Eikös kaikki dieselit ole tuollaisia? Siis myös muut merkit, esim. Volvo V50 oli aika hirveä tuossa suhteessa. Ihan turha haaveilla nopeasta lähdöstä esim. liikenneympyrään. Noissa oli myös sellainen piirre, että jos (vaihde vapaalla) käytti kaasupoljinta nopeasti pohjassa, ei kierrokset ehtinyt nousta lainkaan. Onko F10/F11 myös tuollainen?altsu kirjoitti:Ensimmäinen vaivaava asia on kaasun reagoinnin viive. Normaalista rauhallisesta jonoajosta, jos haluaisi tehdä ripeän kaistanvaihdon, ei tapahdu puoleen sekuntiin mitään; aivan kun sähkökaasu ei ragoisi lainkaan. Sitten kyllä rupeaa tapahtumaan ja yleensä turhankin reippaasti, koska viiveen aikana on ehtinyt painamaan oikean puoleista poljinta turhankin syvälle. Ei hyvä.
F10 vika-/ongelmalista
Auto-asennossa en valoja ole pitänyt kuin pari ekaa käyttöviikkoa, jolloin huomasin, että polttaa aivan turhaan xenoneita. Siitä lähtien ollut 0-asennossa, poislukien pimeäajo. Näin olen huomannut monen muunkin tekevän tällä foorumilla.altsu kirjoitti: Muuta valitettavaa tuosta ei sitten olekaan toistaiseksi löytynyt. Niin lukuunottamatta sitä, että polttaa mielestäni ajovaloja turhan kirkkaalla säällä.
- altsu
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 405
- Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
- Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne - Paikkakunta: Hki
Vaikea sanoa, kun tuo on ensimmäinen diesel, joka minulla on. Kyse ei siis ole mistään moottorin hitaasta reagoinnista alakierroksilla, vaan siitä, että kertakaikkiaan ei tapahdu mitään.TJJ kirjoitti:Eikös kaikki dieselit ole tuollaisia? Noissa oli myös sellainen piirre, että jos (vaihde vapaalla) käytti kaasupoljinta nopeasti pohjassa, ei kierrokset ehtinyt nousta lainkaan. Onko F10/F11 myös tuollainen?
yllättäen olen päätynyt samaan käyttötapaan, enkä vähiten senjohdosta, että työmatka alkaa parkkihallista ja päättyy parkkihalliin, jolloin sekä ajon alkuun että loppuun tulisi täysin tarpeeton valojen sytyttely-sammuttelu operaatio.Turbo kirjoitti:Auto-asennossa en valoja ole pitänyt kuin pari ekaa käyttöviikkoa, jolloin huomasin, että polttaa aivan turhaan xenoneita. Siitä lähtien ollut 0-asennossa, poislukien pimeäajo. Näin olen huomannut monen muunkin tekevän tällä foorumilla.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
juuri näin, tallista ulos ja sisään ajot sytyttävät aivan turhaan, puhumattakaan pilvisellä ilmalla turhaan palavista valoista. Led rinkulat on kyllä erittäin tehokkaat.altsu kirjoitti:yllättäen olen päätynyt samaan käyttötapaan, enkä vähiten senjohdosta, että työmatka alkaa parkkihallista ja päättyy parkkihalliin, jolloin sekä ajon alkuun että loppuun tulisi täysin tarpeeton valojen sytyttely-sammuttelu operaatio.Turbo kirjoitti:Auto-asennossa en valoja ole pitänyt kuin pari ekaa käyttöviikkoa, jolloin huomasin, että polttaa aivan turhaan xenoneita. Siitä lähtien ollut 0-asennossa, poislukien pimeäajo. Näin olen huomannut monen muunkin tekevän tällä foorumilla.
320da tekee samoin. Siksi kaupunkiajossa pidän vaihteistoa aina Sport-asennolla, se vähentää kytkimen kulumista koska liikkeellelähdössä käyttää aina ykkösellä. Normiasennolla lähtee kakkosvaihteella. Sport-asennolla on muutenkin kivempi ajaa ja tottelee paremmin ja nopeammin kuin normiasetuksilla. Enkä huomannut mitään eroa kulutuksessafifty kirjoitti:" Eikös kaikki dieselit ole tuollaisia?"
No ei ihan kaikki.
- - -
Niin siis sanokaapa vielä nopeasti että onko tuo käytännössä merkitsevä säästö xenoneilta? Jos veljes A pitää auto-asennossa ja veljes B pitää 0-asennossa (poislukien pimeäajo) valoja niin monenko vuoden kohdalla tuhlaileva A joutuu jo vaihtamaan xenonit kun B vielä porskuttaa? Vai onko tästä siis kyse...kulutat xenoneita - joudut vaihtamaan ne nopeammin?Turbo kirjoitti:Auto-asennossa en valoja ole pitänyt kuin pari ekaa käyttöviikkoa, jolloin huomasin, että polttaa aivan turhaan xenoneita. Siitä lähtien ollut 0-asennossa, poislukien pimeäajo. Näin olen huomannut monen muunkin tekevän tällä foorumilla.altsu kirjoitti: Muuta valitettavaa tuosta ei sitten olekaan toistaiseksi löytynyt. Niin lukuunottamatta sitä, että polttaa mielestäni ajovaloja turhan kirkkaalla säällä.
Lähinnä laskennallinen polttoaineen säästö ja turhanpäiväinen räpsiminen tallista ulos/sisään. Ja onhan ne led rinkulat jotenkin cool myös ulkonäöltään.Life kirjoitti:Turbo kirjoitti:Niin siis sanokaapa vielä nopeasti että onko tuo käytännössä merkitsevä säästö xenoneilta? Jos veljes A pitää auto-asennossa ja veljes B pitää 0-asennossa (poislukien pimeäajo) valoja niin monenko vuoden kohdalla tuhlaileva A joutuu jo vaihtamaan xenonit kun B vielä porskuttaa? Vai onko tästä siis kyse...kulutat xenoneita - joudut vaihtamaan ne nopeammin?altsu kirjoitti: Auto-asennossa en valoja ole pitänyt kuin pari ekaa käyttöviikkoa, jolloin huomasin, että polttaa aivan turhaan xenoneita. Siitä lähtien ollut 0-asennossa, poislukien pimeäajo. Näin olen huomannut monen muunkin tekevän tällä foorumilla.
Siis auto on F11 520dA.altsu kirjoitti:Vaikea sanoa, kun tuo on ensimmäinen diesel, joka minulla on. Kyse ei siis ole mistään moottorin hitaasta reagoinnista alakierroksilla, vaan siitä, että kertakaikkiaan ei tapahdu mitään.TJJ kirjoitti:Eikös kaikki dieselit ole tuollaisia? Noissa oli myös sellainen piirre, että jos (vaihde vapaalla) käytti kaasupoljinta nopeasti pohjassa, ei kierrokset ehtinyt nousta lainkaan. Onko F10/F11 myös tuollainen?
Mielestäni diesel itsessään ei selitä viivettä, vaan ahdin ja etenkin automaattivaihteisto
Melkeinpä sanoisin, että suurin osa viiveestä tulee automaattiaskista, ja loput turboviiveestä. Kumpikin vaikuuttaa omalta osaltaan.
Pitäisi tehdä kolme eri ajotuntumavertailua:
-520dA
-520d maunaali
-523iA
-523i manuaali
Näin näkisi ahtimen ja vaihteistotyypin vaikutuksen.
Olen kokeillut joitakin bensa automaattibemuja, ja samantyyppinen viipyilevä kaasuun reagointi se oli niissäkin päällimmäinen kiusa.
Säästää polttimoita selvästi. Xenon-polttimoa ei niinkään kuluta sen polttaminen, vaan sytyttäminen ja sammuttaminen, samoin kuin loisteputkivalaisimissa. Jonka toimintaperiaate on itseasiassa aivan sama kuin xenon-polttimossa.Life kirjoitti:Niin siis sanokaapa vielä nopeasti että onko tuo käytännössä merkitsevä säästö xenoneilta? Jos veljes A pitää auto-asennossa ja veljes B pitää 0-asennossa (poislukien pimeäajo) valoja niin monenko vuoden kohdalla tuhlaileva A joutuu jo vaihtamaan xenonit kun B vielä porskuttaa? Vai onko tästä siis kyse...kulutat xenoneita - joudut vaihtamaan ne nopeammin?Turbo kirjoitti:Auto-asennossa en valoja ole pitänyt kuin pari ekaa käyttöviikkoa, jolloin huomasin, että polttaa aivan turhaan xenoneita. Siitä lähtien ollut 0-asennossa, poislukien pimeäajo. Näin olen huomannut monen muunkin tekevän tällä foorumilla.altsu kirjoitti: Muuta valitettavaa tuosta ei sitten olekaan toistaiseksi löytynyt. Niin lukuunottamatta sitä, että polttaa mielestäni ajovaloja turhan kirkkaalla säällä.
Omassa 60:ssä huomasin 90 000km:n (2vuoden) kohdalla, että valokiila oli selvästi kaventunut. Vaihoin uudet polttimot tilalle ja muutos oli todella huomattava. Ja tuon kaksi vuotta ajoin pelkästään automaatti-asennolla.
- altsu
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 405
- Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
- Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne - Paikkakunta: Hki
Tänä aamuna oikein keskityin seuraamaan, mitä tapahtuu, kun leppoisasta tasa-ajosta haluaisi toteuttaa ripeän lyhyen kiihdytyksen. Olisin taipuvainen olemaan uskomaan Havista. Moottori kyllä reagoi, mutta alakierroksilla - normaali kaupunki käynti näyttäisi olevan 1100-1300rpm - turbo ei jaksa mukaan, eikä vaihteisto vaihda vielä myöskään pienemmälle. Vasta, kun laatikko reagoi, tulee turbokin mukaan ja sitten tehoa jo löytyykin.Havis kirjoitti: Siis auto on F11 520dA.
Mielestäni diesel itsessään ei selitä viivettä, vaan ahdin ja etenkin automaattivaihteisto
Melkeinpä sanoisin, että suurin osa viiveestä tulee automaattiaskista, ja loput turboviiveestä. Kumpikin vaikuuttaa omalta osaltaan.
Kiusallinen kuminauhan tunne syntyy ajamiseen. Tilanne hieman paranisi, jos laatikkoa käyttäisi S-asennossa, jolloin kierroksia näyttäisi olevan noin +500, mutta normaaliajossa tuo taas on täysin tarpeetonta.
ps. Mä ajelen päiväajovaloilla lähinnä säästelläkseni Xenoneita, en naftaa.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Korjattu nyt moottorihäiriövalo vaihtamalla se anturi, hyvä niin.
Mutta kotiin huollosta ajaessani päätin polkaista lämmintä konetta kunnolla, niin johan se rääkäisi! Joko laturi tms. sanoi itsensä irti, ujellus on valtava kun kaasua painaa. Ensi viikolla siis taas uudelleen huoltoon - onhan se tutuksi jo tullutkin.
Mutta kotiin huollosta ajaessani päätin polkaista lämmintä konetta kunnolla, niin johan se rääkäisi! Joko laturi tms. sanoi itsensä irti, ujellus on valtava kun kaasua painaa. Ensi viikolla siis taas uudelleen huoltoon - onhan se tutuksi jo tullutkin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Tuollaisesta viipyilystä pääsee osittain tai kokonaan eroon hankkimalla manuaalivaihteisen auton tai sitten auton jossa on suorakytkentävaihteisto. Harmi vaan ettei BMW juurikaan harrasta muita tomaatteja kuin mehumaijoja.Havis kirjoitti:Siis auto on F11 520dA.altsu kirjoitti:Vaikea sanoa, kun tuo on ensimmäinen diesel, joka minulla on. Kyse ei siis ole mistään moottorin hitaasta reagoinnista alakierroksilla, vaan siitä, että kertakaikkiaan ei tapahdu mitään.TJJ kirjoitti:Eikös kaikki dieselit ole tuollaisia? Noissa oli myös sellainen piirre, että jos (vaihde vapaalla) käytti kaasupoljinta nopeasti pohjassa, ei kierrokset ehtinyt nousta lainkaan. Onko F10/F11 myös tuollainen?
Mielestäni diesel itsessään ei selitä viivettä, vaan ahdin ja etenkin automaattivaihteisto
Melkeinpä sanoisin, että suurin osa viiveestä tulee automaattiaskista, ja loput turboviiveestä. Kumpikin vaikuuttaa omalta osaltaan.
Pitäisi tehdä kolme eri ajotuntumavertailua:
-520dA
-520d maunaali
-523iA
-523i manuaali
Näin näkisi ahtimen ja vaihteistotyypin vaikutuksen.
Olen kokeillut joitakin bensa automaattibemuja, ja samantyyppinen viipyilevä kaasuun reagointi se oli niissäkin päällimmäinen kiusa.
Käsittääkseni diesel ja DSG on se kaikista surkein yhdistelmä. Siis noissa tilanteissa joissa lähdet esim. risteyksestä ja tarkoitus olisi liikkua heti eikä sitten joskus. Ja vaikka olisi bensakin, niin DSG miettii tuossa tilanteessa. Tavallinen automaatti ja normaali bensakone lähtee heti ja saa olla melkoinen manuaalimies, että lähtee yhtä nopeasti (en tarkoita mitään kaasu pohjassa kytkin ylös juttuja). Eri juttu on sitten nuo nopeat kiihdytykset vauhdissa, niissä automaattilaatikko miettii tai yrittää aluksi liian isolla vaihteella, siihenkin toki vaikuttaa monet seikat.J1978 kirjoitti:Tuollaisesta viipyilystä pääsee osittain tai kokonaan eroon hankkimalla manuaalivaihteisen auton tai sitten auton jossa on suorakytkentävaihteisto. Harmi vaan ettei BMW juurikaan harrasta muita tomaatteja kuin mehumaijoja.
- altsu
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 405
- Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
- Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne - Paikkakunta: Hki
Omalta osalta viimeisenä kommenttina tähän aiheeseen, ei voi muuta kuin kehua tuon 520da:n paikaltaanlähtönopeutta, erityisesti, jos käyttää Autohold -toimintoa. Vaihde on edelleen pykälässä, kuten automaatissa kuuluukin ja auto pitelee itseään paikoillaan samalla, kun kuski lepuuttaa jalkaa kaasulla. Ei tarvitse liikennevaloissa, kun keltaisen välähtää ja ollaan jo matkassa. ...enää ei tarvitse varoa kuin vanhoilla vihreillä kulkevaa poikittaisliikennettä.TJJ kirjoitti:Tavallinen automaatti ja normaali bensakone lähtee heti ja saa olla melkoinen manuaalimies, että lähtee yhtä nopeasti
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 158
- Liittynyt: 09 Loka 2010, 19:35
- Auto: BMW F30 330e iPerformance
- Paikkakunta: Helsinki
Minusta tuo viive johtuu lähinnä kaasun hitaasta reagoinnista. Ainakin itse olen huomannut, että jos ajodynaamiikka-asetus on Sport asennossa, niin tuo viive häviää lähes täysin.altsu kirjoitti:Tänä aamuna oikein keskityin seuraamaan, mitä tapahtuu, kun leppoisasta tasa-ajosta haluaisi toteuttaa ripeän lyhyen kiihdytyksen. Olisin taipuvainen olemaan uskomaan Havista. Moottori kyllä reagoi, mutta alakierroksilla - normaali kaupunki käynti näyttäisi olevan 1100-1300rpm - turbo ei jaksa mukaan, eikä vaihteisto vaihda vielä myöskään pienemmälle. Vasta, kun laatikko reagoi, tulee turbokin mukaan ja sitten tehoa jo löytyykin.Havis kirjoitti: Siis auto on F11 520dA.
Mielestäni diesel itsessään ei selitä viivettä, vaan ahdin ja etenkin automaattivaihteisto
Melkeinpä sanoisin, että suurin osa viiveestä tulee automaattiaskista, ja loput turboviiveestä. Kumpikin vaikuuttaa omalta osaltaan.
Kiusallinen kuminauhan tunne syntyy ajamiseen. Tilanne hieman paranisi, jos laatikkoa käyttäisi S-asennossa, jolloin kierroksia näyttäisi olevan noin +500, mutta normaaliajossa tuo taas on täysin tarpeetonta.
Edelliset BMW:t: E34 525i 1993, E39 523iA 1996, E60 530d 2003, F11 520d Sport A Touring, F11 530dA xDrive Touring 2015
Kaasun reagoinnin viive on minulle tuttu niin monen automaattilootan kautta, että en ole enää laskuissa mukana. Pitkän moottorijarrutuksen jälkeinen ripeän sivistynyt viiveetön kiihdyttäminen oli esim. E61 525iA:lle (ZF/6) ja Volvo S80 2.4:lle (Aisin-Warner/5) ihan toivoton tehtävä. Audin Multitronicit (2 kpl) ovat olleet ainoat jotka ovat lähteneet heti kun on kaasua tarjonnut. Parempi käyttää sporttivaihteiston rattiläpysköitä niin auto tosiaankin kiihtyy kun painaa kaasua(!).altsu kirjoitti:Ensimmäinen vaivaava asia on kaasun reagoinnin viive. Normaalista rauhallisesta jonoajosta, jos haluaisi tehdä ripeän kaistanvaihdon, ei tapahdu puoleen sekuntiin mitään; aivan kun sähkökaasu ei ragoisi lainkaan. Sitten kyllä rupeaa tapahtumaan ja yleensä turhankin reippaasti, koska viiveen aikana on ehtinyt painamaan oikean puoleista poljinta turhankin syvälle. Ei hyvä.
Ajoittain kone tosiaan kurluttaa, eli ilmeisesti jotain 'hukkaporttia' availee. Ei mikään ongelma mulla. Ajovaloautomatiikka ei toiminut myöskään Audissa, joten LEDeillä mennään vanhasta tottumuksesta ja vasta pimeällä Xenoneilla. Ykköstien pitkistä tunneleista en tosin tiedä, että tuleeko siellä sakot jos pitää LEDit päällä? Onhan ne aika häikäisevät jo hämärässäkin...altsu kirjoitti:Toinen on moottorin käyntiääni 1500 ja 1800 kierroksen välissä tasaisella kaasulla / kevyellä kiihdytyksellä. Ongelmana ei ole mikään jyrinä vaan ääni, joka muistuttaa pientä bensakoneen pientä pakoputken vuotoa.
Olenkohan yllä mainittujen ominaisuuksien kanssa yksin, vai pitääkö todeta, että kuuluvat "pakettiin" Muuta valitettavaa tuosta ei sitten olekaan toistaiseksi löytynyt. Niin lukuunottamatta sitä, että polttaa mielestäni ajovaloja turhan kirkkaalla säällä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 120
- Liittynyt: 04 Huhti 2010, 09:56
- Auto: BMW G30 530e
Cayenne S-E Hybrid
991.2 Carrera - Paikkakunta: Pyhtää
Uskomatonta, mutta totta. Vian aiheutti nimenomaan tuo E10. Auto oli huollossa perjantaina, mutta mikään varsinaista vikaa ei löydetty. Asentaja kertoi, että havaitsi selvän rykimisen alle 2500 kierroksella. Sovittiin sitten, että ajan tankin tyhjäksi ja tankkaan sen 98:lla. Tänään sitten laitoin tankin täyteen 98:a ja nykiminen katosi siltä istumalta! Luulin, että tämä E10:n mollaaminen oli taas pelkkää median haihattelua...BeQ kirjoitti:Epäilivät muuten tätä Autosalvassa yhdeksi mahdolliseksi vian aiheuttajaksi. Katsotaan perjantaina kun auto käy huollossa. Ja tosiaan, olen tankannut tähän autoon E10:ä. Ämmäläisiin tankkasin aina 98:a, mutta tämän kanssa olen hieman lipsunut linjasta.Ricracing kirjoitti:E10 bensaa? Käytä aina 98 oktaanista! Se on aina toiminut Bemareiden bensa koneissa paremmin kuin 95.BeQ kirjoitti:Omaan autoon (523i) on nyt tullut ärsyttävä toisinaan esiintyvä käyntivika.
Nyt toimii taas, joku putki/letku oli lähtenyt irti, uudelleen kiinnitys ja asia tuli kuntoon.Turbo kirjoitti:Korjattu nyt moottorihäiriövalo vaihtamalla se anturi, hyvä niin.
Mutta kotiin huollosta ajaessani päätin polkaista lämmintä konetta kunnolla, niin johan se rääkäisi! Joko laturi tms. sanoi itsensä irti, ujellus on valtava kun kaasua painaa. Ensi viikolla siis taas uudelleen huoltoon - onhan se tutuksi jo tullutkin.