J1978 kirjoitti:
Katkaisin on sellainen ettei vesikiertoon asennetun lämppärin pumppu (ja lämmitin) lähde päälle eikä myöskään sisätilan puhallin. Siinä on asennot 1 ja 0- asennolla lataa pelkästään akkua ja 1-asennolla lataa akkua ja lämmittää moottoria/sisätiloja. En tosiaan tiedä miten kytkentä on tehty, mutta homman teki paikallinen autosähköalan huippuosaava asennusliike ja jotain 160,00€ maksoi tuo laturin+katkaisijan asennus. Laturin hankin itse muualta.
Minulla on Defan 3A kiinteään asennukseen tarkoitettu laturi, toimii samalla myös haaroittimena, siinä on 1 tulo ja 2 lähtöä. Nuo lähdöt on releohjattuja, eli releen napaan kun kytketään +12V, niin silloin rele kytkee nuo lähdöt aktiiviseksi.
Tuon avulla on helppo tehdä kuvatunlainen tuollainen kytkentä. Kun roikka on seinässä, laturi aloittaa latauksen. Sitten erillisellä katkaisijalla tai vaikkapa Defan omalla kellokytkimellä (joka asennetaan auton sisälle sopivaan paikkaan) hallitaan tuota relettä.
Tuo oli minulla viimeksi käytössä ex. E90:ssä, siinä laitoin laturin + navasta hyppyjohdon releen ohjausnapaan, jolloin aina kun kytki johdon kiinni, laturi alkoi lataamaan ja myös nuo ulostulot aktivoituivat, toinen meni säteilylämmittimelle ja toinen sisähaaralle. Näin siksi koska kotona ja työmaan tolpassa on oma kellokytkin.
Kaverille asensin samanlaisen laturin johtotähteen ja siihen laitettiin myös tuo Defan kello. Digitaalinen kello, vähän samanlainen kuin jälkiasennuswebastossa (ja eberissä), eli töpseli vain seinään ja valitaan kellosta ajastus milloin halutaan kytkeä lohkolämmitin ja sisätilalämmitin päälle. Tämä kytkentä on akun kannalta parempikin, koska tällöin laturi on tarpeeksi pitkään kytkettynä. Tuollainen 3A akkulaturi ei kerkiä tunnin lämmityksen aikana ihmeitä tekemään, varsinkaan kylmälle akulle. Mutta kun se on esim. 12 tuntia päällä, niin ehtii varmasti ladata akun täyteen ja siirtyy sitten ylläpitotilaan.