kktune kirjoitti: ↑17 Kesä 2014, 22:35
Jutustelin sukulaismiehen kanssa autoista. Hän ajaa taksia Helsingissä autona mm. BMW 520 dA. Auto on käyttöönotettu alkuvuodesta 2012. Tämän vuoden alussa, kilometrilukemalla 200tkm+muutama kymmenen kilometriä, auton jakoketju katkesi.
No, takuu oli voimassa vielä kymmenen päivää joten autoon vaihdettiin uusi moottori takuuna ja auto tuli kuntoon.
Tämä kuitenkin todistaa että väitteet siitä, että jakoketjuviat loppuivat joskus takavuosina tehtyjen moottorin parannusten ansiosta, eivät pidä paikkaansa.
Näitä hajoaa edelleen, kuunnelkaa moottoreitanne.
BMW:n tehdas infoa.
1 Case
Moottorit N47, N47DK0, N47S, KAMPIAKSELIN valmistusajankohta
(Akselin rattaassa on valmistuspäivä YYMMDD merkit 3-9)
01.03.2007-05.01.2009
Vaidettava
- 11217803479 Kampeliakseli ja laakerit
- 11417797896 Öljypumpun ketju
- 11318506652 Jakoketju alempi
- 13527797906 Korkeapainepumpun hammasratas
- 11277800523 Tasapainoitusakselin hammasratas
- 11277802575 Tasapainoitusakselin hammasratas
- 11277802576 Tasapainoitusakselin hammasratas
- 11318510014 Jakoketju ylempi
- 11317797899 Jakoketjun laahain ylempi
- 13527797904 Jakoketjun laahain alempi
- 13527797903 Alemman jakoketjun alempi laahain
Case2
Jos auto on uudemmalla kampiakselilla, MOOTTORI valmistettu 5.1.2009-1.3.2011:
- 11318506652 Jakoketju alempi
- 13527797906 Korkeapainepumpun hammasratas
- 11318510014 Jakoketju ylempi
- 11317797899 Jakoketjun laahain ylempi
- 13527797904 Jakoketjun laahain alempi
- 13527797903 Alemman jakoketjun alempi laahain
Case3
Jos MOOTTORI on valmistettu 2.3.2011 tai myöhemmin:
Ei riskiä jakoketjun katkeamisesta.
Edit:
Myös uudemmissa voi olla laahausongelmaa jolloin pitää vaihtaa pelkät laahaimet.
Itse epäilen, että taksi tapauksessa on auto joka on otettu käyttöön 2012 alussa, mutta valmistettu 2011 alussa?