Ehkä ymmärrän kirjoituksesi väärin, mutta kuulostaa hurjalta. Ylipaineen käyttöhän nimenomaan johtaa renkaiden kulumiseen keskeltä. Tuollaisilla ehkä 20-30%(?) suositellun ylittävillä paineilla tietä koskettava osa renkaasta pienenee jo aika paljon vaikka ymmärtääkseni alue ensisijaisesti kapenee etenemissuunnassa eikä sivusuunnassa.bittivirhe kirjoitti:Rengaspaineet 3 barin nurkilla, entiset kesärenkaat kuluivat kuopalle keskeltä ja nyt olisi tarkoitus välttää virheen toistuminen.
F10 Vanteet ja renkaat
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Suositeltu paine perustuu siihen että oikea pinta-ala renkaasta ottaisi kiinni tiehen ja että renkaan muoto säilyisi oikeana. Puhdasta fysiikkaa: p = F/A.tun_keijo kirjoitti:Onko kellään kokemukseen/tietoon perustuvaa näkemystä, että onko oikeasti järkeä käyttää noita 2.2 bar paineita noissa renkaissa?
Liian korkealla paineella pinta-ala on liian pieni, alipaineessa rengas taas leviää pintaan.
Onko jotain syytä käyttää muuta kuin valmistajan laskemia paineita eri akselikuormilla?
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Lakeja muutetaan nykyisin kiihtyvään tahtiin, mutta jotenkin tämä fysiikan lakien muutos ehti mennä ohi minulta.pmj kirjoitti:Ei taida pitää enää paikkaansa nykyaikaisilla vyörenkailla tuo että ylipaine kuluttaa renkaita keskeltä. On ihan päinvastoin, eli liian pienet paineet kuluttaa rengasta keskeltä.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Niinhän sitä on tosiaan tutkittu, että alipaineinen rengas nousee keskeltä keskipakovoiman vaikutuksesta, joten siitä tuo ilmiö. Kovat paineet taas levittää renkaan kunnolla muotoonsa.ssalmela kirjoitti:Lakeja muutetaan nykyisin kiihtyvään tahtiin, mutta jotenkin tämä fysiikan lakien muutos ehti mennä ohi minulta.pmj kirjoitti:Ei taida pitää enää paikkaansa nykyaikaisilla vyörenkailla tuo että ylipaine kuluttaa renkaita keskeltä. On ihan päinvastoin, eli liian pienet paineet kuluttaa rengasta keskeltä.
Tiedä sitten.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Reilusti alipaineiselle ymmärrän. Tästä päästään takaisin siihen että onko joku syy ylittää suosituspaineet?
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 84
- Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05
Niin, kukahan tietäisi, mikä on totuus Molempia kantoja tulee aina vastaan ja itse olen kallistunut uskomaan tuohon, että liian pienellä paineella renkaan keskikohta "lentää" keskipakovoiman vuoksi ulommas ja kuluu siksi nopeimmin. Ja mitä leveämpi rengas, sitä isompi vaikutus lienee.
Jos taas korkeampi paine pullistaisi renkaan keskikohdan, eikö pullistumisen pitäisi näkyä myös parkissa ollessa?
Millaisilla paineilla kansa ajaa ja mitkä ovat havainnot kulumisesta? Minulla taisi viime kesänä jäädä tarkistelut aika vähiin, josta voisi kuvitella, että paineet eivät olleet ainakaan yläkantissa - ja renkaat tosiaan kuluivat keskeltä montulle. Reunoilla olisi ollut vielä pintaa joitakin millejä, mutta keskiurassa oli ehkä puoli milliä yli minimin.
Kaikenkaikkiaan olen aina pitänyt renkaissa painetta yli autovalmistajan suositteleman arvon, autosta ja renkaista riippumatta. Niin ovat myös huollossa suositelleet ja rengasliikkeessäkin olivat pistäneet uusiin renkaisiin (minun mittarini mukaan) noin 2.9 bar.
Edit: Tässä yhden rengasvalmistajan ohje: http://www.bridgestonetire.com/tread-an ... ear-causes. Wikipedia on myös tällä kannalla, linkit mm. Tuulilasin sivuille perusteluinaan. Toki vastaavasti löytyy monta sivua, joissa kerrotaan asioiden olevan juuri päinvastoin.
Jos taas korkeampi paine pullistaisi renkaan keskikohdan, eikö pullistumisen pitäisi näkyä myös parkissa ollessa?
Millaisilla paineilla kansa ajaa ja mitkä ovat havainnot kulumisesta? Minulla taisi viime kesänä jäädä tarkistelut aika vähiin, josta voisi kuvitella, että paineet eivät olleet ainakaan yläkantissa - ja renkaat tosiaan kuluivat keskeltä montulle. Reunoilla olisi ollut vielä pintaa joitakin millejä, mutta keskiurassa oli ehkä puoli milliä yli minimin.
Kaikenkaikkiaan olen aina pitänyt renkaissa painetta yli autovalmistajan suositteleman arvon, autosta ja renkaista riippumatta. Niin ovat myös huollossa suositelleet ja rengasliikkeessäkin olivat pistäneet uusiin renkaisiin (minun mittarini mukaan) noin 2.9 bar.
Edit: Tässä yhden rengasvalmistajan ohje: http://www.bridgestonetire.com/tread-an ... ear-causes. Wikipedia on myös tällä kannalla, linkit mm. Tuulilasin sivuille perusteluinaan. Toki vastaavasti löytyy monta sivua, joissa kerrotaan asioiden olevan juuri päinvastoin.
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Minä olen pitänyt suositusten mukaisia paineita ja kuluminen on ollut tasaista. Suurempi paine joka tapauksessa pienentää renkaan ja tien kosketuspintaa joten en näe mitään tarvetta suosituksista poikkeamiselle.pmj kirjoitti:No minusta tuollainen 2.2bar = puolityhjä rengas. Itse olen pitänyt 18"-19" renkaissa juurikin jotain 2.8-2.9 bar paineita. Tasaisesti ovat kuluneet.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
- Auto: F11 520d sport busines -13
- Paikkakunta: Rusko
Bmw:n takuutarkastuksessa laskivat painnet ohjekirjan mukaisiin 2,0 ja 2,5 paineisiin ja uraherkkyys hävisi saman tien. Ylipaineesta ei ole mitään hyötyä jollei vierintävastusta jätetä laskuista. Jos tehdas on todennut autoon jonkun paineen oikeaksi niin tällä foorumilla ei ole varmaankaan enempää tietoa asiasta!
- alpin_sport
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 188
- Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
- Auto: 320i E90
- Paikkakunta: Lohja
eli r-melusta ja uraherk. valittajien kannattaa kokeilla oikeita rengaspaineita.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Jos ajat noin alhaisilla paineilla, muistathan sitten nostaa paineet oikeiksi kuorman kanssa, eli sinne 2,5 & 3.0.Huuska kirjoitti:Bmw:n takuutarkastuksessa laskivat painnet ohjekirjan mukaisiin 2,0 ja 2,5 paineisiin ja uraherkkyys hävisi saman tien. Ylipaineesta ei ole mitään hyötyä jollei vierintävastusta jätetä laskuista. Jos tehdas on todennut autoon jonkun paineen oikeaksi niin tällä foorumilla ei ole varmaankaan enempää tietoa asiasta!
http://blobs.continental-tires.com/www8 ... e-data.pdf
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Minulla myös ohjeen mukaiset paineet, muistaakseni 2,2-2,3 joka kulmassa tai sinnepäin. Silti vetelee ja meluaa. Kokeiltu myös korkeampia paineita.alpin_sport kirjoitti:eli r-melusta ja uraherk. valittajien kannattaa kokeilla oikeita rengaspaineita.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 94
- Liittynyt: 22 Huhti 2014, 19:33
- Auto: F11 520dA M-sport
Yamaha R1 ratalelu
Löin aluksi Pirellin P7 RFT -renkaisiin ohjeen mukaiset paineet. Vetely oli aivan kauheaa..
Viikon tappelun jälkeen laitoin eteen 2,5 ja taakse 2,9. Vetely loppui lähes kokonaan, ja vertailuna talvirenkaat eivät vedelleet missään urassa yhtään.
Viikon tappelun jälkeen laitoin eteen 2,5 ja taakse 2,9. Vetely loppui lähes kokonaan, ja vertailuna talvirenkaat eivät vedelleet missään urassa yhtään.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
- Auto: F11 520d sport busines -13
- Paikkakunta: Rusko
En aja alhaisilla paineilla vaan ohjekirjan mukaisilla! No totta kai lisätään painetta jos täys poka, Contin taulukon mukaan pitää laskea takarenkaiden painetta 2,5>2,3 !Juha kirjoitti:Jos ajat noin alhaisilla paineilla, muistathan sitten nostaa paineet oikeiksi kuorman kanssa, eli sinne 2,5 & 3.0.Huuska kirjoitti:Bmw:n takuutarkastuksessa laskivat painnet ohjekirjan mukaisiin 2,0 ja 2,5 paineisiin ja uraherkkyys hävisi saman tien. Ylipaineesta ei ole mitään hyötyä jollei vierintävastusta jätetä laskuista. Jos tehdas on todennut autoon jonkun paineen oikeaksi niin tällä foorumilla ei ole varmaankaan enempää tietoa asiasta!
http://blobs.continental-tires.com/www8 ... e-data.pdf
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Käsi ylös, kuka säätää rengaspaineita koko ajan kuorman mukaan...
"Joo, voitte tulla kyytiin, mut käyn ensin huoltiksella". Ja sitten kun kuorma on lähtenyt, kän taas tiputtamassa sinne suosituksiin, lämpötila huomioiden tietysti. Eli jos huomenna onkin 10 astetta lämpimämpää, pitää taas käydä tiputtamassa 0,1 bar.
Käsittääkseni nuo autonvalmistajan suosituspaineet on ajateltu myös autobahn-nopeuksille jatkuvaan ajoon.
Mutta eipä kai se nyt niin vaarallista ole, jos ajaa parin kilon paineilla. Minusta autosta tulee vetelästi käyttäytyvä noin alhaisilla paineilla.
"Joo, voitte tulla kyytiin, mut käyn ensin huoltiksella". Ja sitten kun kuorma on lähtenyt, kän taas tiputtamassa sinne suosituksiin, lämpötila huomioiden tietysti. Eli jos huomenna onkin 10 astetta lämpimämpää, pitää taas käydä tiputtamassa 0,1 bar.
Käsittääkseni nuo autonvalmistajan suosituspaineet on ajateltu myös autobahn-nopeuksille jatkuvaan ajoon.
Mutta eipä kai se nyt niin vaarallista ole, jos ajaa parin kilon paineilla. Minusta autosta tulee vetelästi käyttäytyvä noin alhaisilla paineilla.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Minkähänlaisilla kaarrenopeuksilla te ajelette tuolla liikenteessä?
Radalla mulla paras pito katurenkailla on kuumina n. 2,0 barin tienoilla, eli aina lämmittelykierrosten jälkeen tiputan paineita vähitellen tuonne 1,7-1,8 barin paikkeille, josta ne nousee rata-ajossa "optimipaineisiin". Vielä ei ole tullut tunnetta, että renkaat olisivat lähdössä vanteilta...
Auton paino toki vaikuttaa käytettäviin paineisiin ja maantiellä käytän itsekin ns. yleispaineina n. 2,2-2,5 baria.
Radalla mulla paras pito katurenkailla on kuumina n. 2,0 barin tienoilla, eli aina lämmittelykierrosten jälkeen tiputan paineita vähitellen tuonne 1,7-1,8 barin paikkeille, josta ne nousee rata-ajossa "optimipaineisiin". Vielä ei ole tullut tunnetta, että renkaat olisivat lähdössä vanteilta...
Auton paino toki vaikuttaa käytettäviin paineisiin ja maantiellä käytän itsekin ns. yleispaineina n. 2,2-2,5 baria.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
- Auto: F11 520d sport busines -13
- Paikkakunta: Rusko
Minä ilmoittaudun ja lasken takaisin oikeisiin paineisiin kun täyspoka keikka ajettu.Juha kirjoitti:Käsi ylös, kuka säätää rengaspaineita koko ajan kuorman mukaan...
"Joo, voitte tulla kyytiin, mut käyn ensin huoltiksella". Ja sitten kun kuorma on lähtenyt, kän taas tiputtamassa sinne suosituksiin, lämpötila huomioiden tietysti. Eli jos huomenna onkin 10 astetta lämpimämpää, pitää taas käydä tiputtamassa 0,1 bar.
Käsittääkseni nuo autonvalmistajan suosituspaineet on ajateltu myös autobahn-nopeuksille jatkuvaan ajoon.
Mutta eipä kai se nyt niin vaarallista ole, jos ajaa parin kilon paineilla. Minusta autosta tulee vetelästi käyttäytyvä noin alhaisilla paineilla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
- Auto: F11 520d sport busines -13
- Paikkakunta: Rusko
F1:n paineet 1,1 bar ja hyvin toimii kaarteissa:)pmj kirjoitti:Jep. Ja kaarteeseen vähän reippaammin ajettaessa tulee tunne että renkaat irtoaa vanteelta ...Juha kirjoitti:....Minusta autosta tulee vetelästi käyttäytyvä noin alhaisilla paineilla.