M:n ylläpito

Keskustelua ///M-malleista
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Esson baareissa kuulee usein tarinaa, että halpahan ämmä on ostaa, mutta kun pitäisi sitten ylläpitää sitä, niin siinä se syy, miksi niitä on nettiauto pullollaan myynnissä.

Valaiskaapa äm-tietäjät, onko tuo faktaa vai fiktiota?

Miten esmes E60 M5 pelaa ihan arkisena ajokkina? Kuinka kalliita kilometrejä tulee?

Itsellä kiiltelee silmissä vanhempi ämmä harrastekäyttöön, ehkäpä E36. Niitä voisi vielä saada siedettävään rahaan, E30 M3 olisi ollut jokunen vuosi takaperin loistosijoitus.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Makkis kirjoitti:Esson baareissa kuulee usein tarinaa, että halpahan ämmä on ostaa, mutta kun pitäisi sitten ylläpitää sitä, niin siinä se syy, miksi niitä on nettiauto pullollaan myynnissä.

Valaiskaapa äm-tietäjät, onko tuo faktaa vai fiktiota?

Miten esmes E60 M5 pelaa ihan arkisena ajokkina? Kuinka kalliita kilometrejä tulee?

Itsellä kiiltelee silmissä vanhempi ämmä harrastekäyttöön, ehkäpä E36. Niitä voisi vielä saada siedettävään rahaan, E30 M3 olisi ollut jokunen vuosi takaperin loistosijoitus.
E60 M5:n kanssa en ole ajanut kuin testejä, joten en siitä sano mitään varmaa. Mutta mitä tuolla omalla E92 M3:lla tullut ajettua, niin ihan normi auto se on. Huollot about saman hintaisia kuin tavallisessa BMW:ssä, en niissä mitään suurempaa eroa ole nähnyt. Jarrupaloja mennyt reippaammin, mutta johtunut rata-ajosta eli oma vika. Koneelle ei tarvitse tehdä mitään sen kummepaa, laatikko pelaa myös tavisperiaatteella. Huoltoväli on muistaakseni 25 000 km jos en väärin muista, vähintään 20 000 km ainakin. Bensaa kuluu kaikki mitä tankkiin pistää, mutta auto ei ole mikään syöppö. Kerran ajoin välin Keimola - Forssa jokseenkin "M-tyylillä" ja keskikierrokset olivat varmaan jossain 6-7000 rpm tasolla. Otin kuiteista väliajan ja kuluneen bensamäärän - keskikulutus 12,0 litraa. Ei siis paha ja tuota rajummin ei autoa saa kiisseliä viemään kuin ajamalla 250 km/h motaria. Rengaskulut M:ssä ovat ihan ok, kierros (1500e) per kesä on ok ja siihen mahtuu jo vähän rataakin mukaan sekä ajoa 20 000 km.

Eri asia on sitten monimutkaiset konerempat, jos autolla ajaa yli 200 000 km mittariin ja käsittelee sitä huonosti. Jossain se raja tulee vastaan esim. S85:n kohdalla, joka varmasti on aika kallis korjata. Mutta noin yleisesti M-auto ei ole mikään sikakallis ylläpitää. On minulla kokemusta F430:lla operoimisesta, jolla silläkään ei kerry ainakaan alkuvaiheessa (alle 50 000 km) mitään ankaran kalliita kilometrejä. Sekin soveltuu arkiajoon ihan hyvin, mitä nyt Citymarketin parkkipaikalla pistää vähän reunemmalle, ettei kateelliset lyö ovea kylkeen. Oleellista on se, että huoltaa vehkeet ajallaan ja pitää niitä siististi, vaikka antaisi kenkää rajummin. Kyllä minun autot ovat saaneet tiukkaa kuritusta, mutta kun hyvin pitää, ongelmia ei suuremmin synny.
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

Mites nuo rippikouluikää lähenevät laitteet. Niitä kun saa jo oikeasti ihan jokamiehen budjetilla. Minulle on jäänyt käsitys, että E36 M3:ssa on vielä kohtuulliset käyttökulut E34 M5:een verrattuna. E34 M5 taitaa ollakin jo suhteessa halvempi ostaa E36 M3:een verrattuna.

M5:stä puhutaan esson paarissa parin tonnin alustaremonteista jne, näin ihan alkuun. Uskaltaako tänne kukaan E36 M3:n ja E34 M5:n omistaja tulla kertomaan, paljonko on muutaman vuoden omistuksessa tehty remonttia noihin vanhempiin laitteisiin?
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Miccon kanssa juuri samaa mietin itsekin. Epäilemättä kaupasta ostettu uusi ämmä pelaa siinä missä muutkin laitteet ja hinta pitää huolen siitä, että ostajan budjetti ei kaadu perushuoltoihin joilla tuolla pitkiksen kokemuksella selviääkin ihan samoille lukemille kuin perusautollakin.

Itseäni mietityttää juurikin nämä E36 M3:t, varauksin jopa E46 M3:t, E39 M5:t ja nuo E34 M5:t, jotka ovat jos ties monennenko käden ruusuja. Noitahan voi ostaa ykköstonneilla, mutta todennäköistä on että rullattu on jo yli 200000 km ja alkaa tulla mukaan "raudan" vaihtoa. Onko kaikessa, osissa ja työssä, M-lisä?

Esimerkkinä, miten esmes arkiajossa E39 M5 vs. E39 540i? Suorituskyvyssä suoralla baanalla noiden ero ei ole kummoinen kuitenkaan, joskin onhan M paaaaljon räyhempi, 540i taas silaa tuulipukukansan peruskauraa.
jtodt27
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Huhti 2010, 22:46

E60 M5:lla tullut 2,5 vuotta sompailtua ja ylläpito on ollut varsin edullista. Huollot ovat olleet paljon halvempia kuin esim. Mersulla. Jos yhtälöön otetaan mukaan arvon putoaminen, niin sittenhän tuo yhtälö muuttuu aikalailla, mutta noinhan sitä ei kannata laskea...

E39 M5 oli tuota aiemmin ja kyseessä oli hieman huonompi yksilö ja kilsoja yli 100tkm. Siihen menikin sitten kyllä loputtomasti korjauksiin rahaa ja aina oli jotain rikki.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

jtodt27 kirjoitti:E60 M5:lla tullut 2,5 vuotta sompailtua ja ylläpito on ollut varsin edullista. Huollot ovat olleet paljon halvempia kuin esim. Mersulla.
Hyvä kuulla, että vehje toiminut. Kai siinä on vähän käynyt niin, että 2000-luvulle tullessa nämä ennen erikoiset autot on saatu siihen kuosiin, että niissä ei suuremmin ole kalliita vikoja. Pitää mennä paljon ylöspäin, jotta alkaa jotain radikaalia ilmetä, joku Zonda, Enzo tai Murcielago olla niin alkaa ehkä jo alle 50 000 km kertyä kuluja tavallista enemmän. Gallardon jarrupalat maksaa 1600e/kierros, sekin on jo aika kallista, mutta taitaa tuo Volkkarileirin laite muutoin olla jo aika saksalaistunut osien paukkumisen suhteen.
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

Ei taida uskaltaa kukaan vanhemman ämmän omistaja kertoa ylläpidosta mitään... :rolle: Onko se oikeasti niin kallista? :conf:
Avatar
Exorcist
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:38
Auto: E46M3 '04
Audi A3 Tdi '04
Paikkakunta: Riihimäki

Varmaan riippuu henkilön omasta näkökannasta mutta lienee selvää että osat yms. maksaa hieman enemmän. Nykyään internetin aikana tosin osat on suht helposti saatavissa ulkomailta selvästi edullisemmin. Itse omistin viimeisimpänä autona E39M5 mikä oli vm. 03/2000. Oli minulla 3v ajan ja ajelin sillä melkein 50tkm. Ostaessa mittarissa 85tkm ja myytäessä melkein 140.

Itsellä on paha ominaisuus pyrkiä parantamaan tai päivittämään osat parempaan/kestävämpiin kun tarvetta huollolle ilmenee, satsata siis nimenomaan laatuun eikä hintaan (varmaan samasta syystä tuli ostettua aikanaan ko. auto).

Ensimmäinen huollon kohde oli itsellä kytkinpaketti, näissä autoissa se heikko kohta. Mittarissa tuolloin 87tkm. Tiskin uudet vakio-osat olisi maksaneet noin 1700e, tässä vaiheessa siis etsin sekä kytkin+vauhtipyörä pakettia, kun ei vauhtipyörän kunnosta ollut tietoa. Päätin uusia aftermarket osilla UUC:ltä jolloin järeämpi asetelma ja kevennetty vauhtipyörä maksoi 2100e ulkomailta.

Muuten tuli vaihdettua MAF:t (nämä muistaakseni 300e/pari suomesta) ja kaikki CPS:t (nämä noin 500e paikkeilla nippu (4kpl)). Jarrut näytti loppuvan 120k:n kohdilla milloin päivitin rata-ajoonkin sopivammat Brembon big brake kitit eteen/taakse. Hintalappu laadun mukaan eli noin 6.5 kilon päivitys. Näihin olisi tietysti voinut katsoa esim. saksasta zimmermania tai vastaavaa joita olisi saanut järkihintaan.

Samoin 120k:n kohdilla alustasa tuntui olevan pientä välystä, johtuen lähinnä innokkaasta rata-harrastuksesta niin vaihdoin kaikki alustan nivelet/puslat sekä raidentangon osat sekä guidon kumipuslan. Tämän paketin tuotin myös ulkomailta ja loppusumma alkuperäisillä lemfoerdereillä oli 1933.35$

Viimeisimpänä ylimääräisenä huoltona vaihdoin alimman öljypohjan kun öljypropun kierteitä oli pahoinpidelty jossain aiemmassa huollossa. Jossain 250e kulmilla muistaakseni.
Muutoin itselleni perushuoltoa öljyjen ja suodattimen vaihto noin 10tkm välein sekä huoltokirjan mukaan tarvittavat Inspectionit. Renkaitahan M-sarja syö vähän innokkaammin kuin normaalit.

Näiden päälle tietysti turhat päivitykset mitkä ei itse M:n ylläpitoon kuulu Mm. säädettävä alusta tuli laitettua alkuvaiheessa sekä muita muotoiluosia sekä tietysti itse asennuskustannukset. Käytännössä kuitenkin huoltoon siis rahaa on hyvä varata. "Kaikki maksaa tonnin" tuntuu pitävän hyvin paikkansa ainakin E39M5:n kanssa. Varmaan on monta tapaa huoltaa mutta jos on tottunut siihen että annetaan auton hajota ja sitten yritään kerätä rahat kasaan korjaukseen niin M:n ylläpito ei onnistumaan.
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

Exorcist on kyllä panostanut, ja pitänyt huolta E39:stään vähintäänkin kiitettävästi. Kertomus piti aika hyvin paikkansa käsitykseeni E39 M5:n ylläpitokuluista (orkkisosien hinnat vs parantelut). Onko sulla tuo E46 M3 kerennyt olla minkä aikaa? Onko kerennyt kehkeytyä käsitystä ylläpidon kulueroista verrattuna tuohon M5:een? Jonkin verran halvempaa pitäisi olla?

Näitä käytännön kokemuksia lukisin mielelläni lisää. Kaikista M-sarjalaisista tietenkin, mutta tällä hetkellä eritoten kiinnostaisi edelleen nuo E36 ja E34 mallien kulut. Ne kun ovat oikeasti ihan jokamiesbudjetilla hankittavissa, siis ainakin tällä hetkellä. E30 on jo niin kallis ostaa, että ylläpitohan on hankinnan jälkeen jo liki ilmaista... ;) :lol:
Avatar
Exorcist
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:38
Auto: E46M3 '04
Audi A3 Tdi '04
Paikkakunta: Riihimäki

E46M3:n huollosta ei vielä kokemuksia ole jakaa, muutaman kuukauden ehtinyt ajella viime syksynä ja talven ollut auto seisonnassa. Jonkin verran edullisempaa kuitenkin huolto varmasti on, johtuen vähän yksinkertaisemmasta ja yleisemmästä tekniikasta.

Myös E36M3 tuli omistettua ennen tuota 39:ä ja sen ylläpito ei mielestäni poikennut hintatasoltaan juuri perus E36:sta. Alustan osat jne siinä osittain samoja kuin esim. 328 joten hinnat ei ole kovia. Oma auto oli noin 140k ajettu yksilö ja siihen vaihdoin kytkimen, hintaluokka oli noin 300e BMW virallisessa huollossa (tuolloin vielä Hyvinkäällä) ja powerflexin järeämmät puslat noin 300e kierros.
Muutoin mitään ylimääräistä tai kallista huoltoa ei tähän tarvinut tehdä. Aiemmin myös E36 318is:n omistaneena huoltokustannukset eivät juuri M3:ssa nousseet. Varaosia sai järki hinnoilla ja myös noista paremmista aftermarket osista ei tarvinnut maksaa juuri ylimääräistä. Tämä siis vuosina 06-07 eli tilanne on varmasti vielä parempi.
Vastaa Viestiin