F10 vika-/ongelmalista

F10, F11, F07
pettynyt f11
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Elo 2011, 13:42

Menee hermot uuteen bemariin! :curse:

Onko kenelläkään muulla sattunut olemaan seuraavia ongelmia mallissa F11 (520dA)?
- Auto nykii ärsyttävästi loivissa nousuissa.
- Ratti täristää jarrutuksissa aivan helvetisti.

Autolla on ajettu nyt noin 4000km ja on käyty kertaalleen huollossa näyttämässä vaivoja. Ja mitä tehtiin? Vissiin pelkkää valohoitoa koko helvetin päivä, kun mikään ei muuttunut. Vaihdelaatikon mukautukset oli nollattu, ja jarruista todettiin, että "joo, ne tärisee ku jarruttaa. Sulla on ollu vissiin kivi jarrulevyn välissä ja se on vääntäny levyt kieroon"?? Jo nyt helvetti on bemarilla laadukkaat jarrut, jos ne menis kivellä kieroon?! Ja kaiken lisäksi kun auto on täristäny heti uudesta lähtien. Ovat sitten vissiin ennen luovutusta polkeneet sitä hiekkateillä...
Nykimistä esiintyy tasakaasulla ajettaessa, oli sitten vakionopeuden säädin päällä tai ei. Tuntuu kuin auto pumppaisi kaasulla, tai sitten vaihdelaatikko arpoo että vaihtaakko vai eikö vaihtaa.
Soitin huoltoon heti perään sieltä lähdettyäni, että viat eivät kadonneet heidän tempuistaan huolimatta. Lupasivat selvittää maahantuojalta että mitä tehdään, ja että onko jarrulevyistä jotain "vaihtokampanjaa" käynnissä. Lupasivat ottaa yhteyttä, mutta eipä kuulunut mitään, vaíkka kuukausi oli jo mennyt. Soitin perään, ja siellä ei oltu laitettu tikkua ristiin asian eteen. Alla on eka BMW, ja tämän lyhyen tuttavuuden perusteella voin jo nyt sanoa että viimeiseksi myös jää. Tuli ostettua kerralla kaksi autoa; ensimmäinen ja viimeinen....
Ennemmin oli alla Lexus, jonka kanssa ei ollut mitään ongelmia. Sääli vain, että Lexukselta ei löydy farmaria.
juggernaut
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 23:23
Auto: E92 335i -07

Olen itse lueskellut 5postia ja siellä sattunut tälläinen topic eteen: http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=556940

Vika vaikuttaa juurikin samalta, mikä sinulla on. Toivottavasti tuosta on apua.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Vie autosi johonkin muuhun paikkaan kuin tuohon liikkeeseen. BMW takuuhuollot voit teettää millä tahansa jämy-liikkeellä jossa on BMW-takuuhuolto.

Mielenkiinnosta: mikä liike on kyseessä jossa kävit?
pettynyt f11
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Elo 2011, 13:42

Kiitos juggernaut. Edes pientä helpotusta, että en ole yksin tämän ongelman kanssa. Mutta huolestuttavalta näyttää, vaikka nykimistä tuntuu olevan muuallakin päin maailmaa, ei BMW osaa paikallistaa vikaa. Näyttäisi että vian epäillään olevan mootorissa, jarruissa, vaihdelaatikossa...
McJones
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:59
Auto: F30 330e
996 C4S

Oma E91 320xda tuntuisi myös potevan jotain nykimisiä silloin tällöin. Ilmiö on tullut vastaan pintakaasulla ajaessa ja ainakin viimeisimmällä kerralla tilanne oli se, että jalka oli pois kaasulta, ja kaasulle laskettaessa kierrokset ihan mittaristakin havaittuna nytkähtivät alaspäin. Ko. yksilöllä on nyt ajettu vajaat 6000 km huhtikuusta lähtien.

Alkuun olin havaitsevinani, että tekisi lähinnä kaupunkinopeuksissa, mutta viimeisimmässä ilmentymässä vauhtia taisi olla n. 80 km/h. Aikalailla tasamaalla ilmeneviä tapauksia. Oma mielikuvitus sanoisi, että voisi olla jotain tekemistä automaattivaihteiston kanssa (turbiinin lukitus/vapautus tms...?), mutta kieltämättä joku DPF-kuvio voisi myös sopia kuvioon. Askihan on eri kuin femmassa, mutta kiuas siis 184 hevosen diesseli.
pettynyt f11
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Elo 2011, 13:42

Mulla nykiminen tuntuu olevan pahimmillaan, kun nopeutta on reilu 100km/h. Tuolloin kierrokset on jossain 1700rpm paikkeilla. Jotenkin tuntuu, että automaattilaatikko on muutenkin hitaalla järjenjuoksunsa suhteen, koska se ei tunnu tajuavan vaihtaa pienempää isommissakaan nousuissa. Välillä kierrokset on tuhannen paikkeilla ja loota vain vetää väkisin 8.vaihde päällä.
Nyt on varattu uusi aika autotohtorille koko päiväksi. Katsotaan ollaanko yhtään viisaampia sen jälkeen. Mitään osia ei kuulemma saa takuuseen vaihtaa bemariin ilman valmistajan suostumusta?! Eli, ensin tutkitaan ja haet autos samassa jamassa takaisin. Sen jälkeen odotellaan tehtaan päätöstä saako asialle tehdä jotain, ja sitten taas uutta aikaa varaamaan ja odottelemaan korjausta. Vielä kun lähimpään valtuutettuun huoltoon on paljon matkaa, niin on otettava aina päivä töistä vapaata. Aikaisempien merkkien kohdalla homma on pelannut huomattavasti joustavammin. Ei ole tarvinnut kun ilmoittaa huoltoon mitä häikkää autossa on, ja siellä on ollut osat valmiina odottamassa takuuvaihtoa.
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

pettynyt f11 kirjoitti:Mulla nykiminen tuntuu olevan pahimmillaan, kun nopeutta on reilu 100km/h. Tuolloin kierrokset on jossain 1700rpm paikkeilla. Jotenkin tuntuu, että automaattilaatikko on muutenkin hitaalla järjenjuoksunsa suhteen, koska se ei tunnu tajuavan vaihtaa pienempää isommissakaan nousuissa. Välillä kierrokset on tuhannen paikkeilla ja loota vain vetää väkisin 8.vaihde päällä.
Nyt on varattu uusi aika autotohtorille koko päiväksi. Katsotaan ollaanko yhtään viisaampia sen jälkeen. Mitään osia ei kuulemma saa takuuseen vaihtaa bemariin ilman valmistajan suostumusta?! Eli, ensin tutkitaan ja haet autos samassa jamassa takaisin. Sen jälkeen odotellaan tehtaan päätöstä saako asialle tehdä jotain, ja sitten taas uutta aikaa varaamaan ja odottelemaan korjausta. Vielä kun lähimpään valtuutettuun huoltoon on paljon matkaa, niin on otettava aina päivä töistä vapaata. Aikaisempien merkkien kohdalla homma on pelannut huomattavasti joustavammin. Ei ole tarvinnut kun ilmoittaa huoltoon mitä häikkää autossa on, ja siellä on ollut osat valmiina odottamassa takuuvaihtoa.
Mulla ollut uusi F10 alla noin kuukauden ja 2000km takana. Tekee samaa. Kun ajaa vakkari päällä noin 100-110km/h ja kierrokset noin 1700-1800rpm, niin loivassa ylämäessä auto nykii. Ärsyttävä "ominaisuus" muuten hienossa autossa. Tuskin viitsin huoltoon viedä, jos ongelmaan ei kerta ole ratkaisua vielä.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Bimmeristi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 30 Tammi 2011, 17:36
Auto: F20 116dA
Paikkakunta: Pk-seutu

McJones kirjoitti:Oma E91 320xda tuntuisi myös potevan jotain nykimisiä silloin tällöin. Ilmiö on tullut vastaan pintakaasulla ajaessa ja ainakin viimeisimmällä kerralla tilanne oli se, että jalka oli pois kaasulta, ja kaasulle laskettaessa kierrokset ihan mittaristakin havaittuna nytkähtivät alaspäin. Ko. yksilöllä on nyt ajettu vajaat 6000 km huhtikuusta lähtien.
Samanlaisia oireita minullakin, tosin vaihteistona manuaali. Autolle varattu parin viikon päähän huoltoaika. Käytin jo kerran autoa tutkimuksissa, mutta mitään ei löytynyt, vaikka selkeä nykiminen on havaittavissa. Jännää on se, että auto nykäisee aina kolme kertaa.. :sneak:

Olen yrittänyt paikallistaa, mitkä tekijät vaikuttaisivat tuohon nykimiseen, mutta konsensukseen en ole päässyt tekijöistä. Kyseisessä kohdassahan alkaa suurin mahdollinen vääntö, voisiko tällä olla jtn tekemistä? Viallinen laturikin on käynyt mielessä, mutta tästä teoriasta luovuin heti alkuunsa..

Muuten oma auto on toiminut loistavasti, joskin tämä ärsyttävä "ominaisuus" on saatava pois päiväjärjestyksestä - tavalla tai toisella. Eihän uusi, alle 6tkm ajettu auto saa nykiä. Eikä nykiminen saa olla ominaisuus! :curse:
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

En ole huomannut vastaavaa nykimistä minun 2-litraisessa 184hv dieselissäni. Tosin autolla on ajettu vasta vajaat 1500km:a. Mut hienosti pelaa. Ei nyi yhtään.

Voiskos tuo teillä esiintyvä nykiminen johtua vakkarista/sen käytöstä? Käytättekö paljonkin sitä kun ajatte? Minä en käytä vakkaria oikeastaan koskaan.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Onkohan nykimistä vain 20d moottorissa? Tuo jarrujuttu on kyllä kans ihmeellinen. Voisko ohjauskulmat vaikuttaa asiaan ja voiko ne ylipäätään olla uudessa autossa pielessä? Kyllähän nuo em. viat/ominaisuudet kieltämättä karistaa laadun tuntua ja ihmetellä täytyy mihin suuntaan laatu on menossa.
pettynyt f11
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Elo 2011, 13:42

Tämän saman ongelman kanssa painijoita on siis enemmänkin. Tätä asiaa pyöritellessäni, on tullut mieleen yksi vaihtoehto. Olisiko niin, että moottorin taloudellisuudessa on menty liian pitkälle, kun viimeinenkin polttoainepisara yritetään säästää. Tämän vuoksi juuri tuolloin kun moottorin paras vääntömomentti on saavutettu, niin nykyminen alkaa kun ei saa tarpeeksi ruokaa? Automaattilaatikosta se ei taida johtua jos kerran manuaalikin nykii.
Jos vikaa ei saada selville seuraavalla korjauskäynnillä, niin täytyy ehdottaa lisäruoka-annoksen antamista... Täytyy alkaa tosissaan miettimään Bemarin oman virityspaketin laittamista...Eli, lisää ruokaa ja isompi välijäähdytin ja isompi tuuletin.... :thup:
Avatar
M_75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 130
Liittynyt: 04 Huhti 2011, 19:21

Täällä kanssa ekan 3 tkm:n jälkeen on ollut juuri tuota nykimistä havaittavissa. Nopeuden ollessa noin 105 km/h – 8 vaihteella mentäessä nykiminen on voimakkainta :curse:
G05 | BMW X5 45e | Mineral White
M3 Long Range "ReFresh" | TESLA | Pearl White
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Tuli mieleen että silloin auto voisi nykiä jos sytytys- tai polttoaineensyttöpuolella on joku häikkä. Tai jos automaatissa on joku vika niin sekin voipi nyitättää. Mut toisaalta jos noita nykäyksiä on manuaaleissakin niin sitten en tiedä mistä kiikastaa.

Mulla ei tosiaan nyi ja auto on varustettu 2-litran dieselmoottorilla. Joten ominaisuus se ei voi olla koska omassa en ole sitä huomannut enkä huomannut sellaista koeajoautoissakaan. Ajettu on F10, F11, E90 ja E91 ja kaikki samoilla moottoreilla.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Mosku kirjoitti:Onkohan nykimistä vain 20d moottorissa? Tuo jarrujuttu on kyllä kans ihmeellinen. Voisko ohjauskulmat vaikuttaa asiaan ja voiko ne ylipäätään olla uudessa autossa pielessä? Kyllähän nuo em. viat/ominaisuudet kieltämättä karistaa laadun tuntua ja ihmetellä täytyy mihin suuntaan laatu on menossa.
Tottakai ohjauskulmat voi olla pielessä uudessa autossa ja niin ne yleensä onkin. Neljä uutta VW:tä ostettu ja ohjauskulmat oli kaikissa miten sattuu. Eka uusi BMW ja ohjauskulmat oli pielessä. Päinvastoin se on harvinaista ettei kulmissa ole mitään valitettavaa. Ne kun on niin herkkiä muuttumaan. Eli vaikka ne olisi säädetty tehtaalla 100% oikein niin ne kulmat saattaa muuttua mm. kuljetuksen aikana ja niitä ei tosiaan hienosäädetä autoliikkeissä ennen luovutusta jos asiakas ei sitä erikseen pyydä.
Avatar
Jopemies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Tammi 2011, 21:44
Auto: Volvo V90 T8 TwE MY21
BMW i3 120Ah 2019

J1978 kirjoitti:En ole huomannut vastaavaa nykimistä minun 2-litraisessa 184hv dieselissäni. Tosin autolla on ajettu vasta vajaat 1500km:a. Mut hienosti pelaa. Ei nyi yhtään.

Voiskos tuo teillä esiintyvä nykiminen johtua vakkarista/sen käytöstä? Käytättekö paljonkin sitä kun ajatte? Minä en käytä vakkaria oikeastaan koskaan.
Itse käytän vakkaria jatkuvasti eikä mitään nykimistä ole ilmennyt, ajettu 18tkm
ex:
Volvo XC 60 D5 Summum -14
F11 520dA SB -11
E39 535i -99
E114 1502 -76
donJyrki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 15:56
Auto: BMW
F11 520d M-sport
F48 X1 18d M-sport

Olen ajanut nyt reilu 6000km autolla(F11 520dA) ja törmäsin tuohon nykymiseen, kun ajalin lomakauden mäkisempiä maastoja. Selkeästi ongelma esiintyy ainakin minulla kun:
- nopeus noin 100km/h
- loivempi mäki, jonka auto yrittää kivuta M8 vaihteella
- vakionopeuden säädin käytössä
Mulla on kyllä vähän vastaavia kokemuksia Volvo V70 mallista uutena. Siinä vain "nykiminen" oli lievempää ja se tuli esille vain vakkaria käytettäessä.
Muuten kyllä automme on toiminut moitteettomasti(kop,kop) ja täytyy kehua mahtavaksi autoksi!
McJones
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:59
Auto: F30 330e
996 C4S

J1978 kirjoitti: Voiskos tuo teillä esiintyvä nykiminen johtua vakkarista/sen käytöstä? Käytättekö paljonkin sitä kun ajatte? Minä en käytä vakkaria oikeastaan koskaan.
Muistelisin, että ei ole itellä ollut vakkari käytössä nykimisten yhteydessä, vaikka sitä aika paljon tulee käytettyäkin.

Hajut olisi, että nykimisiä ilmenee, kun kaasu on kevyt (kulutusmittari luokkaa 3...5 l/100km) ja kierroksia on 1000...2000 rpm, mutta sen verran harvoin kun ilmenee, enkä saa yrittämällä toistumaan, niin vaikeaa on analysointi. Ensimmäisen kerran taisi nykiä, kun autolla oli ajettu pari tonnia.

Mutta jos indikaatioita on kolmosessa ja vitosessa, manuaalilla ja automaagilla, niin ilmeisesti vaihteiston voi sulkea vikapaikoista pois. Kone voisi olla, miksei vaikka liittyä partikkelifiltteriin. Itselläni on aika paljon lyhyttä ajoa (vartin siivu pari kertaa päivässä), jolloin noenpoltto ei ehkä onnistu. Kenkää tulee välillä silti annettua, että luultavasti nokeakin syntyy...
Avatar
M_75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 130
Liittynyt: 04 Huhti 2011, 19:21

Maanantaina menee mulla auto piuhan päähän. Epäilivät puhelimessa just tuota DPFää... Postailen lisää kun saan infoa aiheesta enemmän.
G05 | BMW X5 45e | Mineral White
M3 Long Range "ReFresh" | TESLA | Pearl White
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6433" onclick="window.open(this.href);return false;

Löysin tuollaisen artikkelin. Ehkä ongelma siis poistuu kilometrien myötä.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

juggernaut kirjoitti:Olen itse lueskellut 5postia ja siellä sattunut tälläinen topic eteen: http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=556940

Vika vaikuttaa juurikin samalta, mikä sinulla on. Toivottavasti tuosta on apua.
Tänään tuolla tuorein kirjoitus nykimisasiaan liittyen. EGR-venttiilin toiminnasta on siis ilmeisesti kyse ja päivitys asiaan tulossa syyskuussa.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Vastaa Viestiin