F10 törmäysvaroittimesta

F10, F11, F07
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Onkos kellään muulla kokemusta törmäysvaroittimen vääristä hälyytyksistä ?

Nyt kolme kertaa kolmen viimeisen viikon aikana olen saanut motarilla virheellisen varoituksen. Eli aivan normaalisti aktiivicruisella ajaessa ohituskaistalla mennään ja kun olen menossa täysperävaunuyhdistelmän ohi (onkohan oikea termi näille Kiitolinjan 25m pitkille kuljetus yhdistelmille), niin auto antaakin törmäysvaroituksen ja hetkellisen jarrutuksen vaikka edessä ei ole mitään estettä - ei auton autoa.

Ilmeisesti auto siis luulee vieressä kulkevaa täysperävaunuyhdistelmää esteeksi jostain syystä (onko aurinko/varjo efekti syynä, vai vieressä kulkevan auton korkeus ?). Väärät hälyytykset tulleet siis kirkkaalla aurinkoisella säällä. Normaali kuorma-auton tai säiliöperävaunuyhdestelmän (esim. polttoainerekka) kohdalla ei tuota virhe hälyytystä ole tullut.

Aluksi törmäysvaroittimen herkkyys oli 'Early', tuli virhe varoitus. Sitten kokeilin 'Late', jälleen tuli väärä hälyytys. Lopulta laitoin 'Off' tilaan, mutta nyt tuli tänä aamuna kuitenkin väärä törmäyshälyytys.

Mieluusti muiden kokemuksia/ajatuksia kuulisin.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Turbo kirjoitti: Nyt kolme kertaa kolmen viimeisen viikon aikana olen saanut motarilla virheellisen varoituksen. Eli aivan normaalisti aktiivicruisella ajaessa ohituskaistalla mennään ja kun olen menossa täysperävaunuyhdistelmän ohi (onkohan oikea termi näille Kiitolinjan 25m pitkille kuljetus yhdistelmille), niin auto antaakin törmäysvaroituksen ja hetkellisen jarrutuksen vaikka edessä ei ole mitään estettä - ei auton autoa.
Mihin nopeuteen auto jarruttaa ko. tilanteessa? Tästä kannattaisi olla yhteydessä autohuoltoon/maahantuojaan. Kuulostaa vaaralliselta jos auto alkaa jarruttaa kesken ohitustilanteen. Moottoritiellä tuon kanssa vielä pärjää, mutta pienemmillä teillä täysperävaunurekkaa ohittaessa voi tulla tiukkoja tilanteita. Hieman ihmetyttää myös se, että vaikka kytket varoittimen off-tilaan, niin se toimii siitäkin huolimatta.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

///Marko kirjoitti:Mihin nopeuteen auto jarruttaa ko. tilanteessa? Tästä kannattaisi olla yhteydessä autohuoltoon/maahantuojaan. Kuulostaa vaaralliselta jos auto alkaa jarruttaa kesken ohitustilanteen. Moottoritiellä tuon kanssa vielä pärjää, mutta pienemmillä teillä täysperävaunurekkaa ohittaessa voi tulla tiukkoja tilanteita. Hieman ihmetyttää myös se, että vaikka kytket varoittimen off-tilaan, niin se toimii siitäkin huolimatta.
Automaatti jarrutus kestää noin 1-2s, ja selvästi nopeus tippuu, arvioisin -20km/h (Dekran testissä -24km/h). Kuski ja matkustajat sen kyllä huomaa, että mitäs nyt tapahtuu. Voisin kuvitella, että myös perässä ajaja voi hieman ihmetellä yhtä äkkistä nopeuden pudotusta ja jarruvalojen loistetta.

Selvä vikahan tuossa taitaa olla, ei sen noin pitäisi toimia suoralla tiellä ohitettaessa auto jonoa, jossa keskellä sattuu olemaan täysperävaunu-jakelukuljetusrekka. Nuo kokemukset siis moottoritiellä, pienemmällä tiellä en ole vielä täysperävaunurekkaa ohittanut. Ja huomio siis tuohon rekan kokoon, eli vain kun on korkea ja pitkä.

Voisin ottaa tuosta törmäysasetus valikosta kuvan ja liittää sen tänne ihmeteltäväksi. 'Off' tila tosiaan oudoksuttaa, miksi sillä ei ollut mitään vaikutusta.
Moguli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 12 Elo 2010, 08:01
Auto: Numero 43
Paikkakunta: Hki

Turbo kirjoitti:Onkos kellään muulla kokemusta törmäysvaroittimen vääristä hälyytyksistä ?

Nyt kolme kertaa kolmen viimeisen viikon aikana olen saanut motarilla virheellisen varoituksen. Eli aivan normaalisti aktiivicruisella ajaessa ohituskaistalla mennään ja kun olen menossa täysperävaunuyhdistelmän ohi (onkohan oikea termi näille Kiitolinjan 25m pitkille kuljetus yhdistelmille), niin auto antaakin törmäysvaroituksen ja hetkellisen jarrutuksen vaikka edessä ei ole mitään estettä - ei auton autoa.

Ilmeisesti auto siis luulee vieressä kulkevaa täysperävaunuyhdistelmää esteeksi jostain syystä (onko aurinko/varjo efekti syynä, vai vieressä kulkevan auton korkeus ?). Väärät hälyytykset tulleet siis kirkkaalla aurinkoisella säällä. Normaali kuorma-auton tai säiliöperävaunuyhdestelmän (esim. polttoainerekka) kohdalla ei tuota virhe hälyytystä ole tullut.

Aluksi törmäysvaroittimen herkkyys oli 'Early', tuli virhe varoitus. Sitten kokeilin 'Late', jälleen tuli väärä hälyytys. Lopulta laitoin 'Off' tilaan, mutta nyt tuli tänä aamuna kuitenkin väärä törmäyshälyytys.

Mieluusti muiden kokemuksia/ajatuksia kuulisin.
Itse asiassa minulla kävi koeajolenkillä epämiellyttävä kokemus ko. laitteesta. helsingissä laakkosen koeajo oli jälleen erikoinen, eli mukaan tuli joku juippi joka sitten kertoi että mistä tällä autolla ajetaan. Ei siinä mitään, ihan ok.

Kun sitten olin testaillut auton aktiivicruisea ja todennut sen ajossa ihan mukavaksi ja ajatellut että tämän voisi vaikka ruksia mukaan, niin tapahtui seuraavaa:

Cruise oli jäänyt päälle ja kiihdytin Itäkeskuksen rampilta alas itäväylälle liikenteen sekaan, ajattelin rennosti heittää kaistan yli kolmannelle kaistalle mutta silloin auto päätti että niin ei tehdä. Yht'äkkiä auto jarrutti ja lopetti menemisen, ilmeisesti koska vaihdoin kaistaa liian lähellä? edellä menevää. No päätös oli heti selvä, ei tällaista varustetta joka päättää minun puolestani miten autoa ajetaan.

Aktiivi Cruise muuten on varmaan ok jos ajaa paljon ruuhka aikoina, mutta itse ei sellaista onneksi tule tehtyä.
Tähän viestiin olisi varmaan kuulunut liittää erilaisia söpöjä hymiöitä, mutta en nyt vaan pysty niitä käyttämään...
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Turbo:
Selvä vikahan tuossa taitaa olla, ei sen noin pitäisi toimia suoralla tiellä ohitettaessa auto jonoa, jossa keskellä sattuu olemaan täysperävaunu-jakelukuljetusrekka. Nuo kokemukset siis moottoritiellä, pienemmällä tiellä en ole vielä täysperävaunurekkaa ohittanut. Ja huomio siis tuohon rekan kokoon, eli vain kun on korkea ja pitkä.

Tuli mieleen, että olikohan noissa tapauksissa rekassa kapellikori eli mahdollisesti lepattavat pressuseinät, jotka olisivat vaikuttaneet törmäysvaroittimen aktivoitumiseen. Vai oliko normaalit umpikaapit kiinteillä seinillä? Outo juttu kyllä, jos siitä johtuu; onhan pressu-rekkoja Saksanmaalla paljon enemmän kuin Suomessa.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

traveller kirjoitti:Turbo:
Selvä vikahan tuossa taitaa olla, ei sen noin pitäisi toimia suoralla tiellä ohitettaessa auto jonoa, jossa keskellä sattuu olemaan täysperävaunu-jakelukuljetusrekka. Nuo kokemukset siis moottoritiellä, pienemmällä tiellä en ole vielä täysperävaunurekkaa ohittanut. Ja huomio siis tuohon rekan kokoon, eli vain kun on korkea ja pitkä.

Tuli mieleen, että olikohan noissa tapauksissa rekassa kapellikori eli mahdollisesti lepattavat pressuseinät, jotka olisivat vaikuttaneet törmäysvaroittimen aktivoitumiseen. Vai oliko normaalit umpikaapit kiinteillä seinillä? Outo juttu kyllä, jos siitä johtuu; onhan pressu-rekkoja Saksanmaalla paljon enemmän kuin Suomessa.
Tuosta seinämateriaalista en osaa nyt varmuudella sanoa. Mutta jakelukuljetusrekan pituudella ja korkeudella täytyy olla jotain tekemistä asian kanssa, koska polttoainerekat ja muut vastaavat rekat tai kuorma-autot eivät virheilmoitusta ole ohitettaessa aiheuttaneet. Kaikki 3 tapausta siis aktiivicruisea käytettäessä moottoritiellä ja kirkkaalla aurinkoisella poutasäällä.

Laitoin liitteeksi nyt tuon törmäysvaroittimen asetukset valikon. 'Off' asetuskaan ei siis auttanut, vaan väärä hälyytys tuli tänä aamuna.
Liitteet
Asetus - Törmäysvaroitin.jpg
Asetus - Törmäysvaroitin.jpg (68.74 KiB) Katsottu 10670 kertaa
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Turbo
Mainitsit "Dekran testissä". Mitä se kertoi?

Selvää on että F10 vaatii vielä softa päivityksiä.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
kaius
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 05 Elo 2010, 18:32
Auto: F30 335iA Sport 2012
Paikkakunta: Luxembourg

Turbo kirjoitti: Laitoin liitteeksi nyt tuon törmäysvaroittimen asetukset valikon. 'Off' asetuskaan ei siis auttanut, vaan väärä hälyytys tuli tänä aamuna.
Asiasta mitään varsinaisesti tietämättä mutta tuota näyttöä tulkiten arvelisin että laitoit "Off-asentoon" vain törmäyksen "etukäteisvaroituksen", muttet jarrutusta etkä "akuuttia törmäysvaroitusta". Kuvittelisin että jarrutuksen saa pois päältä tuosta näytön alimmasta asetuksesta.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

kaius kirjoitti:
Turbo kirjoitti: Laitoin liitteeksi nyt tuon törmäysvaroittimen asetukset valikon. 'Off' asetuskaan ei siis auttanut, vaan väärä hälyytys tuli tänä aamuna.
Asiasta mitään varsinaisesti tietämättä mutta tuota näyttöä tulkiten arvelisin että laitoit "Off-asentoon" vain törmäyksen "etukäteisvaroituksen", muttet jarrutusta etkä "akuuttia törmäysvaroitusta". Kuvittelisin että jarrutuksen saa pois päältä tuosta näytön alimmasta asetuksesta.
Sama tuli itselle mieleen...
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Antinontoxic kirjoitti:
kaius kirjoitti:
Turbo kirjoitti: Laitoin liitteeksi nyt tuon törmäysvaroittimen asetukset valikon. 'Off' asetuskaan ei siis auttanut, vaan väärä hälyytys tuli tänä aamuna.
Asiasta mitään varsinaisesti tietämättä mutta tuota näyttöä tulkiten arvelisin että laitoit "Off-asentoon" vain törmäyksen "etukäteisvaroituksen", muttet jarrutusta etkä "akuuttia törmäysvaroitusta". Kuvittelisin että jarrutuksen saa pois päältä tuosta näytön alimmasta asetuksesta.
Sama tuli itselle mieleen...
Harmillisesti nuo kaksi alimmaista vaihtoehtoa ovat deaktivoituja, eli niihin ei pääse menussa käsiksi. iDrive rulla pyörii vain Early, Late, Off -arvojen välillä.

Kojelaudan valokatkaisimen puoleisessa päädyssä on alareunassa kyllä törmäysvaroittimen erillinen on/off -nappi, josta koko toiminnon saa väliaikaisesti kokonaan pois kytketyksi. Mutta siinä ei taas ole mieltä, koska kys. toiminnon tarkoitus on toimia taustalla ja varoittaa vain akuutissa törmäys tilanteessa.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Ricracing kirjoitti:Turbo
Mainitsit "Dekran testissä". Mitä se kertoi?

Selvää on että F10 vaatii vielä softa päivityksiä.
Dekra linkki jäi pois alkuperäisestä viestistä, mutta tässä se tulee:
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=24&t=321" onclick="window.open(this.href);return false;

Olen samaa mieltä, että softapäivitystä taitaa nyt vaatia törmäysvaroitin. Täytyy jossakin vaiheessa kysellä BMW liikkeestä, josko tietäisivät asiaan päivitystä.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Hieman päivitystä tähän aiheeseen.

Kyselin kokemuksia eräältä toiselta jenkki foorumilta ja siellä ei kukaan käyttäjistä ollut todennut törmäysvaroittimen virhe hälytyksiä vaikka usealla sama varuste oli autossaan. Siellä ehdoteltiin, että jospa tutka olisi hieman väärin suunnattu autossani.

Viikko sitten autoliikkeessä vieraillessani kerroin kokemuksiani ja lupasivat tarkistaa auton (vika muistin) kun seuraavan kerran sen sinne vien.

Olen alkanut pitää kirjaa vääristä hälyytyksistä, tähän mennessä tapahtumia 6 kpl ja kaikki moottoritiellä pitkää rekkaa ohitettaessa ja kaikki ilman mitään syytä. Tosin useimmiten rekka ohittuu hyvin ilman automaatti jarrutuksia, mutta jotain häikkää tuossa tuntuu kuitenkin olevan.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Hieman status päivitystä aiheeseen.

Autossa nyt viimeisimmät softat ja edelleen törmäysvaroitin temppuilee. Sitähän se on tehnyt koko ajan uudesta lähtien viimeset puoli vuotta, lopetin jossain vaiheessa kirjanpidon pitämisen kun yli 20 tapausta oli jo sattunut.

Eli tänään viimeksi motarilla normaalisti täyspitkää kuljetusrekkaa ohittaessa, auto päättää rekan rinnalla jarruttaa voimakkaasti (pudottaa nopeutta n.25km/h) -> siis rekan nopeuteen. Hetken auto siinä miettii ja sitten lähtee taas kiihdyttämään tavoite nopeuteen. Takana varmaan autoilija ihmetteli, että mitä hemmettiä toi jarruttaa tyhjällä ohituskaistalla!

Huollon mukaan rekan aiheuttama ilmapatja on syynä virheelliseen toimintaan ja sitä siellä puoli päivää jo tutkittiin tällä viikolla.

Ihmettelen vain miksi kukaan ei vastaavaa ole raportoinut ? Eikö täällä kellään muulla ole aktiivivakionopeussäädintä ?

Muutoin loistava laite ruuhka-ajossa, mutta virheellinen toiminta pilaa hyvän varusteen toimivuuden.
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

" Eikö täällä kellään muulla ole aktiivivakionopeussäädintä?"

Mulla on autossa joku vakionopeussäädin, mutta en tiedä kuinka aktiivinen se on kun en ole kertaakaan edes kokeillut kyseistä vempainta :lol:
Mutta tosiaankin, varmasti aika harmittava vika tuollainen yllättävä nopeuden pudotus, varsinkin ohitustilanteessa :thdw:
Entä jos survaiset petaalin pohjaan kun lähdet ohittamaan, eikös se vakkari putoa pois päältä silloin?
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Kaasulla kyllä voi ohittaa tutkan, mutta siinä vaiheessa kun huomaa, niin jarrutus ja nopeuden pudotus on jo tapahtunut. :(

Jono ajossahan tuo toimii erittäin hyvin, mutta motarilla tuntuu systeemillä olevan ongelmia kun kaksikaistainen tie. Ja se yllättävyys siinä eniten harmittaa, koska jokaiseeen täysperävaunu rekkaan se ei ohitustilanteessa mitenkään reagoi ja toimii oikein.

Ja oudoin juttu mikä on tapahtunut, niin Tampereelta etelään päin syksyllä tulin, niin tyhjällä mottoritiellä kahden eri ylikulkusillan kohdalla auto pisti jarrun pohjaan! Jarrutti ja pudotti nopeutta siis tuntuvasti. Edessä tai sivulla ei ollut auton autoa.

Siinä sitä vasta ihmettelinkin, että mitä hemmettiä tapahtuu! Kuulin sitten huollosta jälkeen päin, että eräs mersukuski oli tismalleen saman sillan kohdalla kokenut saman mersullaan ja huollossa eivät olleet uskoneet ennen kuin olivat käyneet koeajolla uudelleen saman sillan kohdalla.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Turbo kirjoitti:Kaasulla kyllä voi ohittaa tutkan, mutta siinä vaiheessa kun huomaa, niin jarrutus ja nopeuden pudotus on jo tapahtunut. :(

Jono ajossahan tuo toimii erittäin hyvin, mutta motarilla tuntuu systeemillä olevan ongelmia kun kaksikaistainen tie. Ja se yllättävyys siinä eniten harmittaa, koska jokaiseeen täysperävaunu rekkaan se ei ohitustilanteessa mitenkään reagoi ja toimii oikein.

Ja oudoin juttu mikä on tapahtunut, niin Tampereelta etelään päin syksyllä tulin, niin tyhjällä mottoritiellä kahden eri ylikulkusillan kohdalla auto pisti jarrun pohjaan! Jarrutti ja pudotti nopeutta siis tuntuvasti. Edessä tai sivulla ei ollut auton autoa.

Siinä sitä vasta ihmettelinkin, että mitä hemmettiä tapahtuu! Kuulin sitten huollosta jälkeen päin, että eräs mersukuski oli tismalleen saman sillan kohdalla kokenut saman mersullaan ja huollossa eivät olleet uskoneet ennen kuin olivat käyneet koeajolla uudelleen saman sillan kohdalla.
Sun kannattaisi koeajaa saman sillan alitse? :)

Eihän aktiivinen vakkari aina ole luotettava, esim viimeksi eilen ajoin ruuhka-aikaan mäkelänkadulla aktiivisella vakionopeudensäädin päällä. Ennen Sturetinkadun risteystä on 3kaistaista, jossa on autoja jonossa omin kaistoin, mutta edessäni oleva auto päätti jarruttaa ja vaihtaa keskimmälle kaistalle. Autoni jarrutti normaalisti ryömintänopeudelle, ja kunnes tämä auto saavutti keskimmäisen kaistan, auto lähti taas kiihdyttämään vaikka minun edessä (30m päässä) onkin autoja jonossa. Ajattelin mitä vit*ua, jarru pohjaan vaan.

Tekniikkaan ei vaan aina voi luottaa, mutta Turbon haamuongelma ei kuitenkaan ole läheskään normaalia.
- - -
DelMonte-man
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 05:58
Auto: BMW F11 530d xDrive Business Automatic (2013)
Paikkakunta: Espoo

masiaro kirjoitti:Eihän aktiivinen vakkari aina ole luotettava, esim viimeksi eilen ajoin ruuhka-aikaan mäkelänkadulla aktiivisella vakionopeudensäädin päällä. Ennen Sturetinkadun risteystä on 3kaistaista, jossa on autoja jonossa omin kaistoin, mutta edessäni oleva auto päätti jarruttaa ja vaihtaa keskimmälle kaistalle. Autoni jarrutti normaalisti ryömintänopeudelle, ja kunnes tämä auto saavutti keskimmäisen kaistan, auto lähti taas kiihdyttämään vaikka minun edessä (30m päässä) onkin autoja jonossa. Ajattelin mitä vit*ua, jarru pohjaan vaan.

Tekniikkaan ei vaan aina voi luottaa, mutta Turbon haamuongelma ei kuitenkaan ole läheskään normaalia.
Itsellä tässä takana hieman yli 10000 km aktiivicruisen kanssa, joka ollut hyvin aktiivisessa käytössä :cools:

Päivittäin tulee ajeltua sekä motaria että Kehä kolmosta ja kakkosta, ja lähes aina on vimpain käytössä. Kertaakaan tuollaista Turbon kuvaamaa tilannetta, jossa ohitettaisiin rekkaa ja cruise painaisi jarrua, ei ole omalle kohdalleni vielä osunut.

Sen sijaan muutaman kerran on käynyt hyvin hitaasti (0-5 km/h) etenevässä jonossa niin, että cruise on pudonnut itsestään pois päältä (tai sitten olen huomaamattani hipaissut jarrua) ja peräänajo on ollut yllättävän lähellä...

Näppärä laite, mutta silti kannattaa itsekin hieman seurata liikennettä :mus:
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Asia ei ole vieläkään ratkennut, PUMA case tehty, ja nyt odotellaan saksan päästä lisä neuvoja.

Lokakuuhun asti pidin kirjanpitoa näistä rekan rinnalla tapahtuneista äkkijarrutuksista, pääsin tapauksissa kpl lukemaan 17, jonka jälkeen lopetin kirjanpidon. Yhdistävä tekijä on aina ollut, että edessä ei ole auton autoa, mutta rinnalla piiitkä rekka, jonka keskivaiheilla jarrutus tapahtuu. Sanoisin, että 95% rekoista ohittuu ok ilman väärää jarrutusta.

Mutta koska suhaan motaria päivittäin kymmeniä kilometrejä aamuin illoin (ja aina vasenta kaistaa :mus: ) niin kohdalle siksi osuu näitä tapauksia varmasti runsaammin kuin monelle muulle.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Aika hurjia juttuja kerrotte, mutta kuka tosissan luottaa edes naviin?
Kohta me joudumme käsittelemään oikeudessa "kun auto teki virheen..."-juttuja. :w00t:

Menee vielä monta vuotta ennen kuin voi ajaa automaattisesti Kehät läpi lukemalla iDrivestä Hesaria...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Ricracing kirjoitti:Kohta me joudumme käsittelemään oikeudessa "kun auto teki virheen..."-juttuja. :w00t:
Äläs nyt, tuo ei ole ollenkaan kaukaa haettu. Silloin pari viikkoa sitten autoni nimittäin teki rekan kohdalla tiukan jarrutuksen (pudotti rekan rinnalla motarilla nopeutta 25km/h, siis rekan nopeuteen), onneksi takana tullut autoilija ei ajanut perään!

Yllättävyys on se seikka jo tekee tilanteesta hankalan.
Vastaa Viestiin