Mites muistelen jonkun F1x haltijan kertoneen omasta autostaan löytyneen väärin kasatun eturipustuksen yläpään? Ettei vaan joku tämänkaltainen systemaattinen lapsus olisi useammassakin yksilössä? Ihan varma en ole oliko kyseessä kolinaongelmat vai mikä oli syy miksi etupäätä ylipäätään alettiin tarkemmin syynäämään.pettynyt f11 kirjoitti:Eli siis sielunveljiä löytyy tälläkin saralla. Täällä on kans muutamaan otteeseen valitettu etupään jousituksen kolinan takia, mutta mitään vikaa ei kuulemma autosta löydy. Ääni on tosi vittumainen, ja vielä kun täällä susirajan takana tiet ovat kaikkea muuta kuin tasaiset... Ja lelu on siis 520DA F11, ajettu 20 000km.tjvv kirjoitti:Kyselen kokemuksia.
Muutama asia nyppii, joita ei takuuhuollossa saatu korjattua. Onko nää yleisiä vaivoja?
-bluetooth handsfreen ääni on huono. Toiseen suuntaan toimii, mutta ääntäni ei kuulla toisessa päässä kunnolla "mitä? mitä?"
- etupään iskarit/jouset pitää kolinaa ulosjoustoissa.
- moottorin suojamuovi pärisee pakkasella. auto kuulostaa vanhalta taksimersulta.
nyt auto käynyt kahdesti näiden vaivojen takia kahdesti pajalla....ei korjausta.
F10 vika-/ongelmalista
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 287
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
- Paikkakunta: Kainuu
Tuollaista Tomppi kirjoitteli maaliskuussa tuolla F1X takaisinkutsut/takuukorjaukset osiossa (siellä asiasta myös lisää). Itsellä epäilin myös samantapaista ongelmaa, vaikka minulla tuo ei kyllä minkäänlaista kolinaa pitänyt, kuten ei ilmeisesti Tompillakaan. Minulla ei sitten ilmeisesti muuta vikaa ollut kuin että etupään camberia ei saatu ohjearvoihin kun eivät osanneet silloin suunnata kuormattuna.Tomppi kirjoitti:Aikoivat tehdä pikaiset tarkistukset, mutta sitten soittivat että iskunvaimentimet olivat yläpäästään tehtaalla asennettu väärin päin (autossa DDC). Tämän lisäksi ohjaustehostimen softat päivitetään kokonaan uusiksi. Oli asiasta kuulemma tullut ihan tehdastiedote. Auto joutui jäämään vielä toiseksi päiväksi pajalle, toivottavasti tulee nyt kuntoon. Kyseessä 3 viikkoa sitten luovutettu auto.
http://www.bmw.fi/fi/fi/general/retaile ... ernal.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla löytyy yksi keino ilmoittaa tyytyväisyytensä tason kunkin edustajapaikan kohdalta. Jos muuten tuntee ettei kritiikki mene perille niin voisi olla ehkä yksi reitti tuoda esiin mahdollinen tyytymättömyys asioiden tasoon.
Tuolla löytyy yksi keino ilmoittaa tyytyväisyytensä tason kunkin edustajapaikan kohdalta. Jos muuten tuntee ettei kritiikki mene perille niin voisi olla ehkä yksi reitti tuoda esiin mahdollinen tyytymättömyys asioiden tasoon.
- Tomppi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 145
- Liittynyt: 25 Marras 2011, 19:36
- Auto: F16 M50d 2015
- Paikkakunta: Oulu
Syy miksi itse hakeuduin pajalle oli ohjauksen puoltaminen oikealle sekä kolina mukulakiviteillä. Siinä yhteydessä tuo asia selvisi. Ohjaustehostimen softat olivat ajantasalla eikä niitä päivitetty. Kaikki tuli kuntoon, kun iskarit pyöräytettiin oikein paikalleen. Kolina ja ohjauksen puoltaminen loppuivat siihen.MKV kirjoitti:Tuollaista Tomppi kirjoitteli maaliskuussa tuolla F1X takaisinkutsut/takuukorjaukset osiossa (siellä asiasta myös lisää). Itsellä epäilin myös samantapaista ongelmaa, vaikka minulla tuo ei kyllä minkäänlaista kolinaa pitänyt, kuten ei ilmeisesti Tompillakaan. Minulla ei sitten ilmeisesti muuta vikaa ollut kuin että etupään camberia ei saatu ohjearvoihin kun eivät osanneet silloin suunnata kuormattuna.Tomppi kirjoitti:Aikoivat tehdä pikaiset tarkistukset, mutta sitten soittivat että iskunvaimentimet olivat yläpäästään tehtaalla asennettu väärin päin (autossa DDC). Tämän lisäksi ohjaustehostimen softat päivitetään kokonaan uusiksi. Oli asiasta kuulemma tullut ihan tehdastiedote. Auto joutui jäämään vielä toiseksi päiväksi pajalle, toivottavasti tulee nyt kuntoon. Kyseessä 3 viikkoa sitten luovutettu auto.
Samoin akkuherjaongelmat ovat loppuneet kun syyksi paljastui sisätilanlämppäri, joka laukaisi varashälyttimen joka aamuyö kun lämmitys meni päälle. Tämä sitten päivittäin toistuessaan söi akun virtaa. Nykyisin kytken varashälyttimen pois jos käytän sisätilanlämmitintä. Tulee vain mieleen että mahdollisesti osa noista akkuongelmista voi selittyä tällä tapauksella.
ex-bemarit: F11 525d TwinPower Turbo Touring Sport A -12
e39 525 TDS Touring A -97
e39 525 TDS Touring A -97
Hyvä kun selvisi. Aamulehden jakelijalla on varmaan tarpeeksi ihmeteltävää, että auto vilkkuu joka aamuyö eikä omistajaa näkynyt :DTomppi kirjoitti:Samoin akkuherjaongelmat ovat loppuneet kun syyksi paljastui sisätilanlämppäri, joka laukaisi varashälyttimen joka aamuyö kun lämmitys meni päälle. Tämä sitten päivittäin toistuessaan söi akun virtaa. Nykyisin kytken varashälyttimen pois jos käytän sisätilanlämmitintä. Tulee vain mieleen että mahdollisesti osa noista akkuongelmista voi selittyä tällä tapauksella.
- - -
Tuossa viimeviikolla alkoi kone käymään epätasaisesti ja auto nykimään alhaisilla kierroksilla. Huollossa havaittiin yhden mukin olevan poissa pelistä ja siihen uusittiin tulppa ja puola, mutta koska hyllyssä ei ollut enempää varaosia jäivät loput seitsemän mukia entiselleen. Tällä viikolla syttyi moottorin varoitusvalo näytölle, mikä herjasi laihasta seoksesta ja se diagnosoitiin joko virheilmoitukseksi tai sitten koneen vuodoksi. Ilmoitus nollattiin ja päätettiin, että jos se vielä syttyy uudelleen menee kone purkuun. Tänään sitten koneesta alkoi häviämään paras potku ja syttyihän taas koneen vikailmoituskin näytölle. BMW liikkumispalvelu kävi äsken noukkimassa auton kyytiin ja toi tilalle Opel Astra 1,4:n. Sinänsä väärin tehtaalla laskettu kun takuuta on vielä kuukausi jäljellä.
- heimarkku
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 245
- Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
- Auto: F10dA Business 2012
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Täytyy nyt poiketa tämän topicin aiheesta 180 asteen verran ja kertoa lohduksi kaikille vikojen kanssa painineille, että 520dA:ni vietti eilen 1-vuotissyntymäpäivää ja on palvellut ilman ongelmia 33 000 km:n verran. Öljyt (Castrol LL04 0W-30 Edge) vaihdoin kesällä 15 tkm:n kohdalla paikallisessa pikkuliikkeessä vajaalla satasella ja siinä kaikki. Ensimmäinen huolto häämöttää muutaman tuhannen km:n päässä. Ei muuta valittamista kuin RF-renkaiden ajomelu, eivät todellakaan sovi meidän kivipeltoteille.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Moi heimarkku,
Kyllä tänne postiivisia uutisiakin mahtuu
Ja sun RF:ät on kohta ajettu loppuun - tiedät mihin vaihtaa.
Ei muutakun ajamisen iloa.
Kyllä tänne postiivisia uutisiakin mahtuu
Ja sun RF:ät on kohta ajettu loppuun - tiedät mihin vaihtaa.
Ei muutakun ajamisen iloa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Eiköhän ne saa sun 550iA:n kuntoon vai onko autosi jopa M5? Onneksi takuuta on jäljellä.tapanias kirjoitti:Tuossa viimeviikolla alkoi kone käymään epätasaisesti ja auto nykimään alhaisilla kierroksilla. Huollossa havaittiin yhden mukin olevan poissa pelistä ja siihen uusittiin tulppa ja puola, mutta koska hyllyssä ei ollut enempää varaosia jäivät loput seitsemän mukia entiselleen. Tällä viikolla syttyi moottorin varoitusvalo näytölle, mikä herjasi laihasta seoksesta ja se diagnosoitiin joko virheilmoitukseksi tai sitten koneen vuodoksi. Ilmoitus nollattiin ja päätettiin, että jos se vielä syttyy uudelleen menee kone purkuun. Tänään sitten koneesta alkoi häviämään paras potku ja syttyihän taas koneen vikailmoituskin näytölle. BMW liikkumispalvelu kävi äsken noukkimassa auton kyytiin ja toi tilalle Opel Astra 1,4:n. Sinänsä väärin tehtaalla laskettu kun takuuta on vielä kuukausi jäljellä.
Vanhojen jenkkien harrastajana tiedän että ainakin vanhat V8:sit kulkevat kyllä vaikka vähän pienimmillä sylinterimäärillä. Ne eivät tosin olleet mitään tietokoneohjattuja ruisku tupla turboja.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Tomppi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 145
- Liittynyt: 25 Marras 2011, 19:36
- Auto: F16 M50d 2015
- Paikkakunta: Oulu
Oliko erityinen syy öljynvaihtoon ennen ensimmäistä varsinaista huoltoa? Olin siinä luulossa että voi huoletta autoilla aina sinne ensimmäiseen auton ilmoittamaan huoltoon saakka samoilla öljyillä.heimarkku kirjoitti:Täytyy nyt poiketa tämän topicin aiheesta 180 asteen verran ja kertoa lohduksi kaikille vikojen kanssa painineille, että 520dA:ni vietti eilen 1-vuotissyntymäpäivää ja on palvellut ilman ongelmia 33 000 km:n verran. Öljyt (Castrol LL04 0W-30 Edge) vaihdoin kesällä 15 tkm:n kohdalla paikallisessa pikkuliikkeessä vajaalla satasella ja siinä kaikki. Ensimmäinen huolto häämöttää muutaman tuhannen km:n päässä. Ei muuta valittamista kuin RF-renkaiden ajomelu, eivät todellakaan sovi meidän kivipeltoteille.
ex-bemarit: F11 525d TwinPower Turbo Touring Sport A -12
e39 525 TDS Touring A -97
e39 525 TDS Touring A -97
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Totta tämä, kunhan on koneessa LL (Long life) BMW öljyt, mielellään 0W 30.pumafi kirjoitti:Huoletta voi ajaa samoilla öljyillä koko huoltovälin. Ylimääräiselle vaihdolle ei ole tarvetta.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Kaivoin tämän vanhan viestin esille, saattaa olla muillekkin hyödyllinen tieto. Olen ensi viikolla huoltoon menossa ja täytyy ehdottomasti tästä mainita. Vuosi sitten sitä korjattiin purkamalla, mutta kuntoon se ei silloin tullut.Ricracing kirjoitti:Nythän asia sitten selvisi. Suhosen Juha soitti mulle tänään kuten oli sovittu ja ohjelmointi vikahan sieltä paljastui.
Laittoivat autoni testeriin kiinni ja totesivat heti että lämppärin ohjausarvot olivat pielessä rajaarvo ohjelman mukaan
-> uusi ohjelma sisään ja avot. Aikaa toimenpiteiseen tasi mennä n. puoli tuntia.
Joten Turbo, hoida homma! Syynä on keskisuuttimien vihellyksen korjauksen (PUMA: <a href="tel:36932119">36932119</a>) virheellinen toimitus.
Korjaus vikaan on "Paketti B1100006, häirökysely, BMW sähköjärjestelmän vian etsintä".
Jäähdytysvesi väheni, jota lisäsin kaksi kertaa. Piti tilata huolto, jossa paineistettiin järjestelmä. 45 min paineistettuna ja ei havaintoa vuodosta. Mystistä, että vuoto oli hävinnyt. Kertoilivat, että mahdollisesti jäänyt ilmakupla järjestelmään. Täytyy tarkkailla pinnantasoa. Toinen mystinen vika ilmaantui loppuvuodesta. Availee oven laseja itsekseen. Kaksi kertaa tehnyt. Ensin apumiehen ovenlasi. Kuukauden päästä saman puolen takaoven lasin. Auto yksinään pihassa kököttänyt. Outoa! Täytyy tarkkailla tuotakin ja jutella seuraavassa huollossa. Kun tuli 30 pakkasta, niin valitteli akkun varaustilan olevan alhainen. Käyntiin lähti ja muuten toimi ihan hyvin. Ilmeisesti akku oli vähän jäässä ja toipui kun vähän ajeltiin.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Toi akku ongelma on enemmänkin kuin tuttu täällä. Lueppas F10 saittia vähän laajemmmin!BMWPALO kirjoitti:Jäähdytysvesi väheni, jota lisäsin kaksi kertaa. Piti tilata huolto, jossa paineistettiin järjestelmä. 45 min paineistettuna ja ei havaintoa vuodosta. Mystistä, että vuoto oli hävinnyt. Kertoilivat, että mahdollisesti jäänyt ilmakupla järjestelmään. Täytyy tarkkailla pinnantasoa. Toinen mystinen vika ilmaantui loppuvuodesta. Availee oven laseja itsekseen. Kaksi kertaa tehnyt. Ensin apumiehen ovenlasi. Kuukauden päästä saman puolen takaoven lasin. Auto yksinään pihassa kököttänyt. Outoa! Täytyy tarkkailla tuotakin ja jutella seuraavassa huollossa. Kun tuli 30 pakkasta, niin valitteli akkun varaustilan olevan alhainen. Käyntiin lähti ja muuten toimi ihan hyvin. Ilmeisesti akku oli vähän jäässä ja toipui kun vähän ajeltiin.
Jäähdytysvesi ja ikkunan avautumis ongelmat ovatkin sitten eri juttu.
Voi jopa olla että huolto on oikeassa jäähdytysveden suhteen. Oletko itse koskenut järjestelmään?
Oletko pitänyt avainta esim etutaskussa kun ikkunat ovat avautuneet. Olet näet voinut avata ne itse kaukosäätimellä.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Jos F1x mallin avaimen toiminnot on yhtään samanlaiset kuin vanhemmissa BMW:eissa, kaikki ikkunat pitäisi aueta/sulkeutua samanaikaisesti niitä avaimella käytettäessä. Näin ollen se ei liene yksittäisien ikkunoiden toimintahäiriön syypää.Ricracing kirjoitti:...Oletko pitänyt avainta esim etutaskussa kun ikkunat ovat avautuneet. Olet näet voinut avata ne itse kaukosäätimellä.BMWPALO kirjoitti:...Toinen mystinen vika ilmaantui loppuvuodesta. Availee oven laseja itsekseen. Kaksi kertaa tehnyt. Ensin apumiehen ovenlasi. Kuukauden päästä saman puolen takaoven lasin. Auto yksinään pihassa kököttänyt. Outoa! Täytyy tarkkailla tuotakin ja jutella seuraavassa huollossa....
Ikkunan avautuminen ensinmäisellä kerralla meni vaimon syyksi, mutta toisella kerralla ei pystynyt enään syyttämään. Avaimet pöydällä, kun lähden koiran kanssa iltalenkille ja takalasi auki. Taitaa tuo BMW touhuta omiaan. Katsotaan seuraavassa huollossa, jos jotain löytyisi.
- heimarkku
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 245
- Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
- Auto: F10dA Business 2012
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Varmaankin voi. En oikeastaan epäile nykyöljyjen kestävyyttä, mutta öljynsuodatin on kutistettu niin pieneksi, että kuinkahan mahtaa selviytyä 36 tkm:n matkasta (= eka huolto alkaa nyt olla käsillä)? Ajattelin pelata varman päälle, sillä yli vuoden vaihtoväli tuntuu vähän turhan pitkältä ilmasto-olosuhteemme huomioon ottaen - varsinkin kun kustannus on noinkin pieni.Tomppi kirjoitti:Oliko erityinen syy öljynvaihtoon ennen ensimmäistä varsinaista huoltoa? Olin siinä luulossa että voi huoletta autoilla aina sinne ensimmäiseen auton ilmoittamaan huoltoon saakka samoilla öljyillä.
Kyseessä F11 ja muutama päivä sitten huomasin, että moottori lämpenee aiempaa hitaammin.
Tänään sitten kurkistin munuaisiin, niin siellähän olivat säleverhot avautuneet, kun ilma tullut
lähelle 0 astetta. Kyllä tuo saksalainen insinööri on viisas.
Tänään sitten kurkistin munuaisiin, niin siellähän olivat säleverhot avautuneet, kun ilma tullut
lähelle 0 astetta. Kyllä tuo saksalainen insinööri on viisas.
Torstaiaamuna heräsin puhelinsoittoon: "Auto on nyt pihassa", joten pitänee siirtyä tälle foorumille
Kun autossa (520d 11/2012) on vielä runsaasti takuuta jäljellä, niin mahdolliset jakoketjuongelmat eivät ole välitön ongelma itselle, mutta onko kyseessä yhä asia, jota on syytä tarkkailla varsinkin jos aikoo pitää autoa pidempään?
Jos tyhjäkäynti aiheuttaa jakoketjuongelmia, niin miten on start/stop-toiminnon laita? Voisi epäillä usein toistuvien sammutusten ja käynnistysten rasittavan jakoketjuja erityisen paljon.
Kun autossa (520d 11/2012) on vielä runsaasti takuuta jäljellä, niin mahdolliset jakoketjuongelmat eivät ole välitön ongelma itselle, mutta onko kyseessä yhä asia, jota on syytä tarkkailla varsinkin jos aikoo pitää autoa pidempään?
Saksalaiselta foorumilta löytyi tämmöinen juttu, josta pääsee katsomaan alkup puma(?)-tiedotetta. Ko. tiedotteessa todetaan uudemmista autoista näin (boldaus minun):MKV kirjoitti:Normaalisti pintakaasulla ajettaessa millä vaihteella tahansa voimansiirrosta on kuulunut vaimea rahina, joka parhaimmillaan moottorin lämpimäksi ajettua vaimenee lähes kokonaan. Lisäksi auton paikallaan käydessä moottorin takaa kuului asiaankuulumaton kahnutus.
Huollossa näiden ongelmien kanssa asioituani todettiin tänään, että ääni kuuluu jakopäästä ja autoon tehdään jakopään remontti. Autolla ajettu tällä hetkellä n. 19tkm ja käyttöönotto oli 2/2012. Kyseessä on N47 moottori.
Tarkoittaako tämä sitä, että mahdolliset täystuhoa enteilevät äänet jakoketjun tienoilta eivät olisikaan enää vika vaan ominaisuus?Achtung:
Fahrzeuge nach Produktion 03/2011 und Fahrzeuge bei denen schon alle aktuellen Maßnahmen
verbaut sind, dürfen nicht nochmal repariert werden! Akustik ist momentaner Serienstand! Es besteht
kein Risiko eines Steuerkettenrisses!
Der Tausch des Motors wegen dieser Beanstandung ist nicht zulässig!
Jos tyhjäkäynti aiheuttaa jakoketjuongelmia, niin miten on start/stop-toiminnon laita? Voisi epäillä usein toistuvien sammutusten ja käynnistysten rasittavan jakoketjuja erityisen paljon.