F10 nelipyöräsuuntaus

F10, F11, F07
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Tuossapa olisi liitteinä/kuvina ohjearvot ainakin F10:n vakio- ja sportalustan pyöränkulmista. Lisäksi oman auton viimeisin suuntauslappu. Valmistajan mukaan F10 pitää kuulemma suunnata kuormattuna. Muutoin etupään camber-lukemat saattavat jäädä ohjearvojen ulkopuolelle, ainakin minulla jäi. Ja melkoinen tuo "suuntausjumppa" olikin ennenkuin saatiin lopulta kulmat kohdalleen. Painot seuraavasti: edessä molemmilla puolilla n.68kg paino, takana keskellä n.68kg paino, takakontissa n.20kg paino ja tankki täynnä. Minun auto suunnattu em. tavalla. Auto on suuntauksen jälkeen ollut ok ajettava.
Liitteet
1vakio.jpg
1vakio.jpg (96.88 KiB) Katsottu 16599 kertaa
2sport.jpg
2sport.jpg (92.7 KiB) Katsottu 16599 kertaa
3sportsäätö.jpg
3sportsäätö.jpg (92.36 KiB) Katsottu 16599 kertaa
Avatar
FullFrame
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 14:37
Auto: BMW F10 520da Sport Business

Missä kävit säädättämässä?
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Kajaanin Wetterillä.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Omaani 520 da tehtiin nelipyöräsuuntaus juurikin noiden arvojen mukaisesti. Tosin ilman lastia. Tankki oli kuitenkin täysi. Sanoivat parempi tehdä ilman lastia kun yksin ajelee. Liekkö näin?

Auraukset laittoivat eteen 0.05 ja taakse 0.09. Taka Camber vasen -1.30 ja oikea -1,35. Edestä eivät voineet säätä Cambereita siellä taisi vasen jäädä enemmän + puolelle.

Ilmeisesti lasti lisäisi negatiivista Camberia? Auraukseen ei kuulemma juurikaan vaikuta? Kertokaahan miten se oikeasti menee:)

Oliko se nyt näin, että se puoli missä enemmän positiivista Camberia niin puoltaa sinne päin? Ei tämä ainakaan ojaan päin lähde herkästi vetämään hyvä niin.

Mutta ei tästä kyllä junamaista ajoltaan saatu vrt ex-audi. Pitäskö käydä säädättämässä jossain rengasliikkeessä lisää aurausta eteen ja taakse?

Tuosta tänne laitetusta rapsasta pistää silmään jousikorkeus. Yllättävän korkeella näyttää auto kulkevan vaikka madallettu alusta ja vielä lastattu.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Jaa-a, minun käsityksen mukaan bemarit yleensä suunnataan kuormattuna ja kun tuolloin asiaa selviteltiin oikein urakalla niin ainakin Kajaanissa sanoivat että tehtaalta tullut ohje, että ainakin F10 pitää kuormata em. tavalla olipa kyydissä kuinka monta henkilöä tahansa. Hommasivat tämän jälkeen sinne oikein painosäkit suuntauksia varten.

Edessä rakenne on sellainen että camberia ei voi säätää. Tuo on hyvä kysymys vaikuttaako kuormaus auraukseen. Camberiin se ainakin vaikuttaa siten, että sitä tulee lisää. Eli menee enemmän miinuksen puolelle. Näin maalaisjärjellä ajateltuna sanoisin, että myös auraus voi muuttua, ainakin jonkin verran. Voin toki olla väärässäkin.

Tuota jousituskorkeutta ihmeteltiin jo tuolloin kun lapun sain kouraan sekä asentajan että työnjohtajan kanssa. Siihen ei löydetty syytä miksi se näyttää tuollaista lukemaa. Autossa on kuitenkin M-Sport varustuksen mukainen 10mm normaalista vakiosta madaltava alusta.

Ennen suuntausta auto puolsi jonkin verran oikealle ja oli jotenkin rauhattoman oloinen. Suuntauksen jälkeen on ollut oikein hyvä ajaa ja on vieläkin kun en ole osunut katukiveyksiin enkä kuoppiin, onneksi. En ole tuon jälkeen käyttänyt suuntauksessa. Seuraavan suuntauksen ajattelin teettää vasta uusille kesärenkaille todennäköisesti viimeistään ensi keväänä.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Bemmisti kirjoitti:Mutta ei tästä kyllä junamaista ajoltaan saatu vrt ex-audi. Pitäskö käydä säädättämässä jossain rengasliikkeessä lisää aurausta eteen ja taakse?
Minkälaiset kumit alla?Jos vielä (puolikuntoiset) "runflätit",niin ei siitä hyvää säätäen saa.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

n. 1000 km ajettu autolla ja renkailla kun suunnattiin. Alla Misukan primacy 3 ei runflat. Eli kohtuu hyvät renkaat ilmeisesti bemariin. Ehkä vaan vaatimukset liian kovat:)

Niin tietikö joku miten paino vaikuttaa kulmiin?.
Radon
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 01:11

Olisikohan jollain noita alkupostauksen suuntaus tavoitearvoja vielä mahdollisesti tallella, erityisesti m-sport arvot kiinnostaa.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

F10 2sport.jpg
F10 2sport.jpg (120.29 KiB) Katsottu 13027 kertaa
F10 3sportsäätö.jpg
F10 3sportsäätö.jpg (123.17 KiB) Katsottu 13027 kertaa
Sport-alustan ohjearvot ja säädöt....
Viimeksi muokannut MKV, 24 Elo 2016, 00:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

F10 1vakio.jpg
F10 1vakio.jpg (124.7 KiB) Katsottu 13026 kertaa
Ja vakioalustan ohjearvot...
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Hiekkasäkit penkeillä tehdään F1x suuntaus eikä mitenkään muuten. Auraus ei muutu vaikka laitetaan miten painoja (raidetangot pitäisi venyä jotta auraus muuttuu)
ville8711
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 16 Loka 2019, 09:18

Tietäisikö joku Etelä-Savon alueella osaavaa suuntaajaa?

Uusinta hankintaa jo 4 kertaa säädelty kuittien perusteella reilun vuoden aikana, mutta edelleen menee kuin ajokoira.. Paitsi jos sattuu uraton tie niin silloin vänkää vain ojaa kohti.
Vastaa Viestiin