F10 kokemuksia

F10, F11, F07
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

J1978 kirjoitti: Heitän haasteen Ricille...Eli tarjoan myös kiinnostuneille koeajoja... Eli tervetuloa vaan muut koeajamaan tämäkin ritsa jonka omistaja on myös Ricin tapaan hyvin tyytyväinen. Renkaat ja penkki ei välttämättä tässäkään miellytä kaikkia, mutta suuntavakavuus on kuitenkin kunnossa ja on penkit kuitenkin perusvakiota hieman paremmat (säätöjensä puolesta). Myös popit on vakiota paremmat. Tuunaajia autoni tuskin kovinkaan kiinnostaa, kun ulkopuolelle ja sisäänkään ei ole tehty mitään tuuninkia.
Tämä tulee nyt tosi myöhään, mutta totta kai otan haasteen vastaan. Nyt vaan joudun vastaamaan siihen pikku kauppakassillani, mutta kuitenkin!
Missäpäin Suomea asustelet J1978 että voidaan sopia tapaaminen? Tai laita nyt ainakin PM tulemaan.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Aslaasj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Syys 2013, 19:47

Mitäs mieltä olette uudet f10 lci xd omistajat tuosta perusalustasta
En ainakaan itse kaipaa jäykempää alustaa, hyvin kantanut isollakin lastilla. Omaan makuuni aika bueno tuo alusta, kun ajelen useimmiten aika reipasta matkavauhtia.

Auto pelannut jopa pakkasissakin, tosin autossa tehdaswebasto, defan 10 A.n akkulaturi+abh.n akkulämmitin.
Kerran heittänyt akkuherjan ilman mitään logiikkaa ja kerran jättänyt moottorin häiriövalon, joka poistui itsestään.

Ärsyttävä piirre tuossa on, että kerää jäätä takavaimentajan seutuville ja aiheuttaa resonassia. Toisekseen kerää lunta etu- ja takaovien välissä olevaan "koloon", joka jäätyy. Takaovea avattaessa voipi metaali antaa jossain välissä periksi.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Onkos jollain jo uusi 528i tai 520i?

Auto Bild, eli tuo automaailman seiska väitti, että 528i malli olisi ainakin saanut jonkin keinotekoisen ääni-indikaattorin heinäkuun 2013 tuotannon jälkeen. BMW on saanut kovasti pyyhkeitä 20i JA 28i moottorien soundeista ja soundittomuudesta versus entiset suorat kutoset ja nyt kuulemma 28i on saanut tuollaisen keinotekoisen äänimaailman, joka tuotetaan kajareilla ja jollain härveleillä.

Mä olen luullut, että toi systeemi koski vain uusia M-malleja, mutta leviää näköjään taviksiinkin.

Onko toi totta vai onko tuo vaan joku virhe Auto Bildissä? Mahtaako olla myös muissa mallisarjoissa jo käytössä ja myös 20i-mooottorin yhteydessä?
Aslaasj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Syys 2013, 19:47

Lisää kokemuksia pakkasessa ajamisesta, kabiini pysyy hyvin lämpimänä, tosin webasto avustaa. Mutta tuo jään syntyminen tuohon takavaimentajan seutuville jolloin jää alkaa ottamaan vaimentajaan ja koko auto resonoi ja rämisee. Sisällä kuulostaa kuin ajaisi 500tkm ajetulla putkivikaisella ooppelilla. Eihän premium autossa asiat pitäisi näin olla, että tarvitsee sulatella joka toinen päivä? Missään muussa aikaisemmin omistamassani en ole tarvinnut samanlaista asiaa miettiä. Ärsyttävä piirre.

Toinen on tuo ulkolämpömittari, näyttää ihan omiansa kovemmissa pakkasissa, salavalikko taas näyttää eri lukemia.
Samoin tuulilasin keskiosaan muodostuu herkästi v muotoista kuviota pakkasella, muut lasit pysyy hyvin auki.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Aslaasj kirjoitti: Samoin tuulilasin keskiosaan muodostuu herkästi v muotoista kuviota pakkasella, muut lasit pysyy hyvin auki.
Tänä talvena olen havainnut saman ongelman, eli siihen keskelle alhaalta ylös päin tulee hyvin helposti se v-muotoinen huuru. Siinä kohtaahan ei ole tuuletus aukkoja. Voi olla myös, että raitisilma suodatin olisi vaihtokunnossa, dunno...
Aslaasj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Syys 2013, 19:47

Ei liene suodattimella sanomista, ainakin tuo oma on otettu vastikään käyttöön. Eikä ole väliä vaikka tuota tuuletusnopeutta laittaisi kovemmalle. Varsinkin matkan alkuvaiheessa syntyy tuota v kuviota kovemmalla pakkasella, matkan edetessä hieman hellittää. Lasi lämmennee hiukan, pannut merkille että liian vähän hönkii lasille samalla kun jaloissa on liian lämmintä.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Turbo kirjoitti:
Aslaasj kirjoitti: Samoin tuulilasin keskiosaan muodostuu herkästi v muotoista kuviota pakkasella, muut lasit pysyy hyvin auki.
Tänä talvena olen havainnut saman ongelman, eli siihen keskelle alhaalta ylös päin tulee hyvin helposti se v-muotoinen huuru. Siinä kohtaahan ei ole tuuletus aukkoja. Voi olla myös, että raitisilma suodatin olisi vaihtokunnossa, dunno...
Onko ilmansuuntaus ollut automaatin hoitamana? Perinteinen BMW-tyyli automaatissa on laittaa ilmansuuntausta aavistus liian jalkatilapainotteisesti. Monesti tilanteeseen auttaa kun laittaa ilmansuuntauksen manuaalitilaan ja kaikki suunnat auki valittuna. Kannattaa kokeilla, koska ainakin vanhemmissa korimalleissa kyseinen toimenpide on helpottanut selvästi huurtumisvaivaa.
Aslaasj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Syys 2013, 19:47

Itse olen autolla aina pitänyt, ok kitti vinkistä...täytyy kokeilla kun ajelen seuraavan kerran pakkasissa.
koudihau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 143
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
Auto: F10 520da xDrive LCI

Tämä on ensimmäinen automaatti minulla ja täytyy sanoa että loota on karvan yliarvostettu. Onneksi vaihteita saa käsin vaihtaa se pelastaa paljon. Esim comfortilla moottorijarrutuksen jälkeen liikkeestä kiihdytys on epämiellyttävä.
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Havis kirjoitti:
Turbo kirjoitti:
Aslaasj kirjoitti: Samoin tuulilasin keskiosaan muodostuu herkästi v muotoista kuviota pakkasella, muut lasit pysyy hyvin auki.
Tänä talvena olen havainnut saman ongelman, eli siihen keskelle alhaalta ylös päin tulee hyvin helposti se v-muotoinen huuru. Siinä kohtaahan ei ole tuuletus aukkoja. Voi olla myös, että raitisilma suodatin olisi vaihtokunnossa, dunno...
Onko ilmansuuntaus ollut automaatin hoitamana? Perinteinen BMW-tyyli automaatissa on laittaa ilmansuuntausta aavistus liian jalkatilapainotteisesti. Monesti tilanteeseen auttaa kun laittaa ilmansuuntauksen manuaalitilaan ja kaikki suunnat auki valittuna. Kannattaa kokeilla, koska ainakin vanhemmissa korimalleissa kyseinen toimenpide on helpottanut selvästi huurtumisvaivaa.
Manuaalilla olen pitänyt ja suuntaus asennossa ikkuna, jalat, keskeltä ja ilmastointi offilla. Ehkäpä pitäisi alkaa pitää ilmastoinnin kompuraa päällä, kenties auttaa.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Aslaasj kirjoitti: pannut merkille että liian vähän hönkii lasille samalla kun jaloissa on liian lämmintä.
Ei sinällään liity F10-keskusteluun, mutta olen omassa F25:ssa huomannut saman. Eli kun auto lämpenee niin. Ensimmäisenä paahtaa varpaita.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Nyt kun minulla on ensimmäinen diesel auto eli käyttökokemuksia ei vielä hirveästi ole, niin mieltä on askarruttanut pari kysymystä tuosta "hienosta" Adblue-systeemistä sekä hiukkassuodattimen poltto tapahtumasta.

Ensiksikin, missä tuota ainetta myydään (marmorilla ainakin) ja mihin hintaa? Ja mites ureasäiliön täyttö. Mistä tietää milloin siellä on oikea määrä ainetta kun sitä täyttää? Pitääkö katsoa vain idrivesta määrä ja sen perusteella sitten lisätä ainetta?
Mites tuo urea käyttäytyy pakkasella? Itselläni on käytössä lämmin autotalli, mutta esim. mökilläni auto joutuu olemaan taivasalla. Jos tuo Adblue pääsee jäätymään tankkiinsa, niin eikö matka periaatteessa voi katketa siihen kun puhdistusjärjestelmä ei toimi oikein? Mites tuo vaikuttaa hiukkassuodattimen tukkeutumiseen? Kaupunkiajossa voisi kuvitella, että tuo aine pysyy jäätyneenä kun ajossa se ei kerkeä sulamaan. Vai onko tankissa erikseen lämmitys?

Sitten tuosta hiukkassuodattimesta vielä. Milloin tuo polttotapahtuma yleensä käynnistyy ja tuleeko mittaristoon ilmoitus ko. tapahtumasta, että tietää jatkaa ajoa, jottei poltto jäisi kesken ja aikanaan tukkisi suodatinta? Hieman huolettaa tuo hiukkassuodattimen tukkeutumisriski yleensäkin :conf:. Mites tuon kanssa pitäisi toimia jottei se pääsisi tukkeutumaan? Ilmeisesti suodin ei tykkää pätkäajoista vaan vaatii polttotapahtumaa ajatellen, että auto ajettaisiin kuumaksi välillä (tämäkin kyllä hoituu joka viikonloppu ajellessani mökille)?

Pyytäisin nyt kokeneemmilta vastauksia, ohjeita ja vinkkejä esittämiini kysymyksiin. Kiitokset jo etukäteen :) .
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Polttotapahtuman huomaa hajusta ja siitä että kierrokset pysyvät normaalia korkeammalla eikä vaihde vaihdu niin herkästi isompaan (automaatti). Lisäksi voi esiintyä jonkinlaista "nykimistä" ajon aikana. Pakoputkesta tuleva ilma tuntuu normaalia kuumemmalta. Jos sammuttaa auton kesken polton jää flekti yleensä sen jälkeen "huutamaan". Polttotapahtumasta ei tule ainakaan bemuissa mitään ilmoitusta ja ilmeisesti ei myöskään kovinkaan monessa muussakaan automerkissä.

Kyllä näin on, että suodatin ei tykkää siitä, että ajetaan paljon pienillä kierroksilla, kaupungissa ja ns. pätkäajoa. Moottorille ja partikkelisuodattimelle on hyväksi antaa välillä kenkää ja ajaa pidempia matkoja. Jos näin ei tehdä eikä tämmöistä tapahdu, on diesel väärä vaihtoehto. Jos polttotapahtuma keskeytyy liian monta kertaa peräkkäin saattaa sekin tukkia tuon suotimen tai aiheuttaa jotain muita ongelmia.

Kai se ajotietokone siitä kusen vähyydestä ilmoitelee. Näin on ainakin muilla merkeillä.

Ainakin muilla merkeillä sitä pissaa saa litran pulloissa ja viiden vai oliko jopa kympin tonkassakin.
Viimeksi muokannut J1978, 19 Tammi 2014, 13:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Nesteeltä saa myös adblue mömmöä. Lisää mömmöstä ja aiheesta http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=258 ... 698%2c6842" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Warren
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 30 Tammi 2013, 19:49
Paikkakunta: Espoo

Mosku kirjoitti:Nyt kun minulla on ensimmäinen diesel auto eli käyttökokemuksia ei vielä hirveästi ole, niin mieltä on askarruttanut pari kysymystä tuosta "hienosta" Adblue-systeemistä sekä hiukkassuodattimen poltto tapahtumasta.

Ensiksikin, missä tuota ainetta myydään (marmorilla ainakin) ja mihin hintaa? Ja mites ureasäiliön täyttö. Mistä tietää milloin siellä on oikea määrä ainetta kun sitä täyttää? Pitääkö katsoa vain idrivesta määrä ja sen perusteella sitten lisätä ainetta?
Mites tuo urea käyttäytyy pakkasella? Itselläni on käytössä lämmin autotalli, mutta esim. mökilläni auto joutuu olemaan taivasalla. Jos tuo Adblue pääsee jäätymään tankkiinsa, niin eikö matka periaatteessa voi katketa siihen kun puhdistusjärjestelmä ei toimi oikein? Mites tuo vaikuttaa hiukkassuodattimen tukkeutumiseen? Kaupunkiajossa voisi kuvitella, että tuo aine pysyy jäätyneenä kun ajossa se ei kerkeä sulamaan. Vai onko tankissa erikseen lämmitys?

Sitten tuosta hiukkassuodattimesta vielä. Milloin tuo polttotapahtuma yleensä käynnistyy ja tuleeko mittaristoon ilmoitus ko. tapahtumasta, että tietää jatkaa ajoa, jottei poltto jäisi kesken ja aikanaan tukkisi suodatinta? Hieman huolettaa tuo hiukkassuodattimen tukkeutumisriski yleensäkin :conf:. Mites tuon kanssa pitäisi toimia jottei se pääsisi tukkeutumaan? Ilmeisesti suodin ei tykkää pätkäajoista vaan vaatii polttotapahtumaa ajatellen, että auto ajettaisiin kuumaksi välillä (tämäkin kyllä hoituu joka viikonloppu ajellessani mökille)?

Pyytäisin nyt kokeneemmilta vastauksia, ohjeita ja vinkkejä esittämiini kysymyksiin. Kiitokset jo etukäteen :) .
Tuohon Adbluehun, kun se jäätyy jo -11 asteessa, niin monestihan Suomen pakkasissa aine pääsee jäätymään sinne tankkiin. Matkantekoa sen ei pitäisi haitata. Niin kauan kun siellä on systeemit jäässä, ruiskutustapahtuma vain ohitetaan, eikä sillä Adbluella ole mitään toiminnallista merkitystä. Raskaan kaluston puolella tuo systeemi on ollut jo jonkin aikaa, ja eiköhän se pitkälti samanlainen järjestelmä ole henkilöautoissakin, eli siellä on lämmitysvastukset ja kun tavara on nestemäisessä muodossa, sitä ruiskutetaan pakokaasuihin.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

koudihau kirjoitti:Tämä on ensimmäinen automaatti minulla ja täytyy sanoa että loota on karvan yliarvostettu. Onneksi vaihteita saa käsin vaihtaa se pelastaa paljon. Esim comfortilla moottorijarrutuksen jälkeen liikkeestä kiihdytys on epämiellyttävä.
Tuuppaa vaihdekeppiä vasemmalle S asentoon, niin saat pienempää pykälään herkemmin. Ei tarvi alkaa läpysköillä leikkimään.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Mosku kirjoitti:Sitten tuosta hiukkassuodattimesta vielä. Milloin tuo polttotapahtuma yleensä käynnistyy ja tuleeko mittaristoon ilmoitus ko. tapahtumasta, että tietää jatkaa ajoa, jottei poltto jäisi kesken ja aikanaan tukkisi suodatinta? Hieman huolettaa tuo hiukkassuodattimen tukkeutumisriski yleensäkin :conf:. Mites tuon kanssa pitäisi toimia jottei se pääsisi tukkeutumaan? Ilmeisesti suodin ei tykkää pätkäajoista vaan vaatii polttotapahtumaa ajatellen, että auto ajettaisiin kuumaksi välillä (tämäkin kyllä hoituu joka viikonloppu ajellessani mökille)?

Pyytäisin nyt kokeneemmilta vastauksia, ohjeita ja vinkkejä esittämiini kysymyksiin. Kiitokset jo etukäteen :) .
Polton käynnistymisen huomaa siitä, että koneen lämmöt nousevat vähän korkeammalle (esim. F10:ssä lämpömittari sojottaa pystyssä aavistuksen oikealle kallistuneena, piilovalikon mukaan vähän yli 90 astetta) tai kone pitää vähän suurempia kierroksia / pienempää vaihdetta kuin tavallisesti (automaatissa). E83:ssa polton huomaan parhaiten vaihteiston toiminnasta (korkeammasta kierrosluvusta), mutta senkin huomaa vain 40 - 70 km/h nopeuksissa. Hyvin usein poltto käynnistyy tankkauksen jälkeen.

Ei tuosta poltosta oikeasti tarvitse hirveästi välittää, mutta hyvä olisi silloin tällöin ajella ainakin 20 minuuttia 80+ nopeuksilla niin poltto saa mennä lävitse rauhassa. Hyvä tapa olisi esim se, että aina kun tankkaat, ajat pikku lenkin maantienopeuksilla.

Viime aikoina olen itse tehnyt niin, että kun huomaan että poltto on päällä kaupunkiympäristössä, olen laittanut lämpönäytön päälle piilovalikosta ja ajellut 70-90 nopeudella pikku lenkin lähiympäristössä, jos vain mahdollista.
koudihau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 143
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
Auto: F10 520da xDrive LCI

Huivei kirjoitti:
koudihau kirjoitti:Tämä on ensimmäinen automaatti minulla ja täytyy sanoa että loota on karvan yliarvostettu. Onneksi vaihteita saa käsin vaihtaa se pelastaa paljon. Esim comfortilla moottorijarrutuksen jälkeen liikkeestä kiihdytys on epämiellyttävä.
Tuuppaa vaihdekeppiä vasemmalle S asentoon, niin saat pienempää pykälään herkemmin. Ei tarvi alkaa läpysköillä leikkimään.
Ei ole läpysköjä ja pienemmälle ei ole mitään tarvetta edes vaihtaa vaan siis suuremmalle.
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Huivei kirjoitti:Polton käynnistymisen huomaa siitä, että koneen lämmöt nousevat vähän korkeammalle (esim. F10:ssä lämpömittari sojottaa pystyssä aavistuksen oikealle kallistuneena, piilovalikon mukaan vähän yli 90 astetta) tai kone pitää vähän suurempia kierroksia / pienempää vaihdetta kuin tavallisesti (automaatissa). E83:ssa polton huomaan parhaiten vaihteiston toiminnasta (korkeammasta kierrosluvusta), mutta senkin huomaa vain 40 - 70 km/h nopeuksissa. Hyvin usein poltto käynnistyy tankkauksen jälkeen.

Ei tuosta poltosta oikeasti tarvitse hirveästi välittää, mutta hyvä olisi silloin tällöin ajella ainakin 20 minuuttia 80+ nopeuksilla niin poltto saa mennä lävitse rauhassa. Hyvä tapa olisi esim se, että aina kun tankkaat, ajat pikku lenkin maantienopeuksilla.

Viime aikoina olen itse tehnyt niin, että kun huomaan että poltto on päällä kaupunkiympäristössä, olen laittanut lämpönäytön päälle piilovalikosta ja ajellut 70-90 nopeudella pikku lenkin lähiympäristössä, jos vain mahdollista.
Ok, Kiitos vinkeistä! Kiitokset myös J1978, altsulle ja Warrenille opastuksista . :thuup:
koudihau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 143
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
Auto: F10 520da xDrive LCI

Penkin etäisyyden säätö on sitten huonoimmassa paikassa mitä voi olla etenkin jos kuskeina on isoja ja pieniä. Isommat ei vaan mahdu ratin ja penkin väliin että ylettyy vipstaakiin perse pitkänä joutuu venytteleen. Vanha malli oli hyvä ja etu ulkoreunassa olisi vielä kelvollinen.
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28
Vastaa Viestiin