F10 vika-/ongelmalista

F10, F11, F07
hesani
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Syys 2011, 10:44
Auto: BMW 520 dA Sport -11

Tämä nykiminen on alkanut vasta keväällä tehtyjen muutosten jälkeen valmistetuissa autoissa. Vanhempaa ohjelmaa näihin ei voi laittaa. Omallani on nyt ajettu 9000 km ja on nykinyt koko ajan 1500-2000 kierroksella loivaan ylämäkeen ajaessa. Nykii myös sporttiasennolla noilla kierroksilla. Nykiminen on todella selvää ja kyydissäolijatkin sen huomaavat. Vaiva on vain pahentunut kilsojen karttuessa. En aio vaivasta enää kauan kärsiä. Katsotaan, onko viikon päästä tulevasta päivityksestä apua.
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

hesani kirjoitti: Omallani on nyt ajettu 9000 km ja on nykinyt koko ajan 1500-2000 kierroksella loivaan ylämäkeen ajaessa. Nykii myös sporttiasennolla noilla kierroksilla
No mitä sitten tapahtuu, jos auton nykiessä lyöt lämän tiskiin? onko joku "järjettömän " pitkä viive ennen kuin jotakin tapahtuu? Rauhoittuuko auton kulku kun enemmän kierroksia? Ajatko paljon "vakkarilla"?
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

fifty kirjoitti: No mitä sitten tapahtuu, jos auton nykiessä lyöt lämän tiskiin? onko joku "järjettömän " pitkä viive ennen kuin jotakin tapahtuu? Rauhoittuuko auton kulku kun enemmän kierroksia? Ajatko paljon "vakkarilla"?
Laatikko on oppivaa sorttia, eli jos ajaa normaalisti kuten minä "mallia mummu, tasakaasulla ja paljon vakkarilla" niin kun lämän lyö tiskiin ei tapahdu ensin mitään, sitten jonkin ajan kuluttua (about sekunti) tapahtuu se mitä 2.0 d:ssä tapahtuu, eli 40 - 80 km/h nopeuksissa melko hyvä kiihdytys. Tämä siis normaali autoasetuksella.

Sport mode:lla tilanne on tietenkin erilainen, kuten myös kulutus?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
hesani
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Syys 2011, 10:44
Auto: BMW 520 dA Sport -11

Jos lyö lämän tiskiin, niin alkaa kiihtymään lähes heti normaalisti parin rykäyksen jälkeen. Vakkarin käytöllä ei ole merkitystä. Nykii tasakaasulla ajaessa aivan samalla kuin vakkari päällä. Edelliset nykivät autot olen omistanut noin
30 vuotta sitten ja ne olivat jo valmiiksi vanhoja. Eka ja samalla todennäköisesti viimeinen Bemari ei siis todellakaan vakuuta millään tavalla. Katsotaan nyt kuitenkin, miten homma etenee viikon päästä huollossa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

hesani kirjoitti:Jos lyö lämän tiskiin, niin alkaa kiihtymään lähes heti normaalisti parin rykäyksen jälkeen. Vakkarin käytöllä ei ole merkitystä. Nykii tasakaasulla ajaessa aivan samalla kuin vakkari päällä. Edelliset nykivät autot olen omistanut noin
30 vuotta sitten ja ne olivat jo valmiiksi vanhoja. Eka ja samalla todennäköisesti viimeinen Bemari ei siis todellakaan vakuuta millään tavalla. Katsotaan nyt kuitenkin, miten homma etenee viikon päästä huollossa.
Mitäs ne edelliset autot on olleet? Mitä tästä opimme....Mallisarjojen ekoja autoja ei kannata kai koskaan hankkia. Ei vaikka kyseessä olisi laatumerkki kuten esim. Audi, BMW, Volvo tai mersu. Sitten vasta voi hankkia kun lastentaudit on saatu karsittua.

Lause ei vakuuta millään tavalla tarkoittaa siis koko autoako vai vaan tätä yhtä ongelmaa? Vai onko auto muutenkin paska?

Tää on ilmeisesti isokin ongelma uuden 5-sarjan (F10&F11) dieseleissä kun nääs piruuttaan kattelin mitä laatupalsta suoli24 suoltaa niin johan siellä on monta pitkää topicia tästä aiheesta ja herkutellaan ja mässäillään aiheella. Ilmeisesti osa varmasti ihan oikeita oikkuja mutta vaikuttaa että tälle palstalle on eksynyt myös rekisteröitymätöntä porukkaa joka on nyt lukenut mm. tätäkin ketjua ja sitten suoli24:ssä alkaa jauhaminen siitä että tää on muka yhtä iso ongelma kuin joidenkin muitten merkkien paljon suuremmat probleemat.

Ja jos tämä ongelma koskee muka kaikkia keväällä valmistettuja autoja niin miksi mun ajokki eli keväällä (valmistuspäivä 28.4.2011) valmistettu 320d ei nyi. Sama kone se on molemmissa (2011 320d ja 2011 520d) eli tyypiltään N47D20C.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

J1978 kirjoitti:Mallisarjojen ekoja autoja ei kannata kai koskaan hankkia. Ei vaikka kyseessä olisi laatumerkki kuten esim. Audi, BMW, Volvo tai mersu. Sitten vasta voi hankkia kun lastentaudit on saatu karsittua.
Lause ei vakuuta millään tavalla tarkoittaa siis koko autoako vai vaan tätä yhtä ongelmaa? Vai onko auto muutenkin paska?
Ja jos tämä ongelma koskee muka kaikkia keväällä valmistettuja autoja niin miksi mun ajokki eli keväällä (valmistuspäivä 28.4.2011) valmistettu 320d ei nyi. Sama kone se on molemmissa (2011 320d ja 2011 520d) eli tyypiltään N47D20C.
Siis vielä, mikäli autolla ajetaan koko ajan mallia "mummu", niin laatikko siihen oppii ja on hiukan hidas "kick downissakin". Mutta mikäli ajetaan mallia "normaali junnu" homma toimii.
Ja onhan autossa myös Sport asento, jolloin se lähtee kuin kuppa Töölösta aina tarvittaessa!
Tämä kysymys on ns. oma valinta eikä se liity mallisarjan ensituotantoon. Sisäänajon jälkeen auto toimii!
Itse koneestahan tässä ei ole kysymys ollenkaan, vaan uuden 8-lovisen automaattilaatikon hienosäädöstä.

PS. Unohda Suomi24, ei siellä pyöri kuin lapset.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Pitäis kyllä päästä joskus ajamaan jollain nykivällä yksilöllä niin tietäisi millaista se nykiminen sitten on. Käytiin rouvan kanssa tänään mualimalla ja mukava oli taas lasketella. Ei edelleekään mitään poikkeavaa moottorin tai vaihteiston kohdalla, ei vaikka oli ylä- ja alamäkiä ja nopeus vaihteli jne. Hyvin pelaa! KOP KOP! Eli oliskos "vika" kuitenkin tuossa uudessa automaattivaihteistossa ja sen toiminnassa. Paitsi jollain vissiin nykii vaikka on manuaalikin. Kummallista on kuitenkin se että osalla auto pelaa ilman oikkuja ja osalla taas on vikaa...Eli ei voi kutsua kai kuitenkaan tyyppiviaksi.
HeteroMeteorologi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 18 Touko 2011, 23:09

1. Nykimistä alusta alkaen, 1750 kierroksen jälkeen ja ylämäessä niinkun muillakin.
2. 12v virtapistokkeiden sulake kärähtänyt 15000 km kohdalla.
3. Pyöränlaakerin ääntelyä aloin kuulostelemaan n. 17000 km kohdalla. Kävin näyttämässä ja nyt totesivat sen myös Tampereen autokeskuksella. Mittarissa 22500 km.

Niin, auto valmistunut toukokuussa tänä vuonna ja käyttöönotettu kesäkuun lopussa.

Eli ei ny aivan ongelmatonta menoa :thdw:
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

HeteroMeteorologi kirjoitti: 1. Nykimistä alusta alkaen, 1750 kierroksen jälkeen ja ylämäessä niinkun muillakin.
2. 12v virtapistokkeiden sulake kärähtänyt 15000 km kohdalla.
3. Pyöränlaakerin ääntelyä aloin kuulostelemaan n. 17000 km kohdalla. Kävin näyttämässä ja nyt totesivat sen myös Tampereen autokeskuksella. Mittarissa 22500 km.

Niin, auto valmistunut toukokuussa tänä vuonna ja käyttöönotettu kesäkuun lopussa.
Eli ei ny aivan ongelmatonta menoa :thdw:
Kiitos palautteesta! Tässä on hyvä tietää että auto on taksikäytössä, joka kertoo meille muille paljon.

1. Mulla toi ominaisuus hävisi erittäin hyvän sisäänajon jälkeen. Autosi pitää saada uusi softa!
2. Tarkoittanet ei tupakkaversion, juomapidikkeiden välistä etupistoketta? Onko sinne läikähtänyt colaa tai jotain?
3. Minkä pyörän laakeri? Voisiko se olla esim oikea etupyörä joka on osunut kanttariin?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Noihin muihin en ota kantaa mutta kyllä niitä pyöränlaakereita menee ihan uusista autoista ilman että niitä ajetaan jonnekin kivetyksiin. Niiden laakereiden laatu on vaan kokoajan heikentynyt. Moni autonvalmistaja käyttää joissakin osissa paskoja alihankkijoita.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

22500km ja laakeri paskana! Pakostakin on johonkin rysäytetty. Jos ei, niin Todella vakuuttavaa laadun osalta :thdw: . Tää on niin tätä nykyaikaa :mad: . Ja moni paska alihankkija myös käyttää muita paskoja alihankkijoita ja jne. Eli autonvalmistajalta alihankintaketjulle joka voi olla melkosenkin pitkä. Näin vissiin taataan laatu :dumb: . Tekniikka kehittyy, joissain osissa näköjään myös alaspäin kun lehmänhäntä.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Mosku kirjoitti:22500km ja laakeri paskana! Pakostakin on johonkin rysäytetty. Jos ei, niin Todella vakuuttavaa laadun osalta :thdw: . Tää on niin tätä nykyaikaa :mad: . Ja moni paska alihankkija myös käyttää muita paskoja alihankkijoita ja jne. Eli autonvalmistajalta alihankintaketjulle joka voi olla melkosenkin pitkä. Näin vissiin taataan laatu :dumb: . Tekniikka kehittyy, joissain osissa näköjään myös alaspäin kun lehmänhäntä.
Parissa eurooppalaisessa merkissä sekä eräässä japanilaisessa merkissä laakerin sököytyminen tuollaisissa kilometrimäärissä ei ainakaan ole ollut mikään harvinaisuus. Puhutaan siis uusista autoista. En viitsi kertoa merkkejä mutta mikään niistä ei ole BMW.

Heittona vaan laitoin että olisihan se mahdollista että laakeri voisi olla uudessa BMW:ssäkin epäkurantti vaikka BMW tunnetusti onkin laadun mittapuu.Eihän BMW niitä laakereita tee, eli joku alihankkija ne väsää ja sama tehdas voi tehdä laakereita moneenkin eri merkkiin.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Odotetaan nyt HeteroMeteorologi :n vastausta, mutta tuskin hän yksin ajaa autoaan 24/7.

Ei Bemarin laakerit tai sähköpistokkeet hajoa 22 tkm kohdalla.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

J1978 kirjoitti: Heittona vaan laitoin että olisihan se mahdollista että laakeri voisi olla uudessa BMW:ssäkin epäkurantti vaikka BMW tunnetusti onkin laadun mittapuu.Eihän BMW niitä laakereita tee, eli joku alihankkija ne väsää ja sama tehdas voi tehdä laakereita moneenkin eri merkkiin.
Joo, tämän jopa minä ymmärrän/tiedän, aivan kuten viestissäni Syyttävää sormea osoitinkin alihankkijan suuntaan.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Mitä enemmän näissä peltilehmissä on tekniikkaa, sitä enemmän vikoja. Esimerkkinä luistonesto: se syö huomattavasti jarrupaloja ja rasittaa siten auton rakenteita, eli pienestä purosta saattaa syntyä suuri´virta jne...

Vähän kuin ottaa vertauskuvana nykyiset talojen rakentamiset ja niiden rak.vaatimukset niin alkaa alahuuli väpättämään kun talo pääsee 10-vuoden ikään, eli vikoja alkaa tippumaan ja homeongelmat ovat käsinkosketeltavissa koska kukaan tai ketään ei osaa rakentaa taloja tai heillä ei ole siihen riittävästi aikaa nk. suunnitelmat sitä vaatisivat.

Sama koskee näitä nykyautoja, joita tehdään liukuhihnalla satoja per pvä ja siihen yhteen autoon tungetaan enemmän tekniikkaa kuin 1000 autoon yhteensä, 30-vuotta takaperin. Pelkkää tekniikkaa ja matematiikkaa ja nämä kun ynnätään, niin sutta ja sekundaa on luvassa. Olkoon auto Bmw tai toyota. :)

Jos vain luoja suo, niin tämä poika vaihtaa autoa viimeistään takuuajan päättyessä niin ei tarvitse murehtia vioista!
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

japi2010 kirjoitti:Mitä enemmän näissä peltilehmissä on tekniikkaa, sitä enemmän vikoja.
Jos vain luoja suo, niin tämä poika vaihtaa autoa viimeistään takuuajan päättyessä niin ei tarvitse murehtia vioista!
+1

Miksi Bemareissa on vain kahden vuoden takuu? Pösöt ja Hyndait antavat 5 vuotta ja Kia jopa 7 vuotta!
Eikö tämä tarkoita sitä, että BMW:n tehdas ei usko, että auto kestää viattomana kahta vuotta pidempään?

Ja millä autonvalmistajat ja -myyjät nykyään tekevät voittonsa: ohjelmoinnista, varaosista ja huolloista.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Ricracing kirjoitti:
japi2010 kirjoitti:Mitä enemmän näissä peltilehmissä on tekniikkaa, sitä enemmän vikoja.
Jos vain luoja suo, niin tämä poika vaihtaa autoa viimeistään takuuajan päättyessä niin ei tarvitse murehtia vioista!
+1

Miksi Bemareissa on vain kahden vuoden takuu? Pösöt ja Hyndait antavat 5 vuotta ja Kia jopa 7 vuotta!
Eikö tämä tarkoita sitä, että BMW:n tehdas ei usko, että auto kestää viattomana kahta vuotta pidempään?

Ja millä autonvalmistajat ja -myyjät nykyään tekevät voittonsa: ohjelmoinnista, varaosista ja huolloista.
Ei tarvitse antaa pidempää takuuta, kun autot menevät kaupaksi nykyiselläkin takuulla..?
Jenkeissähän Bemarillakin on käsittääkseni 5-vuoden takuu..?

Mutta esim. KIA:n, Pösön ja Rellun takuut ovat sidottuja km-määrään, Hyundai tosin tarjoaa käsittääkseni 5-vuoden
takuun ilman km-rajaa. Tosin sitten alkaakin taistelu, mikä on normaalia kulumista ja mikä kuuluu takuuseen, kun esim. 4-vuotta vanhaan ja 200tkm ajettuun Huyndaihin pitäisi vaihtaa esim. iskarit.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Näin se on, jos uskoisivat autojen kestävän pidempään, niin uskaltaisivat antaa pidemmän takuun - näin tätä voi maalaisjärjellä tulkita. Lisävoitot taitaa syntyä varaosamyynnin kautta, huoltojen varat jäävät autoliikkeille, tietääkseni tai sitten provikat menee tehtaalle, kuka ties... :conf:

Jenkeissä on takuuta 4 vuotta tai 50000 mailia ja lisätakuutakin voi tietääkseni ostaa vuodella tai parilla.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Hundain mukaan kytkin ei kuulu enää takuuseen kun on ajettu yli 20 000km!!!
Tuon korean ihmeen takuuehdot ovat mielenkiintoista luettavaa...
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Ricracing kirjoitti:
japi2010 kirjoitti:Mitä enemmän näissä peltilehmissä on tekniikkaa, sitä enemmän vikoja.
Jos vain luoja suo, niin tämä poika vaihtaa autoa viimeistään takuuajan päättyessä niin ei tarvitse murehtia vioista!
+1

Miksi Bemareissa on vain kahden vuoden takuu? Pösöt ja Hyndait antavat 5 vuotta ja Kia jopa 7 vuotta!
Eikö tämä tarkoita sitä, että BMW:n tehdas ei usko, että auto kestää viattomana kahta vuotta pidempään?

Ja millä autonvalmistajat ja -myyjät nykyään tekevät voittonsa: ohjelmoinnista, varaosista ja huolloista.
Pösöllä on maine vikaherkkänä ja laaduttomana autona ja patonkina yms. Pösön suosio ja myynti on laskenut ja jotta kauppa kävisi ja autoa ostettaisiin paremmin vanhoista mielikuvista ja vioista huolimatta niin yksi myynnin edistämisaskel, maineenpuhdistuskeino ja kilpailuvaltti on mm. uuden automallin takuun pidentäminen. Kun takuu on tarpeeksi pitkä uskaltaa suomipoika ostaa sellaisenkin tuotteen jolla on maine ei niin hyvänä vehkeenä.

Kian kohdalla on varmasti kyse samasta asiasta tai sitten Kian maahantuoja vaan uskoo enemmän tuotteisiinsa. Tosin Kia voi antaa senkin takia niin pitkän takuun kun siihen takuuseen sisältyy ties mitä ehtoja, sääntöjä ja pykäliä jne. jne. Asiakas on käytännössä katsottuna sidottu jämy-liikkeisiin ja maahantuojaan.
Vastaa Viestiin