F10 kokemuksia
- heimarkku
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 245
- Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
- Auto: F10dA Business 2012
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Kiitos penkkivinkeistä, täytyypä tosiaan vilkaista korkeussäädöt. Mitä hifiin tulee, paljon paikallaan tai hitaammassa ajossa kuunneltaessa pro-hifi voi olla hinnastaan huolimatta asiallinen valinta, mutta nopeammassa matka-ajossa on aina sen verran melua, ettei siinä enää ole pro-hifistä vastaavaa hyötyä. Hifiä harrastavalle pro on varmaan joka tapauksessa "pakkovalinta", mutta tavallisen tallaajan kannattaa mielestäni harkita kahdesti ja kuunnella ehdottomasti hifiä ennen pro-päätöksen tekemistä.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Yleisvastaus vai pitäisikö sanona toisinto.
Hi-Fi Pro:t ovat enemmän kuin hintansa arvoiset ja etulamput ovat kyllä Bemareissa aina huurtuneet, joskus pahastikin.
Toivottavasti myös Markun E30 B&O:t ovat hyvät, syytä ei ainakaan ole epäillä.
Luin tämän päivän Tekniikan Maailmasta että autotehtaat jo kehittävät (muuttavat) pohjalevyjään niin että myös audio
otetaan huomioon. Oli jo aikakin.
Tulisivat vielä tänne etelä-Suomeen huhti-toukokuun teille testaamaan autojen akustiikkaa.
Myös rengasvalmistajat olisvat tervetulleita.
Yksi maailman parhaita paikkoja testata paskoja karheita teitä.
Hi-Fi Pro:t ovat enemmän kuin hintansa arvoiset ja etulamput ovat kyllä Bemareissa aina huurtuneet, joskus pahastikin.
Toivottavasti myös Markun E30 B&O:t ovat hyvät, syytä ei ainakaan ole epäillä.
Luin tämän päivän Tekniikan Maailmasta että autotehtaat jo kehittävät (muuttavat) pohjalevyjään niin että myös audio
otetaan huomioon. Oli jo aikakin.
Tulisivat vielä tänne etelä-Suomeen huhti-toukokuun teille testaamaan autojen akustiikkaa.
Myös rengasvalmistajat olisvat tervetulleita.
Yksi maailman parhaita paikkoja testata paskoja karheita teitä.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Tämän aamun lumessa rypiessä kyllä nelivedolle olisi ollut tarvetta. Takaveto ei vaan meinaa mihinkään mennä, kun vähänkin lumipöperöä risteyksessä/tienhaarassa. Valot vilkkuu taulussa, eikä luiston eston pois päältä ottaminenkaan auta etenemiseen millään lailla. Vaikka näitä tällaisia pahoja talvikelejä ei talvessa montaa ole, niin silti seuraava bemari saa luvan olla nelikko, eikä mikään vajaavetoinen!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 636
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
- Auto: Porsche Macan 2017
- Paikkakunta: Vantaa
Sama fiilis oli itsellä tänään. Kyllä tuli ex-nelikkoa ikävä.Turbo kirjoitti:Tämän aamun lumessa rypiessä kyllä nelivedolle olisi ollut tarvetta. Takaveto ei vaan meinaa mihinkään mennä, kun vähänkin lumipöperöä risteyksessä/tienhaarassa. Valot vilkkuu taulussa, eikä luiston eston pois päältä ottaminenkaan auta etenemiseen millään lailla. Vaikka näitä tällaisia pahoja talvikelejä ei talvessa montaa ole, niin silti seuraava bemari saa luvan olla nelikko, eikä mikään vajaavetoinen!
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
-
- Valvoja
- Viestit: 1240
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
- Auto: 330e G20 ja VW Polo
- Paikkakunta: Tuusula
Onko monella F10/F11 -kuskilla kitkarenkaat ? Ovatko ne olennaisesti huonommat lumipöpperössä ? Omani menee nastoilla mielestäni ihan käypäsesti eteenpäin. Toki neliveto on sitten ihan oma juttunsa.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
- FullFrame
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 55
- Liittynyt: 15 Joulu 2011, 14:37
- Auto: BMW F10 520da Sport Business
Hep! Itse valitsin (jälleen) kitkat. Luovutus siirtyi eiliseltä tälle päivällä ja muutama tunti sitten ajelin kotiin lumipöperössä ja hyvin tuntui toimivan.Markku J kirjoitti:Onko monella F10/F11 -kuskilla kitkarenkaat ? Ovatko ne olennaisesti huonommat lumipöpperössä ? Omani menee nastoilla mielestäni ihan käypäsesti eteenpäin. Toki neliveto on sitten ihan oma juttunsa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Taitaa odotusarvot olla liian kovat pidon suhteen. Kyllä hyväkutoisilla renkailla 5-vaille etuvetoisten tahtiin mennään. Ero on hyvin pieni ja harvoin se viereinen etuveto täysillä lähtee.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Kitkat on alla, mutta oikeastaan pointtini oli se, että vajaavetoinen ei vain toimi yhtään lumipöpperössä. Oli sitten taka tai etuveto.
Tuli vain hyvin todettua tänään, kuinka viereisellä kaistalla samoissa valoisssa seisonut GLK lähti kuin hauki rannasta, itse jäin sutimaan pöpperöön ja mese oli sillä välin hävinnyt jo horisonttiin...kyllä ketutti...
Tuli vain hyvin todettua tänään, kuinka viereisellä kaistalla samoissa valoisssa seisonut GLK lähti kuin hauki rannasta, itse jäin sutimaan pöpperöön ja mese oli sillä välin hävinnyt jo horisonttiin...kyllä ketutti...
-
- Valvoja
- Viestit: 1240
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
- Auto: 330e G20 ja VW Polo
- Paikkakunta: Tuusula
Noinhan se nelikkoon verraten toki on tilanne F10:n kanssa. Tänään oli naapurikaistalla jonossa 3 taksimersua ja jäivät kyllä melko kauas taakse, kun lähdin A5 quattrolla hiukan livakammin liikkeelle. Kohtahan tämä nelivedon autuus itseltäni taas päättyy, ainakin joksikin aikaa.
E-sarjalaisen etenemiskyky F10:iin verraten näyttää jotenkin vaivaisemmalta liikenteessä. Onkohan vaan mutua, mutta vauhdikkaammin olen itse päässyt F10:llä valoista liikkeelle, kuin naapurikaistan Mersu.
E-sarjalaisen etenemiskyky F10:iin verraten näyttää jotenkin vaivaisemmalta liikenteessä. Onkohan vaan mutua, mutta vauhdikkaammin olen itse päässyt F10:llä valoista liikkeelle, kuin naapurikaistan Mersu.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
- Vice
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 881
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
- Auto: ex - F11 520d M Sport A
Itse taas olin tyytyväinen takavetoon (tänäänkin), sitä en kiellä etteikö neliveto varmasti pöpperössä paremmin lähtisi liikkelle, mutta ei ollut silti tänäänkään valoista liikkelle lähdössä oma auto ja sen vetotapa ongelmana vaan muut edessä olijat (en ollut mitään "viiva skapaa" ottamassa), mutta joka valoista itse olisin miellelläni reippaammin lähtenyt (ja päässytkin liikkelle) kuin toiset ympärillä, jotka siis estivät omatkin reippaammat lähdöt.
En vielä koko talvena ole tuntenut takavetoa "ongelmaksi", vaikka melkoisen huonoissa keleissä on tullut ajeltua, odotin paljon pahempaa (eka talvi takavedon kanssa menossa, toki muiden ja duunipaikan takavedoilla on tullut ennenkin ajeltua). Korostan edelleen, että varmasti nelikko olisi vieläkin ollut tietyissä tilanteissa parempi. Silti ei valittamista "vajaavetoisestakaan".
En vielä koko talvena ole tuntenut takavetoa "ongelmaksi", vaikka melkoisen huonoissa keleissä on tullut ajeltua, odotin paljon pahempaa (eka talvi takavedon kanssa menossa, toki muiden ja duunipaikan takavedoilla on tullut ennenkin ajeltua). Korostan edelleen, että varmasti nelikko olisi vieläkin ollut tietyissä tilanteissa parempi. Silti ei valittamista "vajaavetoisestakaan".
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Minusta tuo nelivetoisen nopea liikkeelle lähteminen esim. liikennevaloista on yliarvostettua. Mäkilähdöt talvella on toki mukava suorittaa nelivetoisella. Enemmän annan painoarvoa sille, että auto on vakaa ja turvallinen ajaa matka-ajossa vaikka keli olisi kuinka huono tahansa. Kivaa on myös se ettei luistonesto häiritse normaalia ajoa kuin äärimmäisen liukkaalla kelillä.
-
- Valvoja
- Viestit: 1240
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
- Auto: 330e G20 ja VW Polo
- Paikkakunta: Tuusula
Marko on aivan oikeassa. Minulla myös on tuo suuntavakavuuden arvostus korkealla. Ja siinä lajissa F10 on ainakin vakio run flateilla omia nelivetokokemuksiani huonompi. Verrokkini ovat vain omat ex-nelivedot: Passat 3.2, A4, A5 cabrio, A7, ja X5. Sekä nykyinen A5 Coupe. Ne kakki menivät piirun verran turvallisemman tuntuisesti suoraan, erityisesti pahassa kelissä. Noista parhaaksi nostaisin X5:n, joka oli upea ajettava pahassa kelissä ja miksei hyvässkin. F10 varmaan olisi nelikkona sekin kärkiryhmää.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 636
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
- Auto: Porsche Macan 2017
- Paikkakunta: Vantaa
Mulla Nokian RFT-nastat alla. Hyvinhän toi muuten etenee mutta kun on paljon lunta tiellä, on liikkeellelähtö tuskaista. Aika harvoin tämän päivän kaltaista myräkkää kummiskaan on. Mutta pari talvea nelikolla ajaneena pitää kyllä kehua näin jälkikäteen sen erinomaisuutta vaikeissa olosuhteissa, ehkä sitten taas seuraavaan autoon
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
- JMV
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 305
- Liittynyt: 15 Loka 2011, 18:15
- Auto: G26 M440i xDrive Gran Coupe 2022
Ehkä hieman turha kommentoida nelivetoisen ratin takaa, mutta lyhyen kokemuksen perusteella F10 xDrive etenee erittäin vakaasti lumipöperössä kitkoilla. Ei juuri kinoksia huomaa. Neliveto toimii huomaamattomasti, mutta samalla luontevasti ja auto pitää kurssinsa mutkissa vaivattomasti.
- heimarkku
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 245
- Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
- Auto: F10dA Business 2012
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Ei kai ole kenellekään epäselvää, että neliveto lyö kaikki etu- ja takavetoiset laudalta mitä talviautoiluun tulee. Jos rahaa löytyy, niin tokihan sellaisen valitsee itse kukin. Mutta kyllä yhden akselin vedollakin pääsee perille, kun valitsee kunnolliset renkaat olivatpa ne kitkat tai nastat. Kaupunkiliikenteessä pääosin liikkuvalle kitkat ovat sikäli ihan ok, etteivät nopeudet ole koskaan sellaiset kuin pääteillä, jossa voi pääkallokelillä tulla nastoja ikävä. Eivät nastatkaan toki kolareita estä, kuten saamme tuon tuostakin lukea. Pääasia on, ettei yritä "säästösyistä" urheilla kuluneilla tai joillakin "kiinalaisilla" kumeilla ja koettaa tajuta kulloisetkin olosuhteet niin, ettei ylitä fysiikan lakeja. Kun kalusto on kunnossa, on ainakin yrittänyt huolehtia itsensä ja toisten turvallisuudesta ja se on paljon.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
18" 245 Misukan kitkoilla mennään, lisää lunta vaan. Ei tällä jää kiinni mihinkään ja maavarakin on hyvä.
Mitä noilla nastoilla tekee kun moskassa mennään?
Toisaalta, tais olla viime lauantaina kun ajelin Lahteen päin em. mainittua motaria niin auto "liiteli",
aj että kaipasin nastoja. Näitä päiviä tulee aina talvessa 2 - 3. Silloin pitää ajaa tosi iisisti.
Mitä noilla nastoilla tekee kun moskassa mennään?
Toisaalta, tais olla viime lauantaina kun ajelin Lahteen päin em. mainittua motaria niin auto "liiteli",
aj että kaipasin nastoja. Näitä päiviä tulee aina talvessa 2 - 3. Silloin pitää ajaa tosi iisisti.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 18
- Liittynyt: 20 Maalis 2011, 00:47
- Auto: F11 518dAT M-Sport
Nyt yhden päivän kokemusten perusteella täytyy sanoa, että mahtava auto meillä on!
Neliveto olisi varmasti tänään ollut taas parempi ja teinkin henkisen päätöksen, että seuraavassa autossa vajaavetoisuus korjataan kunhan vähän kasataan vaihtokassaa ensin. Sittenpä nuo pihan autot ovatkin kaikkialta raapivia.
Muutamia huomioita: ovatko muut huomanneet uusien renkaiden tarvitsevan "sisäänajoja" eli onko talvirenkaat ensimmäisten kilometrien aikana vielä liukkaammat -> paraneeko pito hetken päästä? Renkaina michelin x-ice nastat vakiovanteilla.
Itselleni tämä on ensimmäinen automaatti ja huomasin pienoisen ongelman. Vauhti kasvaa "huomaamatta" (siihen vaikuttaa myös edellistä hiljaisempi auto) ja jarruttaessa fysikaan lait tulevat taas tutuksi. Ainoa asia joka nelivedossa arveluttaa liittyy juuri tähän: ajokelin todellisuuden unohtaminen liian hyvän lähtöpidon ansiosta. Hitausmomentti muistaa ja muistuttaa huonomuistista kuskia...ja peltikorjaamo korjaa autot.
Luovutus hässäkässä jäi kysymättä, mikä on avaimen alimman painikkeen (salmiakkki) merkitys? Kolmesatasessa sellaista ei ollut, liittynee hälyihin vai?
Neliveto olisi varmasti tänään ollut taas parempi ja teinkin henkisen päätöksen, että seuraavassa autossa vajaavetoisuus korjataan kunhan vähän kasataan vaihtokassaa ensin. Sittenpä nuo pihan autot ovatkin kaikkialta raapivia.
Muutamia huomioita: ovatko muut huomanneet uusien renkaiden tarvitsevan "sisäänajoja" eli onko talvirenkaat ensimmäisten kilometrien aikana vielä liukkaammat -> paraneeko pito hetken päästä? Renkaina michelin x-ice nastat vakiovanteilla.
Itselleni tämä on ensimmäinen automaatti ja huomasin pienoisen ongelman. Vauhti kasvaa "huomaamatta" (siihen vaikuttaa myös edellistä hiljaisempi auto) ja jarruttaessa fysikaan lait tulevat taas tutuksi. Ainoa asia joka nelivedossa arveluttaa liittyy juuri tähän: ajokelin todellisuuden unohtaminen liian hyvän lähtöpidon ansiosta. Hitausmomentti muistaa ja muistuttaa huonomuistista kuskia...ja peltikorjaamo korjaa autot.
Luovutus hässäkässä jäi kysymättä, mikä on avaimen alimman painikkeen (salmiakkki) merkitys? Kolmesatasessa sellaista ei ollut, liittynee hälyihin vai?
Nykyiset:, F11 518dat M-sport, 996 carrera 4 -01, F21 116dA -12, Exät: F10 520da -12, Hiace 4x4 117 -10, E90 318d -08, V50 2.0d -05