Kiitoksia vinkeistä, nyt on MXS 5 hankittuna. Onko muuten käytännön vinkkejä, miten lämpötolpan kellokytkimen saa lukittua paikalleen hajottamatta sitä? 2h lataussykli ei taida pitkälle riittää.TTE kirjoitti:Kannattaa valita ctekistä vähintään tuo MXS 5.0 ja talvimalli, niin ei heti johto hajoa.
Akkuongelmat F10/11 ja F25
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
- Auto: F11 520d sport busines -13
- Paikkakunta: Rusko
Jos manuaalinen, tulitikku kellokoneiston väliin.Tsei kirjoitti:Kiitoksia vinkeistä, nyt on MXS 5 hankittuna. Onko muuten käytännön vinkkejä, miten lämpötolpan kellokytkimen saa lukittua paikalleen hajottamatta sitä? 2h lataussykli ei taida pitkälle riittää.TTE kirjoitti:Kannattaa valita ctekistä vähintään tuo MXS 5.0 ja talvimalli, niin ei heti johto hajoa.
Johtosarja meni minullakin E60:stä ja siinä katkesi yhteinen maajohto saranaputken ulostulon kohdalta. Siinä on kumisuojus mutta se pitäisi olla pitempi niin ettei jyrkkää mutkaa siihen tule. Tuttu sähkömies sen korjasi laittamalla jokaiseen johtoon pätkän uutta robottikaapelia joka kestää taivutusta. Liitokset tietysti jokainen eri kohtaan.heimarkku kirjoitti:Worm, pitäisikö sinun vaihtaa myyjäliikettä? Kuulostaa vähintäänkin uskomattomalta. Miten ihmeessä E60:n takavaloihin menevä johtosarja voi ylipäänsä vaurioitua? Tuollainen suhtautuminen BMW:n taholta lienee jo kuluttajaviranomaisten asia...
Siis onko kyseessä E60 vaiko E61? Noissa kun taitaa olla melko suuri ero takajohtosarjan kestävyydessä. Ja sitäpaitsi, ei taida koskea F1x sarjaa E6x:ien tyyppiviat, toivottavasti -koputtaa puuta-niku50 kirjoitti:Johtosarja meni minullakin E60:stä ja siinä katkesi yhteinen maajohto saranaputken ulostulon kohdalta. Siinä on kumisuojus mutta se pitäisi olla pitempi niin ettei jyrkkää mutkaa siihen tule. Tuttu sähkömies sen korjasi laittamalla jokaiseen johtoon pätkän uutta robottikaapelia joka kestää taivutusta. Liitokset tietysti jokainen eri kohtaan.heimarkku kirjoitti:Worm, pitäisikö sinun vaihtaa myyjäliikettä? Kuulostaa vähintäänkin uskomattomalta. Miten ihmeessä E60:n takavaloihin menevä johtosarja voi ylipäänsä vaurioitua? Tuollainen suhtautuminen BMW:n taholta lienee jo kuluttajaviranomaisten asia...
Löysin hyvän listan miten akun jännitteestä voi päätellä akun varauksen:
Ominaispaino Lepojännite Varaustila
1,28 12,72 V n. 100%
1,25 12,54 v n. 85%
1,22 12,36 V n. 70%
1,18 12,12 V n. 50%
1,16 12,00 V n. 40%
1,13 11,82 V n. 25%
1,10 11,64 V n. 10%
1,00 11,04 V n. 0%
Eli itsellä oli ajossa piilovalikosta katsoen 14,0V - 14,1V jännite, eli akun varaus noin 80% maksimista ja käytössä ns. ylläpitolataus. Kun sammutin auton niin näytti 12,5V joka sekin tukee tuota 80% varausta. Huomioitavaa että autossa oli tuolloin vielä virtaa kuluttavia laitteita, joten se laski jännitettä hieman, jolloin varaus voi olla isompikin.
________________________________
Auto: BMW F30 320dA 2012
Ominaispaino Lepojännite Varaustila
1,28 12,72 V n. 100%
1,25 12,54 v n. 85%
1,22 12,36 V n. 70%
1,18 12,12 V n. 50%
1,16 12,00 V n. 40%
1,13 11,82 V n. 25%
1,10 11,64 V n. 10%
1,00 11,04 V n. 0%
Eli itsellä oli ajossa piilovalikosta katsoen 14,0V - 14,1V jännite, eli akun varaus noin 80% maksimista ja käytössä ns. ylläpitolataus. Kun sammutin auton niin näytti 12,5V joka sekin tukee tuota 80% varausta. Huomioitavaa että autossa oli tuolloin vielä virtaa kuluttavia laitteita, joten se laski jännitettä hieman, jolloin varaus voi olla isompikin.
________________________________
Auto: BMW F30 320dA 2012
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
- Auto: F11 520d sport busines -13
- Paikkakunta: Rusko
F1x ei lataa akkua yli 80% koska se on ohjelmoitu siten, että jarrutus energiaa voidaan ottaa talteen. Suomen talvessa tulisi olla eri ohjelmat koska AGM akku ei ota virtaa vastaan alle -15C, -20c akku ei ota virtaa vastaan kuin yli jännite latauksella ja silloinkin heikosti koska se on jäässä. Suurin ongelma on tuo agm akku ja Bmw:n surkea lataus ohjelma, josta puuttuu lämpötila korjaus ja arktinen ohjelma alle-10C lämpötiloihin. Etelä suomessa ei ole varmaan ollut akku ongelmia tänä talvena, pohjoisemmassa kylläkin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 84
- Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05
Ei se akku jäässä voi olla, jos sieltä saa virtaa ulos. Jäätynyt akku todennäköisesti myös pullistuu jään laajetessa.Huuska kirjoitti:F1x ei lataa akkua yli 80% koska se on ohjelmoitu siten, että jarrutus energiaa voidaan ottaa talteen. Suomen talvessa tulisi olla eri ohjelmat koska AGM akku ei ota virtaa vastaan alle -15C, -20c akku ei ota virtaa vastaan kuin yli jännite latauksella ja silloinkin heikosti koska se on jäässä. Suurin ongelma on tuo agm akku ja Bmw:n surkea lataus ohjelma, josta puuttuu lämpötila korjaus ja arktinen ohjelma alle-10C lämpötiloihin. Etelä suomessa ei ole varmaan ollut akku ongelmia tänä talvena, pohjoisemmassa kylläkin.
Akun lepojännite riippuu lämpötilasta (kommentti lähinnä aiempiin viesteihin). Myös latausjännitteen tulisi vaihdella (kylmässä korkeampi).
Muistelen lukeneeni BMW:n dokumenteista, että latausjännite säätyisi lämpötilan funktiona, mutta omat havaintoni piilovalikon kautta eivät tätä tue. Jostain syystä vuoden takaisten ongelmien jälkeen latausjännite on ollut aina (kun olen sitä seurannut) 14.6 - 14.7 V. Vuosi sitten jännite vaihteli ja oli muistaakseni alimmillaan alle 13 V ja jarrutuksen aikana tuo 14.6 - 14.7 V. Mitään ei ole vaihdettu eikä tietääkseni mitään asetuksiakaan ole muutettu, silti toiminta vaikuttaa erilaiselta. Jarrutusenergian talteenotto on toimivinaan, sininen palkki näkyy [moottori]jarrutuksissa.
Lieneekö akku sitten auton mielestä niin heikossa hapessa, että päättää ladata sitä aina täysillä. Olen kertaalleen ladannut akun täyteen älylaturilla joulun tienoilla, joten luulisi, ettei se vaatisi ajossa jatkuvaa maksimaalista lataamista.
Joo kyllä se jännite säätyy lämpötilan mukaan. Latausjännite on lämpötilan mukaan noin 14,7-15,0 volttia, ylläpitojännite vastaavasti noin 13,7-14,0v. Sitten kun akku rupeaa kypsymään, käy just noin että jännite rupeaa olemaan jatkuvasti tuolla 14,7v korvilla. Meildän edellinen F11 teki just näin, autolla ajettiin hieman alle 100tkm.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 84
- Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05
Kauankos se akku pelasi sen jälkeen kun lataus jämähti täysille? (Että joko huomenna pitäs vaihteeksi suunnata huoltoon..)
Kyllä se pelas, auto meni vaihtoon ennen ku tuli mitään ongelmia. Auto kyllä kertoo kun on syytä harkita akun vaihtoa, sitä se ei meillä tehnyt.bittivirhe kirjoitti:Kauankos se akku pelasi sen jälkeen kun lataus jämähti täysille? (Että joko huomenna pitäs vaihteeksi suunnata huoltoon..)
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 10
- Liittynyt: 22 Heinä 2013, 19:46
Moro!
Pikku infoa akkuongelmista. Mulla auto siis vm.2010 oleva F11 523i. Ei webastoa tms. Akku alkoi herjailemaan
jonka seurauksena vaihdatin uuden vastaavan AGM akun. Tämän jälkeen n. kuukausi huoletonta ajoa jonka jälkeen jälleen akkuherjaa ruutuun. Auto pajalle ja vaihtoivat takalasin avaajan mikrokytkimen joka kuulemma esti auton lepotilaan menon tms. ja kulutti virtaa. Vika siis luultavasti oli siinä (plus meidän perheen lyhyet ajot )
Pikku infoa akkuongelmista. Mulla auto siis vm.2010 oleva F11 523i. Ei webastoa tms. Akku alkoi herjailemaan
jonka seurauksena vaihdatin uuden vastaavan AGM akun. Tämän jälkeen n. kuukausi huoletonta ajoa jonka jälkeen jälleen akkuherjaa ruutuun. Auto pajalle ja vaihtoivat takalasin avaajan mikrokytkimen joka kuulemma esti auton lepotilaan menon tms. ja kulutti virtaa. Vika siis luultavasti oli siinä (plus meidän perheen lyhyet ajot )
- heimarkku
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 245
- Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
- Auto: F10dA Business 2012
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Pitkästä aikaa hieman kokemuksia 2012 F10dA:sta. Akku kesti 2½ vuotta ja tyhjeni sopivasti ennen pakkasten alkua lokakuussa. Mitään ennakko-oireita ei ollut, vaan ei vain viikonlopun seisomisen jälkeen enää löytynyt virtaa. Akkulaturilla sinnittelin parisen viikkoa ennen kuin pääsin huoltoon. Akun todettiin olevan kaputt ja vaihdettiin vajaaseen 600 euron kokonaishintaan. Takuu ei korvannut tietenkään mitään. Ajot ovat olleet lähes täysin pitkää työmatkaa, joten eipä ole agm-akuissa kehumista. Mittarissa nyt 90tkm ja muita ongelmia ei ole esiintynyt eli muuten on ollut täysi syy olla tyytyväinen. Toisaalta kun on lukenut toisten vikalistoja alkaa kyllä epäilyttää, ettei seuraava auto välttämättä ole enää BMW...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Vähän off topicia, mutta itse olen miettinyt tähän liittyen. Jos edes osan F10:n / F11:n ajomukavuudetsa, ylellisyydestä ja dynaamisuudesta haluaa, mutta paremmman laadun - niin mitkä ovat vaihtoehdot? Onko esim. E-sarjan Mersussa parempi laatu? Ongelmia noilla tuntuu Audi-kuskeillakin oleva.heimarkku kirjoitti:vikalistoja alkaa kyllä epäilyttää, ettei seuraava auto välttämättä ole enää BMW...
Ja ei nyt sitten aloiteta mitään huumoripläjäystä ja ehdotella Toyotia, Hondia etc.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 24
- Liittynyt: 20 Marras 2014, 23:51
- Auto: E60 525 d Xdrive -09
Rt 1100 -01
vähän väärällä autolla tähän ketjuun, mutten viitsi uutta aloittaa.
Ongelma E60 xDrive 525 d -09
Akkuherjaa koko talvi. Lopuksi Webasto (ei tehdasasennus) jumiin, alhaisen jännitteen takia.
Uusi AGM- akku 95 ah Bosch. Lataus täyteen ja herjat häviää....
Mutta nyt kun yöpakkaset, Webastoa tarvii aamuisin ja akussa ei olekkaan potkua. Ajomäärästä ei ole kiinni. 2x 200 km perättäisinä päivinä ja Ctec ampuu virtaa sisään useita tunteja, jolloin herjat häviää herkeksi.
Tässä kauheasti järkeä ole, 5 kw webasto, että ei tarvitse johtojen kanssa pelleillä. Paitsi, että aja auto aina laturin päähän? Vai onko muita ideoita?
Käyntiin auto lähtee aina ja pyörittää normalisti.
Ongelma E60 xDrive 525 d -09
Akkuherjaa koko talvi. Lopuksi Webasto (ei tehdasasennus) jumiin, alhaisen jännitteen takia.
Uusi AGM- akku 95 ah Bosch. Lataus täyteen ja herjat häviää....
Mutta nyt kun yöpakkaset, Webastoa tarvii aamuisin ja akussa ei olekkaan potkua. Ajomäärästä ei ole kiinni. 2x 200 km perättäisinä päivinä ja Ctec ampuu virtaa sisään useita tunteja, jolloin herjat häviää herkeksi.
Tässä kauheasti järkeä ole, 5 kw webasto, että ei tarvitse johtojen kanssa pelleillä. Paitsi, että aja auto aina laturin päähän? Vai onko muita ideoita?
Käyntiin auto lähtee aina ja pyörittää normalisti.
Viimeksi muokannut Naussi, 16 Maalis 2015, 17:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 128
- Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
- Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20 - Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Kenties sinulla on autossasi jostain maagisesta taikamateriaalista valmistettu superarkku, sillä muussa tapauksessa tuo kuulostaa lähinnä ryöstöltä laskuttaa 600€ akunvaihdosta. Joku Boschin "paras" agm akku >=95Ah taitaa olla palttiarallaa 200-250€ kaupassa ja akunvaihdon rekisteröinti varmastikin onnistunee 15€ jos ei akkuliikkeessä niin sitten jonkun harrastelijan kautta ... Menee ihan naurettavaksi tämä nykyinen hinnoittelu tällä menolla!heimarkku kirjoitti:Akun todettiin olevan kaputt ja vaihdettiin vajaaseen 600 euron kokonaishintaan. Takuu ei korvannut tietenkään mitään.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
- Auto: F11 520d sport busines -13
- Paikkakunta: Rusko
[quote="Naussi"]vähän väärällä autolla tähän ketjuun, mutten viitsi uutta aloittaa.
Ongelma E60 xDrive 525 d -09
Akkuherjaa koko talvi. Lopuksi Webasto (ei tehdasasennus) jumiin, alhaisen jännitteen takia.
Uusi AGM- akku 95 ah Bosch. Lataus täyteen ja herjat häviää....
Mutta nyt kun yöpakkaset, Webastoa tarvii aamuisin ja akussa ei olekkaan potkua. Ajomäärästä ei ole kiinni. 2x 200 km perättäisinä päivinä ja Ctec ampuu virtaa sisään useita tunteja, jolloin herjat häviää herkeksi.
Tässä kauheasti järkeä ole, 5 kw webasto, että ei tarvitse johtojen kanssa pelleillä. Paitsi, että aja auto aina laturin päähän? Vai onko muita ideoita?
Onko vika alkanut webaston asennuksen jälkeen vai?
Ongelma E60 xDrive 525 d -09
Akkuherjaa koko talvi. Lopuksi Webasto (ei tehdasasennus) jumiin, alhaisen jännitteen takia.
Uusi AGM- akku 95 ah Bosch. Lataus täyteen ja herjat häviää....
Mutta nyt kun yöpakkaset, Webastoa tarvii aamuisin ja akussa ei olekkaan potkua. Ajomäärästä ei ole kiinni. 2x 200 km perättäisinä päivinä ja Ctec ampuu virtaa sisään useita tunteja, jolloin herjat häviää herkeksi.
Tässä kauheasti järkeä ole, 5 kw webasto, että ei tarvitse johtojen kanssa pelleillä. Paitsi, että aja auto aina laturin päähän? Vai onko muita ideoita?
Onko vika alkanut webaston asennuksen jälkeen vai?
Täällä ilmottautuu F25 (-13) "akkuongelmainen". Eberin kanssa alkoivat ongelmat.
Kesällä hankittu auto ja tässä syksyn mittaan muutamia kertoja autoa lämmitellessä tässäkin ketjussa läpikäyty "increased battery discharge when stationary" -viesti odottaa autossa jokainen kerta lämmityksen jälkeen, lämmitystä n. 20-30min kerta.
Tuo kun ilmeisesti sammuttaa erilliset sähkövehkeet, niin moottori kyllä on lämmennyt - mutta kabiinia ei ole juurikaan/yhtään lämmitelty. Yhden ainoan kerran kabiinissa tuntui että olisi lämmitetty edes jonkin verran.
Arkiajossa lämmityskertojen välissä ajoa min. 90km, joten kyllä akun pitäisi kerkeä ladata itseään.
Miten tästä eteenpäin? Auttaako älylaturi?
Kesällä hankittu auto ja tässä syksyn mittaan muutamia kertoja autoa lämmitellessä tässäkin ketjussa läpikäyty "increased battery discharge when stationary" -viesti odottaa autossa jokainen kerta lämmityksen jälkeen, lämmitystä n. 20-30min kerta.
Tuo kun ilmeisesti sammuttaa erilliset sähkövehkeet, niin moottori kyllä on lämmennyt - mutta kabiinia ei ole juurikaan/yhtään lämmitelty. Yhden ainoan kerran kabiinissa tuntui että olisi lämmitetty edes jonkin verran.
Arkiajossa lämmityskertojen välissä ajoa min. 90km, joten kyllä akun pitäisi kerkeä ladata itseään.
Miten tästä eteenpäin? Auttaako älylaturi?
Tuo ilmoitus ei ole vikailmoitus. Auto kertoo että joku laite kuluttaa akkua vaikka auto on paikallaan. Laite on tietysti eber.
Jos ilmoitus häiritsee, pyydä Bönttiä koodaamaan sen pois.
Älylaturi kannattaa hankkia jos käytät eberiä paljon. Se ei tosin vaikuta auton antamiin ilmoituksiin, mutta pitää akun varauksessa
Jos ilmoitus häiritsee, pyydä Bönttiä koodaamaan sen pois.
Älylaturi kannattaa hankkia jos käytät eberiä paljon. Se ei tosin vaikuta auton antamiin ilmoituksiin, mutta pitää akun varauksessa