mutta silti olemme ajaneet revittelemättä ihan normaalisti ja jopa ennakoivasti aina kun se on mahdollista.
Mahtaako kellään olla tietoa onko tuo selitys paikkansa pitävä, eli laskeeko automme kuorma-autoon verrattava kulutus 3000km jälkeen siedettävälle tasolle vai menenkö palauttamaan auton?
Kiitokset etukäteen!

Samuli
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Varmasti kulutus laskee etenkin nelivetoautolla sisäänajon jälkeen jonkin verran, mutta veikkaan laskun jäävän max. 20% tasolle. Itselläni on viitossarjassa tuon koneen miedompi versio 204 hv tehoisena, eikä sillä saisi puhtaassa kaupunkiajossakaan 10 litraa enempää palamaan. Nyt kylmällä kelillä menee meidän taajama-ajossa 8,2 paikkeilla. Toivotaan, että se tuosta pari litraa pienenee kilometrien kerryttyä.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Oho, meillähän on kaukaisia jäseniä :)

Kyllähän tuo kulutus aika kovalta kuulostaa. Jos ajaminen on ns. normaalia niin kyllä varmasti kävisin sisäänajon jälkeen viimeistään kysymässä onkohan tässä vehkeessä jotain vikaa. Itse suhtaudun hieman skeptisesti noihin kulutuslukemien putoamisiin sisäänajon jälkeen, varsinkin kun tuota pudotusta pitäisi tulla noin paljon.

Kannattaa kokeilla moottoritiellä nollata kulutusmittari ja katsoa mitä se auto vie pelkässä moottoritieajossa.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Lieneeköhän tuo siis sama kuin 328i:ssä, eli 2.0 litrainen ja 4-sylinterinen turbovehje? Kulutustahan voisi testata myös sillä tavalla, jos käyt lämpimällä koneella tekemässä pidemmän lenkin tasaisella 80km/h nopeudella. Maantieajon kulutukset menee yleensä lähemmäksi luvattuja kulutuksia, mistä voisi päätellä onko kulutus normaalia.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Samuli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 22 Tammi 2012, 19:18

Juu, täällä sitä kaukana vaaleja jännitetään. Kiva seurata joskus ääntenlaskennan etenemistä päivällä, ei aina tarvitse iltamyöhään odotella lopullista tulosta.
Moottori autossamme on tosiaan 2,8i nelisylinterinen bensa tuplaturbo 245 hevosvoimaa. Kulutuslukemien pitäisi olla hieman vähemmän kuin ns. "Eurooppa" mallin koneella joka yleensä lienee 1,8 tai 2,0 litrainen, pienempi siis kuin tuossa 1,8l koneessa mutta hieman suurempi kuin kaksilitraisessa. Täytyy kokeilla tuota maantieajoa mutta silti tietysti kaupungissakaan ei saisi kulutuslukemat noin hurjia olla. Hetkittäistä polttoaineen kulutusta osoittava neula on melkoisen hyödytön, kun hidastaa niin kulutus menee nollaan niin kuin ruiskumoottorilla käsittääkseni kuuluukin mutta kun tulee tarve painaa jarrua, niin kulutusmittarin neula hypähtää hetkeksi yli 20l/100km, outo ominaisuus?
Auton digitaalisessa keskikulutusta osoittavassa lukemassa on nyt 17,2l/100km. Tänään tankkasin ja viimeisen tankkauksen jälkeen kulutus on ollut 19,5l/100km. Eli kulutuslukemat ovat oikeita laskettuja arvoja kolmen viimeisimmän tankkauksen ja ajettujen kilometrien perusteella, ei sitä mitä ajotietokone näyttää. Täällä on ollut viime aikoina aika kylmää eli se selittänee osan tuosta kulutuksen kasvusta mutta pikkuhiljaa alkaa itsellänikin usko loppua siihen että kun ajamme vielä 1300km niin kulutuslukema olisi jossain 10-11 litran huitteilla.
Täytynee lähestyä jälleenmyyjää ja aloittaa keskustelu aiheesta uudelleen. Tuhannesti kiitoksia kaikille kommenteista!
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Eikös tuo X1:n x28 kone ole kuitenkin vain vapari, ilman turboja, sama kuin Suomessa oli "vanhassa" 528i:ssä ? Tehosta päätellen näin.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Mutta jos tuossa autossa on 245hv niin eikös se nimenomaan ole se uusi tuplaturbo? Vanhassa 3-litraisessa oli 258hv.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Ahaa, olisko tuolla Kanadassa sitten jo nelipyttyinen turbokone ? Jos näin on, niin en ymmärrä tuota kulutusta. Ei nää uudet mitään tuplaturboja ole, sitä määritelmää on turha viljellä. Twin scroll on kustannussäästöversio, yksi turbo, jossa kaksi kanavaa pakokaasuille.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Samuli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 22 Tammi 2012, 19:18

Moi! Twinpower Turbo sanotaan teknisissä tiedoissa. Muistan myös myyjän sanoneen että on neljäsylinterinen tuplaturbo kun itse oletin olevan kuusisylinterinen, siis silloin kun kauppaa hierottiin.
Samuli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 22 Tammi 2012, 19:18

Itse en tiedä miten käytännössä "tupla"turbo toimii, siksipä täällä kyselenkin viisaammilta. Bensa sille ainakin tuntuu kelpaavan...
Samuli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 22 Tammi 2012, 19:18

Tämän pään teknisissä tiedoissa lukee TwinPower Turbo Technology ■
Single, twin-scroll turbocharger
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Tervetuloa palstalle. Twinpower turbo ei tarkoita tuplaturboa bemarin kielessä, vaan yhtä turboa joka on tyypiltään twinscroll. Twinscrollissa on kaksi kanavaa pakokaasulle, kuten Markku J tuossa jo kertoikin. Lisäksi moottorisi on tilavuudeltaan 2,0l eikä 2,8l vaikka merkinnästä 28i voisi toisin luulla. Samasta 2 litran moottorista on useita eri viritysasteita. http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N20
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Minä luulin kyseessä edelleen olevan se "vanha" 3-litrainen vaparikone. Suomessahan tuota 3-litraista x28i:tä ei ole näkynyt kuin jokunen käytettynä tuotu. Uusi 2 -litran turbohan pitäisi olla hyvinkin taloudellinen moottori.

Twin Scroll -ahtimesta on kuva täällä:

http://www.modified.com/tech/modp-0906- ... to_02.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Samuli kirjoitti:Itse en tiedä miten käytännössä "tupla"turbo toimii, siksipä täällä kyselenkin viisaammilta. Bensa sille ainakin tuntuu kelpaavan...
Jokatapauksessa siinä sun autossas ei pitäisi olla kahta turboa. Twin scroll tarkoittaa ahdintekniikkaa jossa on yksi turbo mutta se on kaksikanavainen. Eli autossas ei pitäis olla kahta turboa. Hurjalta kuulostaa kulutus. Mutta tossa sun autossasihan on vielä 6-vaihteinen vanhempi tomaattikin eikä siis se uudempi paljon pihimpi 8-vaihteinen. Eikä tuossa ole vielä start&stop systeemiäkään tomaateissa.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Kyllä kuullostaa kovalta toi kulutus ja vielä kun kyseessä 4 cyl 2,0 litrainen niin ihmetellä pitää. Väittäisin että autossa on jotain vikaa tai sitten yksinkertaisesti ajotyyli on liikeenteestä johtuen liian nykivää 100% kaupunkiajoa, niin sitten tämä vaihtoehto..Onneksi siellä on sentään bensa halvempaa mutta taitaa olla kalliimpaa kuin usan puolella?

Noi kulutuslukemat vastaa Hummer H2 kulutusta, jossa painoa puolet enemmän ja kuutioita kolme kertaa enemmän.
Samuli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 22 Tammi 2012, 19:18

No niin, nyt ajettiin maantieajoa 260km josta vajaa puolet (menomatkalla) oli ruuhkassa köröttelyä 10-20km tuntivauhdilla. Laskettelukeskukseen meno vei 3 tuntia ja vartin, takaisin puolitoista tuntia. Kulutuslukema 8,3l/100km, alkaa tuntumaan jo siedettävältä vaikka matkaa on tuostakin vielä teknisissä tiedoissa luvattuun 6,5l/100km. Moottori on tosiaan kaksilitrainen, miksiköhän sitä kutsutaan 28i? Vaihteita automaatissa on kahdeksan kappaletta teknisten tietojen mukaan. Varmaan tämä kaupunkikulutus johtuu paikallisista olosuhteista, asumme erittäin mäkisessä osassa Montrealin keskustaa ja ajo on ollut lyhyttä alamäki / ylämäki menoa ja joka ikisessä risteyksessä Quebecläinen STOP eli pysähdytään STOP merkilla melkein ;) Bensa maksaa täällä n. 1,4 dollaria litra, olisko nykykurssilla jotain yhden euron luokkaa. USA:n hinnoista en osaa sanoa, siellä tulee piipahdettua aika harvoin. Kiitokset kaikille kommenteista!
client
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 03 Touko 2012, 10:38

Lainataanpas ketjua ja toivotaan, että joku huomaa...

Itse uutena omistajana kyselisin hieman muiden X1 kulutusta. En pääse lähellekään luvattua omallani.

Keskikulutus on nyt 7.2litraa sataselle sisältäen motariajoa n. 110 kilsaa tunnissa, pitkän matkan ajoa 80-100kilsaa tunnissa ja jonkun verran keskusta-ajoa. Eli mahdollisimman sekalaista.

Mallina on 18dxdrive automaatilla, kaksi normaalipainoista ihmistä kyydissä, ei tavaroita. Rokottaako neliveto ja automaatti sitten niin paljon ?
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Juu, kyllä tuo normilta kuulostaa. X1:n tankkiin menee kertatankkauksella noin 55-58 litraa yleensä jos ei ihan pohjaan aja. Sillä heittää tuon 100 km duunimatkan noin 3x meno paluu. Sitten yleensä on liki tyhjä eli siitä mistä lähdettiin. Näppituntuma on, että kärry vei enemmän ainetta kuin E60:n 3-litrainen diesel. Siis tuo minun 23d.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Normaalilta kuulostaa. Ei ainakaan 20dA xDrivella tuon alle päässyt maantiepainotteisessa seka-ajossa.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

-V- kirjoitti:Normaalilta kuulostaa. Ei ainakaan 20dA xDrivella tuon alle päässyt maantiepainotteisessa seka-ajossa.
Jaa-a. Jotkut näkyy pääsevän... Juttelin nimittäin perjantaina jonkun vanhemman miehen kanssa jolla on samanlainen 320dA 135kW xDrive farkku kun mulla ja sen auton mittarissa oli nyt about 25.000km:a. Tuo jututtamani patu väitti, että sen auton keskikulutus on nyt jotain 6,2 litraa sataselle. Hän piti sitä pettymyksenä koska tehtaan lupaama kulutus on reilusti sen alle. Sori mä sotkin. V:llä tais olla se entinen X1 20dA ja varmastihan se korin korkeus ja suuri pyöräkoko lisää kulutusta siten, että se vie soppaa enemmän kuin 3-sarjan farkku.
Vastaa Viestiin