///Marko kirjoitti:Tulipa ajettua X6 ja X5 nyt kuluvalla viikolla kun etsittiin kaverille uutta autoa. X5 oli 2009 mallinen 35d ja X6 2010 mallinen 40d. En meinannut alkuun edes innostua X6:lla ajamaan, mutta kokeilinpa kuitenkin.
X5 tuntui hieman vanhalta ja väsähtäneeltä sotaratsulta vaikka autolla oli ajettu alle 100tkm. Auton moottori oli 286hp 35d. Auton vaaleanahkaiset comfort-penkit nitisi ja natisi ajaessa eikä 6-portainen automaatti oikein nostattanut fiiliksiä. Varmasti hieno auto sellaiselle joka ei ole uudemmilla Bemareilla ajanut. Autossa oli lähes kaikki varusteet mitä siihen aikaan on listalta saanut, joten mistään karvalakkimallista ei ollut kyse. Ei kuitenkaan jatkoon.
X6 olikin sitten asia erikseen. Ajattelin että eikai näissä niin paljoa eroa ole että jaksaisin vaivautua koeajolle. Mietin että kai se riittää jos kaveri ajaa. Kuinka olinkaan väärässä. Tässä autossa oli 306hp 40d moottori ja 8-portainen automaatti. Varusteissakin löytyi: oyster nahkaiset sport-istuimet (kaveri meinasi että tukevat hänestä comfort-penkkejä paremmin sivulta), pro navi, hifi pro, kattoluukku, 20" -vanteet.
Onhan näitä isoja möhköjä tullut joskus talvella ajettua aiemminkin uutena BMW xdrive-päivillä. Mutta nyt ajettiin keskellä kesää kuivalla kelillä ja mikä tärkeintä ilman paskoja RFT-renkaita.
X6:n ajotuntuma oli ihan kuin henkilöautossa, paljon urheilullisempi kuin X5:ssa. Alusta ei pahemmin kallistellut mihinkään eikä ylimääräisiä natinoita kuulunut. Katto oli matalalla ja se lisäsi henkilöautomaista fiilistä. Tehon tunne oli aivan eri tasolla vaikka autossa ei ollut kuin 20hp X5:sta enemmän. Luultavasti tämä johtui 8-portaisesta automaatista joka avittaa autoa liikkumaan ihan eri malliin. Auto ei vedellyt yhtään mihinkään, vaikka alla oli 20" matalaprofiiliset läskit. Edessä 275 leveät ja takana 315 leveät. Oma X3 jossa on 19" non-RFT renkaat hakee uria aivan eri malliin kuin tämä laite ja olihan se vaikuttava laitos.
Ymmärrän kyllä hyvin että tällainen "ei niin tavanomainen auto" on omiaan ärsyttämään kansaa missä tahansa liikkuukin, enkä olisi koskaan uskonut että itse kiinnostuisin X3:sta isommasta maasturista. Nyt voin jo helposti kuvitella että siinä on mun seuraava auto. Mielellään 5-paikkasena ja 40d tai 50d kiitos.
Kannattaa varmaan kokeilla uudestaan X5 LCI mallia myös tuolla 40d paketilla sekä tarkistaa löytyykö siitä adaptive drive (& active steering) varusteista, veikkaan tuossa E71:ssä olleen noi varusteet? Adaptive Driven huomaa jos on sport nappi vaihde kepin takana. Samoin kannattaa kokeilla samoilla renkailla jos tuossa x5:ssa ei ollut 20":ia. Itse sain x5:n loppuun ajetuilla 20" RFT takarenkailla ja melkeni rupesi kaduttaa kun veteli niin ikävästi. Vaihdoin välissä vielä 18" nastat alle, joka teki autosta kiikkutuolin, siihen auttoi adaptive driven sport nappi, jonka jälkeen tuntuma oli täysin 5-sarjan tasoa. Kesäkumit alle laittaessa vaihdoin taakse 20" non-rft:t 315 leveenä ja vetely oli tippunut 10% aiemmasta ja lopulta ymmärsin nostaa vielä hieman rengaspaineita (2,8) niin nyt kulkee kuuluisan junan lailla. 20":lla renkailla keinuntaa ei ole oli sitten sport nappi käytössä tai ei, voimaa riittää ja vaihdot toimii 8-lovisella.
E70/71:sen välillä kyse on varmasti enemmän halu, muoto ja sisätila kysymyksistä kuin ajettavuuteen, sisätilafiilikseen liittyvistä asioista. Sopivia yksilöitä on varmasti tarjolla molemmista vaikka kuinka paljon sopivan värisenä ja varustettuna yhdistelemänä.
Täytyy sanoa, etten ole kanssa koskaan kuullut kenenkään sanovan sport penkkejä comfortteja paremmaksi. Itsellä selkeä must have varuste. Sivutukiin saa kuitenkin pumpattua aika paljon ilmaa jos vaatii lisää puristusta ja miehenmittaiselle jo aivan liikaa...
Ehkä ko yksilön penkeissä oli vikaa tai tosiaan säädöt ei ollut tapissa?
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17