f10 ei alkup, mutta kenen vetokoukku

F10, F11, F07
NBW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 19 Tammi 2011, 18:39
Auto: BMW f10 520d
Paikkakunta: Pohojanmaa

Aion laitattaa vetokoukun, mutta en aio maksaa 1500+€ BMW: orkkiskoukusta asennettuna. Soittelin koukkupajalle ja irrotettava koukku asennuksineen maksaa vajaat 800 €. Kysyin, että kenen valmistamaa koukkua he käyttävät, johon vastasi, että riippuu mitä sillä hetkellä sillä asennuspisteellä jota käytän sattuu olemaan.

Nyt kysyisinkin, että onko joku merkki mitä kannattaa välttää, tai vastaavasti että onko joku ylitse muiden. Parasta olisi jos auton takapuskurin alaosastakaan ei tarviis leikellä pois mitään. Pohjamuoviahan on pakko. Minulla on tässä hyvin aikaa ennen kuin on pakko koukku asennuttaa joten voin hyvin sumplia asiat niin, että saisin sen parhaan tarvikekoukun.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

BMW:n vetokoukut ovat perinteisesti Westfalian valmistamia. Tarvikepuolelta täsmälleen saman koukun saa edullisemmin.
vesil
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 81
Liittynyt: 14 Touko 2011, 22:03

Oman mielipiteeni olen jo F11 koukkukeskustelussa kertonut ja sen varmaan olet jo lukenutkin, mutta kertaus on opintojen äiti :rolle:

Tänäpäivänä sähkösarjan yhteensopivuus auton kanssa voi itseasiassa olla suurempi murhe kuin itse koukku, joten kannattaa sijoittaa varmasti toimivaan merkkikohtaiseen sähkösarjaan.

Westfalia tekee suurimman osan BMW OEM koukuista ja tuntee auton parhaiten. Mitään huonoa sanottavaa minulla ei ole parin WF koukun perusteella. Hyviä koukkuja tekevät myös Bosal, Thule ja Kovil. (Tekeekö Kovil enää itse niitä?)

Jos koukkupaja tarjoaa alle 800€ settiä niin se jakaantuu tod.näk n400€ asennus ja 400€ osat. Sillä ei todennäköisesti noita edellä mainittuja merkkejä saa, vaan heidän itse maahantuomia vähemmän tunnettuja merkkejä. Nekin voivat olla hyviä, joten kertokoon niistä enemmän ne joilla kokemusta on.

Ehdotan, että tilaa valitsemasi merkkisen koukun ja sähkösarjan netistä ja viet sen mille tahansa asian osaavalle pajalle. Ei ole paha rasti asentaa, kun tee-se-itse mieskin siitä selvitää :thuup:
NBW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 19 Tammi 2011, 18:39
Auto: BMW f10 520d
Paikkakunta: Pohojanmaa

Tuo on kyllä varteenotettava vaihtoehto, että itse tilaa jostakin haluamansa vermeet, mutta sitten onkin se, että missä asennuttaa. Ihan mihkä vaan nyrkkipajalle ei viitsi viedä, vaan mielummin semmoseen paikkaan jossa on kokemusta kyseisestä autosta ettei sitä rikota, niin kuin itsellä kävis :mus: .

Jos tilaa, niin Saksasta taitaa saada edullisimmin vai?
Avatar
FullFrame
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 14:37
Auto: BMW F10 520da Sport Business

Itse sain koukkupajalta n. 770e tarjouksen ja koukkuna silloin olisi ollut Aragon -merkkinen. Olisin itse halunnut Thulen tai Westfalian koukun.

Helsingin Autoextrasta sain 850e tarjouksen Thulen irroitettavasta koukusta, jonka sitten hankin. Asennus meni nappiin ja toimivuudessa ei ole ollut mitään ongelmia.
vesil
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 81
Liittynyt: 14 Touko 2011, 22:03

Edullisia toimittajia löytyy Saksasta eBayn kautta esim. Bertelshofer tai UK:sta PF jones.
NBW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 19 Tammi 2011, 18:39
Auto: BMW f10 520d
Paikkakunta: Pohojanmaa

Asennutin tänään Westfalian irrotettavan vetokoukun koukkupajan toimipisteessä ja kotia saavuttuani seurasi ihmetystä kun tarkistin härdellin toimintaa. Mulla on 13 napainen sähköpistoke autossa eikä siinä mitään, mutta kun käännän pistokkeen esiin puskurin alta, niin huomasin että se oli asennettu ylösalaisin, eli suojaläppä aukiaa alaspäin. Syyksi ilmoitettiin, että jos sen olis asentanu oikein päin, niin läppä ei aukia tarpeeksi jos puskurista ei leikkaa läpän kokosta palaa pois alapäästä ja kyllähän se kieltämättä ruma olisi koska se näkyisi ulospäin sen sijaan, että nyt einäy mitään.

Onko muilla vastaavaa vai onko minulla jokin nyt mennyt vikaan mitä minulta yritetään pimittää?
Vastaa Viestiin