Teholastua BMW x3 :een

Canonman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Elo 2014, 21:28

Ostin sitten käytetyn 2006, facelift x3:n. 2.0 l diesel koneella. 750 km ajo suomalaisella tiellä osoittaa auton ihan kelpokoneeksi. Se mitä jäin kaipaamaan on, että vitos ja kutosvaihteella alle 2500 rpm kierroksilla ei juuri vääntöä tai ohituskiihtyvyyttä ole kaipaamaani määrää.
Onko foormumilaisia, jotka on piristäneet ko.auton moottoria lastulla? tai miten saan potkua autoon lisää.

Minkä merkkisiä boxeja olette käyttäneet ja mistä tilanneet?
Canonman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Elo 2014, 21:28

On se kyllä kumma, että moni puhuu lastuttamisesta, mutta kun yrittää asiasta kysyä, niin kukaan ei uskalla kertoa mitään????????.

hauska juttu?????
Avatar
pokkus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Kesä 2014, 05:29
Auto: 2011 Ford Mustang GT & 2013 BMW X3 35i xDrive
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Itsellä ei ole kokemusta, mutta Googlella nopeasti löytyi kaksi vaihtoehtoa:

http://www.racechip.com/chiptuning/bmw/ ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vector-tuning.com/car-chip-tunin ... 3-2.0d-e83" onclick="window.open(this.href);return false;
Autotallini: 2013 BMW X3 35i xDrive M-sport
Autojeni kulutuksen seurantaa: Fuelly
Avatar
ilpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 225
Liittynyt: 01 Loka 2012, 09:56
Auto: Suzuki Intruder M1500
Paikkakunta: Jyväskylä

Mulla 116dA:n Race Chipin boxi mutta eipä tullut paikalle laitettua kun auto vaihtui.Jos joku tarttee, yv:llä viestiä. 100€+pk
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Canonman kirjoitti:Onko foormumilaisia, jotka on piristäneet ko.auton moottoria lastulla? tai miten saan potkua autoon lisää. Minkä merkkisiä boxeja olette käyttäneet ja mistä tilanneet?
Onhan noita. Tuota sinun voi mahdollisesti piristää optimoimalla konetta ohjelmistolla. Vaikuttaa polttoaineen syöttöön, ahtopaineisiin, syötön ajoituksen ja pituuteen, jne. Hinnat työlle ja ohjelmistolle on noin 500-800e. Tällaista voit etsiä esim hakusanoilla "bmw optimointi" tai vastaavaa:

https://www.google.fi/search?q=bmw+teho ... 9&ie=UTF-8" onclick="window.open(this.href);return false;

Minun koneessa on sellainen moottorinohjauksen suojausversio, jota ei ole vielä murrettu eikä näinollen ohjelmistoja voida päivittää. Minulla on railipaineboxi joka siis ohjaa autoa syöttämään isommalla polttoaineen paineella ja antaa siten tehoa. Hinnat noin 50-400e. Boxeja löytyy vaikka ebaysta, hae vaikka näin:

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... ox&_sop=15" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=bmw ... x&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Näytti olevan alkaen noin 50e. Tärkeintä on että kone täsmää, eli voit hyvin ottaa boxin joka on merkitty jollekin toiselle bemarin mallille jos se on identtinen kone kuin sinun koneesi. Itse ostin X3:n boxin ja mulla on F30. Toimii.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Canonman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Elo 2014, 21:28

Optimointia suunnittelin, mutta tässä mitään optimointia tarvita. Selvisikin, että omistan juuttuvasiipisen turbon. Alakierroksilla ei tehoja, vasta reiluilla kierroksilla painetta. Eli ahdin vaihtoon, jos sitten löytyisi alavääntöjä. Kirpaisee, kirpaisee. Ensi viikolla telakalle.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Jos ostit liikkeestä, niin voisivat ehkä osallistua kustannuksiin jos oli puhditon jo ostaessa. Jos ostit yksityiseltä, ei voi mitään.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Canonman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Elo 2014, 21:28

Yksityiseltä ostin, joten ei voi mitään. Oireet eivät ole muuttuneet, eli olivat jo ostaessa. Eipä tuota vaan osannut muuhun yksilöön verrata. Aiemmin ajamani BMW (uudempi) oli vähän samanlainen puhditon alakierroksilla, joten näin ajattelin tämänkin kohdalla.

No nyt laitetaan "tubro" kuntoon. Huolto sanoi vaihtavansa juuri tänään vm. 2011 520 malliin tubon samasta syystä.

No jos ei sitten tarviskaan mitään optimointia maksella enää:):):
Canonman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Elo 2014, 21:28

Nyt on turbo vaihdettu. Pirteämmäksi heräsi bemmu. Ongelmaksi tuli nyt se, että hiukkassuodatin herjaa vikavaloa ja väittää olevansa noessa. Huolto sanoi, että yritä ensin polttaa paskat pois vähän pidemmällä poljentoreissulla. Jos ei auta, niin tutkitaan sitten hiukkassuodinta.
No auto sytytti vikavalon (moottorin kuva) mittaristoon. Kylmänä kun käynnistän auton, ei kone jaksa käydä vaan sammuu. Uusi käynnistys ja sitten jää takellellen käymään. Sitten tasaantuu ja käy ihan normaalisti. Lämpimänä käynnistyy ihan normaalisti. Alakierroksilla on kuitenkin edelleen puhditon, joten ilmeisesti hiukkassuodin on laitettava työn alle.
Onko omakohtaisia ehdotuksia asian suhteen kellään? Mitä tekisin tolle hiukkaspöntölle? Ja miten saan tietokoneen unohtamaan ongelman (hiukkaspöntön)?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Hiukkaspönttö tyhjäksi ja koodaus? Ei tulisi siitä hälyjä sitten. Tai pakkopoltto ohjelmallisesti jos se siitä vaikka tokenisi vielä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
mikkod
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 09 Syys 2012, 10:35
Auto: Porsche Cayenne e-hybrid
BMW G30 530e ///M-Sport
Paikkakunta: Helsinki

Jos softaa vielä haluat. Tuikku tekee sellaisen tuohon(kin) dpf / egr pois ja softaa koneeseen ja kovaa ajoa.
Daily BMW 530e ///M-sport Alpinweiß mit 19"
Daily BMW 535i ///Non-sport Havanna mit 21"
Canonman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Elo 2014, 21:28

Hiukkassuodin on tyhjätty ja koodattu. Kone on myös ohjelmoitu pirteämmäksi. Nyt on vielä egr-onkelma:). Kiihdytettäessä ensin lähtee, sitten himmaa ja sitten taas piristyy. Taitaa egr olla tukossa ja soutaa huopaa eli päästää paineita välillä karkuun.
Egr:n voi tietty puhdistaa, mutta jos vaihdan sen pelkkään "putkeen", niin ilmeisesti kone on myös ohjelmoitava unohtamaan egr? vai voinko vain ottaa ja vaihtaa osat?
lowbero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2014, 15:13
Auto: F34 320iA xDrive Sport Line -14

Mulla oli joskus pre-lci E46 320d. Siinä ilmeni vastaavaa huojausta kiihdyttäessä. Ei muistaakseni antanut vikailmoitusta mutta lopulta aiheuttaja löytyi kontaktista ahtopaineensäätimessä. Liittimen avaus ja putsaus korjasi mun tapauksessa ongelman. Viallinen ilmamäärämittarikin (maf –anturi) saattaa aiheuttaa vastaavanlaista käytöstä.

Huolto tai joku perehtynyt harrastaja riittävällä diagnostiikkasoftalla voisi katsoa ajettaessa live-dataa noista ahtopaineen ja ilmamäärän arvoista ja päätellä niistä. Voihan vika toki olla egr-venttiilissäkin tai jossain muuallakin mutta vähän arpomistahan tämä tällä tavalla on.

Jos egr –venttiiliin tukkii / poistaa käytöstä niin vikailmoitusta taitaa pukata päälle ilman koodausta tuon ikäisessä autossa. Vanhemmissa autoissa ei välttämättä tullut vikailmoitusta.
Canonman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Elo 2014, 21:28

Huolto tuota egr:ää mainitsi syyksi, olivat kyllä katsoneet diagnostiikasta vian syytä. Vikailmoitusta ei mullakaan tule. Tietty tarvitsee katsoa tuo turbon ahtopaineen säätimen liitin myös.
Ilmamäärämittari on kunnossa se on tarkastettu!
Canonman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Elo 2014, 21:28

Viikonlopulla MAF-sensori antoi vikakoodin ja tänään taas palaa moottorin kuva mittaristossa. Avasin eilen maf-sensorin, mutta ei siellä mitään näkyny, tänään hain uuden. Tarvii vaihtaa kun ehtii. EGR:ssä oli jonkin verran töhnää, jonka puhdistin. Melko jäykkä tuo venttiili on survoa auki, mutta ilmeisesti kuuluukin olla sellanen.

Auto edelleen kiihdytettäessä kiihtyy ja himmaa, vuoron perään. Välillä veto tuntuu olevan kokonaan kateissa. Ja välillä taas ampuu kun hauki rannasta:).

Kokeilen auttaako tuo ilmamassamittarin vaihto siihen soutamiseen ja huopaamiseen.

Tilasin sen ELM327 wifi-boxin kans, jos sais itse vähän enemmän selville noista onkelmista.

Mistä löydän sen ahtopaineen säätimen liittimen, jos sen kontaktit kans tarkistan?
Canonman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Elo 2014, 21:28

Nyt on päivitettävä taas auton tilannetta.

2,0 l diesel X3:ssa todettiin siis turbovika, eli siivet oli juuttuneet. Turbo vaihdettiin ja samalla laitettiin rivakampi ohjelma koneeseen. Tehot jo hiukan lisääntyi, mutta silti veto vaan tukkosta. Hiukkassuodatin tyhjennettiin, jolloin veto parani, mutta ei vieläkään kunnolla. Auto rupesi hyytymään 90 km/h nopeudella kärryn kanssa mäkeen. Lopulta syyksi selvisi, että myös katalysaattori oli täysin tukossa.
Eli kun turbo oli oireillut jo ilmeisesti edellisellä omistajalla pitkään oli se aihettanut moottorin tukkoutumisen. Egr oli kyllä puhdas eikä imusarjassa ja kanavissakaan ollut paljoa töhnää, mutta pakopuoli olikin sitten ihan tukossa.

Nyt henkää kirkkaammin ja auto on kuin täysin toinen peli. Vielä egr aiheuttaa avautuessaan soutamista ja huopaamista kiihdytettäessä, mutta siihenkin on tulossa korjausta. Otimme kyllä alipaineletkunkin irti, mutta sitten alkoi herjaamaan vikakoodeja takaisinkierrätyksestä.

Joka tapauksessa kaikki jäljet johtivat sylttytehtaalle eli turboon. Sekalainen ilma/polttoainesuhde aiheutti huonoa ja nokista palamista ja paikkojen tukkiintumista. Herjoja milloin takaisin kierrätykseen milloin ilmamäärämittarista.

Tällä hetkellä mennään tällä. Tehot n.190 hv ja väännöt hiukan yli 400 Nm. Eikä enää sammuile tyhjäkäynnillä liikkeelle lähdettäessä.

Tarvii antaa myös kiitosta Lahteen Hirsimetsäntien huoltoon, joka otti riskin ja repi koko pakoputken koeajolenkin ajaksi irti ja testasi autoa Lahden aamussa:):):):. Eikä kuulemma ollut edes kova ääninen:):)):.
Vastaa Viestiin