F10: 8,5x19, 245/40 19" ET 33 on naulan kantaanmiccis kirjoitti: Eli plan B:
Vanteet tulevat olemaan kokoa 8.5x19 ET 35 > orggis 8,5 x 19" koossa ET 33 joten heitto mahdollisimman pieni.
F10 Vanteet ja renkaat
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Orkkis 18" vanteet näytti silmiin liian pieniltä ja hankin 20" täksi kesäksi. Eilen ne sitten tuli hätäiltyä alle. Olen pettynyt. Tuossa korissa varmaan 22" vannekin menisi. Samoin spaceria kaipaa noista vakio ET:stä. Nyt arvon laitanko nämä vanteet kiertoon ja hankin pykälää isommat rohkeammilla ET:illä. Vähintään joutuu spacerit hommaamaan.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Makunsa kullakin. On totta että taakse voisi vakio 20" BMW:n vantelle (ET 44 ja vanne 9") laittaa spacerit taakse, vaikka 15 milliset ja laittaa alle vaikka 21 tuumaiset.Raaseri kirjoitti:Orkkis 18" vanteet näytti silmiin liian pieniltä ja hankin 20" täksi kesäksi. Eilen ne sitten tuli hätäiltyä alle. Olen pettynyt. Tuossa korissa varmaan 22" vannekin menisi. Samoin spaceria kaipaa noista vakio ET:stä. Nyt arvon laitanko nämä vanteet kiertoon ja hankin pykälää isommat rohkeammilla ET:illä. Vähintään joutuu spacerit hommaamaan.
Mutta omaan kompromissiini olen tyytyväinen. Ajo ominaisuudet ja mukavuus ovat kunnossa, eikä alustan tarvitse kestää normaalia suurempaa rasitusta.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- VeeMatti
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 159
- Liittynyt: 03 Joulu 2012, 21:03
- Auto: F01 740D xDrive Individual
- Paikkakunta: Espoo
Raaseri, laittaisitko muutaman kuvan kun 20" alla?Raaseri kirjoitti:Orkkis 18" vanteet näytti silmiin liian pieniltä ja hankin 20" täksi kesäksi. Eilen ne sitten tuli hätäiltyä alle. Olen pettynyt. Tuossa korissa varmaan 22" vannekin menisi. Samoin spaceria kaipaa noista vakio ET:stä. Nyt arvon laitanko nämä vanteet kiertoon ja hankin pykälää isommat rohkeammilla ET:illä. Vähintään joutuu spacerit hommaamaan.
F01 740DA xDrive Individual
Exät:
F10 520DA, F10 520DA xDrive, F10 530DA
"Trust your instincts, be yourself"
Mopot:
Kawasaki H2SX SE "Kermit"
"Trust your instincts, be yourself"
Exät:
F10 520DA, F10 520DA xDrive, F10 530DA
"Trust your instincts, be yourself"
Mopot:
Kawasaki H2SX SE "Kermit"
"Trust your instincts, be yourself"
Perjantaina tuli naitatettua vanteet ja renkaat yhteen sekä laitettua ne alle. Renkaiksi valikoitui Nokian Hakka Blackit koossa 245/40/19. Testiajoa viikonlopulta takana 300km ja ei voi valittaa.
Vanteet on vaimon valitsemat ja oli huulivanteiden kannalla. Mennään nyt sitten näillä. Lähemmäksi maata tuota koppaa kyllä pitäisi saada. Vaimo ei ollut asiaan vain ihan myötämielinen. Oli sitä mieltä, että on aurannut aiemmilla käyttöautoilla ihan tarpeeksi naapurille talvi aikaan tietä ja nyt se saa riittää.
No, eipä sille aina ole muutenkaan harraste- tai käyttö-auton osalta ihan kaikkea kerrottu. Edellisen käyttö-auton alusta muutoksen se huomasi vasta viikkojen päästä
Vanteet on vaimon valitsemat ja oli huulivanteiden kannalla. Mennään nyt sitten näillä. Lähemmäksi maata tuota koppaa kyllä pitäisi saada. Vaimo ei ollut asiaan vain ihan myötämielinen. Oli sitä mieltä, että on aurannut aiemmilla käyttöautoilla ihan tarpeeksi naapurille talvi aikaan tietä ja nyt se saa riittää.
No, eipä sille aina ole muutenkaan harraste- tai käyttö-auton osalta ihan kaikkea kerrottu. Edellisen käyttö-auton alusta muutoksen se huomasi vasta viikkojen päästä
- Rooker
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 23
- Liittynyt: 21 Joulu 2010, 20:34
- Auto: BMW 520 iA -90, 520 dA -10, Z4 28iA -12
- Paikkakunta: BXL
Hjälp! F10 520dA -10:iin pitäisi lähitulevaisuudessa vanteet tilata, asemapaikka Belgia. Onko kukaan bongannut asiallisia vannekauppiaita "lähistöltä"? Haaveissa olisi Alpino-tyyliset rattaat, joista esimerkki löytyy viestiketjun alkupäästä. Toistaiseksi paras löytämäni: http://www.autoexclusive.com/index.php? ... s&id_dim=0" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Kyllä tuo farkku on nyt enemmän kuin tasapainossa.miccis kirjoitti:Perjantaina tuli naitatettua vanteet ja renkaat yhteen sekä laitettua ne alle. Renkaiksi valikoitui Nokian Hakka Blackit koossa 245/40/19. Testiajoa viikonlopulta takana 300km ja ei voi valittaa.
Vanteet on vaimon valitsemat ja oli huulivanteiden kannalla. Mennään nyt sitten näillä. Lähemmäksi maata tuota koppaa kyllä pitäisi saada. Vaimo ei ollut asiaan vain ihan myötämielinen. Oli sitä mieltä, että on aurannut aiemmilla käyttöautoilla ihan tarpeeksi naapurille talvi aikaan tietä ja nyt se saa riittää.
No, eipä sille aina ole muutenkaan harraste- tai käyttö-auton osalta ihan kaikkea kerrottu. Edellisen käyttö-auton alusta muutoksen se huomasi vasta viikkojen päästä
]
Mulla oli edellinen E60 madallettu mutta parin lumitalven jälkeen en pitänyt ideaa enää hyvänä.
Nyt mennään ihan vakioalustalla.
- Liitteet
-
- EKY 1.jpg (111.46 KiB) Katsottu 11996 kertaa
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Ei voi kehua hiljaiseksi tätä F10:ä. 100 km/h vauhdissa sileällä asfaltilla 75dB, karkealla 80dB. Moottoritellä 120 km/h karkealla 83 dB. Ei ole kaukana että tarvitsee kuulosuojaimet.
Jo 60km/h alkaen 70dB sileällä asfaltilla. Autolehdissä muka mitattu 65dB moottoritiellä, pastapuhetta sanon minä. (225/55/17 Good Year Exellence runflat, iPhone 4S Real SPL Meter, tarkkuus +-0,5dB).
Meidän E90 LCI pääsee samoilla teillä ja nopeuksilla samoihin arvoihin. (205/55/16 Conti PremiumContact runflat).
Kyllä on Volvoja ikävä.
Millä renkailla tuonne 65 dB:n melutasoon pääsee?
Jo 60km/h alkaen 70dB sileällä asfaltilla. Autolehdissä muka mitattu 65dB moottoritiellä, pastapuhetta sanon minä. (225/55/17 Good Year Exellence runflat, iPhone 4S Real SPL Meter, tarkkuus +-0,5dB).
Meidän E90 LCI pääsee samoilla teillä ja nopeuksilla samoihin arvoihin. (205/55/16 Conti PremiumContact runflat).
Kyllä on Volvoja ikävä.
Millä renkailla tuonne 65 dB:n melutasoon pääsee?
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
HiFi Pro:t auttavat asiaan...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Juu, aifoun se just on se kaikkien hyväksymä ja tarkkaan kalibroitu melumittari....kktune kirjoitti:..iPhone 4S Real SPL Meter, tarkkuus +-0,5dB...
Jospa mittaat ihan oikealla mittarilla kaikki apulaiteet (audoilaiteet, ilmastoinnin puhallin minimillä) pois päältä.
Palataan sitten asiaan
Mitäpä jos hankkisi 225/50/18 kesäpyörät?
Uusi F11 520d on tulossa kohtapuoliin vakio 17" Non-RF renkailla, kun isommat vanteet eivät mahtuneet leasing-hintarajoihin. Noita F11:ia vakiovanteilla pyörii meidän kulmilla todella tiheässä, joten tekisi mieli vähän yksilöidä kärryä. Olinkin ajatellut, että vakiot voisi varastoida ja hommata itse 19" kesäpyörät, koska neljän vuoden sopimuksella kustannus vuotta kohden ei ole iso ja vanteet voi varmasti myydä käytettynä leasing-kauden lopuksi.
Nyt kun taas pistin taas nykyiseen e60:een 245/35/19 kesärenkaat alle, niin muistui mieleen, että isommat renkaat eivät ole yksinomaan hyvästä : kulutus kasvoi, renkaiden paino tuntuu vähän liikkellelähdössä ja melu verrattuna talvirenkaisiin on liian iso. Ajettavuus parani kyllä paljon, ulkonäöstä puhumattakaan. Niinpä rupesin miettimään pidänkö kuitenkin vakio pyörät F11:n alle vai keksinkö jonkun kompromissin?
Todella kompromissi ratkaisu olisi 18" 8 tuumaa leveät vanteet ja 225/50 renkaat Renkaan profiili olisi sama kuin e60 vakio 17" ja vanne olisi kuitenkin halkaisijaltaan tuuman vakiota isompi. Renkaan säde on käytännössä sama kuin vakiolla. Veikkaisin, että tuolla ratkaisulla melu ja kulutus pysyisi aisoissa ja ajo-ominaisuudet eivät ainakaan huonontuisi vakioon verrattuna. Samoin voisi hankia jonkun enemmän omaan silmään sopivan vannemallin, BMW:n oem tyyliä kuitenkin, joten ulkonäköäkin saisi vähän mieleisemmäksi. Ric sanoo tietenkin, että tarvitsen 20" vanteet, mutta mitäs mieltä muut on? Onko tässä ratkaisussa huonoja puolia, joita en ole keksinyt?
Uusi F11 520d on tulossa kohtapuoliin vakio 17" Non-RF renkailla, kun isommat vanteet eivät mahtuneet leasing-hintarajoihin. Noita F11:ia vakiovanteilla pyörii meidän kulmilla todella tiheässä, joten tekisi mieli vähän yksilöidä kärryä. Olinkin ajatellut, että vakiot voisi varastoida ja hommata itse 19" kesäpyörät, koska neljän vuoden sopimuksella kustannus vuotta kohden ei ole iso ja vanteet voi varmasti myydä käytettynä leasing-kauden lopuksi.
Nyt kun taas pistin taas nykyiseen e60:een 245/35/19 kesärenkaat alle, niin muistui mieleen, että isommat renkaat eivät ole yksinomaan hyvästä : kulutus kasvoi, renkaiden paino tuntuu vähän liikkellelähdössä ja melu verrattuna talvirenkaisiin on liian iso. Ajettavuus parani kyllä paljon, ulkonäöstä puhumattakaan. Niinpä rupesin miettimään pidänkö kuitenkin vakio pyörät F11:n alle vai keksinkö jonkun kompromissin?
Todella kompromissi ratkaisu olisi 18" 8 tuumaa leveät vanteet ja 225/50 renkaat Renkaan profiili olisi sama kuin e60 vakio 17" ja vanne olisi kuitenkin halkaisijaltaan tuuman vakiota isompi. Renkaan säde on käytännössä sama kuin vakiolla. Veikkaisin, että tuolla ratkaisulla melu ja kulutus pysyisi aisoissa ja ajo-ominaisuudet eivät ainakaan huonontuisi vakioon verrattuna. Samoin voisi hankia jonkun enemmän omaan silmään sopivan vannemallin, BMW:n oem tyyliä kuitenkin, joten ulkonäköäkin saisi vähän mieleisemmäksi. Ric sanoo tietenkin, että tarvitsen 20" vanteet, mutta mitäs mieltä muut on? Onko tässä ratkaisussa huonoja puolia, joita en ole keksinyt?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
- Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
- Paikkakunta: Järvenpää
Ostat OEM tai halpavanteiden sijasta jotkut oikeasti kevyet vanteet. ( Moni OEM vanne on todella painava. Tosin ei kaikki )
Pari kiloa kun per kulma katoaa jousittamatonta massaa niin pysyy kulutuskin kurissa.
Sitten vielä valitset kumeiksi sellaiset joissa on vierintävastus/polttoaineenkulutus luokka A tai B korkeintaan.
Unohtamatta runflatteja jotka painaa huomattavasti enemmän kuin tavallinen rengas. Muistelisin, että muutama vuosi sitten kun punnitsin 16" runflatteja niin ne painoi 3mm pinnalla muutaman kilon kappaleelta ennemmän mitä tuliterät normaalit kumit.
Pari kiloa kun per kulma katoaa jousittamatonta massaa niin pysyy kulutuskin kurissa.
Sitten vielä valitset kumeiksi sellaiset joissa on vierintävastus/polttoaineenkulutus luokka A tai B korkeintaan.
Unohtamatta runflatteja jotka painaa huomattavasti enemmän kuin tavallinen rengas. Muistelisin, että muutama vuosi sitten kun punnitsin 16" runflatteja niin ne painoi 3mm pinnalla muutaman kilon kappaleelta ennemmän mitä tuliterät normaalit kumit.
Viimeksi muokannut Kennedy, 26 Huhti 2013, 13:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Suomen tiestö on vaan niin hanurista, varsinkin nyt keväällä kun asfaltti on vielä niin karheaa, että kesärenkaat jollottaa huomattavasti enemmän kuin kitkarenkaat. Eikä niitä Volvoja sen kummemmin ikävä ole, melutasoltaan F10 asettuu samoihin kuin S80, hieman jopa hiljaisempi, varsinkin alustan äänien osalta.kktune kirjoitti:Ei voi kehua hiljaiseksi tätä F10:ä. 100 km/h vauhdissa sileällä asfaltilla 75dB, karkealla 80dB. Moottoritellä 120 km/h karkealla 83 dB. Ei ole kaukana että tarvitsee kuulosuojaimet.
Jo 60km/h alkaen 70dB sileällä asfaltilla. Autolehdissä muka mitattu 65dB moottoritiellä, pastapuhetta sanon minä. (225/55/17 Good Year Exellence runflat, iPhone 4S Real SPL Meter, tarkkuus +-0,5dB).
Meidän E90 LCI pääsee samoilla teillä ja nopeuksilla samoihin arvoihin. (205/55/16 Conti PremiumContact runflat).
Kyllä on Volvoja ikävä.
Millä renkailla tuonne 65 dB:n melutasoon pääsee?
Ja kannattaa heivata ne runflatit jorpakkoon, nekin vaikuttanee melutasoon.
Kyllä mitataan oikeallakin mittarilla kunhan sellaisen saan käsiini. Tiedän että puhelinmittari on vain suuntaa-antava, autojen välisiä eroja voi kyllä mitata mutta absoluuttiset arvot eivät varmaan pidä paikkaansa.
Kyllä korvakuulolla voi sanoa että ainakin hiljattain ajamani -06 V70 on huomattavasti hiljaisempi kuin kumpikaan noista meidän autoista.
Olen sitä mieltä että E39 ja E60 ovat hiljaisia autoja, F10 ei ole. Autossa huomaa muutenkin monessa kohdassa sen että se valmistetaan 25% halvemmalla kuin E60 LCI. Ajomelu on enää tavallsten autojen tasoa, itseasiassa esim. Avensis on huomattavasti hiljaisempi. Myös monet sisämateriaalit ovat ihan köyhää, katsopa vaikka ilmastointilaitteen paneelia, vertaa vilkku/lasinpyyhinviiksien jämäkkyyttä E60/E90 LCI:hin ja huomaat selvän huononnuksen. Kojelauta natisee, keskikonsolin luukkua ei voi pitää auki sirinän vuoksi.
Onneksi en mennyt ostamaan uutena niin ei harmita niin paljoa mutta jos nyt saisin valita uudelleen niin ottaisin kiljuen E60 LCI:n.
Runflatit lentää "lippuun" kunhan pinnat loppuu. Tiedän että uraherkkyys ja melu vähenee renkaat normaaleihin vaihtamalla.
Siksi kysyinkin mitkä renkaat on varmuudella hilajiset tähän laivaan?
Kyllä korvakuulolla voi sanoa että ainakin hiljattain ajamani -06 V70 on huomattavasti hiljaisempi kuin kumpikaan noista meidän autoista.
Olen sitä mieltä että E39 ja E60 ovat hiljaisia autoja, F10 ei ole. Autossa huomaa muutenkin monessa kohdassa sen että se valmistetaan 25% halvemmalla kuin E60 LCI. Ajomelu on enää tavallsten autojen tasoa, itseasiassa esim. Avensis on huomattavasti hiljaisempi. Myös monet sisämateriaalit ovat ihan köyhää, katsopa vaikka ilmastointilaitteen paneelia, vertaa vilkku/lasinpyyhinviiksien jämäkkyyttä E60/E90 LCI:hin ja huomaat selvän huononnuksen. Kojelauta natisee, keskikonsolin luukkua ei voi pitää auki sirinän vuoksi.
Onneksi en mennyt ostamaan uutena niin ei harmita niin paljoa mutta jos nyt saisin valita uudelleen niin ottaisin kiljuen E60 LCI:n.
Runflatit lentää "lippuun" kunhan pinnat loppuu. Tiedän että uraherkkyys ja melu vähenee renkaat normaaleihin vaihtamalla.
Siksi kysyinkin mitkä renkaat on varmuudella hilajiset tähän laivaan?
Mäkin hämmästelin f10:n rengasmelua. Melu väheni hieman, kun siirryin RFT- kesärenkaista non- RFT talvirenkaisiin, mutta silti ollaan paljon e39:siä ja e60:ta perässä. Nyt kun f10:llä on tullut ajettua 20 tkm, niin se on oikeastaan ainoa huono puoli autossa. Sääli vain, että rengasmeluttomuus ja meluttomuus yleensä on ollut mulle tärkein bmw:n ostoperuste. Esimerkiksi TM:n testeissä bmw on rengasmelussa samalla tasolla muiden kanssa ja karkella asfaltilla melu nousee samalla lailla 4db:tä 100:sen vauhdissa kuten muissa ritsoissa. Nyt kun bmw on tullut alaspäin muiden autojen tasolle, niin seuraavaksi autoksi voi suurella todennäköisyydellä valikoitua joku muu. Me ollaan kaiki tällä pohjolassa karkeine teinemme niin pieni vähemmistö, ettei meille kannata tehdä autoa, jossa rengasäänet olisi eristetty kunnolla :(
Bemarin markkinointiosastolle vinkiksi, että jos ei takamus kestä tehdä hiljaista autoa, niin tuokaa markkinoille lisävarusteena noise reduction kit for Scandinavia :(
Bemarin markkinointiosastolle vinkiksi, että jos ei takamus kestä tehdä hiljaista autoa, niin tuokaa markkinoille lisävarusteena noise reduction kit for Scandinavia :(
No niin, löytyyhän muitakin jotka uskaltaa myöntää BMW:n taantuman melun suhteen. Itsekin koeajoin auton talvirenkain jolloin melua ei ollut ihan niin paljon ja nastarenkaille sen hyväksyy. Kesärenkain tämä auto on selvästi meluisin pitkään aikaan omistamistani ja niitä on kuitenkin ollut parikymmentä.
Tässä on oikeastaan tuon ratkaisun ainoa huono puoli:vesil kirjoitti:Mitäpä jos hankkisi 225/50/18 kesäpyörät?
...
Onko tässä ratkaisussa huonoja puolia, joita en ole keksinyt?
http://www.ramos-felgenshop.de/18_40
"7 Artikel gefunden"
Harvat rengasvalmistajat tekee tuota kokoa ja noista mikään ei ole hyvä rengas.