Moro
Vanha 3-sarjalainen on menossä vaihtoon ja tilalle on maaliskuussa tulossa F11. Kolmosessa on tehdaswebasto ja sellaisen otin uuteenkiin. Nykyisessa webasto käy myös ajon aikana ja lämmintä pukkaakin heti startista lähtien.
Nyt, kun kahlasin noita talvi- ja akkuketjuja läpi, tilanne on ilmeisesti eri ja päästöjen minimoimiseksi tehdasweba ei käy moottorin kanssa samaanaikaan. Kysymys kuuluukin, pitääkö allaoleva paikkaansa?
Tehdaswebasto:
- ei edelleenkään lämmitä moottoria
- ei enään toimi yhtäaikaa moottorin kanssa
- ilman webastoa olevissa autoissa on ptc-vastukset, jotka lämmittävät ilmaa kun moottori on kylmä
- nämä vastukset puuttuvat, jos autossa tehdasweba
Mikäli näin, niin nykyinen tehdaswebasto on selkeästi huonompi kuin vanha.
Webaston käyntiaika on lyhyempi > karstottuu helpommin.
Autossa ei ptc-vastuksia ja webasto sammuu startatessa > lämmintä ilmaa ei tule alussa kuten nyt.
Onko kellään kokemuksia vanhasta ja nykyisestä tehdaswebastosta, onko eroa oikeasti?
Onko kukaan saanut myyjää koodaamaan tuon webaston toimimaan myös moottorin käydessä?
Tai onko Böntti jo löytänyt oman ratkaisun tuohon??
F10/F11 LCI ja tehdaswebasto
Esilämmityskäytössä ei edelleenkään lämmitä moottoria. Näissä vaikuttaisi olevan täysin E60/61 vastaava letkujärjestely ja vaihtoventtiili ohjaamassa kennon paluuvirtausta joko moottorille tai suoraan moottorin ohi Webastolle. Eli muutos esilämmityskäytössä moottoria lämmittäväksi onnistunee samoilla toimenpiteillä kuin E60/61.
No eipä oo löytyny ku omassa autossa ei tehdaswebastoa ole. Ihkasta kyllä löytyy zuheizung-parametri, tällä sen luulis toimivan jos toimii. Tervetuloa kokeilemaan. Clavurion, eikös tuo oo e-sarjassa se parametri millä webasto koodataan lisälämmittimeksi? Ja standheizung jätetään aktiiviseksi?2mies kirjoitti:Onko kukaan saanut myyjää koodaamaan tuon webaston toimimaan myös moottorin käydessä?
Tai onko Böntti jo löytänyt oman ratkaisun tuohon
Ptc-vastukset luulis olevan kaikissa autoissa kun se webasto ei virallisesti toimi lisälämmittimenä. Ainakaan istasta ei löytynyt mitään mainintaa että ei olis kaikissa autoissa, tämä ei tieteenkään vielä tarkoita että olis kaikissa.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Venttiilin sähköliitin irti ja vastus tilalle? Vai saako sen koodattua?Clavurion kirjoitti:Esilämmityskäytössä ei edelleenkään lämmitä moottoria. Näissä vaikuttaisi olevan täysin E60/61 vastaava letkujärjestely ja vaihtoventtiili ohjaamassa kennon paluuvirtausta joko moottorille tai suoraan moottorin ohi Webastolle. Eli muutos esilämmityskäytössä moottoria lämmittäväksi onnistunee samoilla toimenpiteillä
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Itse pidän juuri tuosta lisälämppäriominaisuudesta. Toisaalta, jos ptc-vastukset löytyy niin tuolla ei ole niin väliä? Jossain toisessa ketjussa oli vaan juttua "huollon kaverin" maininnasta, että vastukset puuttuisivat webastoautoista. Huollon tason tuntien en laskis tolle kommentille suurtakaan painoarvoa.Böntti kirjoitti:No eipä oo löytyny ku omassa autossa ei tehdaswebastoa ole. Ihkasta kyllä löytyy zuheizung-parametri, tällä sen luulis toimivan jos toimii. Tervetuloa kokeilemaan. Clavurion, eikös tuo oo e-sarjassa se parametri millä webasto koodataan lisälämmittimeksi? Ja standheizung jätetään aktiiviseksi?2mies kirjoitti:Onko kukaan saanut myyjää koodaamaan tuon webaston toimimaan myös moottorin käydessä?
Tai onko Böntti jo löytänyt oman ratkaisun tuohon
Ptc-vastukset luulis olevan kaikissa autoissa kun se webasto ei virallisesti toimi lisälämmittimenä. Ainakaan istasta ei löytynyt mitään mainintaa että ei olis kaikissa autoissa, tämä ei tieteenkään vielä tarkoita että olis kaikissa.
Pitänee kysellä maahantuojalta/myyjältä ja jos ei muuten homma ratkea niin sitten Böntin testilabraan kokeilemaan..
Kuten E60/61 vaihtoventtiilin syöttöpiuhat poikki ja tehovastus tilalle. Ensimmäisellä kerralla se venttiili pitää varmaan kaivaa esille. Sitten kannattaa konehuoneesta tutkailla, jos kyseisen johdon kulkureitin saa selville. Näin seuraavaa modausta tehdessä riittää vain kaivaa siitä johtosarjasta oikea piuha esille, eikä tarvi turhaan purkaa venttiilille asti.Böntti kirjoitti:Venttiilin sähköliitin irti ja vastus tilalle? Vai saako sen koodattua?
Ainakaan E60/61 ei onnistu koodaamalla. Vaihtoventtiilin ohjaus tulee suoraan Webalta, eikä se ole koodattavien purkkien listassa. Myöskään IHKA:lta ei löytynyt mitään asiaan liittyvää. Sulla kun on vehkeet ja testipenkki, niin kurkkaa, löytyykö sieltä koodattavaa parametria tämän osalta. Koita löytää esim. joku "sperrventil" parametri.
Meinaatteko ettei tehdaswebasto ole toiminnassa moottorin käydessä?Onko kukaan saanut myyjää koodaamaan tuon webaston toimimaan myös moottorin käydessä?
Enpä ole omastani sen kummemmin seuraillut toimiiko käydessä vai ei, mutta siinä käsityksessä että toimii koska lämpömittari nousee sen verta haipakkaa aina kun lähtee liikenteeseen ja pysyy tikattuna pystyasennossa oli pakkasta sitten sen 20 tai 40 astetta, eikä laske edes tyhjäkäynnillä vaikka autoilmastointi imee lämmintä sisälle.
Vahvasti epäilen, ainakaan F25/F30 ei webasto lämmitä kun auton moottori käy E-sarjalaisissa webasto lämmittää moottorin käydessä...Aslaasj kirjoitti:Meinaatteko ettei tehdaswebasto ole toiminnassa moottorin käydessä?Onko kukaan saanut myyjää koodaamaan tuon webaston toimimaan myös moottorin käydessä?
Enpä ole omastani sen kummemmin seuraillut toimiiko käydessä vai ei, mutta siinä käsityksessä että toimii koska lämpömittari nousee sen verta haipakkaa aina kun lähtee liikenteeseen ja pysyy tikattuna pystyasennossa oli pakkasta sitten sen 20 tai 40 astetta, eikä laske edes tyhjäkäynnillä vaikka autoilmastointi imee lämmintä sisälle.
Vaikuttais siltä että laturi kyllä pukkaa riittävästi virtaa noille vastuksille. Tämä on kuitenkin alustavaa tietoa, odotellaan niitä -20c pakkasia. Auto myöskin sammuttaa vastukset jos virta ei riitä (esim kun laittaa penkinlämmittimet ja takalasinsulatuksen päälle).BRot kirjoitti:Taitaa tulla niitä akkuongelmia kylmällä?! (Böntti ansiokkaasti on niitä tutkinut)2mies kirjoitti: ... Toisaalta, jos ptc-vastukset löytyy niin tuolla ei ole niin väliä? ...
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Eipä sieltä mitään erikoista löytynyt, tuossa kaikki tähän asiaan jotenkin liittyvät:Clavurion kirjoitti:Kuten E60/61 vaihtoventtiilin syöttöpiuhat poikki ja tehovastus tilalle. Ensimmäisellä kerralla se venttiili pitää varmaan kaivaa esille. Sitten kannattaa konehuoneesta tutkailla, jos kyseisen johdon kulkureitin saa selville. Näin seuraavaa modausta tehdessä riittää vain kaivaa siitä johtosarjasta oikea piuha esille, eikä tarvi turhaan purkaa venttiilille asti.Böntti kirjoitti:Venttiilin sähköliitin irti ja vastus tilalle? Vai saako sen koodattua?
Ainakaan E60/61 ei onnistu koodaamalla. Vaihtoventtiilin ohjaus tulee suoraan Webalta, eikä se ole koodattavien purkkien listassa. Myöskään IHKA:lta ei löytynyt mitään asiaan liittyvää. Sulla kun on vehkeet ja testipenkki, niin kurkkaa, löytyykö sieltä koodattavaa parametria tämän osalta. Koita löytää esim. joku "sperrventil" parametri.
STANDHEIZUNG
Comment =
OPTIONS
aktiv = 01
nicht_aktiv = 00
ZUHEIZUNG
Comment = Standheizung wird als Kraftstoffzuheizung genutzt.
OPTIONS
aktiv = 01
nicht_aktiv = 00
PSEUDOZUHEIZEN
Comment = Pseudoheizen fuer Standheizen
OPTIONS
aktiv = 01
nicht_aktiv = 00
ZUSATZHEIZLEISTUNG
Comment = Zusatzheizleistungsanforderung
OPTIONS
aktiv = 01
nicht_aktiv = 00
UMWAELZPUMPE
Comment = Standheizungspumpenansteuerung ueber LIN.
OPTIONS
aktiv = 01
nicht_aktiv = 00
WASSERPUMPE
Comment = Zusatzwasserpumpe Heizkreislauf
OPTIONS
aktiv = 01
nicht_aktiv = 00
CC_HEIZ_LUEFT_STAND_AKTIV
Comment = Anzeige von kundenrelevanten Systemproblemen bei Standheizungsbetrieb
OPTIONS
nicht_aktiv = 00
aktiv = 01
Eiköhän se tuolla zuheizungilla toimi jos on toimiakseen (ajon aikana lämmitys siis). Lin bussilla se weba on tässäkin ihkassa kiinni, ei siis ole suoraan koodattavissa. Mites tuo tehovastus, ootko titraillu että kuinka isolla vastuksella se huijaus vielä toimii?
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Ja ohessa BWM-Suomen virallinen totuus:
"Jos webasto tilatan tehtaalta tällöin autossa ei ole erikseen lämmitysvastuksia.
Tällöin webastoa käytetään lämmöntuottoon tilanteissa joissa moottorin tuottama lämpö ei riitä."
Hieman tulkinnanvarainen tuo on, mutta käytännössä webaston pitäisi toimia myös
ajon aikana.
Onko muuten tietoa, tuleeko tehdasweban kanssa isompi akku? Kumma kun bemmiä ei saa tupla-akulla,
koska sellaisen tulee vakiona webaston mukana esim. Volkkarin Passattiin.
"Jos webasto tilatan tehtaalta tällöin autossa ei ole erikseen lämmitysvastuksia.
Tällöin webastoa käytetään lämmöntuottoon tilanteissa joissa moottorin tuottama lämpö ei riitä."
Hieman tulkinnanvarainen tuo on, mutta käytännössä webaston pitäisi toimia myös
ajon aikana.
Onko muuten tietoa, tuleeko tehdasweban kanssa isompi akku? Kumma kun bemmiä ei saa tupla-akulla,
koska sellaisen tulee vakiona webaston mukana esim. Volkkarin Passattiin.
Ajonaikaisen lämmityksen saa kyllä koodattua, jos ei jo tehtaalta ole käytössä.Böntti kirjoitti:Eiköhän se tuolla zuheizungilla toimi jos on toimiakseen (ajon aikana lämmitys siis). Lin bussilla se weba on tässäkin ihkassa kiinni, ei siis ole suoraan koodattavissa. Mites tuo tehovastus, ootko titraillu että kuinka isolla vastuksella se huijaus vielä toimii?
Tuossa listassa ei tosiaan ole mitään vaihtoventtiiliin viittaavaa, eli vaatii muuta puukotusta. Ainakin E-sarjalaisissa 47 ohm on isoin, jonka Webasto vielä hyväksyy toimivana vaihtoventtiilin korvikkeena.
- Vice
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 881
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
- Auto: ex - F11 520d M Sport A
Joskus ne "huollon kaveritkin" tietää2mies kirjoitti:Jossain toisessa ketjussa oli vaan juttua "huollon kaverin" maininnasta, että vastukset puuttuisivat webastoautoista. Huollon tason tuntien en laskis tolle kommentille suurtakaan painoarvoa.
Tämä olkoon virallinen totuus kunnes toisin todistetaan. BRot on paininut tuon ajonaikaisen lämmityksen kanssa ja oliko nyt f25/f30 joissa se ei tehtaalta tullessa toimi ja huolto ei sitä suostu päälle koodaamaan.2mies kirjoitti:virallinen totuus:
"Jos webasto tilatan tehtaalta tällöin autossa ei ole erikseen lämmitysvastuksia.
Tällöin webastoa käytetään lämmöntuottoon tilanteissa joissa moottorin
Jos autossa on aktiiviohjaus ja sopiva moottori-vaihdelaatikko-kombinaatio niin takakonttiin tulee 14ah lisäakku, ilmeisesti 24 volttinen + DC/DC-muunnin.
Edit. F20 ihkasta ei löytynyt zuheizungia, ainoastaan ptc_zuheizung. Sama tilanne saattaa olla F25/F30 kanssa. Lisäksi löytyi tämmöinen mielenkiintoinen:
STANDHEIZUNG_SZ
NICHT_AKTIV = 00
Comment = Mit diesem Bit wird das Verstellen der Luftklappenposizionen im Nachlauf (Parkposition), auf Position Standheizen veraendert. Nur in der HO relevant.
OPTIONS
NICHT_AKTIV = 00
AKTIV = 01
Tarkoittaako tuo että ilmaläpät mene seisontalämmitysasentoon kun auton sammuttaa? Ei tarttis enään lin-bus katkaisua tai can-väyläboksia läppiin?
Edit2. F1x uusimmasta softaversiosta löytyy vielä seuraavat:
IBK Standheizung
Comment =
OPTIONS
aktiv = 01
nicht aktiv = 00
Standheizung Abfahrtzeitskonzept
Comment =
OPTIONS
aktiv = 01
nicht aktiv = 00
Mitähän lie tuo IBK vois tarkoittaa?
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
F25 ostettu 2013 syksyllä auto tuli siis marraskuun loppupuolella ja siihen EI saanut tehdaswebastoa sitten millään, vaan BMW:n "tekemä"webasto retrofitattiin myyjäliikkeessä. (Siten oletan että autossa on lämmitysvastukset paikallaan). Hämmästys oli suuri kun webasto sammui aina kun moottori käynnistettiin. I-drivessä meni webaston käynnistyskruksi harmaaksi (eikä pylpyrällä tietenkään tuossatilanteessa selattua kyseiseen kohtaan). Myyjäliike sanoi aluksi että webastoa voi käyttää kun moottori käy. Lupasivat selvittää asiaa ja kertoivat ettei onnistu. BMW-osaston käyttämä ulkopuolinen autosähköliikekkään ei saanut koodattua orggiswebastoa käymään moottorin käydessä. Joskus myöhemmin kun olin yhteydessä merkkihuoltoon, niin huoltopäällikkö kertoi olleensa koulutuksessa ja kaikki huoltopäälliköt nostivat asian esille ja heille sanottiin ettei vieläkään onnistu.
Ihmettelen että kuinka VolvostaBemariin on saanut tehdaswebaston vai onko sekin retrofittaus?! Jotenkin käsitin että hänellä on ennemmin hankittu F25?
Entä voisiko olla niin että jos vastukset pudottaa varustelistalta, alkaa alkuperäiswebasto käydä moottorin käydessä? No kunhan spekuloin...
Ihmettelen että kuinka VolvostaBemariin on saanut tehdaswebaston vai onko sekin retrofittaus?! Jotenkin käsitin että hänellä on ennemmin hankittu F25?
Entä voisiko olla niin että jos vastukset pudottaa varustelistalta, alkaa alkuperäiswebasto käydä moottorin käydessä? No kunhan spekuloin...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Juu. Minulla on 03/2012 ajoon tulluf F25 ja ihan lisavarustelistalta otettiin "Polttoainaetoiminen lisalammitin kaukokaytolla". Siis on ns. orkkis. Kakessa BMW:n logo jne.BRot kirjoitti:Ihmettelen että kuinka VolvostaBemariin on saanut tehdaswebaston vai onko sekin retrofittaus?! Jotenkin käsitin että hänellä on ennemmin hankittu F25?
Oliko se asennettu tehtaalla vai autoliikkeessä? Oli meilläkin kaikki logot ym. mutta auto liike asenti sen suomessa.VolvostaBemariin kirjoitti:Juu. Minulla on 03/2012 ajoon tulluf F25 ja ihan lisavarustelistalta otettiin "Polttoainaetoiminen lisalammitin kaukokaytolla". Siis on ns. orkkis. Kakessa BMW:n logo jne.BRot kirjoitti:Ihmettelen että kuinka VolvostaBemariin on saanut tehdaswebaston vai onko sekin retrofittaus?! Jotenkin käsitin että hänellä on ennemmin hankittu F25?
Jos nyt katsotte BMW suomen hinnastoa, niin mahtaako olla mihinkään malliin lisälämmitin optiota?
Osko ne "koijannu" sua että saavat ite sen asentaa ja näinollen enemmän katetta. Autovero jää pois webaston osalta jos se jälkiasennetaan ja asennusta ei ilmoiteta autokaupan yhteyteen (niinku pitäs). Kyllä sulla kuitenki ihan originaali tehdaswebasto on siihen laitettu jos idriven kautta toimii. Käyn tässä joku päivä lukemassa volvostabemariin:n auton niin nähdään että saako sen ajonaikaisen lämmityksen koodattua ja mitä ne on sille tehnyt kun virtavalitukset on loppunu.BRot kirjoitti:F25 ostettu 2013 syksyllä auto tuli siis marraskuun loppupuolella ja siihen EI saanut tehdaswebastoa sitten millään, vaan BMW:n "tekemä"webasto retrofitattiin myyjäliikkeessä. (Siten oletan että autossa on lämmitysvastukset paikallaan). Hämmästys oli suuri kun webasto sammui aina kun moottori käynnistettiin. I-drivessä meni webaston käynnistyskruksi harmaaksi (eikä pylpyrällä tietenkään tuossatilanteessa selattua kyseiseen kohtaan). Myyjäliike sanoi aluksi että webastoa voi käyttää kun moottori käy. Lupasivat selvittää asiaa ja kertoivat ettei onnistu. BMW-osaston käyttämä ulkopuolinen autosähköliikekkään ei saanut koodattua orggiswebastoa käymään moottorin käydessä. Joskus myöhemmin kun olin yhteydessä merkkihuoltoon, niin huoltopäällikkö kertoi olleensa koulutuksessa ja kaikki huoltopäälliköt nostivat asian esille ja heille sanottiin ettei vieläkään onnistu.
Ihmettelen että kuinka VolvostaBemariin on saanut tehdaswebaston vai onko sekin retrofittaus?! Jotenkin käsitin että hänellä on ennemmin hankittu F25?
Entä voisiko olla niin että jos vastukset pudottaa varustelistalta, alkaa alkuperäiswebasto käydä moottorin käydessä? No kunhan spekuloin...
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Tuo aikaisempi kommenttini ajonaikaisen Webastokäytön koodaamisesta koski 5-sarjalaisia. 3-sarjassa ei välttämättä näissä uudemmissakaan onnistu. IHKA:lla ei ole mitään ZUHEIZUNG-parametria. Jäähdytysnesteiden letkutuskin Webaston osalta 3-sarjalaisissa täysin erilainen. Näissä vaihtoventtiili on ns. Webaston kuumalla lähtöpuolella, 5-sarjalaisissa tulopuolella. Eli 3-sarjalaisten esilämmityskäytön moottorilämmityskin vaatii letkumuutoksia, ei onnistu pelkästään disabloimalla vaihtoventtiili.