Westfalian koukku on nyt sitten asennettu, ihan omatoimisesti ja koodaamatta
Sähköjen asennusohje on muuten yhteinen monelle mallille, joten tämä on aika yleispätevää tietoa. Sähköjen asennusohjeessa oli näytetty F10, F11, F07, F25 ja F20. 1-sarjassa näytti olevan pieniä eroja johtojen paikoissa, mutta kaikki viitoset menevät luonnollisesti samalla tavalla, GT mukaan lukien. Huom! Olen kuvannut 7-napaisen rasian asennuksen. 13-napaisessa tulee toinen johto akulle, mutta muuten eroa ei juuri ole. Ohjeessa mainitaan myös tarve 400w jäähdytyspuhaltimelle, mutta sen päätin unohtaa, koska en meinaa vetää kuin jarruttomia kärryjä.
Operaatio meni ilman suurempia ihmettelyjä Westfalian ohjeiden mukaan noin kuudessa tunnissa rauhassa tehden. Ensimmäiseksi täytyy antaa tunnustusta Westfalian sarjan tuotteistukselle. Kaikki tarvittava oli mukana työkaluja lukuunottamatta ja osien sopivuus ja johtojen mitoitus oli erinomainen. Itse koukku on todellakin samanlainen kuin Pre-LCI E60/E61 tehdasasenteinen irrotettava koukku, joten monelle meille tuttu ja varmasti toimiva kapistus.
Jos on ennenkin tehnyt varusteasennuksia, niin homma onnistuu hyvin valmistajan ohjeilla. Mutta laitetaan muutama täydentävä vinkki, sillä yksityiskohtiin ohje ei mene vaan olettaa, että asentaja tietää esimerkiksi miten takapuskuri irrotetaan. Periaatteenani oli ottaa osat varovaisesti ja ehjänä irti, joten irrotin ne takavalotkin, kun en heti keksityt miten ne reunamuovit ovat kiinni. Yhtään kiinnitysnastaakaan ei tässä projektissa sitten hajonnut!
Työkaluiksi riitti hylsysarja, torx-sarja, iso poranterä sekä pora, muutama ruuvimeisseli, listojen irrotuslasta ja yleismittari.
Kommentit vaihe vaiheelta:
1. Ulompien takavalojen irrotus. Kolme mutteria, joista sivulla olevia pitää vain löystyttää pari kierrosta. Minulla oli oikealla puolella joku elektroniikka boxi, joka piti siirtää pois tieltä.
2. Takapuskurin kuoren irrotus:
- pyöräkaivoista kummaltakin puolelta kolme 8mm pulttia irti
- takavalojen alta pultit irti
- alhaalta takaa puolen tusinaa muovinastaa irti
Huom: alhaalta sivuilta ei tarvitse irrottaa pultteja.
- Sitten vain reipas nykäisy sivuille ja kiinnikkeet irtoavat.
- Tämän jälkeen kuorta ruvetaan vetämään taaksepäin ja PDC:n johdot irrotetaan. Itse otin koko anturit irti, kun niissä on isommat liittimet kuin johdossa.
3. Puskuripalkin päältä nostetaan pois muovisuoja ja pohjasta irrotetaan pieni muovisuoja, joka on yhdellä ruuvilla kiinni. Nämä molemmat osat laittaa takaisin vähän modifioituna
4. Pakoputken kannake irti vanhasta puskuripalkista ja puskuripalkki irrotus.
5. Vetokoukun runko puskuripalkin tilalle ja kiinni neljällä pultilla
6. Sähkörasian rungon kiinnitys koukkuun ja pakoputken kannattimen kiinnitys koukkuun mukana tulevilla pulteilla
Tässä vaiheessa kävin sitten sähkösarjan kimppuun:
7. Ensin kuskin jalkatilasta paneelit irti muutamilla ruuveilla ja kynnyslista ylöspäin vetämällä. Vasemmalta jalkatilassa oli vähän ahdasta maton takana, mutta sieltä löytyi mittarilla ohjeen mukaisesti herätevirta (vihr/valk) ja jarruvalo (musta/kelt).
8. Nyt sitten virrat pois autosta! Eli akun miinuskaapeli irti.
9. Ohjeen mukaan tehdään 39mm reikä. Tässä kannattaa olla tosi tarkkana, sillä kohdalla on osittain tuplapeltiä, joka ylälaidassa kaartuu eteenpäin. Mieluummin reikä siis alalaitaan. Koska minulla ei ollut kuin 7-pin johtosarja eli yksi johto läpivietävänä ja 32 mm terä, niin vaihdoin läpivientikumin vähän pienempään, miljoonalaatikosta löytyneeseen.
10. Porareiän reunat kannattaa suojata maalilla ja maalin kuivuessa on tauon paikka!
11. Johtosarjan asennus kannattaa aloittaa pistorasialta. Huomaa, että Westfalian asennusohjeessa sivulla neljä johdot on kuvattu rasian takaa. Auton takaapäin katsottuna numerointi menee normaalisti myötäpäivään!
12. Elektroniikka boxi tarralla kiinni akkukaukalon reunaan, maajohto olemassa olevaan kiinnityskohtaan ja plussa johto akun päällä olevan mutterin alle. Kaikki helposti ohjeen mukaan.
13. Sitten alkaakin johtojen veto kohti kuskin jalkatilaa. Itse päädyin nykäisemään irti takapenkin istuinosan ja selkänojan laitimmaisen osan. Näin sain melkein näköyhteyden tavaratilan takanurkalta selkänojan tasalle ja sain apuvaijerin alulla vedettyä johdot paikalleen. Takapenkin alta johdot sai menemään kynnyslistan ja keskitolpan suojamuovin alle niitä irrottamatta. Takapenkin selkänojan reunaosan kiinnityksessä oli pikku jekku. Valkoinen kiinnitysosa jää irrottaesssa kiinni autoon ja se pitää siirtää reunaosaan ennen takaisin laittoa.
14. Nyt johdot ovatkin jo edessä ja laitetaan "rosvoilla" kiinni. CAN-väylä löytyy polkimien yläpuolelta ja sinne laitetaan kiinni vihreä ja vihreä/oranssi johdot samanvärisiin. Asennusohjeen kuva on selkeä ja oikeasta liitimestä ei ollut mitään epävarmuutta.
15. Sitten ne jo alussa mitatut virta ja jarruvalojohdot. Näissä nipuissa on piuhaa perkeleesti, joten sitä mustaa suojateippiä kannattaa kuoria vähän matkaa, että saa oikeat piuhat vähän irti nipusta ja rosvot paikkalleen.
Sähkö on nyt siis kytketty, joten akun navan voi laittaa paikalleen ja kokeilla, että autoon ei tule outoa, kun sytytysvirran kytkee päälle. Sitten vasta kannattaa ruveta laittamaan paneeleita takaisin! Kun mitään outoa ei ilmesty, niin nyt olisi hyvä laittaa kaikki johdot nätisti kiinni vieressä kulkeviin nippusiteillä. Niitä tuleekin sarjan mukana riittävästi. Sitten laitoin kuskin jalkatilan paneelit paikalleen ja siirryin takaisin takaosan kimppuun.
16. Puskuripalkin suojamuovista poistetaan neljä kiinnityskorvaketta ohjeen mukaan ja laitetaan koukun runkoon kiinni. Itse jouduin vähän vääntelemään koukussa olevia korvakkeita, jotta muovi mahtui paikalleen. Olisivatkohan korvakkeet saaneet vähän iskua kuljetuksessa?
17. Pieneen alapaneeliin leikataan ohjeen kuvan 7.2. a mukaan aukko. Jouduin myös veistämään takapuskurin alalaitaan ihan muutaman millin loven, että rasia mahtuu kääntymään alas.
18. Sitten pikkupaneeli paikalleen ja ruuvilla kiinni.
19. Takapuskurin kuori takaisin, ensin toki PDC anturit/johdot takaisin. Ensin sovitetaan takaa, sitten sivut. Sivut menevät ihan painamalla paikalleen ja sitten vain ruuvit ja muovinastat takaisin paikalleen.
20 Valmista tuli!
Sitten testin tulokset toimivuudesta ilman koodausta: Auto tunnistaa kärryn kytkemisen, kun kärryn johto kytketään. Seuraavat toiminnot olen havainnut:
- PDC kytkeytyy pois ja näytössä näkyy koukun kuva
- Peruutuskamerassa ei muutosta (helpottaa muuten hurjasti kärryn lähelle peruuttamista
)
- Takasumuvalo autosta kytkeytyy pois
- Auto tunnistaa myös kärrystä palaneen polttimon
Kun koukun ottaa irti, niin autossa ei näy mitään ylimääristä. Kaikki osat ovat hienosti piilossa puskurin takana ja tehty reikä ei näy mihinkään, jos ei mene auto alle kurkkimaan.
Voisi olettaa, että ajonvakautuskin menee kärry tilaan niin kuin Westfalia lupaa, mutta tätä en testannut
Nyt on sitten todistettu, että merkkiliikkeet ovat tässäkin asiassa syöttäneet aika monelle pajunköyttä.
Sähköllä käännettävän OEM-koukun sijaan voi hyvin jälkiasentaa irrotettavan koukun ja sen saa pelaamaan hyvin auton sähköjen kanssa. Tämän projektin hinnaksi jäi siis alle 400€, kun omalle työlle ei lasketa hintaa ja työkalut olivat valmiina
Tatalvit: Juu, tuo koukku ja dedicated electrics.