M-ideologia ylipäätään

Keskustelua ///M-malleista
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Minulle ei ole koskaan oikein auennut tuo M-ideologia. Tehdään selkeästi sporttinen ajopeli kilpurin geeneillä, mutta tungetaan siihen navigaattoreita, puuviilua, automaattilootaa, ilmastointia, sähköpenkkiä yms. skeidaa ja saadaan painoa se 500 kg ylimääräistä, jolla pilataan teknisesti upea laite.

Tuntuisi maallikosta vaan, että tässä tapauksessa Mersun valitsema AMG tie on fiksumpi, laitetaan tavan taksiin kaikkine skeidoineen kamala mörkömoottori jotta kulkee suorilla, mutta on suosiolla onnettoman hidas radalla. Potentiaalinen asiakaskunta, eli ylipöhöttyneet punakat jannut ei niillä kuitenkaan radalle mene, eli siltä osin painoa saa olla vaikka 3 tonnia, kunhan kylmästointi pelaa :lol:

Mikäli BMW haluaa samaan asiakassegmenttiin, niin eikös joku 760i aja aivan saman asian? Skumppaa saa keskikonsolista, viileää on ja penkit hieroo. Suorilla pääsee kaupan päälle kovaa.

Minusta M-ideologian pitäisi olla jotain muuta, KEVYTTÄ!
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Taitaa vaan olla valitettavasti niin, että varsinkin uusien ämmien kohdalla asiakaskunta on enimmäkseen sellaista, joka haluaa kaikenmaailman hilpettä, koska autolla ei kuitenkaan radalla ruoskita menemään.

Eikös 3-sarjassa ollut tuo CSL, jossa ei ollut radiota, ilmastointia eikä mitään ylimääräistä. Takakontin pohjakin taisi olla pahvia?

Siinähän se Makkiksen rataohjus on. Ei taida uusissa ämmissä olla vielä tällaista vastaavaa?

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M3#M3_CSL" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
pmv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 07:27
Auto: E60 530d
Viesti:

Onhan nuo Motorsport-mallit vuosien saatossa hieman muuttuneet. Oikeastaanhan vain M1 ja E30-korinen M3 kantavat selkeää sukulaisuutta kilpureihin

http://www.sharknose.fi/www/index.php?sivu=m3" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.sharknose.fi/www/index.php?sivu=m3-kilpa" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sharknose.fi/www/index.php?sivu=e26" onclick="window.open(this.href);return false;

E12-korinen M535i, E28 korinen M5, E24 korinen M635CSi, E36 korinen M3 jne. ovat autoja, joilla ei ole oikeastaan mitään tekoa kilpa-autojen kanssa. Noitten korimallien kilpaversiotkin oli eri malleja(E12 530i, E28 528i, E24 635CSi, E36 318iS).

Tehokkaita koneitahan näissä Motorsporteissa on aina ollut, mutta kyllä tehtaalla on tähtäys ollut hyvässä ajettavuudessa. Mutta ei tuota historiaa tulkitsemalla voi oikein päätyä tulokseen, että Motorsport-mallien pitäisi olla erityisen askeettisia siviilikilpureita. Ja toki tuo mainittu M3 CSL oli aikanaan osoitus siitä, että sellainenkin luonnistuu. Ihan oman genrhenhän BMW aikanaan näillä loi ja kovasti on markkinoille tullut kilpailijoita, että kai se kaupallisuus tässä takana on.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Kyllä Makkis puhuu ihan totta. M-leiri on jakautunut melko pitkälle kahtia eli osa pitää nykylinjaa hyvänä ja osa haluaa rajumpaa. Kyllä sen BMW tietää. Kyse on vain siitä, paljonko noita puritanisteja on. Siitä ei edes BMW ole ihan perillä. Mutta valoa on tunnelin päässä. Kyllä M3 GTS on aika paljon sitä, mitä on kuuluteltu. Hinnaltaan kuitenkin jo hitusen överi, sillä suurin osa porukasta olisi tyytyväisiä normi-GTS -akselin välille asettuvasta CSL-mallista. Sitä menisi kaupaksi kyllä tuhansia, mutta tässä painaa osin ympäristöarvot sun muut. Kunhan sen trendin yli päästään kohta, uskon, että M-malleissa nähdään tiukkoja kärryjä enemmän. Nyt tosiaan jenkkimarkkinoiden mukana mennään vähän turhan luksustyylillä.

Mielestäni on kuitenkin kunnioitettavaa, että BMW rakentaa M-autoja ajettavuuden, eikä yksinomaan suorituskyvyn perusteella. AMG on tosiaan surkea esimerkki - esim. E63 AMG on ihan hirveä radalla omakohtaisesti ajettuna, kun taas E60M5 on täysin kuin toiselta planeetalta siihen verrattuna. Vaikka noita ei radalle ole tarkoitettu, heijastuu ominaisuudet hyvin ihan normaaliin liikennekäyttöön, kun tehoa otetaan ulos muualla kuin suoralla autobaanalla.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Eikös tuo M3 GTS ole kuitenkin aika rajoitettu sarja, mitä aiotaan valmistaa? Alle 100 kpl?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Ironic32 kirjoitti:Eikös tuo M3 GTS ole kuitenkin aika rajoitettu sarja, mitä aiotaan valmistaa? Alle 100 kpl?
125 kpl pitäisi tulla ulos. Sehän se harmi onkin. Mutta suunta on hyvä, tajuavat tehdä ja näyttää, mitä osataan. Sen jälkeen voisi odotella kun kysyntää ilmenee, että tekisivät edes brandinnostatussarajan M:n yläpuolelle vaikka M6/M3/Z4 -malleista, joku "CSL-Series" mikä olisi sitten oikeasti kovien jätkien mallisto ilman luksusta.

AMG:ltä tuli ulos esim. CLK 63 Black Series, mutta sehän oli ihan nuhapumppu radalla, E92M3 pesi sen ringillä, vaikka suorituskyky oli olevinaan AMG:n parhaassa jotain ihan mahdotonta. Ei Mersulla vaan taju riitä kunnon laitteiden tekemiseen. Saa nyt nähdä, miten SLS alkaa tykittää, se voi olla ihan hyvä kulkemaan.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Simppelistä asiastahan tässä on kysymys ja pyhä yksinkertaisuus on paino. Tuo mustasarjan AMG rumilus painaa sen 2 tonnia eli vaikka siinä on millainen 1000Nm vääntävä möhkämoottori, onneton mopo se silti on. Samahan koskee maailman nopeinta tuotantoautoa. Bugatti Veyronia. Veyron painaa kaikkinen jalopuineen ja radioineen sen 2 tonnia ja kulkee vissiin 400 km/h mutta radalla onneton mopo.

Varmaan se on juuri noin, että valmistajan pitää miettiä ensisijaisesti ostavaa asiakasmassaa. Tämän vuoksi esim. juuri ämmiin pitää tunkea kaikkea skeidaa puuviilun muodossa.

Valmistajista esmes Porsche tekee noita Club Sport malleja ja tietääkseni Fewe myös (pitkiksellä lienee relevanttia tietoa tästä) erittäin marginaaliselle asiakaskunnalle, näissä ei sitten katsota laajakuvadigilähetyksiä aamuruuhkissa :lol:

GTS on varmaan hieno laite, hinta taitaa tosiaan olla överi.

Itse kaipaisi markkinaan jotain Lotus Sevenin ja "oikean" auton välimaastoon sattuvaa laitetta, Bemarilta se syntyisi esmes ykkösestä aika kivasti. Se, riittäisikä tuolle ostajia, ei riittäisi, olisivat ne muuten sen jo tehneet.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Makkis kirjoitti: Itse kaipaisi markkinaan jotain Lotus Sevenin ja "oikean" auton välimaastoon sattuvaa laitetta, Bemarilta se syntyisi esmes ykkösestä aika kivasti. Se, riittäisikä tuolle ostajia, ei riittäisi, olisivat ne muuten sen jo tehneet.
Tuollaista kaipaa moni. BMW:llä on varmasti pelkoa siitä, että autosta tulisi helposti liian hyvä ja se söisi Z4/M3-myyntiä. Pelko on aiheellinen. Sanotaan nyt niin, että 135i Club Sport kevennettyä ihan paljaaksi ilman mitään hiluja maksaisi Suomessa...80 000e ja kulkisi 0-100 km/h 5,0 sekuntia, mutta radalla olisi käytännössä nopeampi tai yhtä nopea kuin E9x M3. Kyllä noita moni ostaisi, mutta BMW:n strategia ei ole ihan täysin selvillä heille itsellekään. 1M meni uusiksi aivan kalkkiviivoilla, kun oli kuulemma liian raskas!?! Kyllä tuollaisia tullaa vielä näkemään. Porsche on näyttänyt, että niille on markkinoita jossain määrin.

Noissa paljaaksi riisutuissa on se hyvä/huono puoli, että lisävarusteita ei tarvita juuri lainkaan. Se laskee kokonaisuuden hintaa. Toisaalta taas laadukkaammat komponentit ja pienemmät sarjat nostavat kustannuksia. Valmistajan katteet tulevat suurelta osalta noista lisävarusteista, joten tässä on monta maustetta sopassa :-)
henkka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:07
Auto: -90 e34 M5
-92 e36 325iA coupé

Makkis kirjoitti:Minulle ei ole koskaan oikein auennut tuo M-ideologia. Tehdään selkeästi sporttinen ajopeli kilpurin geeneillä, mutta tungetaan siihen navigaattoreita, puuviilua, automaattilootaa, ilmastointia, sähköpenkkiä yms. skeidaa ja saadaan painoa se 500 kg ylimääräistä, jolla pilataan teknisesti upea laite.

Tuntuisi maallikosta vaan, että tässä tapauksessa Mersun valitsema AMG tie on fiksumpi, laitetaan tavan taksiin kaikkine skeidoineen kamala mörkömoottori jotta kulkee suorilla, mutta on suosiolla onnettoman hidas radalla. Potentiaalinen asiakaskunta, eli ylipöhöttyneet punakat jannut ei niillä kuitenkaan radalle mene, eli siltä osin painoa saa olla vaikka 3 tonnia, kunhan kylmästointi pelaa :lol:

Mikäli BMW haluaa samaan asiakassegmenttiin, niin eikös joku 760i aja aivan saman asian? Skumppaa saa keskikonsolista, viileää on ja penkit hieroo. Suorilla pääsee kaupan päälle kovaa.

Minusta M-ideologian pitäisi olla jotain muuta, KEVYTTÄ!
tuskin sinäkään ostaisit autoa joka maksaa 100k€ eikä siinä ole ilmastointia,sähköpenkkejä tai vaikkapa navigaattoria.kuka oikeasti pystyy ostaan nuin kalliin auton pelkästään radalle, kyllä mie arvelen että jokainen ajaa esim. e92 m3:sella enemmän normaali ajoa kuin rata-ajoa.
pmv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 07:27
Auto: E60 530d
Viesti:

Olikohan silloin motorsport-abteilunign pomo, Karl-Heinz Kalbfell, joka totesi E36 M3.n esittelyn yhteydessä, että tämän mallin nimi pitäisi oikeasti olla M330CSi, mutta markkinointi-osasto päätti toisin. Tämä siis 92/93 taitteessa. Mielestäni tuo kuvastaa jossain määrin tätä meininkiä. Mutta edelleen, eihän tuolla ole kuin M1, joka on ihan aito kilpuri. Kaikki muut kuitenkin hyvin varusteltuja luxus-luokan menopelejä. E30 M3 on A-ryhmän luokittelusääntöjen takia valmistukseen otettu kuriositeetti.

Bugatti Veyron on jo ollut keskusteluissa mukana, Top Gearissahan vastaan laitettiin McLaren f1, jossa on BMW:n valmistama kone. Kiihdytyskokeessa McLaren pärjäsi kohtuullisesti Bugattia vastaan, mutta viimeksi kun tarkistin, niin vain McLarenilla on voitettu merkittäviä autokilpailuja. LeMans vuonna 1995 ehdottomasti hienoimpana.

Jos oikeasti puhutaan autourheilusta ja vakio-Bemareista samassa virkkeessä, niin minusta ohittamaton mallisto on 02-sarja ja miksei myös NK. Varmasti tuossa on jotain epäselvyyttä tehtaankin puolesta, mutta en minä aivan ymmärrä konspetia, jossa yhdistettäisiin katuliikenteeseen tarkoitettu auto ja radalle tarkoitettu vekotin. Vaatimukset vaan on niin erilaisia, että ei niitä voi yhdistää kohtuudella. BMW:ltä on voinut ostaa noita kilpa-autoaihioita rakennussarjoina useastakin eri mallista, mutta ei niitä jokapäiväiseen liikenteeseen ole tarkoitettu.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Se on kyllä totta, että kilvanajolaitteesta ja kadulle rekisteröitävästä laitteesta ei voida samassa lauseessa puhua. Itseni voin onneksi jäävätä M-kehitysjohtajan virasta, koska ei minulla ole moiseen varaa nykyisessäkään muodossa. Kilvanajolaitteilla, monenkinlaisilla, minulla on ollut kunnia saada ajaa kierros pari radalla, F1 mukaan lukien.

Autonvalmistaja elää totta kai markkinataloudessa ja sen pitää tuottaa autoja, joita myös myydään, maksimaalisella katteella. En tunne eikä minulla ole ollut tarvetta tai mahdollisuutta perehtyä rakennussarjabemarien ostamiseen puhtaasti kilvanajokäyttöön.

Pointti mitä haen, on vain siinä, että nämä ämmät muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ovat tappiinvarusteltuja möhömahakansalle (maksukykyisille) suunnattuja varusteluähkyjä AMG-tyyliin. Kaupallisesti ehdottomasti näin tuleekin olla, mutta aivan kuten tuo johtajakin sanoi, että mallinimi pitäisi olla jotain muuta, mutta jos E30 M3 oli se "tavisten" pohjan luoja. Tuossa olisi tapa erottautua kilpailijoista, mutta toki jos kauppa ei käy, niin pitää niihin sitten tunkea ilmajousia ja navigaattoreita.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

henkka kirjoitti: tuskin sinäkään ostaisit autoa joka maksaa 100k€ eikä siinä ole ilmastointia,sähköpenkkejä tai vaikkapa navigaattoria.kuka oikeasti pystyy ostaan nuin kalliin auton pelkästään radalle, kyllä mie arvelen että jokainen ajaa esim. e92 m3:sella enemmän normaali ajoa kuin rata-ajoa.
Sähköpenkit ja navigaattori eivät ole mitenkään pakollisia. Kyllä ilman pärjää hyvin, oikeastikin. Joku kevyt ilmastointi olisi poikaa, itse en siitä luopuisi. Onhan Possun GT3 RS aika karu, saa kai siihen jotain ilmastointia? Kannattaa muistaa, että California oli käsittääkseni ensimmäinen Ferrari, johon sai jonkinlaisen järkevän navigaattorin OEM-varusteeksi. Ja se tuli markkinoille vuonna 2009! Eli kyllä niitä nopeita autoja on myyty aina ilman kaikkia hilavitkuttimia.

Makkis on oikeilla jäljillä ja samaa miettii iso porukka. Pitää muistaa, että kyllä riisuttujen kisaautojen omistajilla on yleensä aina se toinenkin auto, millä ajaa muulloin. Mutta kun haluaa, silloin pääsee tykittämään karkealla laitteella. Myydäänhän Lotus Seven -pohjaisia autoja, X-Bowta ja monia muitakin vehkeitä paljon eikä niissä ole edes kattoa...muista lisävarusteista puhumattakaan.
Viimeksi muokannut Pitkis, 04 Huhti 2010, 00:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Pitää muistaa, että kyllä tällä riisuttujen kisaautojen omistajilla on yleensä aina se toinenkin auto, millä ajaa muulloin.

Nimenomaan näin, kyllä tuo 520da mopo kuljettaa minut aamulla töihin ja lapset hoitoon siinä missä M5. Silloin, kun isi haluaa lähteä fiilistelemään itsekseen kauppaan ja ratapäiville, tuo ei taas tarjoa mitään, M5 toki tarjoaa, mutta... edelleen se tolkuton paino. Omalla kohdalla myös tolkuton hinta.

Sopuhintainen 130i ilman kaikenmaailman diibadaabaa tuhannen kilon painoisena taas olisi omaan makuuni se just laite... M-merkillä tai ilman. Vailla mitään eksoottisia kevlareita ja hiilikuituja, ei siis mitään oikeaa kilvanajolaitetta, vaan sellaista fiilistä tarjoava laite, joka tulee kun kartinghallissa kypärän vetää päähän... voin olla visioineni yksinään ja ehkä vaikea pukea sanoiksi, mitä tarkoitan. Kuitenkin tarkoitan ajopeliä, jolla voi rullata sen 200tkm ja paska ei ole housussa viikottaisella cittarin reissullakaan. Pitkis on nyt ymmärtänyt varmaan sen mitä haen.
jtodt27
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Huhti 2010, 22:46

Viime aikoina tuon M-sarjan suhteen on kyllä tehty varsin erikoisia ratkaisuja. Esim. E92 M3 CSL jätettiin julkaisematta ja virallinen selitys oli liian alhainen kysyntä sekä kehitysresurssit haluttiin käyttää X5M/X6M kehitykseen.

Tuon jälkeen vaihtui M-puolen pomo ja ensi töikseen tuli M5 CSL proto ja tuo M3 GTS eli olisikohan parempaan suuntaan menossa?

Luulisi että olisi kaupallisesti järkevää tarjota jokaisesta M-mallista perusversio ja kevyempi CSL-versio. Porsche osaa tuon touhun todella hyvin ja asiakkaat maksavat mielellään kymmeniä tuhansia euroja enemmän autosta, josta on radiot ja muut vehkeet revitty irti.

Suurin kysyntä luonnollisesti kohdistuu mukavuuspainoitteisiin autoihin ja tämä on ihan luonnollista jos autolla ajetaan myös arkiajoa. CSL-mallit sopisivat taas paremmin niille, jotka ajelevat arkisin dieseleillä ja viikonloppuisin haluavat sitten fiilistellä oikealla autolla. CSL-malleissa voisi äänieristyksen unohtaa ja pelkästään tuollakin saataisiin painoa pois ja fiilistä aika paljon enemmän.

Näen kyllä ihan perus M-versiot tarpeellisiksi. Onhan ne hieman painavia, mutta yllättävän hyvin kuitenkin siihen nähden käyttäytyvät ja säästyyhän siinä rahaa, kun ei tarvitse hankkia perusautoa+rata-autoa... No säästöillä ei ehkä M-sarjan hankintaa voi kuitenkaan perustella :)
Viimeksi muokannut jtodt27, 04 Huhti 2010, 00:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

jtodt27 kirjoitti: Näen kyllä ihan perus M-versiot tarpeellisiksi. Onhan ne hieman painavia, mutta yllättävän hyvin kuitenkin siihen nähden käyttäytyvät ja säästyhän siinä rahaa, kun ei tarvitse hankkia perusautoa+rata-autoa... No säästöillä ei ehkä M-sarjan hankintaa voi kuitenkaan perustella :)
Kyllä minustakin nyky-M on hyvä sarja, ehdottomasti huippua omassa luokassaan. En muutoin olisi sellaista ostanut, kun tiesin kuitenkin, mitä hankin. M-mallit pitää nykyisin vain käsittää GT-autoina, ei siis urheiluautoina sanan varsinaisessa merkityksessä. CSL tarvitaan tason yläpuolelle, joka sitten enemmän on urheilupuolen vehje ilman GT-auton tarpeita. Eikä mitään Limited Edition vaan ihan sarjaa vaan. Kyllä ne kaupaksi menevät ja tuotanto on helpompaa kun ei väkisin tehdä vain lyhyttä erää.
Vastaa Viestiin