Sivu 12/55

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 04 Huhti 2011, 22:07
Kirjoittaja Ricracing
Valoasia: Aina "Nollassa" mutta sitten kun ei näe enää mitään, niin sitten "valot päälle".
Kriteerit ansokkaasti kerrottu yllä.

520d Sport A: Kun ei ole kiire niin mennään D-asennossa (1.050 - 1.300 rpm) ja laatikko on oppivainen.
Jos on hosu, niin DS päälle (tai jopa rattiläpyskät käyttöön).
520dA herää kunnolla vasta kun ollan n. 1.900 kierroksen yläpuolella, seuraa siis rpm mittaria ja vaihda ajoissa ylöspäin
ennen n. 4.000 rpm.

AutoHold toimii D ja DS toiminnoilla niin kuin sille on opetettu, mutta mikään Lauch Control se ei ole.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 04 Huhti 2011, 23:45
Kirjoittaja feelgood
Ricracing kirjoitti:AutoHold toimii D ja DS toiminnoilla niin kuin sille on opetettu, mutta mikään Lauch Control se ei ole.
Pari kertaa on käynyt niin, että AutoHold ikäänkuin ottaa ensin kiinni, mutta sitten antaa valua pari senttiä eteenpäin asiaankuuluvan jarrunarinan säestyksellä kunnes lukitsee lopullisesti. Tämä on tapahtunut kylmíllä, käyttämättömillä jarruilla ja alamäessä.

AutoHoldin saa juksattu myös aivastamalla ihan sairaan kovaa (tuli testattua alkuvuoden flunssan yhteydessä). Se antaa mekaanisen heilahduksen yhteydessä periksi muutaman sentin verran, mutta huomattuaan että kaasuun ei koskettukaan, niin tarraa uudelleen kiinni. Kerran hytkyttelin autoa ees-taas ja sama lopputulos (viereisessä bussissa oltiin aika 'huolestuneen' näköisiä).

Nämä siis viime talven kokemuksia. Varmaankin Suomen kylmyys ja suolamössöt tekevät jarrujärjestelmälle teppposiaan.

Kokonaisuutena on kyllä sanottava, että BMW:n AutoHold toimii arviolta n. 6 kertaan paremmin kuin muut vastaavat koeajamani yritelmät.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 05 Huhti 2011, 00:02
Kirjoittaja masiaro
feelgood kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:AutoHold toimii D ja DS toiminnoilla niin kuin sille on opetettu, mutta mikään Lauch Control se ei ole.
Pari kertaa on käynyt niin, että AutoHold ikäänkuin ottaa ensin kiinni, mutta sitten antaa valua pari senttiä eteenpäin asiaankuuluvan jarrunarinan säestyksellä kunnes lukitsee lopullisesti. Tämä on tapahtunut kylmíllä, käyttämättömillä jarruilla ja alamäessä.

AutoHoldin saa juksattu myös aivastamalla ihan sairaan kovaa (tuli testattua alkuvuoden flunssan yhteydessä). Se antaa mekaanisen heilahduksen yhteydessä periksi muutaman sentin verran, mutta huomattuaan että kaasuun ei koskettukaan, niin tarraa uudelleen kiinni. Kerran hytkyttelin autoa ees-taas ja sama lopputulos (viereisessä bussissa oltiin aika 'huolestuneen' näköisiä).

Nämä siis viime talven kokemuksia. Varmaankin Suomen kylmyys ja suolamössöt tekevät jarrujärjestelmälle teppposiaan.

Kokonaisuutena on kyllä sanottava, että BMW:n AutoHold toimii arviolta n. 6 kertaan paremmin kuin muut vastaavat koeajamani yritelmät.
Hehee :lol:

Ricracing, onks AutoHold muka itseoppiva? Mitä se voisi muka oppia?

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 06 Huhti 2011, 22:27
Kirjoittaja Ricracing
masiaro kirjoitti: Ricracing, onks AutoHold muka itseoppiva? Mitä se voisi muka oppia?
"...niin kuin sille on opetettu" Eli ohjelmoitu - älä anna nousta päähän!

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 06 Huhti 2011, 22:41
Kirjoittaja masiaro
Ricracing kirjoitti:
masiaro kirjoitti: Ricracing, onks AutoHold muka itseoppiva? Mitä se voisi muka oppia?
"...niin kuin sille on opetettu" Eli ohjelmoitu - älä anna nousta päähän!
No ymmärsin sit jotain muuta. :cools:

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 15 Heinä 2011, 13:49
Kirjoittaja Markku J
Minulla on nyt irronnut F10:n kynnyskoristeista 3 kpl neljästä. Ne onnettoman ohuet "alumiinilistat", jotka ovat liimalla kiinni kynnyksissä.

Voisi ne itsekin liimailla takaisin, mutta ainakin 1 kpl on päässyt putoamaan jonnekin matkan varrella. Taidan siis jättää ekaan huoltoon tämän korjauksen. Pikkujuttu, mutta siltikin harmillinen laatupoikkeama liimauksessa. Voi olla vain alkupään autoissa, joita omani on.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 16 Heinä 2011, 11:54
Kirjoittaja MasterH
Markku J kirjoitti:Minulla on nyt irronnut F10:n kynnyskoristeista 3 kpl neljästä. Ne onnettoman ohuet "alumiinilistat", jotka ovat liimalla kiinni kynnyksissä.

Voisi ne itsekin liimailla takaisin, mutta ainakin 1 kpl on päässyt putoamaan jonnekin matkan varrella. Taidan siis jättää ekaan huoltoon tämän korjauksen. Pikkujuttu, mutta siltikin harmillinen laatupoikkeama liimauksessa. Voi olla vain alkupään autoissa, joita omani on.
Varmaankin alkupään autojen ongelma. Omat pysyneet paikallaan hyvin vaikka kersat kuinka kiipeilis niiden päällä. Nythän sulla on saumat laittaa M-listat irronneiden tilalle :)
Ja lisätään yksi ärsyttävä pikkuvika omasta: Pieni ritisevä hälyääni joka kuulosti siltä että olis tullut jostain kojelaudasta. Rattia hieman säätämällä ja heiluttelemalla ääni kutakuinkin poistui mutta ihan ylhäällä ja lähellä ei rattia voi pitää, silloin ritina alkaa taas. Mun mielestä vitosessa ei sais olla tollasia hälyääniä :thdw:

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 17 Heinä 2011, 21:24
Kirjoittaja Ricracing
Markku J kirjoitti:Minulla on nyt irronnut F10:n kynnyskoristeista 3 kpl neljästä. Ne onnettoman ohuet "alumiinilistat", jotka ovat liimalla kiinni kynnyksissä.
Kaikkea kanssa :curse: Ei ongelmia täällä.

Nää nykyajan autot ovat liimalla kiinnitettyjä niin monesta paikkaa että välillä kummeksuttaa, mutta on siinäkin hyvät puolensa. Eipä ole niin paljon ruuveja hankaamassa teräkseen ruosteelle sopivaa elinympäristöä.

Ihmetyttää silti tuollainen ongelma. Tuotantotekniseltä prosessi mokalta vaikuttaa.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 18 Heinä 2011, 11:56
Kirjoittaja Dixi
Markku J kirjoitti:Minulla on nyt irronnut F10:n kynnyskoristeista 3 kpl neljästä. Ne onnettoman ohuet "alumiinilistat", jotka ovat liimalla kiinni kynnyksissä.
Meikämannen F10:n kynnyslistoista irtosi vänkärin puolelta kirjaimia, jotka onneksi putosivat näköetäisyydelle ja sain ne ehjänä SuperGluella takaisin. Jos tipahtelu toistuu kuskin puolella, niin saavat vaihtaa listat ensihuollon yhteydessä.

Ihmettelen näitä, ainakin omasta mielestäni laadukkaan auton, viimeistelyssä käytettyjä epävarmoja tekniikoita: onko järkeä käyttää ensin liimaa tms lelu-tyyppistä kiinnitystä ja sitten korjata takuuna? Imagon päälle käy tämmönen, vaikkei auton kulkuun olekaan mitään vaikutusta. Kuten Ricracing arveli, kyseessä saattaa olla prosessihäiriö linjalla, esim. liimaerän heikko laatu, jota ei ole havaittu vastaanottotarkastuksessa. Vastaavantyyppisiä ongelmia oli esim. E36 Compactin alkupäässä: B-pylvään suojamuovi kupruili irti aurinkoisten ilmojen myötä.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 19 Heinä 2011, 23:37
Kirjoittaja Ricracing
Helkkarin hyvännäköinen pyörä tuo -04 R1200 C Independent :thup: Miten on toiminut?

-95 316i Compassa ei muistaakseni ollut koskaan mitään vikaa. Mutta -97 320i oli vaan silloin niin paljon makeempi,
eikä siinäkään ollut koskaan mitään ongelmia.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 08 Elo 2011, 14:09
Kirjoittaja pettynyt f11
Menee hermot uuteen bemariin! :curse:

Onko kenelläkään muulla sattunut olemaan seuraavia ongelmia mallissa F11 (520dA)?
- Auto nykii ärsyttävästi loivissa nousuissa.
- Ratti täristää jarrutuksissa aivan helvetisti.

Autolla on ajettu nyt noin 4000km ja on käyty kertaalleen huollossa näyttämässä vaivoja. Ja mitä tehtiin? Vissiin pelkkää valohoitoa koko helvetin päivä, kun mikään ei muuttunut. Vaihdelaatikon mukautukset oli nollattu, ja jarruista todettiin, että "joo, ne tärisee ku jarruttaa. Sulla on ollu vissiin kivi jarrulevyn välissä ja se on vääntäny levyt kieroon"?? Jo nyt helvetti on bemarilla laadukkaat jarrut, jos ne menis kivellä kieroon?! Ja kaiken lisäksi kun auto on täristäny heti uudesta lähtien. Ovat sitten vissiin ennen luovutusta polkeneet sitä hiekkateillä...
Nykimistä esiintyy tasakaasulla ajettaessa, oli sitten vakionopeuden säädin päällä tai ei. Tuntuu kuin auto pumppaisi kaasulla, tai sitten vaihdelaatikko arpoo että vaihtaakko vai eikö vaihtaa.
Soitin huoltoon heti perään sieltä lähdettyäni, että viat eivät kadonneet heidän tempuistaan huolimatta. Lupasivat selvittää maahantuojalta että mitä tehdään, ja että onko jarrulevyistä jotain "vaihtokampanjaa" käynnissä. Lupasivat ottaa yhteyttä, mutta eipä kuulunut mitään, vaíkka kuukausi oli jo mennyt. Soitin perään, ja siellä ei oltu laitettu tikkua ristiin asian eteen. Alla on eka BMW, ja tämän lyhyen tuttavuuden perusteella voin jo nyt sanoa että viimeiseksi myös jää. Tuli ostettua kerralla kaksi autoa; ensimmäinen ja viimeinen....
Ennemmin oli alla Lexus, jonka kanssa ei ollut mitään ongelmia. Sääli vain, että Lexukselta ei löydy farmaria.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 08 Elo 2011, 15:28
Kirjoittaja juggernaut
Olen itse lueskellut 5postia ja siellä sattunut tälläinen topic eteen: http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=556940

Vika vaikuttaa juurikin samalta, mikä sinulla on. Toivottavasti tuosta on apua.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 08 Elo 2011, 17:40
Kirjoittaja J1978
Vie autosi johonkin muuhun paikkaan kuin tuohon liikkeeseen. BMW takuuhuollot voit teettää millä tahansa jämy-liikkeellä jossa on BMW-takuuhuolto.

Mielenkiinnosta: mikä liike on kyseessä jossa kävit?

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 08 Elo 2011, 18:16
Kirjoittaja pettynyt f11
Kiitos juggernaut. Edes pientä helpotusta, että en ole yksin tämän ongelman kanssa. Mutta huolestuttavalta näyttää, vaikka nykimistä tuntuu olevan muuallakin päin maailmaa, ei BMW osaa paikallistaa vikaa. Näyttäisi että vian epäillään olevan mootorissa, jarruissa, vaihdelaatikossa...

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 08 Elo 2011, 21:22
Kirjoittaja McJones
Oma E91 320xda tuntuisi myös potevan jotain nykimisiä silloin tällöin. Ilmiö on tullut vastaan pintakaasulla ajaessa ja ainakin viimeisimmällä kerralla tilanne oli se, että jalka oli pois kaasulta, ja kaasulle laskettaessa kierrokset ihan mittaristakin havaittuna nytkähtivät alaspäin. Ko. yksilöllä on nyt ajettu vajaat 6000 km huhtikuusta lähtien.

Alkuun olin havaitsevinani, että tekisi lähinnä kaupunkinopeuksissa, mutta viimeisimmässä ilmentymässä vauhtia taisi olla n. 80 km/h. Aikalailla tasamaalla ilmeneviä tapauksia. Oma mielikuvitus sanoisi, että voisi olla jotain tekemistä automaattivaihteiston kanssa (turbiinin lukitus/vapautus tms...?), mutta kieltämättä joku DPF-kuvio voisi myös sopia kuvioon. Askihan on eri kuin femmassa, mutta kiuas siis 184 hevosen diesseli.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 09 Elo 2011, 14:10
Kirjoittaja pettynyt f11
Mulla nykiminen tuntuu olevan pahimmillaan, kun nopeutta on reilu 100km/h. Tuolloin kierrokset on jossain 1700rpm paikkeilla. Jotenkin tuntuu, että automaattilaatikko on muutenkin hitaalla järjenjuoksunsa suhteen, koska se ei tunnu tajuavan vaihtaa pienempää isommissakaan nousuissa. Välillä kierrokset on tuhannen paikkeilla ja loota vain vetää väkisin 8.vaihde päällä.
Nyt on varattu uusi aika autotohtorille koko päiväksi. Katsotaan ollaanko yhtään viisaampia sen jälkeen. Mitään osia ei kuulemma saa takuuseen vaihtaa bemariin ilman valmistajan suostumusta?! Eli, ensin tutkitaan ja haet autos samassa jamassa takaisin. Sen jälkeen odotellaan tehtaan päätöstä saako asialle tehdä jotain, ja sitten taas uutta aikaa varaamaan ja odottelemaan korjausta. Vielä kun lähimpään valtuutettuun huoltoon on paljon matkaa, niin on otettava aina päivä töistä vapaata. Aikaisempien merkkien kohdalla homma on pelannut huomattavasti joustavammin. Ei ole tarvinnut kun ilmoittaa huoltoon mitä häikkää autossa on, ja siellä on ollut osat valmiina odottamassa takuuvaihtoa.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 09 Elo 2011, 16:32
Kirjoittaja johansa
pettynyt f11 kirjoitti:Mulla nykiminen tuntuu olevan pahimmillaan, kun nopeutta on reilu 100km/h. Tuolloin kierrokset on jossain 1700rpm paikkeilla. Jotenkin tuntuu, että automaattilaatikko on muutenkin hitaalla järjenjuoksunsa suhteen, koska se ei tunnu tajuavan vaihtaa pienempää isommissakaan nousuissa. Välillä kierrokset on tuhannen paikkeilla ja loota vain vetää väkisin 8.vaihde päällä.
Nyt on varattu uusi aika autotohtorille koko päiväksi. Katsotaan ollaanko yhtään viisaampia sen jälkeen. Mitään osia ei kuulemma saa takuuseen vaihtaa bemariin ilman valmistajan suostumusta?! Eli, ensin tutkitaan ja haet autos samassa jamassa takaisin. Sen jälkeen odotellaan tehtaan päätöstä saako asialle tehdä jotain, ja sitten taas uutta aikaa varaamaan ja odottelemaan korjausta. Vielä kun lähimpään valtuutettuun huoltoon on paljon matkaa, niin on otettava aina päivä töistä vapaata. Aikaisempien merkkien kohdalla homma on pelannut huomattavasti joustavammin. Ei ole tarvinnut kun ilmoittaa huoltoon mitä häikkää autossa on, ja siellä on ollut osat valmiina odottamassa takuuvaihtoa.
Mulla ollut uusi F10 alla noin kuukauden ja 2000km takana. Tekee samaa. Kun ajaa vakkari päällä noin 100-110km/h ja kierrokset noin 1700-1800rpm, niin loivassa ylämäessä auto nykii. Ärsyttävä "ominaisuus" muuten hienossa autossa. Tuskin viitsin huoltoon viedä, jos ongelmaan ei kerta ole ratkaisua vielä.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 10 Elo 2011, 07:50
Kirjoittaja Bimmeristi
McJones kirjoitti:Oma E91 320xda tuntuisi myös potevan jotain nykimisiä silloin tällöin. Ilmiö on tullut vastaan pintakaasulla ajaessa ja ainakin viimeisimmällä kerralla tilanne oli se, että jalka oli pois kaasulta, ja kaasulle laskettaessa kierrokset ihan mittaristakin havaittuna nytkähtivät alaspäin. Ko. yksilöllä on nyt ajettu vajaat 6000 km huhtikuusta lähtien.
Samanlaisia oireita minullakin, tosin vaihteistona manuaali. Autolle varattu parin viikon päähän huoltoaika. Käytin jo kerran autoa tutkimuksissa, mutta mitään ei löytynyt, vaikka selkeä nykiminen on havaittavissa. Jännää on se, että auto nykäisee aina kolme kertaa.. :sneak:

Olen yrittänyt paikallistaa, mitkä tekijät vaikuttaisivat tuohon nykimiseen, mutta konsensukseen en ole päässyt tekijöistä. Kyseisessä kohdassahan alkaa suurin mahdollinen vääntö, voisiko tällä olla jtn tekemistä? Viallinen laturikin on käynyt mielessä, mutta tästä teoriasta luovuin heti alkuunsa..

Muuten oma auto on toiminut loistavasti, joskin tämä ärsyttävä "ominaisuus" on saatava pois päiväjärjestyksestä - tavalla tai toisella. Eihän uusi, alle 6tkm ajettu auto saa nykiä. Eikä nykiminen saa olla ominaisuus! :curse:

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 10 Elo 2011, 09:17
Kirjoittaja J1978
En ole huomannut vastaavaa nykimistä minun 2-litraisessa 184hv dieselissäni. Tosin autolla on ajettu vasta vajaat 1500km:a. Mut hienosti pelaa. Ei nyi yhtään.

Voiskos tuo teillä esiintyvä nykiminen johtua vakkarista/sen käytöstä? Käytättekö paljonkin sitä kun ajatte? Minä en käytä vakkaria oikeastaan koskaan.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 10 Elo 2011, 12:12
Kirjoittaja Mosku
Onkohan nykimistä vain 20d moottorissa? Tuo jarrujuttu on kyllä kans ihmeellinen. Voisko ohjauskulmat vaikuttaa asiaan ja voiko ne ylipäätään olla uudessa autossa pielessä? Kyllähän nuo em. viat/ominaisuudet kieltämättä karistaa laadun tuntua ja ihmetellä täytyy mihin suuntaan laatu on menossa.