Off-topic, mutta miksi lämmität noin pitkään, käsittääkseni 30-60 minuuttia tulisi riittää kelillä kuin kelillä. Pidempi aika voi haihduttaa öljyjä/nesteitä.User520 kirjoitti:Sama (increased battey...) ongelma tuli päälle täälläkin. Varsinkin jos auto (520d F10 2012) on ollut pitkään (> 4 h) lohkon säteilylämmityksessä (ylläpitolaturi on myös). Webastoa ei ole. Mitähän kannattaisi tehdä?
Akkuongelmat F10/11 ja F25
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
Off-topicia tosiaan mutta onko tuolle öljyn/nesteiden haihtumiselle mitään faktaa muuta kuin esson baari? Nimittäin jos lohkolämmittimen muutaman sadan watin teholla saa nesteet haihtumaan niin samalla logiikalla nesteiden pitäisi suurinpiirtein kiehua pois kun niihin kohdistuu kymmenien kilowattien lämpökuorma moottorin ollessa käynnissä. Eikä muuten kesälläkään nesteet haihdu mihinkään vaikka auto seisoisi viikkokaupalla helteessä...salmol kirjoitti:Off-topic, mutta miksi lämmität noin pitkään, käsittääkseni 30-60 minuuttia tulisi riittää kelillä kuin kelillä. Pidempi aika voi haihduttaa öljyjä/nesteitä.User520 kirjoitti:Sama (increased battey...) ongelma tuli päälle täälläkin. Varsinkin jos auto (520d F10 2012) on ollut pitkään (> 4 h) lohkon säteilylämmityksessä (ylläpitolaturi on myös). Webastoa ei ole. Mitähän kannattaisi tehdä?
Luin Ylen sivuilta jonkun autoalan asiantuntijan kommentteja ja hän sanoi näin:
"Jos autoa lämmittää koko yön, niin ei siitä hirveää hetkellistä haittaa aiheudu, mutta sähkönkulutus on tietenkin silloin suurta. Samoin jäähdytysjärjestelmän nesteet ja letkut vanhenee aiemmin."
Tästä ajattelin että haihtumista tapahtuu, sekä tietysti Esson baarissa jätkät ovat samaa puhuneet.
Mitä tulee lämmitysaikoihin, niin noiden artikkeleiden mukaan 30min - 1h riittää näissä pakkasissa, ja enimmilläänkin 3h jossain -25c. Pidemmästä lämmityksestä ei ole hyötyä, moottori ei lämpiä määrätyn pisteen jälkeen enempää tuolla lämmittimen teholla.
"Jos autoa lämmittää koko yön, niin ei siitä hirveää hetkellistä haittaa aiheudu, mutta sähkönkulutus on tietenkin silloin suurta. Samoin jäähdytysjärjestelmän nesteet ja letkut vanhenee aiemmin."
Tästä ajattelin että haihtumista tapahtuu, sekä tietysti Esson baarissa jätkät ovat samaa puhuneet.
Mitä tulee lämmitysaikoihin, niin noiden artikkeleiden mukaan 30min - 1h riittää näissä pakkasissa, ja enimmilläänkin 3h jossain -25c. Pidemmästä lämmityksestä ei ole hyötyä, moottori ei lämpiä määrätyn pisteen jälkeen enempää tuolla lämmittimen teholla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Mulla oli 90-luvulla jenkkiauto, jonka hain Ruåtsista verovapaasti. Se oli talven siellä koko ajan johdon nokassa kerrostalon pihalla, kun se ei ollut ajossa. Eli tuikkasin ajosta lämpimänkin auton heti johdon nokkaan...
Eipä tuollainenkaan 24/7-lämmitys mitään tuhoa saanut aikaan
Eipä tuollainenkaan 24/7-lämmitys mitään tuhoa saanut aikaan
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Ilman provoa. Olisiko kenelläkään mitään järkiperustetta, miksi näin olisi. Näin tekniesti idiootti ei tuota kyllä ymmärrä. Jos lohkolämppäri (mitä ne eivät edes nykyään ole) kuluttaa letkuja niin koneen käydessäähän ne letkut varmaan hajoavat silmissä?salmol kirjoitti:Samoin jäähdytysjärjestelmän nesteet ja letkut vanhenee aiemmin."
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
Letkut vanhenee iän myötä, se on kumin ominaisuus ja sille ei voi mitään. Käytännössä ei taida olla missään tutkittu ja todistettu että lämmittimen käyttö vanhentaisi letkuja yhtään nopeammin. Nesteet taas eivät esilämmittämisellä vanhene, koska lämmittimen tuottama teho on niin alhainen. Jäähdytysneste vanhenee itsestään ajan myötä, kun lisäaineet menettävät tehonsa. Öljy vanhenee, kun mekaaninen kulutus ja palamisprosessin sivutuotteet kuluttavat öljyn ominaisuudet.
Nesteiden haihtumisesta sen verran, että jäähdytysnestejärjestelmä on suljettu piiri ja neste ei sieltä haihdu. Eihän autolla mihinkään ajettaisi jos jäähdytysnesteet haihtuu kun moottori lämpenee. Öljyn haihtumiseen taas ei lohkolämmittimen muutaman sadan watin teho yksinkertaisesti riitä. Jotta öljyä alkaisi merkittävästi haihtumaan, tulee sen olla satojen asteiden lämpötilassa.
Siitä ollaan varmasti kaikki samaa mieltä että x ajan kuluttua moottorin lämpö ei nouse vaikka kuinka pitäisi lohkolämmitintä päällä. Sähköä kyllä kuluu.
Nesteiden haihtumisesta sen verran, että jäähdytysnestejärjestelmä on suljettu piiri ja neste ei sieltä haihdu. Eihän autolla mihinkään ajettaisi jos jäähdytysnesteet haihtuu kun moottori lämpenee. Öljyn haihtumiseen taas ei lohkolämmittimen muutaman sadan watin teho yksinkertaisesti riitä. Jotta öljyä alkaisi merkittävästi haihtumaan, tulee sen olla satojen asteiden lämpötilassa.
Siitä ollaan varmasti kaikki samaa mieltä että x ajan kuluttua moottorin lämpö ei nouse vaikka kuinka pitäisi lohkolämmitintä päällä. Sähköä kyllä kuluu.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
- Auto: F11 520d sport busines -13
- Paikkakunta: Rusko
Kyllä sitä paistinpannua voi pitää päällä niin kauan kuin haluaa ei ne nesteet tai öljyt sieltä mihinkään haihdu ! Eikä ne letkut tai nesteet huonone jos ne on lähempänä käyttölämpötilaa !
Ja akkuherjoihin voi hakea helpotusta käyttämällä älylaturia parikertaa kuussa. Agm akku ei sovellu arktisiin olosuhteisiin koska sen latauksen vastaanottokyky on heikko alle -15C läpötiloissa ja Bmw:n latausohjelma ei ota huomioon ilman läpötilaa, vaan yrittää pitää ekoloogisuutta yllä ja pihistää latauksesta. Yksi keino olisi vaihtaa talveksi tavallinen akku .
Ja akkuherjoihin voi hakea helpotusta käyttämällä älylaturia parikertaa kuussa. Agm akku ei sovellu arktisiin olosuhteisiin koska sen latauksen vastaanottokyky on heikko alle -15C läpötiloissa ja Bmw:n latausohjelma ei ota huomioon ilman läpötilaa, vaan yrittää pitää ekoloogisuutta yllä ja pihistää latauksesta. Yksi keino olisi vaihtaa talveksi tavallinen akku .
Viimeksi muokannut Huuska, 07 Tammi 2015, 13:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 18 Elo 2013, 19:21
- Auto: F45 216i
ex: F30 316iA Sport 2013
Käytin F30:n 2-vuotistarkastuksessa ja siellä sanottiin, että akku on vaihto kunnossa.
Työmatka ajoa tulee päivittäin n. 20 km suuntaansa. Eikä tänä talvena montaa alle -15C aamua ole ollut.
Työmatka ajoa tulee päivittäin n. 20 km suuntaansa. Eikä tänä talvena montaa alle -15C aamua ole ollut.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 287
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
- Paikkakunta: Kainuu
Valistunut arvaus, että ei mene. Mulla ainakaan ei mennyt. Onhan tuossa tietenkin semmonen mahdollisuus, että jos takuuaika ei ole vielä umpeutunut niin sitten saattaisi mennäkin. Viime keväänä antoi täälläkin increased battery discharge/charge battery herjaa aika ajoin. Ei kuitenkaan joka kerta. Käytin myös akkutestissä ja akku oli vaihtokunnossa. Akun lataus (state of charge) oli testin mukaan 100%, mutta kunto (state of health) oli vain 46% ja testin mukaan akku oli BAD/REPLACE. Eipä siinä auttanut kun laitattaa uusi akku. Reilut kaksi vuotta kesti siis vain tuo ensimmäinen. Ja autossa on defan säteilylämmitin, akkulaturi ja sisätilanlämmitin. Ei siis webastoa ja ajot ovat pääsääntöisesti ns. pitempää siivua koko ajan.salmol kirjoitti:Meneekö akku takuuseen?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
- Auto: F11 520d sport busines -13
- Paikkakunta: Rusko
Onko Defan ylläpitolaturi ? Itsellä huono kokemus Defan ylläpitolaturista. C-tek kiinni ennemmin ja johan alkaa vanhat akut elpymään !MKV kirjoitti:Valistunut arvaus, että ei mene. Mulla ainakaan ei mennyt. Onhan tuossa tietenkin semmonen mahdollisuus, että jos takuuaika ei ole vielä umpeutunut niin sitten saattaisi mennäkin. Viime keväänä antoi täälläkin increased battery discharge/charge battery herjaa aika ajoin. Ei kuitenkaan joka kerta. Käytin myös akkutestissä ja akku oli vaihtokunnossa. Akun lataus (state of charge) oli testin mukaan 100%, mutta kunto (state of health) oli vain 46% ja testin mukaan akku oli BAD/REPLACE. Eipä siinä auttanut kun laitattaa uusi akku. Reilut kaksi vuotta kesti siis vain tuo ensimmäinen. Ja autossa on defan säteilylämmitin, akkulaturi ja sisätilanlämmitin. Ei siis webastoa ja ajot ovat pääsääntöisesti ns. pitempää siivua koko ajan.salmol kirjoitti:Meneekö akku takuuseen?
Agm akku, BMW:n latausohjelma ja meidän talvi, huono yhdistelmä ilman lisälatausta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 287
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
- Paikkakunta: Kainuu
On joo. Siinä on defan ns. moottorilämmitinpaketti, joka laitettiin silloin kun auton ostin. Varmaankin samanlaiset systeemit/probleemat kuin tuossa racedieselillä ja User520:llä edellisellä sivulla. Tosin ihmettelivät tuolla marmorillakin hieman tuota akun "aikaista kyykähtämistä". Oli puhetta, että maksatan heillä sen 3. akun jos tämä viime keväänä vaihdettu uusi rupeaa antamaan samaa ilmoitusta ennen kuin seuraavat 2 vuotta on täynnä. No, eipä sitä tiedä onko tuo auto enää minulla parin vuoden kuluttua...Huuska kirjoitti:Onko Defan ylläpitolaturi ? Itsellä huono kokemus Defan ylläpitolaturista. C-tek kiinni ennemmin ja johan alkaa vanhat akut elpymään !
Agm akku, BMW:n latausohjelma ja meidän talvi, huono yhdistelmä ilman lisälatausta.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Hyvä että avasin keskustelun. Sääli ettei edes BMW Suomi tai Nordic ole paneutunut asiaan.
Turha mun kai on toistaa itseäni, mutta akku on liian pieni ja laturi liian voimaton!
Turha mun kai on toistaa itseäni, mutta akku on liian pieni ja laturi liian voimaton!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Onko suositella jotain riittävän hyvää mutta kohtuuhintaista älylaturia vai kelpaako mikä tahansa esim. Clas Ohlsonin laturi näihin akkuihin satunnaiseen lataukseen? Ilmeisesti lautaus kannattaa tehdä konepellin puolelta, eikä suoraa akun puolelta?Huuska kirjoitti:Ja akkuherjoihin voi hakea helpotusta käyttämällä älylaturia parikertaa kuussa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
- Auto: F11 520d sport busines -13
- Paikkakunta: Rusko
C-tek maksaa 50 E ja lelut kympin vähemmän, köyhän ei kannata paskaa ostaa ! Laturi kiinni konehuoneen puolelta.Tsei kirjoitti:Onko suositella jotain riittävän hyvää mutta kohtuuhintaista älylaturia vai kelpaako mikä tahansa esim. Clas Ohlsonin laturi näihin akkuihin satunnaiseen lataukseen? Ilmeisesti lautaus kannattaa tehdä konepellin puolelta, eikä suoraa akun puolelta?Huuska kirjoitti:Ja akkuherjoihin voi hakea helpotusta käyttämällä älylaturia parikertaa kuussa.
CTek on hyvä, itsellä vuosien kokemus. Clas Ohlson myy myös tuota.
http://www.ctek.com/fi/fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ctek.com/fi/fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6