Akkuongelmat F10/11 ja F25

F10, F11, F07
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Ricracing kirjoitti:Sama valitus jatkuu... Suuremmalla akulla ja tehokkaammalla laturilla asia hoitoisi. ***tu BMW. :dumb:
Kyse on ilmeisestí lähinnä auton ohjelmoinnista. Itse akussa ei välttämättä ole mitään vikaa.
Böntti kirjoitti:
salmol kirjoitti:F3X:iä on ollut nyt noin kaksi vuotta ajossa ja olettaisin että akkutyyppi on samanlainen kuin F1X:ssä. Kuitenkin F1X akkuongelmia pursuaa foorumeilta eikä yhtään F3X ongelmaa, eli itse olisin valmis kallistumaan sen puoleen että kyseessä ei olisi välttämättä vika akussa vaan että F1X latailee akkua jotenkin erilailla, tunnistaa varaustason jotenkin erilailla, siinä olisi vääränkokoinen laturi tai jotain muuta.

Mutta akun kuluminen parissa vuodessa vaihtokuntoon kuulostaa erikoiselta. Ainakin sitten kehitys on mennyt huonompaan suuntaan kun aikanaan lyijyakku kesti mulla ainakin 7 vuotta ilman ongelmia aikanaan. Mutta kuluttaahan nuo uudet autot enemmän virtaakin nykyään.


Aika vähän näitä ongelma-autoja ilmeisesti loppujenlopuksi on. Muuten oon samaa mieltä mutta laturi ei todellakaan ole liian pieni. Niin ja "lyijyakkua" + perinteistä latausta ei voi akunkestomielessä verrata näihin nykyaikaisiin virityksiin. Tuo 2 v on kyllä lyhyt aika, ei pitäis vielä olla akku rikki. Tietty esim syväpurkaus tai muuten vaan huono varausaste on jossain kohtaa voinut vaurioittaa akkua. Se kasvanut ajonaikainen virrankulutus ei ymmärtääkseni varsinaisesti kuluta akkua entisaikoja enemmän. Laturilta pyydetään tilanteen mukaan sopivaa jännitettä, akun virta on tasapainotilanteessa noin 0 A kun taas laturi puskee kymmeniä ampeereja kokoajan muuttuvalla virralla.
Böntti, kehun sinua tietotaitojen jakamisesta. Pitäisikö sinun sitten perustaa akkupajan? Pääkapunkiseudulla (yleensä ajavat vähemmän) voi olla kysyntää pajallesi. Itselläni F10 525d ei vielä(kään) ollut ongelmia akun kanssa. Saa nähdä miten jatkossa.
- - -
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

masiaro kirjoitti: Böntti, kehun sinua tietotaitojen jakamisesta. Pitäisikö sinun sitten perustaa akkupajan? Pääkapunkiseudulla (yleensä ajavat vähemmän) voi olla kysyntää pajallesi. Itselläni F10 525d ei vielä(kään) ollut ongelmia akun kanssa. Saa nähdä miten jatkossa.
Kiitos kehuista mutta kyllä tämä ihan harrastustoimintaa on ja sellaisena pysyykin. Olen kyllä tässä toisaalta miettinyt että jos tulisin joku viikonloppu käymään pääkaupunkiseudulla koodausmielessä, kyselyitä tulee pääasiassa sieltäpäin.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Böntti kirjoitti: Kiitos kehuista mutta kyllä tämä ihan harrastustoimintaa on ja sellaisena pysyykin. Olen kyllä tässä toisaalta miettinyt että jos tulisin joku viikonloppu käymään pääkaupunkiseudulla koodausmielessä, kyselyitä tulee pääasiassa sieltäpäin.
Tässä olisi yksi kiinnostunut.Pistähän tietoa kun olet ajatellut tulla tänne koodaamaan.
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

salmol kirjoitti:F3X:iä on ollut nyt noin kaksi vuotta ajossa ja olettaisin että akkutyyppi on samanlainen kuin F1X:ssä. Kuitenkin F1X akkuongelmia pursuaa foorumeilta eikä yhtään F3X ongelmaa,...
Minulla on herjoja tullut F30:ssa (ja F25:ssa). Kuitenkin silloin on ulkona yleensä yli 20 astetta pakkasta.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Auto ollut pari edellistä yötä ulkona, lämpötila noin 0 ... -3 astetta. Webasto ollut päällä noin 20-25min ennen auton käynnistystä (noin 5-10min ollut webasto käynnissä ajon alkaessa) ja ei edes ole tullut ilmoitusta increased battery discharge when stationary. Ajoa autolla 220km päivittäin (noin 110km aamulla ja 110km illalla, jolloin lähtö lämpöisestä tallista).
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Bemuawd kirjoitti:
Böntti kirjoitti: Kiitos kehuista mutta kyllä tämä ihan harrastustoimintaa on ja sellaisena pysyykin. Olen kyllä tässä toisaalta miettinyt että jos tulisin joku viikonloppu käymään pääkaupunkiseudulla koodausmielessä, kyselyitä tulee pääasiassa sieltäpäin.
Tässä olisi yksi kiinnostunut.Pistähän tietoa kun olet ajatellut tulla tänne koodaamaan.
28.2-2.3. Tuli keikka Helsinkiin, pistäkää privaa jos tarttee koodailla.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Itse laitatin ihan varmuuden vuoksi Defan akkulaturin Auto-Alarmilla F30-autooni, vaikkei ongelmia olekaan ollut. Ajan vaan niin paljon pätkäajoa, jotta koin fiksuksi ostaa moisen vermeen. Tekivät autoon erillisen katkaisijan, jolla voi ohittaa lämppärin, eli akkua voi siis ladata lämpötolpasta vaikka kesällä. Katkaisija on pieni ja huomaamaton, sijaitsee kojelaudan vasemmanpuolen pikkulokeron sisäpuolella.

Suosittelivat etenkin webastollisiin bemareihin tuota akkulaturia sekä niille, jotka ajaa paljon pätkäajoa.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

J1978 kirjoitti:Itse laitatin ihan varmuuden vuoksi Defan akkulaturin Auto-Alarmilla F30-autooni, vaikkei ongelmia olekaan ollut. Ajan vaan niin paljon pätkäajoa, jotta koin fiksuksi ostaa moisen vermeen. Tekivät autoon erillisen katkaisijan, jolla voi ohittaa lämppärin, eli akkua voi siis ladata lämpötolpasta vaikka kesällä. Katkaisija on pieni ja huomaamaton, sijaitsee kojelaudan vasemmanpuolen pikkulokeron sisäpuolella.
Katkaiseeko se siis verkkojännitteen moottorinlämmittimeltä vai sisätilan lämmittimeltä? Miten kytkentä on tehty?

Lämpötolppien ohjauksessa muuten usein on termostaatti eikä niihin siksi tule sähköä kesällä.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

TJJ kirjoitti:Lämpötolppien ohjauksessa muuten usein on termostaatti eikä niihin siksi tule sähköä kesällä.
Enpä ole ennen kuullutkaan. Missä tällaisia kytkentöjä löytyy? Eteeni ei vielä koskaan ole sattunut lämmityssähkötolppaa jossa olis termostaattiohjaus. Kylläkin jatkuvasähköisiä, 2h ajastinkellolla olevia sekä 1h ON / 1h OFF syklillä toimivia on nähty.

Joillain yritysparkkipaikoilla saatetaan tehdä niin, että kesäksi katkaistaan koko pihan tolppien sähkönjakelu, mutta noissakaan ei ymmärtääkseni ole termari älyä mukana, vaan katkaisu tehdään sähkön jakokeskuksesta käsin.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Havis kirjoitti:Enpä ole ennen kuullutkaan. Missä tällaisia kytkentöjä löytyy?
Työpaikan edellisen toimipisteen tolpat ainakin oli tuollaisia, taisi olla +5c jossa syöttö katkesi. Jatkuva sähkö ilman kellokytkintä.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

TJJ kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Itse laitatin ihan varmuuden vuoksi Defan akkulaturin Auto-Alarmilla F30-autooni, vaikkei ongelmia olekaan ollut. Ajan vaan niin paljon pätkäajoa, jotta koin fiksuksi ostaa moisen vermeen. Tekivät autoon erillisen katkaisijan, jolla voi ohittaa lämppärin, eli akkua voi siis ladata lämpötolpasta vaikka kesällä. Katkaisija on pieni ja huomaamaton, sijaitsee kojelaudan vasemmanpuolen pikkulokeron sisäpuolella.
Katkaiseeko se siis verkkojännitteen moottorinlämmittimeltä vai sisätilan lämmittimeltä? Miten kytkentä on tehty?

Lämpötolppien ohjauksessa muuten usein on termostaatti eikä niihin siksi tule sähköä kesällä.
Meillä tulee kyllä sähköä tolppaan ympäri vuoden. Olen tämän todistetusti nähnyt, koska jengi ottaa mm. virtaa imuriin noista tolpista.

Katkaisin on sellainen ettei vesikiertoon asennetun lämppärin pumppu (ja lämmitin) lähde päälle eikä myöskään sisätilan puhallin. Siinä on asennot 1 ja 0- asennolla lataa pelkästään akkua ja 1-asennolla lataa akkua ja lämmittää moottoria/sisätiloja. En tosiaan tiedä miten kytkentä on tehty, mutta homman teki paikallinen autosähköalan huippuosaava asennusliike ja jotain 160,00€ maksoi tuo laturin+katkaisijan asennus. Laturin hankin itse muualta.

Meillä tolpat on asuntokohtaisia ja kytkin on asunnossa sisällä. Sen lämmitysajan saa sisältä ajastettua haluamalleen ajalle tai sitten sen saa myös huutamaan jatkuvasti päällä eli autoa voi lämmittää vaikka 24/7 jos lompakko sen kestää.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Mä hiukan ihmettelen näitä akkuongelmia.

Mulla on kaikennäköistä penaria ollut ja viimeiset pari talvea on menty e65 ja F01 seiskoilla, missä ei ole ollut mitään lohkolämppäreitä, saati webastoja. Aina on autot lähteneet käyntiin eikä mitään herjoja ole tullut.

Nykyisessä vitosessa on säteilylämmitin, joka tuntuu olevan yhtä tyhjän kanssa, eli sitä ei paljoa tule edes käytettyä. Aina se kuitenkin tärähtää käyntiin, eikä akkuherjoja ole tullut. Olin tuossa pari viikkoa sairauslomallakin, ja vaimo ajoi sen aikaa vitosella pientä kaupunkiajoa, jonka aikana akku oli aika kovilla, mutta ei, ei latausongelmia.

Tuo pikkupenari alkoi pari vuotta sitten lähteä (huom. alkuperäinen hyväksytty kielioppimuoto) vähän huonommin käyntiin, niin siihen vaihdoin uuden akun ja siitä lähtien aina on aamukäynnistykset onnistuneet.

Mitään akkulatureita tms. apuvirtoja ei ole koskaan tarvittu. Ettei täällä nyt pelästyttäis liikaa jostain jonkun hepun joskus saamasta herjasta... :tong:
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Sauman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Helmi 2014, 08:55
Auto: F10 530d -10

J1978 kirjoitti: Katkaisin on sellainen ettei vesikiertoon asennetun lämppärin pumppu (ja lämmitin) lähde päälle eikä myöskään sisätilan puhallin. Siinä on asennot 1 ja 0- asennolla lataa pelkästään akkua ja 1-asennolla lataa akkua ja lämmittää moottoria/sisätiloja. En tosiaan tiedä miten kytkentä on tehty, mutta homman teki paikallinen autosähköalan huippuosaava asennusliike ja jotain 160,00€ maksoi tuo laturin+katkaisijan asennus. Laturin hankin itse muualta.
Minulla on Defan 3A kiinteään asennukseen tarkoitettu laturi, toimii samalla myös haaroittimena, siinä on 1 tulo ja 2 lähtöä. Nuo lähdöt on releohjattuja, eli releen napaan kun kytketään +12V, niin silloin rele kytkee nuo lähdöt aktiiviseksi.

Tuon avulla on helppo tehdä kuvatunlainen tuollainen kytkentä. Kun roikka on seinässä, laturi aloittaa latauksen. Sitten erillisellä katkaisijalla tai vaikkapa Defan omalla kellokytkimellä (joka asennetaan auton sisälle sopivaan paikkaan) hallitaan tuota relettä.
Tuo oli minulla viimeksi käytössä ex. E90:ssä, siinä laitoin laturin + navasta hyppyjohdon releen ohjausnapaan, jolloin aina kun kytki johdon kiinni, laturi alkoi lataamaan ja myös nuo ulostulot aktivoituivat, toinen meni säteilylämmittimelle ja toinen sisähaaralle. Näin siksi koska kotona ja työmaan tolpassa on oma kellokytkin.

Kaverille asensin samanlaisen laturin johtotähteen ja siihen laitettiin myös tuo Defan kello. Digitaalinen kello, vähän samanlainen kuin jälkiasennuswebastossa (ja eberissä), eli töpseli vain seinään ja valitaan kellosta ajastus milloin halutaan kytkeä lohkolämmitin ja sisätilalämmitin päälle. Tämä kytkentä on akun kannalta parempikin, koska tällöin laturi on tarpeeksi pitkään kytkettynä. Tuollainen 3A akkulaturi ei kerkiä tunnin lämmityksen aikana ihmeitä tekemään, varsinkaan kylmälle akulle. Mutta kun se on esim. 12 tuntia päällä, niin ehtii varmasti ladata akun täyteen ja siirtyy sitten ylläpitotilaan.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Sauman kirjoitti:
J1978 kirjoitti: Katkaisin on sellainen ettei vesikiertoon asennetun lämppärin pumppu (ja lämmitin) lähde päälle eikä myöskään sisätilan puhallin. Siinä on asennot 1 ja 0- asennolla lataa pelkästään akkua ja 1-asennolla lataa akkua ja lämmittää moottoria/sisätiloja. En tosiaan tiedä miten kytkentä on tehty, mutta homman teki paikallinen autosähköalan huippuosaava asennusliike ja jotain 160,00€ maksoi tuo laturin+katkaisijan asennus. Laturin hankin itse muualta.
Minulla on Defan 3A kiinteään asennukseen tarkoitettu laturi, toimii samalla myös haaroittimena, siinä on 1 tulo ja 2 lähtöä. Nuo lähdöt on releohjattuja, eli releen napaan kun kytketään +12V, niin silloin rele kytkee nuo lähdöt aktiiviseksi.

Tuon avulla on helppo tehdä kuvatunlainen tuollainen kytkentä. Kun roikka on seinässä, laturi aloittaa latauksen. Sitten erillisellä katkaisijalla tai vaikkapa Defan omalla kellokytkimellä (joka asennetaan auton sisälle sopivaan paikkaan) hallitaan tuota relettä.
Tuo oli minulla viimeksi käytössä ex. E90:ssä, siinä laitoin laturin + navasta hyppyjohdon releen ohjausnapaan, jolloin aina kun kytki johdon kiinni, laturi alkoi lataamaan ja myös nuo ulostulot aktivoituivat, toinen meni säteilylämmittimelle ja toinen sisähaaralle. Näin siksi koska kotona ja työmaan tolpassa on oma kellokytkin.

Kaverille asensin samanlaisen laturin johtotähteen ja siihen laitettiin myös tuo Defan kello. Digitaalinen kello, vähän samanlainen kuin jälkiasennuswebastossa (ja eberissä), eli töpseli vain seinään ja valitaan kellosta ajastus milloin halutaan kytkeä lohkolämmitin ja sisätilalämmitin päälle. Tämä kytkentä on akun kannalta parempikin, koska tällöin laturi on tarpeeksi pitkään kytkettynä. Tuollainen 3A akkulaturi ei kerkiä tunnin lämmityksen aikana ihmeitä tekemään, varsinkaan kylmälle akulle. Mutta kun se on esim. 12 tuntia päällä, niin ehtii varmasti ladata akun täyteen ja siirtyy sitten ylläpitotilaan.
Mulla myös Defan 3A laturi, Defan lämppäri ja 2100w Termini sisäpuhallin
Biimerix1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Helmi 2011, 18:09
Auto: BMW 520d xdrive 2014

Allekirjoittaneen uusi 520 d xdrive kiuketteli ensimmäisen käyttöönottoviikon aikana akkua ja nimenomaan Webaston käyttämisen jälkeen. Laitatin Defan 4A laturin ja vot, sen jälkeen ei yhtään herjaa vaikka oli kovemmat pakkaset, Webaston käyttöä kaksi kertaa päivässä kera lyhyiden ajojen. Summa summarum. Jos haluat akkuherjoista ja ongelmista eroon, hommaa laturi. :thup:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Biimerix1 kirjoitti:Allekirjoittaneen uusi 520 d xdrive kiuketteli ensimmäisen käyttöönottoviikon aikana akkua ja nimenomaan Webaston käyttämisen jälkeen. Laitatin Defan 4A laturin ja vot, sen jälkeen ei yhtään herjaa vaikka oli kovemmat pakkaset, Webaston käyttöä kaksi kertaa päivässä kera lyhyiden ajojen. Summa summarum. Jos haluat akkuherjoista ja ongelmista eroon, hommaa laturi. :thup:
Uuden vehkeen kiukuttelu voi myös johtua siitä että auto on seissyt ja akku purkaantunut eikä ladattu liikkeessä. Muutaman pitkän siivun jälkeen olisi voinut olla normitilassa. Itselläni oli näin auton luovutuksen jälkeen. Mutta eipä tuollainen laturi haittaa tee.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
bittivirhe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05

Olen seuraillut lähes joka ajokerralla latausjännitettä ja nykyään se on käytännöllisesti katsoen aina 14-14.7 V. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, millä logiikalla tuo toimii. Säikähtikö softa akun alhaista varaustasoa ja lataa nyt varman päälle, muuttiko huolto jotain asetusta jostain vai mistä on kyse..
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Osaako kukaan kertoa, mitä tähän "increased battery discharge/charge battery" herjaan liittyvä piilovalikon Check-kohdassa oleva CC-ID 0229 tarkoittaa kirjaimellisesti?
racediesel
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Marras 2012, 07:30

no niin,nyt se iski tännekkin ja monennen kerran. increased battery discharge,varsinkin jos auto on lohkolämmityksessä (ylläpitolaturi on myös).poistan sen sisätutkan pois päältä painamalla kaksi kertaa lukitusta avaimesta jotta ei käy kuin ekalla kerraalla-->hälytin päälle ja se taitaa viedä virtaa.jos käytän webastoa niin tuntuu että ei ole ongelmaa.kaikki mielestäni liittyy sähköjohdon käyttöön....jaksa ajaa ratti yläasennossa.....mitäköhän pitäisi tehdä?.BMW 535XD F11 2012.
Pasi
User520
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Touko 2014, 12:46

Sama (increased battey...) ongelma tuli päälle täälläkin. Varsinkin jos auto (520d F10 2012) on ollut pitkään (> 4 h) lohkon säteilylämmityksessä (ylläpitolaturi on myös). Webastoa ei ole. Mitähän kannattaisi tehdä?
Vastaa Viestiin