Nyt on itsellä ollut tuo vitonen muutaman kuukauden ja reilun 5 tkm alla, joten päivityksiä:
Cons:
- Pikkukone; pari / 4 sylinteriä lisää olisi poikaa
- On vieläkin niin mukava ajella, että tulee turhia kilometrejä
- Valkoisen värin kanssa on pesuhomma vaativampaa
Pros:
- Eihän tämä tykki ole, mutta tuo 200 hp / ja 420 Nm on ihan sopiva Suomen teille; vallankin kun pikkudieselin mölyjä ei sisälle kuule
- Edelliseen F25:een verrattuna kaikenlainen arvokkuus ja ennen kaikkea hiljaisuus; on mukava peli maantiellä ajella
- Ei ikinä, ikinä enää autoa ilman Comfort penkkejä tuuletuksella! Ohjaa aika vahvasti mahdollisien mallien kirjoa
- Vähän sama homma HUD:n kanssa
- Aktiivivakkari on maantiellä aivan huippujuttu. Kombo em. HUD:n kanssa tosi hienosti pelaava
F10 kokemuksia
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
- KariFi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
- Auto: F11 M550d -13
- Paikkakunta: Janakkala
Aiempaa romaaniani 550d-kokemuksista voisi täydentää hieman, jottei pelistä jäisi yleisölle liian synkeää kuvaa.
Auto on käynyt läpi jonkunlaisen itseparantumisprosessin, sillä nuo mainitsemani 2 vikaa ovat korjaantuneet itsekseen kesän aikana. Kuolleen kulman tutka pelaa kuten pitääkin, eikä äänentoistossakaan ole kuulunut ylimääräisiä särinöitä viimeisen 15 tkm matkalla. Mikä parasta, ei tarvinnut viedä autoa rasvanäppiremonttimiesten revittäväksi näiden takia.
Eli nyt voi todeta, että auto on kohta 2 vuoden ikään tulevana ja 90 tkm ajettuna täysin vioista vapaa. Ei hassumpi tulos, kun noita varusteita on kuitenkin jonkin verran.
Takarenkaan sisäkantin kulumisesta kävin juttelemassa autokeskuksessa, mutta vastauksena oli lähinnä silmien pyörittelyä. Jälleen kerran luvattiin selvittää asiaa ja ottaa yhteyttä, mutta ei sieltä ole mitään kuulunut kuten ei koskaan aikaisemminkaan lupauksista huolimatta. Näin toimii BMW:n suomalainen asiakaspalvelu. Niinpä vedettiin kaverin
kanssa camberit niin pystyyn kuin varaa oli (1°20" hujakoille), ja lisättiin hitunen aurausta. Kuluminen oli jo huomattavasti vähentynyt edellisen säätökokeilun seurauksena, joten uskoisin että nyt aletaan olla lähellä totuutta. Seurailen säätöjen vaikutusta jatkossa. Sinänsä mielenkiintoista että tämän tasoiseen ja -hintaiseen autoon joutuu itse tekemään aurauskulmien säätöjä perstuntumalla, mutta näin se vaan käytännössä menee. Jollei sitten ole valmis sijoittamaan kahteen takarengaspariin/kesä.
Eri paketteihin sisältyvistä varusteista pari lisäystä:
Vaihdeläpyskät ratissa: Tosi paljon käytössä
- moottorijarrutuksissa > säästyypä paloja
- vaihdetta pykälä, pari alas ennen ohitusta, niin ohitus menee jouheasti ilman vaihtoja ja nykäyksiä. Saman homman voisi hoitaa vaihdekepistä, mutta läpysköistä se on huomattavasti helpompaa. Lisäksi niitä käytettäessä vekotin vaihtaa itsestään takaisin automaatille hetken perästä.
Auto Hold: en kyllä tiedä että onko tämä vakio- vai lisävaruste, mutta erittäin toimiva kaupunkiolosuhteissa sekä tasaisella, että erityisesti mäkeen pysähdyttäessä.
Alamäkiavustin: mitään järkevää käyttöä en ole tälle keksinyt. Ja joku ooppeli mainostaa autoaan tällä upealla lisävarusteella? Jotain olen varmaankin missannut.
Auto on käynyt läpi jonkunlaisen itseparantumisprosessin, sillä nuo mainitsemani 2 vikaa ovat korjaantuneet itsekseen kesän aikana. Kuolleen kulman tutka pelaa kuten pitääkin, eikä äänentoistossakaan ole kuulunut ylimääräisiä särinöitä viimeisen 15 tkm matkalla. Mikä parasta, ei tarvinnut viedä autoa rasvanäppiremonttimiesten revittäväksi näiden takia.
Eli nyt voi todeta, että auto on kohta 2 vuoden ikään tulevana ja 90 tkm ajettuna täysin vioista vapaa. Ei hassumpi tulos, kun noita varusteita on kuitenkin jonkin verran.
Takarenkaan sisäkantin kulumisesta kävin juttelemassa autokeskuksessa, mutta vastauksena oli lähinnä silmien pyörittelyä. Jälleen kerran luvattiin selvittää asiaa ja ottaa yhteyttä, mutta ei sieltä ole mitään kuulunut kuten ei koskaan aikaisemminkaan lupauksista huolimatta. Näin toimii BMW:n suomalainen asiakaspalvelu. Niinpä vedettiin kaverin
kanssa camberit niin pystyyn kuin varaa oli (1°20" hujakoille), ja lisättiin hitunen aurausta. Kuluminen oli jo huomattavasti vähentynyt edellisen säätökokeilun seurauksena, joten uskoisin että nyt aletaan olla lähellä totuutta. Seurailen säätöjen vaikutusta jatkossa. Sinänsä mielenkiintoista että tämän tasoiseen ja -hintaiseen autoon joutuu itse tekemään aurauskulmien säätöjä perstuntumalla, mutta näin se vaan käytännössä menee. Jollei sitten ole valmis sijoittamaan kahteen takarengaspariin/kesä.
Eri paketteihin sisältyvistä varusteista pari lisäystä:
Vaihdeläpyskät ratissa: Tosi paljon käytössä
- moottorijarrutuksissa > säästyypä paloja
- vaihdetta pykälä, pari alas ennen ohitusta, niin ohitus menee jouheasti ilman vaihtoja ja nykäyksiä. Saman homman voisi hoitaa vaihdekepistä, mutta läpysköistä se on huomattavasti helpompaa. Lisäksi niitä käytettäessä vekotin vaihtaa itsestään takaisin automaatille hetken perästä.
Auto Hold: en kyllä tiedä että onko tämä vakio- vai lisävaruste, mutta erittäin toimiva kaupunkiolosuhteissa sekä tasaisella, että erityisesti mäkeen pysähdyttäessä.
Alamäkiavustin: mitään järkevää käyttöä en ole tälle keksinyt. Ja joku ooppeli mainostaa autoaan tällä upealla lisävarusteella? Jotain olen varmaankin missannut.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Vähän off topic, mutta kysyn kuitenkin. Hämeenlinnassako asioit?KariFi kirjoitti:Jälleen kerran luvattiin selvittää asiaa ja ottaa yhteyttä, mutta ei sieltä ole mitään kuulunut kuten ei koskaan aikaisemminkaan lupauksista huolimatta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Toinen off topic Jyväskylässä kun laskettelin Laajavuoren mäkeä (tietä pitkin ) niin oli käyttöä.KariFi kirjoitti:Alamäkiavustin: mitään järkevää käyttöä en ole tälle keksinyt. Ja joku ooppeli mainostaa autoaan tällä upealla lisävarusteella? Jotain olen varmaankin missannut.
- KariFi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
- Auto: F11 M550d -13
- Paikkakunta: Janakkala
Jep, Hämeenlinnassa asioin, molempien bemarihuoltoja hoitavien kavereiden kanssa. Saksantuonnin pikku probleemat ei selvästikään heitä kiinnosta, vaikka tehdastakuu on voimassa. Saisivat sanoa sen suoraan. On tympeää kun luvataan selvittää ja ottaa yhteyttä, eikä kuitenkaan ole aikomustakaan tehdä asialla mitään.VolvostaBemariin kirjoitti:Vähän off topic, mutta kysyn kuitenkin. Hämeenlinnassako asioit?KariFi kirjoitti:Jälleen kerran luvattiin selvittää asiaa ja ottaa yhteyttä, mutta ei sieltä ole mitään kuulunut kuten ei koskaan aikaisemminkaan lupauksista huolimatta.
Eikä tämä välttämättä ole kovinkaan offtopic, sillä onhan kokemukset maahantuojan ja merkkihuollon toiminnasta osa auton käyttökokemusta. Pidän kyllä itseäni onnekkaana siksi, että mulla on ollut käytössäni remppamies, joka oikeasti tuntee BMWt. Tällä on merkitystä erityisesti takuuajan jälkeen. Ilman tätä mahdollisuutta, merkkihuollon varassa, olisivat nuo liki 400 tkm / auto lukemat tulleet turhan kalliiksi ja vaivalloisiksi.
Ehkä mulla on ollut käyttövirhe, kun oon sitä ehkä 2 kertaa testannut. Silloin se hyydytti vauhdin älyttömän hitaaksi. Paljon paremmin mulla onnistuu mäenlasku kelaamalla vaihdeläpysköistä pykälää alas, tarvittaessa aina ykköselle asti.VolvostaBemariin kirjoitti:Toinen off topic Jyväskylässä kun laskettelin Laajavuoren mäkeä (tietä pitkin ) niin oli käyttöä.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Ok. Sääli jos noin on. Yhteyksissä siellä usein on kyllä hitautta. Mm. meileihin unohtuu joskus vastata. Itse otan luurin niissä tilanteissa kouraan ja hoputan puhelimella.KariFi kirjoitti:Jep, Hämeenlinnassa asioin, molempien bemarihuoltoja hoitavien kavereiden kanssa. Saksantuonnin pikku probleemat ei selvästikään heitä kiinnosta, vaikka tehdastakuu on voimassa
- hege
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 172
- Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
- Auto: G30 530e Luxury Line
- Paikkakunta: Espoo
Tässä uudella kärryllä ajeltu nyt reilu kolmisen tuhatta kilometriä kolmessa viikossa (mittarilukema 73300 -> 76700). iDrivestä kun näkee moottorin öljyntason, niin suurimman osan ajasta öljyntaso on MAX-tason kohdalla ja näkyy teksti "Engine oil level OK.". Kuitenkin, välillä tuota näyttöä seurannut ja kolme kertaa osunut että se näyttää pykälää yli MAX-tason ja lukee "Engine oil level too high. Have this checked." Yleensä se jossain kohtaa normalisoituu taas MAX-tason kohdalle.
Pistin jo Autokeskukseen viestiä ja odottelen heiltä vastausta, mutta sillä välin, onko teillä kellään vastaavaa kokemusta? Onko tämä ihan normaalia, onkohan Autokeskus määräaikaishuollossa laittanut hieman liikaa öljyä vai voikohan öljyntasoa mittaava anturi olla rikki/menossa rikki?
Pistin jo Autokeskukseen viestiä ja odottelen heiltä vastausta, mutta sillä välin, onko teillä kellään vastaavaa kokemusta? Onko tämä ihan normaalia, onkohan Autokeskus määräaikaishuollossa laittanut hieman liikaa öljyä vai voikohan öljyntasoa mittaava anturi olla rikki/menossa rikki?
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
Onko auto ollut tasaisella alustalla aina tarkistusten aikaan? Siis vaakatasossa.hege kirjoitti:Pistin jo Autokeskukseen viestiä ja odottelen heiltä vastausta, mutta sillä välin, onko teillä kellään vastaavaa kokemusta? Onko tämä ihan normaalia, onkohan Autokeskus määräaikaishuollossa laittanut hieman liikaa öljyä vai voikohan öljyntasoa mittaava anturi olla rikki/menossa rikki?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Mulla on kaikki 3-litraiset dieselit herjanneet tuota I-Drivessä silloin tällöin. Lähinnä vissiin silloin, kun on ajanut vasta vähän matkaa. Taisinpa sitä jossain kysäistäkin, mutta normaali ilmiöhän tuo on.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
- hege
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 172
- Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
- Auto: G30 530e Luxury Line
- Paikkakunta: Espoo
Ok, kiitos vastauksesta. Autokeskuksen jamppa olikin yhteydessä ja hän oli sitä mieltä että asia kannattaa tarkistaa. Keskiviikoksi on nyt paja-aika varattuna ja BPS-takuun piikkiin menee tämä touhu. Tiedä sitten saako se siellä valohoitoa kummempaa mutta jos worst case scenariomaisesti tuosta jotain sattuisi lahoamaan myöhemmin liittyen mahdollisesti tuohon, niin onpahan vastuu sysätty Autokeskukselle kun se on siellä käytetty tarkastettavana.Juha kirjoitti:Mulla on kaikki 3-litraiset dieselit herjanneet tuota I-Drivessä silloin tällöin. Lähinnä vissiin silloin, kun on ajanut vasta vähän matkaa. Taisinpa sitä jossain kysäistäkin, mutta normaali ilmiöhän tuo on.
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
- hege
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 172
- Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
- Auto: G30 530e Luxury Line
- Paikkakunta: Espoo
Noniin, auto kävi pajalla. Autokeskus on viime määräaikaishuollossa laittanut 2 desilitraa liikaa öljyä koneeseen, josta johtui tuo että välillä auto näytti että sitä on liikaa. Luulisi että valtuutettu BMW-huolto olisi pikkasen huolellisempi näinkin yksinkertaisen asian suhteen, ei ole kuitenkaan rakettitieteestä kyse.
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 47
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 08:33
- Auto: BMW e91 330D M-Sport 2006
En pitäisi kovin vakavana virheenä jos öljyä on 2 dl liikaa..? Jos koko öljytilavuus on 7 litraa ja esim. itsellä e91 330d öljytikun ala-ja ylämerkin väli on 1 litra.hege kirjoitti:Noniin, auto kävi pajalla. Autokeskus on viime määräaikaishuollossa laittanut 2 desilitraa liikaa öljyä koneeseen, josta johtui tuo että välillä auto näytti että sitä on liikaa. Luulisi että valtuutettu BMW-huolto olisi pikkasen huolellisempi näinkin yksinkertaisen asian suhteen, ei ole kuitenkaan rakettitieteestä kyse.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Jossain se raja kuitenkin menee. 2dl saattais palaa kunnon ratakierroksella..
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Voi, huollon yhteydessä pyytää oppimisen nollauksen. Itse pyysin ja tekivät.Anyway kirjoitti:Kysytään nyt vaikka täällä. Kun BMW:n automaatti on ns. oppiva, niin voiko sen jotenkin palauttaa
alkuperäisiin asetuksiin? Tuntuu siltä, että jos vähän laiskasti ajelee, niin laiskaksi oppii.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Tälle on jopa hieno termi: laatikon parametrien nollaus/tehdasasetusten palautussalmol kirjoitti:Voi, huollon yhteydessä pyytää oppimisen nollauksen. Itse pyysin ja tekivät.Anyway kirjoitti:Kysytään nyt vaikka täällä. Kun BMW:n automaatti on ns. oppiva, niin voiko sen jotenkin palauttaa
alkuperäisiin asetuksiin? Tuntuu siltä, että jos vähän laiskasti ajelee, niin laiskaksi oppii.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 128
- Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
- Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20 - Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Onkos kukaan ehtinyt jo tähän mennessä kysellä automaattilaatikon öljynvaihtojen perään ?
Taitaa olla suht kallista touhua kun näissä uudemmissa on käsittääkseni laatikon öljyfiltteri
integroitu öljypohjaan ...
Onko mielessä jotain suositeltavia paikkoja tuolle öljynvaihdolle jossa homma oikeasti toimii ?
Ja mitä tulee tuohon tehdaswebaston letkujen muutoksiin, niin komppaan edellistä, sopii
odotella talven tuloa kun moottorikin taas lämpeää sen kabiinin lisäksi.
Taitaa olla suht kallista touhua kun näissä uudemmissa on käsittääkseni laatikon öljyfiltteri
integroitu öljypohjaan ...
Onko mielessä jotain suositeltavia paikkoja tuolle öljynvaihdolle jossa homma oikeasti toimii ?
Ja mitä tulee tuohon tehdaswebaston letkujen muutoksiin, niin komppaan edellistä, sopii
odotella talven tuloa kun moottorikin taas lämpeää sen kabiinin lisäksi.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
hege kirjoitti:Kirjottelinkin jo aiheesta tuonne omaan autotalli-threadiin, mutta te joilla on F10:ssä sporttipenkit, nitiseekö teillä penkkien sivumuovi (jossa on säätövivut ja -näppäimet kiinni)? Jos nitisee, paljon autolla on ajettu? Jos ei nitise, niin paljon autolla on ajettu?
Mulla on nyt 76 tonnia mittarissa ja tuo nitinä kyllä häiritsee muuten niin voimakasta laatuvaikutelmaa joka F10:n kabiinista huokuu. Sikäli ymmärrän että tuo muovi väsyy tuosta kohtaa kun siihen kohdistuu aina painetta kun autoon istutaan tai sieltä noustaan, mutta tämän tason autossa sitä ei kuitenkaan mielestäni saisi olla vielä näillä metreillä.
Uskaltaakohan marmorilta edes käydä kysymässä paljon tuo muovi maksaisi vaihtaa uuteen, kun marmorilla kuitenkin muovillakin kilohinta on korkeampi kuin markkinataloudessa kultaharkoilla.
Nitisee ja natisee,TODELLA ärsyttävä ajossa..
Pitänee joku päivä irroittaa se penkistä ja saada se hiljennettyä jollain keinolla.
Autolla ajettu noin 100tkm.
Oliko joku pikkupaja missä tehtiin vai ihan merkkiliike?Sgtmp2013 kirjoitti:Kävin tänään stadissa teettämässä F10:n tehdaswebastoon vesiletkun muutostyön. Nyt lämmittää webasto sitten myös moottoria, ei pelkästään sisätiloja. Tasan 200€ tuli työlle hintaa. Auto oli pajalla n 4h.
Olisi tarkoitus teettää sama homma Turun seudulla.