Sivu 1/23

Akkuongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 16 Helmi 2012, 00:41
Kirjoittaja Ricracing
Nostan tämän omaksi topikiksi. On tämä masentavaa, olen löytänyt jo 15 uutta Bemaria joilla tämä akku ongelma on.
Probleema ei ole vähäpätöinen, sillä akun vajaatoiminto sulkee kaikki sähköiset lämmitinjärjestelmät koko autosta ja juuri silloin kun niitä tarvitaan. Auto toki useimmissa tapauksissa käynnistyy ja kulkee, mutta ei lämpiä.

Olemme (minä ja pari muuta forumin aktiivia) jo olleet yhteydessä jälleenmyyjiimme sekä BMW Group Suomeen ja heidän ohjeensa on:

"Tilatkaa autollenne aika BMW testeriin paikallisesta myyjäliikkeestänne tai läheisestä valtuutetusta BMW huollosta.
Siellä he mittaavat ajetut kilometrit startit yms. tiedot autostanne."

Käykää ihmeessä testauttamassa autonne!
Testerissä käynti ei maksa mitään, ovathan automme kaikki vielä takuun piirissä!

Tämän jälkeen sitten BMW arvioi miten vika korjataan.

Olen pitänyt listaa ongelmista kärsivistä ja me, siis vain tälle saitille kirjoittaneet, ovat:
(nimimerkki, koska asiasta mainittu, ilmotettu auton malli)

Ville 31.1. F10 525dA Sport
JukkaE60 31.1. F10 520dA
Vice 31.1. F11 520d M Sport A
Xenxen 1.2. BMW 520d Sport A Business
E60fun 2.2. F10 523iA
JMV 5.2. F10 528iA xDrive
Moguli 6.2. F10 520dA
shoeshine 6.2. F11 520d Sport A
Bjork 6.2. F10
Ricracing 10.2. F10 520d Sport A
heimarkku 11.2. F10dA
Eki70 13.2. F10 525d xDrive
Tutmos 15.2. 530d

Muut uudet BMW:t
vulle 5.2. X3 20d -11
Mika R. 6.2. X3 F25 20d

Re: Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 16 Helmi 2012, 23:04
Kirjoittaja Ricracing
Höpsisen täällä itsekseni. Ensin hyvät uutiset ja sitten vielä paremmat.

Tänään hävisivät pienen ajamisen jälkeen kaikki vikailmoitukset autostani, pakkasta oli vaan -2 C.
Ja auton tuuletus kanavista pihisi ja suhisi lämmintä ilmaa ja kaikki toimi.

Sain tänä aamuna puhelun Laakkosen Herttoniemen huollosta ja sovin heidän kanssaan toimenpiteistä.
He kertoivat että BMW tutkii jo asiaa ja etsivät korjaustapaa sähköjärjestelmään.
Minulle ilmoitetaan sieltä koska ongelmaan on löydetty korjausmenetelmä.

Siis sekä tämä akku/lataus probleema että pihisivät ja suhisevat tuuletuskanavat ovat tyyppivikoja
F10/11 ja F07 sekä myös F25 autoissa. He jopa myönsivät tämän! :thup:

Se verran on tullut BMW:lle palautetta näistä ongelmista ettei asian kieltäminen enää käy.

Re: Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 11:47
Kirjoittaja heimarkku
Korjaus Ricracingin listaan, itselläni ei ole ollut - ainakaan toistaiseksi - akkuongelmia (pitkää matka-ajoa + kunnon talli), vaikka olenkin osallistunut aktiivisesti keskusteluun. Joten lukema on 14 ongelmaista, ei 15. Tosin on arvattavissa, että nämä foorumilaiset ovat vain jäävuoren huippu, koska läheskään kaikki omistajat eivät tätä foorumia lue tai tästä edes tiedä. Koska ongelma saattaa kohdata ketä tahansa meistä, ollaan kiitollisia Ricille ja muille, että viitsitte viedä asiaa eteenpäin.
Hyvä idea muuten nostaa tämä aihe omaksi topicikseen. :thuup:

Re: Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 12:43
Kirjoittaja Tomppi
Mitenhän lie Ruotsissa, onko kukaan seurannut onko sieltä samanlaisia havaintoja? Jokatapauksessa noita tapauksia on jo sen verran että BMW asiaa tutkii, hyvä niin.

Omassa 2012 F11 525d:ssä ei ole vastaavia ongelmia vielä toistaiseksi esiintynyt. Toisaalta nyt on kelitkin lauhtuneet.

Re: Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 15:23
Kirjoittaja altsu
Hyvä hyvä. Vaikka itse en ole vielä ongelmiin törmännyt, otan päivityksen mielelläni vastaan seuraavan huollon yhteydessä.

Re: Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 20:08
Kirjoittaja Vice
Hieno homma Ric, hyvä ketjun avaus!

Itsellänikin nyt -2 ... -5 asteen aamu pakkasilla on akku herjat loppuneet.
Eli selkeästi tämäkin osoittaa ongelman liittyvän juurii koviin pakkasiin...

Käytitkö autosi jo testerissä? Mulla aika ensi vko perjantaina.

Hyvä myös, että palaute/kommentit ovat saaneet BMW:n asiaa tutkimaan.
Kerkesinkin alkaa katsella tässä jo Audi A6 3.0tdi quattroa (alpine pro varustepaketilla) ;)

Re: Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 23:27
Kirjoittaja Ricracing
Jopa Autokeskus Airport aktivoitui sitten tänään iltapäivällä. :dumb:
Sieltä päällekäyvä huoltomyyjä soitti, eikä meinannut millään ottaa todeksi sitä että tein jo Hertsikan Laakkosen kanssa diilin asian hoitamiseksi. Eikä sieltä mitään sijaisautoa luvattu. Testausaika olisi toki järjestynyt ensi keskiviikolle pikahuollossa. Mutta kuten sanottu, soittaja ei halunnut kuunnella minua ollenkaan. Eli se Autokeskuksesta.

Sekä Laakkonen Herttoniemen että myös tänään Espoo lupasi ilmaisen sijaisauton huollon ja korjausten ajaksi ("Autonne sähkö, lämmityslaitteen pihinä ja mahdolliset vaihteiston ongelmien korjaukset ja vianhaut...")
jopa 3 päivää + mahdollinen viikonloppu ja kaikesta tästä minulla on nyt myös kirjallinen vahvistus! :thuup:

Kilpailu ja tämä saitti tekevät hyvää! Kiitos kaikille aktiiveille. Ei maailma muutu ellei (asiakas)palautetta anna.
Se on loppujen lopuksi valmistajan, myyjän ja auton ostajan eli kaikkien etu.

PS. Paras moottoriöljy, heidän mielestään on Castrol EDGE 0W-30 BMW LL04 ja varmasti myös kallein :mus:

Re: Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 18 Helmi 2012, 12:12
Kirjoittaja jameson
morjens,eka viesti lähtee ja syynä on ilmottautuminen ricracing potilas listalle. laakkosella mittasivat akun ja mitään vikaa akusta ei löytynyt vaan syy löytyy vähäisestä ajosuoritteesta.On se aika erikoista, että päivittäin pitäisi käydä oulussa kahvilla, että akku pitäisi varaustilansa.

Re: Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 18 Helmi 2012, 15:10
Kirjoittaja heimarkku
Kiitos Ricracing että olet hoitanut asiaa näin aktiivisesti. Sait näköjään jamesonista tilalleni listalle sen 15:nnen ongelmaisen. Lämmityslaite tosiaan pihisee jonkin verran, mutta ääni on todella sivistynyt verrattuna E60:n hillittömään puhallukseen ennen kuin sisätila lämpeni kunnolla. Jos pihinän saa huollossa helposti(?) pois, kyllä sekin toki kannattaa hoitaa.

Öljyistä nyt hiukan tässä samalla, vaikka ei kuulukaan tähän topiciin:
Castrolin LL04 -öljyä saa toki joistakin halpahalleista noin 50 € / 4 l:n purkki ja öljynvaihdonhan voi teettää missä tahansa pikkupajalla, joka suostuu omiin öljyihin, ellei pysty itse vaihtamaan. Halvimmillaan olen saanut Pohjois-Suomessa E60:aan longlife-öljyt + suodattimen 62 €:lla. F10:aan BMW:llä tehtynä hinta töineen ko. öljyn ja suodattimen kanssa lienee noin 150 € tai enemmän? Vaihtelee epäilemättä liikkeittäin ja saattaa maksaa pääkaupunkiseudulla reilusti enemmän. Onko tietoa? Kannattaa epäilemättä kysellä ja vertailla ennen kuin antaa nostaa auton pukille. - Milloin muuten kannattaisi tehdä ensimmäinen öljyn+suodattimen vaihto uutukaiseen, huoltoinfon mukaan vai?
Nimim. "Takana 2100 todella nautinnollista ajokm!" :thup:

Re: Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 18 Helmi 2012, 15:28
Kirjoittaja johansa
Itse olen ollut kovassa flunssassa ja auto seisoi katoksessa reilun viikon. Eilen kävin kyläilemässä ja auto käynnistyi taas ilman että edes hehkuvalo vilahti. Eikä edelleenkään yhtään akkuherjaa ollut. Ja mulla ei siis ole mitään lisälämppäreitä ja yhdessäkään bemarissa ei ole akkuongelmaa ollut.

Re: Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 18 Helmi 2012, 16:57
Kirjoittaja TJJ
Teidän pitäisi vertailla onko Johansan autossa sama akku ja (IBS) maakaapeli kuin ongelma-autoissa. Näköjään tuosta F10:n maakaapelista on jo neljä eri versiota, joten E60:stä tutut ongelmat jatkuu... Muutoksia on tullut 6/2010, 9/2010 ja 9/2011.

Re: Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 18 Helmi 2012, 21:37
Kirjoittaja Ricracing
heimarkku kirjoitti:F10:aan BMW:llä tehtynä hinta töineen ko. öljyn ja suodattimen kanssa lienee noin 150 € tai enemmän? Vaihtelee epäilemättä liikkeittäin ja saattaa maksaa pääkaupunkiseudulla reilusti enemmän. Onko tietoa?
Eka huolto maksaa F10 520d:lle noin 500 €. Mutta minähän teetän sen BMW huollossa siksi että saisin myös kaikki takuukorjaukset tehtyä samalla. Eli tämä sähkövika, lämmityslaitteen pihinä ja suhina sekä täydellisen uuden ohjelmoinnin
sekö samalla vaihdettua auto takoluukun valot (http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=24&t=2461" onclick="window.open(this.href);return false;).
Ja sitten on taas kahden vuoden takuu korjatuille osoille.
Takuusta puhuttaen huomatkaa, että ei se pääty kahteen vuoteen. Mikäli autossa ilmenee vielä senkin jälkeen "osien heikkoutta" niin BMW maksaa!

Re: Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 18 Helmi 2012, 21:43
Kirjoittaja Ricracing
jameson kirjoitti:morjens,eka viesti lähtee ja syynä on ilmottautuminen ricracing potilas listalle. laakkosella mittasivat akun ja mitään vikaa akusta ei löytynyt vaan syy löytyy vähäisestä ajosuoritteesta.On se aika erikoista, että päivittäin pitäisi käydä oulussa kahvilla, että akku pitäisi varaustilansa.
Juuri totahan BMW yrittää näillä mittauksilla, mutta älä osta tuota selitystä! Autossahan on vikaa!
Olen toistuvasti sanonut ettei missään Bemarissani ole aikaisemmin esiintynyt samaa ongelmaa.
Ne ovat myös olleet upouusia tai alle vuoden vanhoja vuodesta -95 lähtien.
Ja ihan samoilla ajoilla ja jopa kylmemmissä olosuhteissa. Ainoa muuttuva tekijä on uusi sähköjärjestelmä uusine akkuineen.

Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 18 Helmi 2012, 21:43
Kirjoittaja TurboKoo
Ricracing kirjoitti:Takuusta puhuttaen huomatkaa, että ei se pääty kahteen vuoteen. Mikäli autossa ilmenee vielä senkin jälkeen "osien heikkoutta" niin BMW maksaa!
uskaltaisin kuitenkin väittää, että loppukuluttajina me maksamme sen nousseita hintoina niin huolloissa kuin uuden auton hinnoissa.

Re: Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 19 Helmi 2012, 10:16
Kirjoittaja Worm
TurboKoo kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:Takuusta puhuttaen huomatkaa, että ei se pääty kahteen vuoteen. Mikäli autossa ilmenee vielä senkin jälkeen "osien heikkoutta" niin BMW maksaa!
uskaltaisin kuitenkin väittää, että loppukuluttajina me maksamme sen nousseita hintoina niin huolloissa kuin uuden auton hinnoissa.
Takuu päättyy, mutta virhevastuu säilyy. Tosin täytyy sanoa, että oman E60:n kanssa maahantuoja / valmistaja on pessyt kätensä todella tyylikkäästi, kun takuu on loppunut. BMW Suomen mukaan esim. takavalolle tuleva johtosarja on kuluva osa, ja koska autoni oli jo vanha paska, 2.5v vanha ja 110tkm ajettu, sitä ei tietenkään vaihdettu takuuseen vaan olisi saanut ostaa uuden, muodolliseen 800€:n hintaan :lol: Onneksi noita voi korjailla itsekin, jos edes hiukan viitsii perehtyä, mutta vituttaa kolvailla johtoja yli 50k€:n autoon heti kun takuu on päättynyt :thdw:

Re: Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 19 Helmi 2012, 12:56
Kirjoittaja heimarkku
Worm, pitäisikö sinun vaihtaa myyjäliikettä? Kuulostaa vähintäänkin uskomattomalta. Miten ihmeessä E60:n takavaloihin menevä johtosarja voi ylipäänsä vaurioitua? Tuollainen suhtautuminen BMW:n taholta lienee jo kuluttajaviranomaisten asia...

Re: Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 19 Helmi 2012, 13:15
Kirjoittaja Worm
Kuluttajaviranomaiset ovat täysin munattomia. Heidän suosituksiaanhan ei ole mikään pakko noudattaa (vrt.valmistajan suhtautuminen dieselien "läppävikoihin),ja käräjäjöimään ei kannata tuollaisen summan takia lähteä. Maahantuoja oli ilmoittanut, että autolla ajettu niin paljon ettei mene enää takuun tai virhevastuun piiriin. Mutta kuten sanottua, eivät nämä uudetkaan autot niin ihmeellisiä ole, ettei näitä voisi itsekin korjata, ja halvalla. En osaa sanoa, ottiko tämä enemmän päähän, vai huvitti,kun kolvailin reiluun 2-vuotiaaseen autoon uusia liittimiä pihalla :tong:

Re: Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 19 Helmi 2012, 13:25
Kirjoittaja heimarkku
Onneksi on autosähköliikkeitäkin olemassa, ettei itse tarvitse ryhtyä välttämättä kolvailemaan. Aika uskomaton juttu tosiaan, jos johdot olivat itsestään rikkoutuneet. Kertoo siinä tapauksessa paljon myyjäliikkeen/maahantuojan asiakaspalvelusta. 110 tkm ajettu auto ei kyllä ole "paljon ajettu", vaan vasta yli 150 tkm:n jälkeen on syytä alkaa vihjaila siihen suuntaan. Pitäiskö siirtyä seuraavalla vaihtokerralla sittenkin MB:hen...

Re: Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 19 Helmi 2012, 14:53
Kirjoittaja bfi1864
Ricracing kirjoitti:Nostan tämän omaksi topikiksi. On tämä masentavaa, olen löytänyt jo 15 uutta Bemaria joilla tämä akku ongelma on.
Probleema ei ole vähäpätöinen, sillä akun vajaatoiminto sulkee kaikki sähköiset lämmitinjärjestelmät koko autosta ja juuri silloin kun niitä tarvitaan. Auto toki useimmissa tapauksissa käynnistyy ja kulkee, mutta ei lämpiä.

Olemme (minä ja pari muuta forumin aktiivia) jo olleet yhteydessä jälleenmyyjiimme sekä BMW Group Suomeen ja heidän ohjeensa on:

"Tilatkaa autollenne aika BMW testeriin paikallisesta myyjäliikkeestänne tai läheisestä valtuutetusta BMW huollosta.
Siellä he mittaavat ajetut kilometrit startit yms. tiedot autostanne."

Käykää ihmeessä testauttamassa autonne!
Testerissä käynti ei maksa mitään, ovathan automme kaikki vielä takuun piirissä!

Tämän jälkeen sitten BMW arvioi miten vika korjataan.

Olen pitänyt listaa ongelmista kärsivistä ja me, siis vain tälle saitille kirjoittaneet, ovat:
(nimimerkki, koska asiasta mainittu, ilmotettu auton malli)

Ville 31.1. F10 525dA Sport
JukkaE60 31.1. F10 520dA
Vice 31.1. F11 520d M Sport A
Xenxen 1.2. BMW 520d Sport A Business
E60fun 2.2. F10 523iA
JMV 5.2. F10 528iA xDrive
Moguli 6.2. F10 520dA
shoeshine 6.2. F11 520d Sport A
Bjork 6.2. F10
Ricracing 10.2. F10 520d Sport A
heimarkku 11.2. F10dA
Eki70 13.2. F10 525d xDrive
Tutmos 15.2. 530d

Muut uudet BMW:t
vulle 5.2. X3 20d -11
Mika R. 6.2. X3 F25 20d
Huh huh! Pakko myöntää, että melko yllättävää luettavaa tämä uusien viitossarjalaisten akku-/latausongelmat + muut talven riesat. Itsellä ei E61 korisen 530d:n kanssa ole mitään ongelmaa em.akkuasian kanssa. Kuinka paljon BMW voi ottaa takapakkia tällaisessa asiassa mallin vaihtuessa E60->F10
Puhutaan kuitenkin yli 50k€ autosta... No ei muuta kun lykkyä tykö 'taisteluun' maahantuojan kanssa.

Re: Akku ongelmat F10/11 ja F25

Lähetetty: 19 Helmi 2012, 22:17
Kirjoittaja Pohjanpoika
Tässä yksi listalle lisättävä.

Peli on 520d automaatti 2011 tammikuulta. Ensimmäinen talvi meni ilman ongelmia, mutta nyt on täytynyt latailla kiinteällä Defan neljäampperiisella jatkuvasti. Tehdasasenteista Webastoa olen käyttänyt hyvin lyhyitä aikoja akkua säästääkseni.
Akkua olen testaillut itse kahdella eri testerillä sillä päätelmällä, että itse akussa ei ole vikaa - on vain aliravittu. Samaan tulokseen tuli BMW:n huoltokin.