Akkuongelmat F10/11 ja F25
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Juu, en usko itsekään(kuten tuohon kirjoitin). Laitoin jo postia Autokeskukselle. Katsellaan kuinka käy....
Olisi mielenkiintoista nähdä aiemmin tässä threadissä olleen "akkuviallisten" listassa tiedon siitä, onko ao. autossa Webasto. Tätä threadiä lukemalla voisi hätäisesti tehdä sen johtopäätöksen, että akkuongelmat ja Webasto kulkevat käsi-kädessä.
Itse en ole törmännyt akkuongelmiin BMW:n kanssa, nyt on menossa kolmas diesel BMW eikä siis vieläkään akkuongelmia (no koputtamalla puuta). Mutta ei minulla ole myöskään BMW:ssä ollut koskaan Webastoa, kylmä talli ja sähkö ovat riittäneet. Aikanaan Mersussa oli Webasto ja siihen liittyvät akkuongelmat ovat kyllä muistissa.
Jossain puheenvuorossa taidettiin syyttää start/stop systeemiä osatekijäksi akkujen ”pilaantumiseen”, mutta start/stop ei tunnetusti ole käytössä talvella (ainakin omassa autossani ulkoilman minimi on +3,5 astetta ja vasta sen jälkeen start/stop on aktiivinen).
Suomen talvi on ankara olosuhde akulle ja BMW:n akun sijoitus tavaratilan kylmään pohjaan ei helpota yhtään tilannetta. Lyijyakku ottaa huonosti latausta vastaan kylmänä, paukku pakkasilla oikeinkin huonosti eikä tässä tilanteessa auta vaikka laturi olisi kuinka tehokas (…kun akun kemia ja fysiikka toimii kylmänä omien lakiensa mukaan). Niinpä esim. Webaston käyttämän energian takaisin lataus akkuun kylmällä on haaste ja saattaa johtaa näihin akkuongelmiin. Webaston yhteydessä pitäisi kaiketi käyttää reilusti isompaa akkua tai jopa toista akkua ihan Webastoa varten, mutta se onkin sitten eri juttu…
Itse en ole törmännyt akkuongelmiin BMW:n kanssa, nyt on menossa kolmas diesel BMW eikä siis vieläkään akkuongelmia (no koputtamalla puuta). Mutta ei minulla ole myöskään BMW:ssä ollut koskaan Webastoa, kylmä talli ja sähkö ovat riittäneet. Aikanaan Mersussa oli Webasto ja siihen liittyvät akkuongelmat ovat kyllä muistissa.
Jossain puheenvuorossa taidettiin syyttää start/stop systeemiä osatekijäksi akkujen ”pilaantumiseen”, mutta start/stop ei tunnetusti ole käytössä talvella (ainakin omassa autossani ulkoilman minimi on +3,5 astetta ja vasta sen jälkeen start/stop on aktiivinen).
Suomen talvi on ankara olosuhde akulle ja BMW:n akun sijoitus tavaratilan kylmään pohjaan ei helpota yhtään tilannetta. Lyijyakku ottaa huonosti latausta vastaan kylmänä, paukku pakkasilla oikeinkin huonosti eikä tässä tilanteessa auta vaikka laturi olisi kuinka tehokas (…kun akun kemia ja fysiikka toimii kylmänä omien lakiensa mukaan). Niinpä esim. Webaston käyttämän energian takaisin lataus akkuun kylmällä on haaste ja saattaa johtaa näihin akkuongelmiin. Webaston yhteydessä pitäisi kaiketi käyttää reilusti isompaa akkua tai jopa toista akkua ihan Webastoa varten, mutta se onkin sitten eri juttu…
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
...Tai sitten voi käyttää Defan akkulaturia Webaston kanssa. Mulla on tällainen yhdistelmä ollut 2 talvea käytössä eikä ongelmia ole ollut. Jos ei ole varaa vajaan 200 euron hintaiseen akkulaturiin, niin luultavasti varaa ei ole sitten Webastoonkaan. Se tuossa laturissa tietysti on huonoa että ajastettujen lämmitystolppien kahden tunnin lataus ei riitä vielä mihinkään.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Eiköhän se Webasto ole syyllinen akun syömiseen. Itsellä ei edellisessä f25:ssa ongelmaa ollut, koska ei ollut Webastoakaan. Onko ///Marko:lla Defan laturi kiinteä autossa vai irrallinen. Itseä kiinnostaisi kiinteä, ettei tarvitse laituria aina akun napoihin kiinnitellä jne.
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
^Kiinteä tottakai, Defa 1204. Se näyttää ulospäin samalta kuin auto olisi defan säteilylämppärin perässä. Vihreä johto ja ulkopuolinen pistoke ovat samanlaisia. Duunissa ovat joskus ihmetelleet että eikös sulla ollut webasto.. No onhan se, laturin kera.
Tämä menee nyt vähän filosofoinniksi: jos kerran akkua voi ladata sähköllä, niin samalla sähköllä voi myös lämmittää autoa (...no tiedän, että lämpötolppien sulakkeet ja ajoitukset rajoittavat joskus kovastikin tuota mahdollisuutta). Defan kiinteä laturi on kuitenkin siitä hyvä, että samat johdinsarjat /pistokkeet toimivat niin laturissa kuin niissä Defan sähkölämmittimissä.
Jos haluaa pelata oikein varman päälle tyyliin vyö ja henkselit, on laturi hyvä olla sellainen, että se toimii myös virtalähteenä. Tuollaisia latureita löytyy Defan lisäksi mm. CTEK:ltä, MXS 7 (7A) tai MXS 10 (10A), jolloin virtaa riittää pitämään Webasto käynnissä ja vielä vähän lataukseenkin. Talvella ulkoisella laturillakin on vastassaan se sama kylmyyshaaste, joka pienentää ratkaisevasti akun kykyä vastaanottaa latausta. Laturin tarjoamilla amppeereilla voidaan kuitenkin siis pitää Webastoa käynnissä.
Vielä yksi huomio latureista: kaikkien uusien BMW:den akut ovat AGM tyyppisiä ja laturista on hyvä tarkistaa, että se osaa käsitellä oikein myös näitä AGM akkuja.
Jos haluaa pelata oikein varman päälle tyyliin vyö ja henkselit, on laturi hyvä olla sellainen, että se toimii myös virtalähteenä. Tuollaisia latureita löytyy Defan lisäksi mm. CTEK:ltä, MXS 7 (7A) tai MXS 10 (10A), jolloin virtaa riittää pitämään Webasto käynnissä ja vielä vähän lataukseenkin. Talvella ulkoisella laturillakin on vastassaan se sama kylmyyshaaste, joka pienentää ratkaisevasti akun kykyä vastaanottaa latausta. Laturin tarjoamilla amppeereilla voidaan kuitenkin siis pitää Webastoa käynnissä.
Vielä yksi huomio latureista: kaikkien uusien BMW:den akut ovat AGM tyyppisiä ja laturista on hyvä tarkistaa, että se osaa käsitellä oikein myös näitä AGM akkuja.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Hätäisesti teit johtopäätökset. Mulla eikä monella muullakaan akkuvioista kärsivillä ei ole Webastoa.jpk kirjoitti:Olisi mielenkiintoista nähdä aiemmin tässä threadissä olleen "akkuviallisten" listassa tiedon siitä, onko ao. autossa Webasto. Tätä threadiä lukemalla voisi hätäisesti tehdä sen johtopäätöksen, että akkuongelmat ja Webasto kulkevat käsi-kädessä.
Ja kaiken lisäksi mun ruotsalasella kaverilla ei ole Webastoa mutta kyllä Defan akku laturi.
Kyse on liian pienestä akusta ja laturista sekä uudesta teknologista joka ei toimi.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 45
- Liittynyt: 20 Elo 2011, 09:39
- Auto: F10 530d X-Drive Sport Business -13
- Paikkakunta: Tuusula
Mulla on kerran tullut varoitus varauksen mataluudesta, sekin kun auto tuli Tallinnasta laivassa myrskyisellä ilmalla kevät talvella, ilmeisesti hälytin oli huutanut matkalla ja kuluttanut akkua. Jännää että varoitus tuli vasta Käpylässä ja satamasta oli ajettu 15-20 minuuttia. Muuten ei ole varoitusta näkynyt, autossa ei ole lohkolämmitintä/webastoa. Säilytys tallissa hiukan miinuksen puolella kovillakin pakkasilla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 15
- Liittynyt: 11 Syys 2011, 10:44
- Auto: BMW 520 dA Sport -11
Voisikohan syynä noihin ongelmiin olla päälle unohtunut sähkölämmitin. Tuo syö 1250 W ja tyhjentää kyllä akun aika nopeasti lyhyessä ajossa. Lämmitin menee päälle, kun kääntää keskimmäisten ilmansuuttimien välissä olevan mylpyrän punaiselle.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 45
- Liittynyt: 20 Elo 2011, 09:39
- Auto: F10 530d X-Drive Sport Business -13
- Paikkakunta: Tuusula
Voi ollakin, kertoivat tuota kolmosta luovuttaessa, että kun kääntää punaiselle keskisuuttimen lämmönsäädön, tulee 3 astetta lämpimämpää ilmaa keskisuuttimista..Ei oo tullu luettua manuaalia, mutta varmaan sama systeemi vitosessa.
Aika paljon talvella päällä tuo punainen alue varsinki lyhyemmillä matkoilla, kun ei lämpö riitä.
Tein edelliseen vitoseen pakkasmatosta suojan alailmanoton eteen ja sillä sai hiukan lämpöä pysymään koneessa paremmin.
Matka-ajossakin saattoi valua mittari puoleenväliin kun pakkasta -25. Asiaa tutkittiin huollossa ja termarikin vaihdettiin, mutta näytti olevan ominaisuus. Auto oli Space gray väriltään ja matto saman väristä, joten viritys istui hyvin autoon ja ei ollut häiritsevän näköinen.
Aika paljon talvella päällä tuo punainen alue varsinki lyhyemmillä matkoilla, kun ei lämpö riitä.
Tein edelliseen vitoseen pakkasmatosta suojan alailmanoton eteen ja sillä sai hiukan lämpöä pysymään koneessa paremmin.
Matka-ajossakin saattoi valua mittari puoleenväliin kun pakkasta -25. Asiaa tutkittiin huollossa ja termarikin vaihdettiin, mutta näytti olevan ominaisuus. Auto oli Space gray väriltään ja matto saman väristä, joten viritys istui hyvin autoon ja ei ollut häiritsevän näköinen.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Älkää nyt pehmeitä puhuko.
Uskotsä oikeesti Kauko että joku Tallinnan laiva sekoitti sun akun, tai se että säätää keksisuulakkeita...
Uskotsä oikeesti Kauko että joku Tallinnan laiva sekoitti sun akun, tai se että säätää keksisuulakkeita...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 45
- Liittynyt: 20 Elo 2011, 09:39
- Auto: F10 530d X-Drive Sport Business -13
- Paikkakunta: Tuusula
Ei se laiva varmaan akkua sekoittanut, mutta merellä ollut myrsky keinuttaa laivaa / autoa myrskyllä sen verran, että hälytin huutaa lähes koko matkan eli vajaan pari tuntia. Tämä taasen kuluttaa tunnetusti akkua.
Lisäksi kun kääntää keskisuullakkeista tuon punaisen alueen päälle, rupeaa sähkövastus 1250W töihin, niin sähköä kuluu.
Minusta päätelmä voi olla hyvinkin looginen, kun kerran ilmoituksia tulee akun varaustilan vähyydestä ihan normaali tilanteissa ilman että häly olis huutanu tunteja.
Kuten kerroin et mulla on ollut vain kerran ilmoitus, tuon laivareissun jälkeen.
Lisäksi kun kääntää keskisuullakkeista tuon punaisen alueen päälle, rupeaa sähkövastus 1250W töihin, niin sähköä kuluu.
Minusta päätelmä voi olla hyvinkin looginen, kun kerran ilmoituksia tulee akun varaustilan vähyydestä ihan normaali tilanteissa ilman että häly olis huutanu tunteja.
Kuten kerroin et mulla on ollut vain kerran ilmoitus, tuon laivareissun jälkeen.
Ei kai sähkövastus mene päälle kun auto on parkissa ja virrat pois päältä? Näin ollen se ei selittäisi pysäköinnin aikaista akun varauksen alenemista. Jos taas menee päälle, niin onpa outo kytkentä...kauko734 kirjoitti:...Lisäksi kun kääntää keskisuullakkeista tuon punaisen alueen päälle, rupeaa sähkövastus 1250W töihin, niin sähköä kuluu....
Viimeksi muokannut Havis, 17 Kesä 2012, 18:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 45
- Liittynyt: 20 Elo 2011, 09:39
- Auto: F10 530d X-Drive Sport Business -13
- Paikkakunta: Tuusula
Ei se vastus päällä ollutkaan, kun auto on ollut laivassa, vaan lähinnä ajatus oli et on kuluttanut sähköä laivasta lähdettyä ja jos hälytin on syönyt akkua valmiiksi, niin tuli varoitus...Jutun juoni selviää, kun lukee hiukan tuota keskustelua ekan kommenttini jälkeen asiasta;)
Toisaalta luulisi et laturi puskee sähköä rivakasti, kun sille on tarvetta. Akkukin oli varmaan kylmä verrattuna normaaliin auton säilytykseen, koska auto seisoi Tallinnassa ulkona ja ko. aikaan oli kylmät kelit, näinpä ei välttämättä ottanut varausta vastaan kuten on suunniteltu.
Toisaalta luulisi et laturi puskee sähköä rivakasti, kun sille on tarvetta. Akkukin oli varmaan kylmä verrattuna normaaliin auton säilytykseen, koska auto seisoi Tallinnassa ulkona ja ko. aikaan oli kylmät kelit, näinpä ei välttämättä ottanut varausta vastaan kuten on suunniteltu.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Aiheen vierestä menevät viestit poistettu tästä keskustelusta. Seuraava joka kirjoittaa tähän viestiketjuun aiheen vierestä saa suoraan kuukauden bannin.
Jos tuntee tarvetta keskustella muista asioista kuin ko. mallien akkuongelmista niin sen voi tehdä siihen tarkoitukseen paremmin sopivassa ketjussa. Jos tuntee tarvetta alkaa päämäärättömästi kinaamaan, provosoimaan tai kohtuuttomasti arvostelemaan muita käyttäjiä tai heidän valintojaan, niin sen voi mielellään tällä foorumilla jättää tekemättä kokonaan. Edelleen sanoisin samaa; asioista voi ja saa olla eri mieltä, mutta kannattaa muistaa että asiat esittää toisia kunnioittavalla tavalla.
Jos tuntee tarvetta keskustella muista asioista kuin ko. mallien akkuongelmista niin sen voi tehdä siihen tarkoitukseen paremmin sopivassa ketjussa. Jos tuntee tarvetta alkaa päämäärättömästi kinaamaan, provosoimaan tai kohtuuttomasti arvostelemaan muita käyttäjiä tai heidän valintojaan, niin sen voi mielellään tällä foorumilla jättää tekemättä kokonaan. Edelleen sanoisin samaa; asioista voi ja saa olla eri mieltä, mutta kannattaa muistaa että asiat esittää toisia kunnioittavalla tavalla.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Kävin tänään Herttoniemen Laakkosella tilaamassa huoltoajan heinäkuulle.
Ei ole BMW tehnyt yhtään mitään akkuongelman korjaamiseksi
Ja suurempaa akkua BMW ei suostu antamaan.
Jätin asiasta eriävän mielipiteen ja vaadin että autoni korjataan myös takuuajan jälkeen jos ja kun asiaan löytyy ratkaisu.
Epäilen että BMW ei ole kiinnostunut meistä hankalista Skandinaaveista pakkasineen.
Ei ole BMW tehnyt yhtään mitään akkuongelman korjaamiseksi
Ja suurempaa akkua BMW ei suostu antamaan.
Jätin asiasta eriävän mielipiteen ja vaadin että autoni korjataan myös takuuajan jälkeen jos ja kun asiaan löytyy ratkaisu.
Epäilen että BMW ei ole kiinnostunut meistä hankalista Skandinaaveista pakkasineen.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Minkäs kokoinen akku sulla on autossa? Ja mitähän ne BMW:llä mahtaisi pakkasen aiheuttamille akkuongelmille voida tehdä muuta kuin lisätä lämmittimen? Käsittääkseni se suurempitehoinen akku ottaa pakkasessa ihan yhtä huonosti virtaa vastaan kuin pienempitehoinenkin. Toki suuremmasta tehosta voi olla apua kylmäkäynnistyksiin.
Se mitä BMW voisi tehdä, olisi tarjota jotain akkulämmittimen tapaista / lisäeristystä akulle cold climate paketissa. Valitettavaa sinänsä on se, että arktisten alueiden ongelmat eivät ole yksistään BMW:n ongelmia. Ketään muutakaan ne eivät pahemmin tunnu kiinnostavan. Ymmärrettävää toki sikäli, että markkinat ovat kovin marginaalisia.
Se mitä BMW voisi tehdä, olisi tarjota jotain akkulämmittimen tapaista / lisäeristystä akulle cold climate paketissa. Valitettavaa sinänsä on se, että arktisten alueiden ongelmat eivät ole yksistään BMW:n ongelmia. Ketään muutakaan ne eivät pahemmin tunnu kiinnostavan. Ymmärrettävää toki sikäli, että markkinat ovat kovin marginaalisia.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Sikäli mikäli olen viestejä oikein tulkinnut, niin ongelmat jakaantuvat ainakin kahteen eri katergoriaan: toisaalta pidempiaikaisesta akun hyytymisestä johtuviin (jolloin sähköä kuluttavia laitteita tippuu pois käytöstä) ja toisaalta valvontajärjestelmän liian herkästä reagoinnista varaustilan tilapäiseen laskuun (erilaisia iDrive-ilmoituksia, mutta laitteet toimii).
Jälkimmäisiin ainakin tarjotaan softapäivitystä, joten aivan täysin ei BMW mielestäni asiaa ole sivuuttanut.
Mikähän F10:n sähköissä on muuttunut E60:een verrattuna, kun akku on molemmissa samassa paikassa? Banglemobilessa ei akkuun liittyviä vikoja ollut.
Jälkimmäisiin ainakin tarjotaan softapäivitystä, joten aivan täysin ei BMW mielestäni asiaa ole sivuuttanut.
Mikähän F10:n sähköissä on muuttunut E60:een verrattuna, kun akku on molemmissa samassa paikassa? Banglemobilessa ei akkuun liittyviä vikoja ollut.
'13 F800 GT ja '04 R1200 C Independent
Ex-BMW:t '94 E36 316i Compact, '97 E36 318i, '98 F650 ST (mp), '99 R1100 R (mp), '00 E46 318i, '02 E46 318i, '05 E90 320i, '08 E60 520 dA, '11 F10 520 dA
Ex-BMW:t '94 E36 316i Compact, '97 E36 318i, '98 F650 ST (mp), '99 R1100 R (mp), '00 E46 318i, '02 E46 318i, '05 E90 320i, '08 E60 520 dA, '11 F10 520 dA
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Suurempi akku ei auta talviongelmiin yhtään mitään. Akku on sellaisessa paikassa mikä on kertakaikkiaan moottoritilaa kylmempi ja ylipäätään akut ottaa huonosti virtaa vastaan pakkasella. Pätkäajo tuo vielä oman soppansa ja lisäongemansa tuonne talviajoon ja pakkasiin.
Isompi akku ei auta yhtään mitään. Sen olen niin monesta akkujen erikoisliikkeestä kysynyt. Ei auta mitään vaikka laittaisitte miten ison akun sinne. Toki voi rahansa siihen tuhlata, mutta tuskin auttaa mitään.
Akkulämmitintä suosittelen ja sitä suosittelee jotkut akkuliikkeetkin. Eniten niitä suosittelee ne jotka niitä markkinoivat. Hinta on muistaakseni 200,00 halvimmillaan ja kattavampi setti on päälle 400,00 euroa.
Isompi akku ei auta yhtään mitään. Sen olen niin monesta akkujen erikoisliikkeestä kysynyt. Ei auta mitään vaikka laittaisitte miten ison akun sinne. Toki voi rahansa siihen tuhlata, mutta tuskin auttaa mitään.
Akkulämmitintä suosittelen ja sitä suosittelee jotkut akkuliikkeetkin. Eniten niitä suosittelee ne jotka niitä markkinoivat. Hinta on muistaakseni 200,00 halvimmillaan ja kattavampi setti on päälle 400,00 euroa.