F10 Vanteet ja renkaat
Vaihdoin itse talvirenkaat viikonloppuna ja rengaspaineen valvonta (RDC) ei toimi. Olen resetoinut sen tuhat kertaa ja ei lähde pelittämään. Löysin nyt netistä että autossa voi olla sensorit tai sitten pyörintänopeuteen perustuva mittaus. Omani mittaa myös lämpötilan joten epäisen sensoreita jolloin vika olisi löytynyt.
Vin koodin perusteella löytyy tuollainen:
2VB Tyre Pressure Indicator
Tarkoittaako tuo sensureita vai miten tuon saa tietää? Auto siis 2012 vuosimallin F11.
Vin koodin perusteella löytyy tuollainen:
2VB Tyre Pressure Indicator
Tarkoittaako tuo sensureita vai miten tuon saa tietää? Auto siis 2012 vuosimallin F11.
BMW F11 525d xDrive
Onko se toiminut aiemmin renkaiden vaihdon jälkeen? Ei kai noin vanhassa ole sensoreita, eli veikkaan pyörimisnopeuteen perustuvan. Katso paineet vielä kerran. Ja resetointi niin että ajat suoraa tietä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Eikös tuo lämpötilan mittaus justiinsakin edellytä antureita?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Aah, missasin tuon lämpötilan tunnistuksen. Eli anturit ilmeisesti on / pitäisi olla. Eli onko anturit myös toisessa sarjassa?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kyllä tuo 2VB meinaa että on sensorit, senhän on voinut ostaa lisävarusteena ties kuinka kauan. Onko talvirenkaiden ventiilinvarret kumia vai metallia? Jos kumia niin sensorit puuttuvat. Tuon voi koodata pyörimisnopeuteen perustuvaksi systeemiksi, anturit kait maksaa ainakin 300e.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Joo renkaat siis uudet, ja varret kumia... Tässä on vähän se että ostin auton liikkeestä jolla on paljon kokemusta bemareista (Sports Car Center) talvirenkaineen (eli tulivat liikkeestä) ja mielestäni ei toiminnallisuus voi vähentyä jos vaihdan renkaat vaan tässä on myyjän vastuu. Ainakin selvitän asian. damn.
Pahimmassa tapauksessa, miten ton saa koodattua pyörimisnopeudelle?
Pahimmassa tapauksessa, miten ton saa koodattua pyörimisnopeudelle?
BMW F11 525d xDrive
No juu, jos et jo sitä tehnyt niin kyllä kait sen SCC:n vois yrittä velvoittaa laittamaan renkaat asialliseen kuntoon.
Minä voin koodata Tampereella. Toinen vaihtoehto on että ostat ebaysta bmw enet -kaapelin, latailet e-sys:n hiluineen netistä ja koodaat itse. Ei kannata kuluttaa aikaa merkkiliikkeestä kysymällä, ei tule onnistumaan. Saman energian voi käyttää e-sys:n tutustumiseen ja homma jopa onnistuu jossain kohtaa. Ei ole loppupeleissä kovin haastavaa touhua jos ymmärtää tietokoneiden päälle aavistuksen keskimääräistä enemmän.
Minä voin koodata Tampereella. Toinen vaihtoehto on että ostat ebaysta bmw enet -kaapelin, latailet e-sys:n hiluineen netistä ja koodaat itse. Ei kannata kuluttaa aikaa merkkiliikkeestä kysymällä, ei tule onnistumaan. Saman energian voi käyttää e-sys:n tutustumiseen ja homma jopa onnistuu jossain kohtaa. Ei ole loppupeleissä kovin haastavaa touhua jos ymmärtää tietokoneiden päälle aavistuksen keskimääräistä enemmän.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Täältäkin suosittelua noille Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 -kumeille (non-RF)!
Nyt alla koossa 245/45R18 (100Y XL) ja on hiljaisempi sekä pehmeämpi kyyti kuin mitä oli syksyllä RF-tehdaskumeilla eli 225/55R17 (Bridgestone). Ei vetele mihinkään, mutta ei tosin vedellyt RF-kumeillakaan.
Paineet vielä vähän hakusessa, aiemmin RF-kumeilla (ja 245/45R18 talvikumeilla, run flat) pidin paineet kuten auton kilpi pienellä kuormalla suosittelee, koska korkeammat paineet tuntuivat lisäävän rengasmelua. Nyt kylmänä 2.6 edessä ja 2.9 takana, tuntuu varsin hyvältä.
Nyt alla koossa 245/45R18 (100Y XL) ja on hiljaisempi sekä pehmeämpi kyyti kuin mitä oli syksyllä RF-tehdaskumeilla eli 225/55R17 (Bridgestone). Ei vetele mihinkään, mutta ei tosin vedellyt RF-kumeillakaan.
Paineet vielä vähän hakusessa, aiemmin RF-kumeilla (ja 245/45R18 talvikumeilla, run flat) pidin paineet kuten auton kilpi pienellä kuormalla suosittelee, koska korkeammat paineet tuntuivat lisäävän rengasmelua. Nyt kylmänä 2.6 edessä ja 2.9 takana, tuntuu varsin hyvältä.
Viimeksi muokannut lnaukkar, 05 Huhti 2016, 15:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 94
- Liittynyt: 22 Huhti 2014, 19:33
- Auto: F11 520dA M-sport
Yamaha R1 ratalelu
Jopemies kirjoitti:Tulossa Eagle F1 Asymmetric 3 245/45/18 Mielenkiinnolla odotan..
Aikaisemmat Asymmetricit ovat olleet todella hyviä! Laitahan kokemuksia, nykyiset Pirelli P7 rft ovat pas%!at..
- Jopemies
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 142
- Liittynyt: 07 Tammi 2011, 21:44
- Auto: Volvo V90 T8 TwE MY21
BMW i3 120Ah 2019
P7.t lähti suoraan myyntiin, kitkoilla vielä sitkutellaan. Tuli hukattua 1,5 viikkoa 1001renkaat.com nimisen koijarifirman kanssa. Luvataan 72h toimitusta ja 10 päivän jälkeen tilaus seisoo edelleen DPD.n varastolla, ei kovin vakuuttavaa kuvaa ja samankaltaisia kommentteja näyttää olevan heidän kotisivuillaan. Ei mm. näytä palautetta jos ei anna 4 tähteä (1-5 asteikolla). Peruin tilauksen ja laitoin tilaukseen rengas onlinen kautta, siellä aiemmin toiminut homma mallikkaasti.GranC kirjoitti:Jopemies kirjoitti:Tulossa Eagle F1 Asymmetric 3 245/45/18 Mielenkiinnolla odotan..
Aikaisemmat Asymmetricit ovat olleet todella hyviä! Laitahan kokemuksia, nykyiset Pirelli P7 rft ovat pas%!at..
ex:
Volvo XC 60 D5 Summum -14
F11 520dA SB -11
E39 535i -99
E114 1502 -76
Volvo XC 60 D5 Summum -14
F11 520dA SB -11
E39 535i -99
E114 1502 -76
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 04 Maalis 2016, 21:40
- Auto: BMW 525d xDrive -12
- Paikkakunta: Espoo
Tuli tänään laitettua kesärenkaat alle. Ihan uudet Michelin Pilot Super Sportit 19" vanteella. Talvipyöränä oli Noksun Hakkapeliitta 8 nastat 18". Pienenä yllätyksenä tuli se, että sisämelu ei kesärenkailla pienentynyt yhtään verrattuna nastarenkaisiin. Tuntuu, että sisämelu todellisuudessa vain lisääntyi. Onko porukalla kokemusta asiasta, että vaimeneeko rengasemelu kesärenkaissa pienen sisäänajon jälkeen?
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Vaimenee kunhan noi nastarenkaiden raiskaamat tiet taas vähän tasottuvat. Eli ekojen helteiden jälkeen, hyvällä tsägällä.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
MPSS:t ei ole mitkään hiljaiset renkaat, kuten lienen joskus täällä maininnutkin. Mulla ainakin rengasmelu lisääntyi kun vaihdoin aikoinaan (melko hiljaiset) Dunlopin nastarenkaat keväällä Super Sportteihin. Melu varmasti hiljenee kesän mittaan, kun asfaltti tasoittuu. Tai korva tottuu.
Satunnaiseen ratakäyttöön nuo misukat on sen sijaan vallan oivalliset "normaalirenkaat". Ahveniston kierrosajasta lähti lähes kolme sekuntia verrattuna originaaleihin Potenza S2001 run flätteihin, vaikka takarenkaat kapenivat 20 mm. No toki olosuhteet eri aikoihin ajettuna harvoin, jos koskaan ovat täysin vertailukelpoisia.
edit: Sori, mulla kyse ei ollut F10:stä. Rata-ajoon ei ehkä mielekkäin valinta, edes M5-versiona...
Satunnaiseen ratakäyttöön nuo misukat on sen sijaan vallan oivalliset "normaalirenkaat". Ahveniston kierrosajasta lähti lähes kolme sekuntia verrattuna originaaleihin Potenza S2001 run flätteihin, vaikka takarenkaat kapenivat 20 mm. No toki olosuhteet eri aikoihin ajettuna harvoin, jos koskaan ovat täysin vertailukelpoisia.
edit: Sori, mulla kyse ei ollut F10:stä. Rata-ajoon ei ehkä mielekkäin valinta, edes M5-versiona...
- alpin_sport
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 188
- Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
- Auto: 320i E90
- Paikkakunta: Lohja
Noi Super Sportit pitää kyllä ääntä, enemmän kuin talvirenkaat, tosin mun tapauksessa eroa koossakin (16" vs 19")
ja talvirenkaat on tietenkin nastarenkaat (ContiIceContact). melu ei mua kuitenkaan häiritse kun ei oo monen tonnin poppikoneita oo
ja talvirenkaat on tietenkin nastarenkaat (ContiIceContact). melu ei mua kuitenkaan häiritse kun ei oo monen tonnin poppikoneita oo
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 04 Maalis 2016, 21:40
- Auto: BMW 525d xDrive -12
- Paikkakunta: Espoo
Mitä nyt tässä jonkin aikaa testaillut noita misukan super sporteja, niin kyllä nuo ominaisuuksiltaan todella hyviltä tuntuvat 525:n alla ihan tavallisessa maantie/kaupunkiajossa. Ei nuo nyt lopulta ihan hirveän meluisat olleet, näin se korva kait tottuu nopeasti. Rengaspaineeksi olivat Vianorilla laittaneet noin 3 baria kaikkiin renkaisiin. BMW näyttäisi kuitenkin suosittelevan tuolle rengaskoolle (19", 275/35 ja 245/40) 2.2 baria eteen ja taakse, jos autolla ajetaan kevyellä kuormalla. Itse ajelen suurimman osan ajasta yksin ja välillä kaksin. Kuulosti vaan tuo valmistajan suosittelema paine niin alhaiselta, joten päädyin laittamaan eteen 2.5 bar ja taakse 2.7 bar. Onko kellään kokemukseen/tietoon perustuvaa näkemystä, että onko oikeasti järkeä käyttää noita 2.2 bar paineita noissa renkaissa? Niin ja autolla ei siis tosiaankaan ajeta missään radalla..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 84
- Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05
Satuin hankkimaan Michelin Pilot Sport 4 koossa 245/45 R18 ja ensimmäisten satojen kilometrien jälkeen vaikuttavat hyviltä. Yllättävän hiljaiset eikä pahemmin uraherkkyyttä. Saa nähdä, miten on kulutuskestävyyden kanssa. Autona 530dX. Rengaspaineet 3 barin nurkilla, entiset kesärenkaat kuluivat kuopalle keskeltä ja nyt olisi tarkoitus välttää virheen toistuminen.