F10 Vanteet ja renkaat

F10, F11, F07
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

miccis kirjoitti: Eli plan B:
Vanteet tulevat olemaan kokoa 8.5x19 ET 35 > orggis 8,5 x 19" koossa ET 33 joten heitto mahdollisimman pieni.
F10: 8,5x19, 245/40 19" ET 33 on naulan kantaan :thup:
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Raaseri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 112
Liittynyt: 28 Kesä 2012, 23:25

Orkkis 18" vanteet näytti silmiin liian pieniltä ja hankin 20" täksi kesäksi. Eilen ne sitten tuli hätäiltyä alle. Olen pettynyt. Tuossa korissa varmaan 22" vannekin menisi. Samoin spaceria kaipaa noista vakio ET:stä. Nyt arvon laitanko nämä vanteet kiertoon ja hankin pykälää isommat rohkeammilla ET:illä. Vähintään joutuu spacerit hommaamaan.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Raaseri kirjoitti:Orkkis 18" vanteet näytti silmiin liian pieniltä ja hankin 20" täksi kesäksi. Eilen ne sitten tuli hätäiltyä alle. Olen pettynyt. Tuossa korissa varmaan 22" vannekin menisi. Samoin spaceria kaipaa noista vakio ET:stä. Nyt arvon laitanko nämä vanteet kiertoon ja hankin pykälää isommat rohkeammilla ET:illä. Vähintään joutuu spacerit hommaamaan.
Makunsa kullakin. On totta että taakse voisi vakio 20" BMW:n vantelle (ET 44 ja vanne 9") laittaa spacerit taakse, vaikka 15 milliset ja laittaa alle vaikka 21 tuumaiset.
Mutta omaan kompromissiini olen tyytyväinen. Ajo ominaisuudet ja mukavuus ovat kunnossa, eikä alustan tarvitse kestää normaalia suurempaa rasitusta.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
VeeMatti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 159
Liittynyt: 03 Joulu 2012, 21:03
Auto: F01 740D xDrive Individual
Paikkakunta: Espoo

Raaseri kirjoitti:Orkkis 18" vanteet näytti silmiin liian pieniltä ja hankin 20" täksi kesäksi. Eilen ne sitten tuli hätäiltyä alle. Olen pettynyt. Tuossa korissa varmaan 22" vannekin menisi. Samoin spaceria kaipaa noista vakio ET:stä. Nyt arvon laitanko nämä vanteet kiertoon ja hankin pykälää isommat rohkeammilla ET:illä. Vähintään joutuu spacerit hommaamaan.
Raaseri, laittaisitko muutaman kuvan kun 20" alla?
F01 740DA xDrive Individual
Exät:
F10 520DA, F10 520DA xDrive, F10 530DA
"Trust your instincts, be yourself"
Mopot:
Kawasaki H2SX SE "Kermit"

"Trust your instincts, be yourself"
Avatar
miccis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 17 Huhti 2012, 11:23
Auto: F11 520dA Touring

Perjantaina tuli naitatettua vanteet ja renkaat yhteen sekä laitettua ne alle. Renkaiksi valikoitui Nokian Hakka Blackit koossa 245/40/19. Testiajoa viikonlopulta takana 300km ja ei voi valittaa.

Vanteet on vaimon valitsemat ja oli huulivanteiden kannalla. Mennään nyt sitten näillä. Lähemmäksi maata tuota koppaa kyllä pitäisi saada. Vaimo ei ollut asiaan vain ihan myötämielinen. Oli sitä mieltä, että on aurannut aiemmilla käyttöautoilla ihan tarpeeksi naapurille talvi aikaan tietä ja nyt se saa riittää.

No, eipä sille aina ole muutenkaan harraste- tai käyttö-auton osalta ihan kaikkea kerrottu. Edellisen käyttö-auton alusta muutoksen se huomasi vasta viikkojen päästä :lol:

Kuva
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Miccis,mitkä vanteet nuo ovat?
SnoopyFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Tammi 2013, 19:08
Auto: 520d A Sport F11 Touring Business 2012

Hieno setti miccicsellä alla :thup: Mulla ropisee nastat vielä :mad:
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Todella hyvältä näyttää miccis :thuup:

Mites on hiljaisuuden laita Nokialaisten osalta? Sillä kiinnostaa, kun vaimon Audiin olen samat renkaat hommaamassa.
Avatar
Rooker
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Joulu 2010, 20:34
Auto: BMW 520 iA -90, 520 dA -10, Z4 28iA -12
Paikkakunta: BXL

Hjälp! F10 520dA -10:iin pitäisi lähitulevaisuudessa vanteet tilata, asemapaikka Belgia. Onko kukaan bongannut asiallisia vannekauppiaita "lähistöltä"? Haaveissa olisi Alpino-tyyliset rattaat, joista esimerkki löytyy viestiketjun alkupäästä. Toistaiseksi paras löytämäni: http://www.autoexclusive.com/index.php? ... s&id_dim=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

miccis kirjoitti:Perjantaina tuli naitatettua vanteet ja renkaat yhteen sekä laitettua ne alle. Renkaiksi valikoitui Nokian Hakka Blackit koossa 245/40/19. Testiajoa viikonlopulta takana 300km ja ei voi valittaa.
Vanteet on vaimon valitsemat ja oli huulivanteiden kannalla. Mennään nyt sitten näillä. Lähemmäksi maata tuota koppaa kyllä pitäisi saada. Vaimo ei ollut asiaan vain ihan myötämielinen. Oli sitä mieltä, että on aurannut aiemmilla käyttöautoilla ihan tarpeeksi naapurille talvi aikaan tietä ja nyt se saa riittää.
No, eipä sille aina ole muutenkaan harraste- tai käyttö-auton osalta ihan kaikkea kerrottu. Edellisen käyttö-auton alusta muutoksen se huomasi vasta viikkojen päästä :lol:
]
Kyllä tuo farkku on nyt enemmän kuin tasapainossa. :thup:

Mulla oli edellinen E60 madallettu mutta parin lumitalven jälkeen en pitänyt ideaa enää hyvänä.
Nyt mennään ihan vakioalustalla.
Liitteet
EKY 1.jpg
EKY 1.jpg (111.46 KiB) Katsottu 11996 kertaa
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
kktune
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 61
Liittynyt: 18 Syys 2012, 10:37

Ei voi kehua hiljaiseksi tätä F10:ä. 100 km/h vauhdissa sileällä asfaltilla 75dB, karkealla 80dB. Moottoritellä 120 km/h karkealla 83 dB. Ei ole kaukana että tarvitsee kuulosuojaimet.
Jo 60km/h alkaen 70dB sileällä asfaltilla. Autolehdissä muka mitattu 65dB moottoritiellä, pastapuhetta sanon minä. (225/55/17 Good Year Exellence runflat, iPhone 4S Real SPL Meter, tarkkuus +-0,5dB).

Meidän E90 LCI pääsee samoilla teillä ja nopeuksilla samoihin arvoihin. (205/55/16 Conti PremiumContact runflat).
Kyllä on Volvoja ikävä.

Millä renkailla tuonne 65 dB:n melutasoon pääsee?
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

HiFi Pro:t auttavat asiaan... :conf:
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

kktune kirjoitti:..iPhone 4S Real SPL Meter, tarkkuus +-0,5dB...
Juu, aifoun se just on se kaikkien hyväksymä ja tarkkaan kalibroitu melumittari....
Jospa mittaat ihan oikealla mittarilla kaikki apulaiteet (audoilaiteet, ilmastoinnin puhallin minimillä) pois päältä.
Palataan sitten asiaan :)
vesil
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 81
Liittynyt: 14 Touko 2011, 22:03

Mitäpä jos hankkisi 225/50/18 kesäpyörät?

Uusi F11 520d on tulossa kohtapuoliin vakio 17" Non-RF renkailla, kun isommat vanteet eivät mahtuneet leasing-hintarajoihin. Noita F11:ia vakiovanteilla pyörii meidän kulmilla todella tiheässä, joten tekisi mieli vähän yksilöidä kärryä. Olinkin ajatellut, että vakiot voisi varastoida ja hommata itse 19" kesäpyörät, koska neljän vuoden sopimuksella kustannus vuotta kohden ei ole iso ja vanteet voi varmasti myydä käytettynä leasing-kauden lopuksi.

Nyt kun taas pistin taas nykyiseen e60:een 245/35/19 kesärenkaat alle, niin muistui mieleen, että isommat renkaat eivät ole yksinomaan hyvästä :mad: : kulutus kasvoi, renkaiden paino tuntuu vähän liikkellelähdössä ja melu verrattuna talvirenkaisiin on liian iso. Ajettavuus parani kyllä paljon, ulkonäöstä puhumattakaan. Niinpä rupesin miettimään pidänkö kuitenkin vakio pyörät F11:n alle vai keksinkö jonkun kompromissin?

Todella kompromissi ratkaisu olisi 18" 8 tuumaa leveät vanteet ja 225/50 renkaat :blush: Renkaan profiili olisi sama kuin e60 vakio 17" ja vanne olisi kuitenkin halkaisijaltaan tuuman vakiota isompi. Renkaan säde on käytännössä sama kuin vakiolla. Veikkaisin, että tuolla ratkaisulla melu ja kulutus pysyisi aisoissa ja ajo-ominaisuudet eivät ainakaan huonontuisi vakioon verrattuna. Samoin voisi hankia jonkun enemmän omaan silmään sopivan vannemallin, BMW:n oem tyyliä kuitenkin, joten ulkonäköäkin saisi vähän mieleisemmäksi. ;) Ric sanoo tietenkin, että tarvitsen 20" vanteet, mutta mitäs mieltä muut on? Onko tässä ratkaisussa huonoja puolia, joita en ole keksinyt? :conf:
Kennedy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
Paikkakunta: Järvenpää

Ostat OEM tai halpavanteiden sijasta jotkut oikeasti kevyet vanteet. ( Moni OEM vanne on todella painava. Tosin ei kaikki )
Pari kiloa kun per kulma katoaa jousittamatonta massaa niin pysyy kulutuskin kurissa.
Sitten vielä valitset kumeiksi sellaiset joissa on vierintävastus/polttoaineenkulutus luokka A tai B korkeintaan.

Unohtamatta runflatteja jotka painaa huomattavasti enemmän kuin tavallinen rengas. Muistelisin, että muutama vuosi sitten kun punnitsin 16" runflatteja niin ne painoi 3mm pinnalla muutaman kilon kappaleelta ennemmän mitä tuliterät normaalit kumit.
Viimeksi muokannut Kennedy, 26 Huhti 2013, 13:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Warren
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 30 Tammi 2013, 19:49
Paikkakunta: Espoo

kktune kirjoitti:Ei voi kehua hiljaiseksi tätä F10:ä. 100 km/h vauhdissa sileällä asfaltilla 75dB, karkealla 80dB. Moottoritellä 120 km/h karkealla 83 dB. Ei ole kaukana että tarvitsee kuulosuojaimet.
Jo 60km/h alkaen 70dB sileällä asfaltilla. Autolehdissä muka mitattu 65dB moottoritiellä, pastapuhetta sanon minä. (225/55/17 Good Year Exellence runflat, iPhone 4S Real SPL Meter, tarkkuus +-0,5dB).

Meidän E90 LCI pääsee samoilla teillä ja nopeuksilla samoihin arvoihin. (205/55/16 Conti PremiumContact runflat).
Kyllä on Volvoja ikävä.

Millä renkailla tuonne 65 dB:n melutasoon pääsee?
Suomen tiestö on vaan niin hanurista, varsinkin nyt keväällä kun asfaltti on vielä niin karheaa, että kesärenkaat jollottaa huomattavasti enemmän kuin kitkarenkaat. Eikä niitä Volvoja sen kummemmin ikävä ole, melutasoltaan F10 asettuu samoihin kuin S80, hieman jopa hiljaisempi, varsinkin alustan äänien osalta.

Ja kannattaa heivata ne runflatit jorpakkoon, nekin vaikuttanee melutasoon.
kktune
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 61
Liittynyt: 18 Syys 2012, 10:37

Kyllä mitataan oikeallakin mittarilla kunhan sellaisen saan käsiini. Tiedän että puhelinmittari on vain suuntaa-antava, autojen välisiä eroja voi kyllä mitata mutta absoluuttiset arvot eivät varmaan pidä paikkaansa.
Kyllä korvakuulolla voi sanoa että ainakin hiljattain ajamani -06 V70 on huomattavasti hiljaisempi kuin kumpikaan noista meidän autoista.
Olen sitä mieltä että E39 ja E60 ovat hiljaisia autoja, F10 ei ole. Autossa huomaa muutenkin monessa kohdassa sen että se valmistetaan 25% halvemmalla kuin E60 LCI. Ajomelu on enää tavallsten autojen tasoa, itseasiassa esim. Avensis on huomattavasti hiljaisempi. Myös monet sisämateriaalit ovat ihan köyhää, katsopa vaikka ilmastointilaitteen paneelia, vertaa vilkku/lasinpyyhinviiksien jämäkkyyttä E60/E90 LCI:hin ja huomaat selvän huononnuksen. Kojelauta natisee, keskikonsolin luukkua ei voi pitää auki sirinän vuoksi.
Onneksi en mennyt ostamaan uutena niin ei harmita niin paljoa mutta jos nyt saisin valita uudelleen niin ottaisin kiljuen E60 LCI:n.

Runflatit lentää "lippuun" kunhan pinnat loppuu. Tiedän että uraherkkyys ja melu vähenee renkaat normaaleihin vaihtamalla.
Siksi kysyinkin mitkä renkaat on varmuudella hilajiset tähän laivaan?
fkymppi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 15 Elo 2012, 09:20

Mäkin hämmästelin f10:n rengasmelua. Melu väheni hieman, kun siirryin RFT- kesärenkaista non- RFT talvirenkaisiin, mutta silti ollaan paljon e39:siä ja e60:ta perässä. Nyt kun f10:llä on tullut ajettua 20 tkm, niin se on oikeastaan ainoa huono puoli autossa. Sääli vain, että rengasmeluttomuus ja meluttomuus yleensä on ollut mulle tärkein bmw:n ostoperuste. Esimerkiksi TM:n testeissä bmw on rengasmelussa samalla tasolla muiden kanssa ja karkella asfaltilla melu nousee samalla lailla 4db:tä 100:sen vauhdissa kuten muissa ritsoissa. Nyt kun bmw on tullut alaspäin muiden autojen tasolle, niin seuraavaksi autoksi voi suurella todennäköisyydellä valikoitua joku muu. Me ollaan kaiki tällä pohjolassa karkeine teinemme niin pieni vähemmistö, ettei meille kannata tehdä autoa, jossa rengasäänet olisi eristetty kunnolla :(
Bemarin markkinointiosastolle vinkiksi, että jos ei takamus kestä tehdä hiljaista autoa, niin tuokaa markkinoille lisävarusteena noise reduction kit for Scandinavia :(
kktune
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 61
Liittynyt: 18 Syys 2012, 10:37

No niin, löytyyhän muitakin jotka uskaltaa myöntää BMW:n taantuman melun suhteen. Itsekin koeajoin auton talvirenkain jolloin melua ei ollut ihan niin paljon ja nastarenkaille sen hyväksyy. Kesärenkain tämä auto on selvästi meluisin pitkään aikaan omistamistani ja niitä on kuitenkin ollut parikymmentä.
bmwf11
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 18:36
Auto: F11

vesil kirjoitti:Mitäpä jos hankkisi 225/50/18 kesäpyörät?

...
Onko tässä ratkaisussa huonoja puolia, joita en ole keksinyt? :conf:
Tässä on oikeastaan tuon ratkaisun ainoa huono puoli:
http://www.ramos-felgenshop.de/18_40
"7 Artikel gefunden"
Harvat rengasvalmistajat tekee tuota kokoa ja noista mikään ei ole hyvä rengas.
Vastaa Viestiin