F10 Vanteet ja renkaat

F10, F11, F07
Kennedy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
Paikkakunta: Järvenpää

Ricracing kirjoitti:
Kennedy kirjoitti: Yleensä se on hinnassa se vika eikä ostajissa ;)
Jos itse pistäisin tuhansia vanteisiin niin viimeinen vaihtoehto niistä olisi bmw oem. Mutta sehän on vain minä. :mus:
:thuup: Toki, mutta miksi sitten ostaa Bemari kun vastaavan kokoisia ja lähes yhtä hyviä autoja saa halvemmalla,
kuten KIA tai Opel yms?
Saahan sitä laatuvanteita samaan rahaan kuin OEM. Itse kallistuisin juuri Vicenkin mainitsemiin malleihin tai sitten japsitakoihin kuten Work tms.

Penaristeilla ja VAGinoilla vähän sama homma, että vain OEM toimii.

Ole rohkeasti erilainen ja osta muuta :thup:
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Kennedy kirjoitti: Penaristeilla ja VAGinoilla vähän sama homma, että vain OEM toimii.
Johtuisiko tämä siitä että edellämainitut ovat samalla harvoja autovalmistajia joiden OEM-vanteet ovat tyylikkäitä ja vannemallisto on laaja.
Driveclever
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Marras 2012, 11:46
Auto: F10

Olen bemariin vain kerran ostanut muut vanteet kuin omat ja sekin jäi vähän vaivaamaan. Olivat liikaa
karamellia auton tyyliin, vaikka kaikki mahdolliset kävi läpi. Jotenkin vaan automerkkiin ja malliin
suunnitellut omat vanteet sopivat parhaiten, joitakin poikkeuksia tietysti löytyy. Kopiot eri asia.
Täytyy harmi kyllä todeta että Audilla on vieläkin paremmin omiin malleihin sopivia tyylikkäitä vanteita.
Esim. A5 tai A6.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Tänään oli kyllä täälläpäin niin liukkaat kelit että ainoat oikeat renkaat olisivat olleet nastat ja vetotapa 4x4!

Kun auto yrittää heittää poikittain 40 km/h nopeudessa tasakaasulla ja lähes suoralla tiellä, niin on jääkeli.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
kktune
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 61
Liittynyt: 18 Syys 2012, 10:37

Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta: sopiiko eteen 9,5" leveä vanne ET35?
tjvv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Maalis 2012, 22:59
Auto: G31 520dA Sportline 2017

kktune kirjoitti:Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta: sopiiko eteen 9,5" leveä vanne ET35?
Riippuu ehkä vanteen korkeudesta Jousitolppa kaareutuu nopeasti auton keskelle päin mitä ylemmäs mennään. Joten mitä isompi vanne niin sitä paremmin menee. Käy tsekkaamassa niin ymmärrät mitä tarkoitan.

Referenssi minulla 9"x18" ET35 kesärenkaassa. Vanteen reuna noin 2-3mm irti ja kumi todella lähellä. Itse asiassa kumi tehnyt hailakan mustan raidan tolppaan valettuun hieman koholla olevaan BMW logoon. Puol tuuma samalla ET:llä toisi noin 6mm lähemmäs vannetta. En muista ulkoa paljonko tolppa kaareutuu, joten joku 20" saattaa mennäkin, mutta älä luota tähän kommenttiin. 18" ei luultavasti mene paikalleen vaan törmää tolppaan....
kktune
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 61
Liittynyt: 18 Syys 2012, 10:37

Kyseessä olisi 19" vanne eli asia lienee niin kuten epäilinkin, ei mahdu. Jatkan sopivan vanteen etsintää.
Putin349
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 381
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 20:51
Auto: F10 LCI 520da M-Sport 2014
Paikkakunta: Tampere

Vähän alkanut alkanut himottamaan 18" talvinakit( varmaan seuraavassa autossa).
Jos jättäisi jättäisi M350 vanteet itselle ja pistäisi 17" vanteet+renkaat auton mukana vaihdossa sitten joskus.
Avatar
miccis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 17 Huhti 2012, 11:23
Auto: F11 520dA Touring

Aktivoidaan tätä ketjua kun alkaa kohta koittamaan kesärengaskelit :cools:

Itsellä edessä tosiaan kesärenkaiden ja vanteiden osto F11 farkkuun. Alla olevat 18" Style 328 nyt talvirenkailla ja niille saa luvan myös jäädä.

Pitkään tuli vannekokoa ja rengastusta mietittyä ja päädyin kokoon 19" ja 8,5" leveänä rengastuksen helppuden vuoksi.

Onko kukaan istuttanut F11:sta 8,5x19" jossa ET20? Noissa nykyisissä 328:ssa ET30 joten sentillä ET muutuisi. Silmämääräisesti se kyllä jää kaarien sisään, mutta silti se sentin muutos ulospäin mietityttää..
Kennedy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
Paikkakunta: Järvenpää

miccis kirjoitti:Silmämääräisesti se kyllä jää kaarien sisään, mutta silti se sentin muutos ulospäin mietityttää..
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... pl-333320/
Tuosta 2kpl 5mm levikettä 6e hintaan. Laitat testiksi nykyvanteiden taakse kummatkin ja lasket auton alas ( ajamaan ei välttämättä kannata noilla levyillä )
Näet varmasti mihin kohtaan vanteet tulisi eikä maksa paljoa.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Se ei kyllä pidä paikkaansa, että vain OEM vanteet toimivat bemarissa. Laadukkaita vanteita on vaikka millä mitalla, eikä OEM välttämättä ole edes laadukkain. Minulle F10:n myyjä kertoi autokauppaa hieroessamme, että hän saa paljon valituksia OEM 236 vanteen vapinoista ja tasapaino-ongelmista erityisesti talviaikaan, mutta esimerkiksi Dezentin vanteista hän ei ole niitä saanut. Minulla Dezentin vanteet ovat toimineet talven ajan hienosti.
Viimeksi muokannut Huivei, 21 Maalis 2013, 09:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ceramics
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Syys 2012, 19:43

Käykö/sopiiko f30:n vanteet f10:n?
Kennedy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
Paikkakunta: Järvenpää

Huivei kirjoitti:
Kennedy kirjoitti:Penaristeilla ja VAGinoilla vähän sama homma, että vain OEM toimii.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa.
Ai ei vai? Lukases vähän enemmän näitä vannejuttuja niin kukaan ei kovin moni osta kuin OEM palaa.
Huivei kirjoitti:Laadukkaita vanteita on vaikka millä mitalla, eikä OEM välttämättä ole edes laadukkain.
Älä helvetissä. Luitko tuosta mun viestiä muutakin kohtaa?
Minähän tässä yritän liputtaa juuri noiden Ei OEM vanteiden puolesta.
Huivei kirjoitti:Minulle F10:n myyjä kertoi autokauppaa hieroessamme, että hän saa paljon valituksia OEM 236 vanteen vapinoista ja tasapaino-ongelmista erityisesti talviaikaan
Se johtuu ihan kädettömistä ihmisistä erityisesti talviaikaan. Jos vanteessa on lunta/jäätä niin totta helvetissä se väpättää.

Itse käytin edellisen auton kesävanteet pari kertaa tasapainotuksessa kun pientä häröä oli. Loppupeleissä Autotek oli se firma joka oikeasti sai ne tasapainoon.
Eli firmoissa ja tekijöissäkin on niin paljon eroa. Ei paljoa painoa vaadi väärään kohtaan niin ravistaa.

Toinen mikä on ja ei ole mahdotonta merkkikumeissakaan, että kumissa on vikaa jonka takia ravistaa. Itsellä on aikanaan yksi kumi kerran vaihdettu toiseen kun ei mennyt tasapainoon. Toisella kappaleella taas meni.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Ceramics kirjoitti:Käykö/sopiiko f30:n vanteet f10:n?
Ei, toisenlaiset ET:t.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Kennedy kirjoitti: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... pl-333320/ Tuosta 2kpl 5mm levikettä 6e hintaan. Laitat testiksi nykyvanteiden taakse kummatkin ja lasket auton alas ( ajamaan ei välttämättä kannata noilla levyillä )
Vannelevikkeet (eli speisserit) ovat hyvä olla laadukkaat ja pitää myös muistaa ostaa silloin pidemmät pyörien pultit!
Samalla tietenkin alustan rasitteet lisääntyvät, kuten myös väärillä vanteilla ja varsinkin liian pienillä ET:illä.

Kun on ostanut halvat vanteet ja renkaat, valitetaan sitten että Bemari on paska auto kun pyöriä ei saada millään tasapainoon ja ohjaus ravistaa ja alusta hajoaa ennen aikojaan... :mus:

OEM vanteiden ja laaturenkaiden ostajilla on kyllä hyvät pointit! :drink:
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Kennedy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
Paikkakunta: Järvenpää

Ricracing kirjoitti:Samalla tietenkin alustan rasitteet lisääntyvät, kuten myös väärillä vanteilla ja varsinkin liian pienillä ET:illä.
Millä tavalla lisääntyvät? Mikä on liian pieni et tai väärät vanteet?

Onko joku joskus saanut esim. laakerit rikki sen takia, että vanteet ovat olleet ulompana kuin vakiona? Suurin osa tuskin edes ajaa uudelle autolla niin pitkään, että noita menisi rikki.

Enemmän uskon noiden hajoavan ihmisen ajotyylin takia. Ei yritetä edes väistää kuoppia ja hierotaan vanteita kanttareihin vähän siellä sun täällä.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Kennedy kirjoitti: Millä tavalla lisääntyvät? Mikä on liian pieni et tai väärät vanteet?
Onko joku joskus saanut esim. laakerit rikki sen takia, että vanteet ovat olleet ulompana kuin vakiona? Suurin osa tuskin edes ajaa uudelle autolla niin pitkään, että noita menisi rikki.
Enemmän uskon noiden hajoavan ihmisen ajotyylin takia. Ei yritetä edes väistää kuoppia ja hierotaan vanteita kanttareihin vähän siellä sun täällä.
No tottakai rasitus lisääntyy kun "vipuvartta" tulee lisää (liian pienet ET:t tai speisserit). Ymmärät sen kyllä itsekin ja kaiken lisäksi myös alustan dynamiikka muuttuu erilaiseksi.
Rataoloissa asialla voi olla/ei ole postiivisia vaikutuksia, mutta nyt puhutaan katuautosta.

Toi sun asenne että "tuskin edes ajaa uudelle autolla niin pitkään" onkin sitten eri asia ja toki myös ajotyylillä/-asenteella on merkitystä.

"Väärät vanteet" tarkoittavat vanteita jotka ovat alkuperisvanteita poikkeavilla ET:illä ja/tai pahimmassa tapauksessa väärällä pulttijaolla tai ovat muuten vaan laaduttomat.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Ceramics
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Syys 2012, 19:43

F10 vakiovanteet 17" et 30 ja leveys 8", F30 17" et 35 ja leveys 7,5" toimisko noin vanteet 15mm spacereillä f10 alla? Onko kellään käytännön ajossa kokemusta?
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Ceramics kirjoitti:F10 vakiovanteet 17" et 30 ja leveys 8", F30 17" et 35 ja leveys 7,5" toimisko noin vanteet 15mm spacereillä f10 alla? Onko kellään käytännön ajossa kokemusta?
Mitä järkeä tossa olisi?
17" vanteet näyttävät kottikärryn pyöriltä jo alunperin eikä levennys tekisi autosta muutakun naurettavan näköisen! :thdw:
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
miccis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 17 Huhti 2012, 11:23
Auto: F11 520dA Touring

Täytyy unohtaa nuo 20 ET:llä olevat, aika ulos tulevat edestä 8,5" leveänä > taakse joutuis ottamaan vielä pienemmällä ET:llä jotta menisi "tasan".

Eli plan B:
Vanteet tulevat olemaan kokoa 8.5x19 ET 35 > orggis 8,5 x 19" koossa ET 33 joten heitto mahdollisimman pieni.
Vastaa Viestiin