Hei, luin viestiketjusta, että olette olleet yhteydessä BMW Suomeen. Minulla sama ongelma BMW F10 530d vm 2010 aj 30000 km ja nyt kun ollut viikon pakkasta akku lähes tyhjä ja ilmoitti Change the Battery. Ajoin 30 min ja näyttää taas olevan virtaa riittävästi, virhesanoma katosi etc. Auto on katoksessa ja ulkona kotona ja töissä.
Haloo, jos olette saaneet vastauksia BMW:ltä olis kiva saada myös vastauksia tänne eikä vain kysymyksiä.
Onko tosiaan niin että kylmällä ilmalla akku ei lataannu?
Akkuongelmat F10/11 ja F25
- -sami-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 215
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
- Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI - Paikkakunta: Imatra
Kyllähän se latautuu mutta hitaammin kuin lämpimässä. Kokeileppa vaikka käyttää akkuporakonetta pakkasessa, toimiiko yhtä hyvin kuin lämpimällä?KariBemu kirjoitti:Onko tosiaan niin että kylmällä ilmalla akku ei lataannu?
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/pakk ... -korjaamon" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
- Vice
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 881
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
- Auto: ex - F11 520d M Sport A
Luitko viestiketjun läpi?KariBemu kirjoitti:Haloo, jos olette saaneet vastauksia BMW:ltä olis kiva saada myös vastauksia tänne eikä vain kysymyksiä.
Siellä on ne vähäisetkin vastaukset mainittu, jotka on saatu BMW Suomelta.
Jos luit ketjun huomasit varmaan ettei BMW Suomi "tunnista/tunnusta" edes koko tätä vikaa, ei löydy PUMAA!
Omat vastaukseni, jotka olen BMW Suomelta saanut (lyhyesti ja pelkistetysti): Käänny huollon suuntaan ongelmasi kanssa. Huollossa taas ongelma ei ole edennyt mihinkän suuntaan... Syytelty webastoa, jne, jne, jne.. Tehty akku testerillä testejä (kaikki OK testeissä, akun varaus korkealla tasolla), voivoteltu asiaa, jne, jne. Ehdotettu laturia (sekin löytyy autostani, mutta ei siitä ole iloa, kun potkua kerran akussa riittää eikä sitä nyt huvikseen viitsi aina laturissa pitää kiinni).
Kaikki viittaa softa ongelmaan (ainakin omassa tapauksessani) koska lataus/varaustaso esim. 95% ja silti tulee näitä herjoja. Autolla ajamalla esim. 3-5min ja uudelleen käynnistämällä ei enää herjoja tule (älylaturi saanut tarvittavat tiedot?).
Yhdelle foorumin jäsenelle on softat päivitetty uusimpiin ja "ominaisuus" katosi. Tätä samaa päivitystä softiin olen ruinannut huollosta nyt viime ajat, mutta asia ei etene koska BMW ei suosita mitään korjausta tähän (koska vikaa ei ole..). Asiassa saa muutenkin kokoajan olla itse aktiivinen ja kysellä (potkia eteenpäin) huollosta missä mennään, olisiko mitään tehtävissä, jne.
Siinä hyvin lyhyesti tiivistettynä omalta osaltani tämä aihealue, kokemukset, vastaukset, tilanne missä mennään nyt noin 1v "taistelun" jälkeen...
PS.
Käytin webastoa eilen noin 2h, neljässä pätkässä, ajoa tuli päivän aikana alle 1h, herjoja tulee, mutta aina auto käynnistyy ongelmitta (sitä edelsi viime vkolla hki-lahti ajoa edestakaisin 5pvä, joten akku varmasti oli täynnä eilen aamulla).
Eli täytyy vaan tyytyä tähän ominaisuuteen ja elää sen kanssa
KariBemu, ei muuta, kun viestiä asiasta BMW Suomelle (esim. bmw.fi nettisaitin kautta) ja laittelepa vastauksia tänne luettavaksi
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 14
- Liittynyt: 30 Huhti 2011, 10:07
- Auto: F10 520da aw M-sport 2011
Itsellä jätti auto starttaamatta jouluaattona (pakkasta -14C, auto johdossa 2,5h). Käynnistystä yrittäessä tuli herja tyhjästä akusta ja toisella yrityksellä pimeni kaikki valot eikä inaustakaan mistään. Seuraavaksi alkoi varashälytin huutamaan (ohjekirjasta luin, että mm. akun jännitteen häviämin aiheuttaa hälytyksen). Soitin mobile careen ja hinauspalvelusta sain sitten apuvirtaa (sama kaveri oli käynyt starttaamassa naapurin f10:n viime talvena Boosterilla ei lähtenyt käyntiin, mutta rekan kyljestä suoraan riitti virta. Pidin autoa yön älylaturissa ja ajoin tunnin lenkin. Ainakin eilen auto lähti käyntiin eikä herjannut akusta, saa nähdä miten käy huomenna...Autolla oli ajettu viime viikolla lyhyttä ajoa ja edellisestä ajosta oli 3 päivää, webastoa ei ole.
Onko akku nyt pilalla kun se oli täysin tyhjä ja ilmeisesti siis jäätynyt? Takuu on vielä voimassa, kattaako se uuden akun?
Olisi vissiin sittenkin pitänyt laitattaa se defan akkulaturi...
Onko akku nyt pilalla kun se oli täysin tyhjä ja ilmeisesti siis jäätynyt? Takuu on vielä voimassa, kattaako se uuden akun?
Olisi vissiin sittenkin pitänyt laitattaa se defan akkulaturi...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Tuossa kuulin, että näihin kaikkia F-sarjan autoja silloin tällöin vaivaaviin akkuherjoihin on löytynyt todennäköinen syy (lähde: eräs marmoritiskin huoltopäällikkö). Syy on tod. näk. auton perässä oleva jokin väylän ohjausboksi. Virallista infoa tullee myöhemmin?
- Vice
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 881
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
- Auto: ex - F11 520d M Sport A
Kiitos tiedosta! Täytyypä käväistä taas Autosalvassa kyselemässä, jos heillä olisi asiasta tietoa.VolvostaBemariin kirjoitti:Tuossa kuulin, että näihin kaikkia F-sarjan autoja silloin tällöin vaivaaviin akkuherjoihin on löytynyt todennäköinen syy (lähde: eräs marmoritiskin huoltopäällikkö). Syy on tod. näk. auton perässä oleva jokin väylän ohjausboksi. Virallista infoa tullee myöhemmin?
Pahoin vaan pelkään ettei ole...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Ainakin Hämeenlinnan Autokeskus keräää aktiivisesti tietoa näistä ongelmista ja minuunkin oltiin jälkeenpäin yhteydessä kuinka korjaus (softapäivitys) auttoi. Siinä kesksutelussa tuon infokin sain.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Taas tänään tuli "Charge Battery" ongelma. Heti kun pakkasasteet menevät alle -20 C niin ongelmat alkavat/jatkuvat.
Tämä on niin selvä tyyppivika ja harmittaa kovasti ettei BMW ota asiaa vakavasti.
Tämä on niin selvä tyyppivika ja harmittaa kovasti ettei BMW ota asiaa vakavasti.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 28
- Liittynyt: 09 Joulu 2011, 07:40
- Auto: F10 530 dA xDrive M-Sport
- Paikkakunta: Espoo
Moi.Johtunee myös osaltaan ainakin vähäisestä ajomäärästäsi? Mulla webasto joka aamu 30-40 min päällä,ei mitään ongelmia.Tosin ilmoittaahan toi että on ollut ylimääräistä kulutusta mutta niin kuuluu ollakin.Ricracing kirjoitti:Taas tänään tuli "Charge Battery" ongelma. Heti kun pakkasasteet menevät alle -20 C niin ongelmat alkavat/jatkuvat.
Tämä on niin selvä tyyppivika ja harmittaa kovasti ettei BMW ota asiaa vakavasti.
Tosin mähän ajan sen 50-500 km / päivä,työnkuvasta riippuen.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Tod näk, mutta ...tuttaa silti. Yöllä taisi olla joku -25 C, ja juuri tuollaiset "lämpötilat" puuduttavat BMW akun.Andy74 kirjoitti:Johtunee myös osaltaan ainakin vähäisestä ajomäärästäsi?
Yleensä kun lähden ajamaan, auto on tolpasta lämminnyt niin (sisätilanlämmitin 2150 W), ettei penkin- tai takalasin lämmittimiä tarvitse pitää päällä.
Auton ilmastoini on tosin aina päällä ja asetus on + 28 C mutta useinmiten ajan ilman että päävalot ovat päällä (eli siis vain ksenon rinkulat ja takavalot päällä).
Kyllä auton pitää suomessa kestää näitä pakkasia - BMW ei tunnu sitä tekevän.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 05 Syys 2010, 00:09
- Auto: Valkoinen F31 320dA xDrive Sportline
- Paikkakunta: Vantaa
Ric: kokeile ottaa IBS akusta irti, itse tein sen omassa e60:ssä ja kaikki sähkön riittävyyteen liittyvät ongelmat katosivat. Vaikka ajaa 10km pätkäajoa monta kertaa päivässä viikkotolkulla valot toimii, ptc antaa lämpöä jne.
Yhtään virheilmoitusta ei ole tullut sen jälkeen ruudulle tai muistiin tämän jälkeen.
Yhtään virheilmoitusta ei ole tullut sen jälkeen ruudulle tai muistiin tämän jälkeen.
- Hydrophyte
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 286
- Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
- Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
- Paikkakunta: Klaukkala
- Viesti:
Itselläni on tehdasasennettu Webasto. Toimii loistavasti jos on lämpimpää kuin -20C. Jos on kylmempää kuin -20C, niin ei pysy käynnissä kuin 10-15min. Kun menee autoon ja laittaa auton käymään, niin iDrive ilmoittaa akun jännitteen olevan liian alhainen ja sen vuoksi Webasto on kytketty pois kesken lämmityksen. Tätä ilmoitusta ei tullut aiemmalla softalla. Aiemmalla softalla tuli vaan ilmoitus, että lataa akku. Tuntuu siltä, että uudempi softa sammuttaa Webaston aiemmin kuin vanhempi. Kyllä tällä toimeen tulee hyvin, kun auto on aina lähtenyt käymään ja lämpenee nopeasti.
Lauantaina oli melko kylmää. Oma auto näytti -34 ja vaimon tuntia aiemmin -36..
Lauantaina oli melko kylmää. Oma auto näytti -34 ja vaimon tuntia aiemmin -36..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
- Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)
Uusi tapaus ilmoittautuu. Viime talvena ei ollut mitään ongelmia, mutta nyt yli -20 asteen pakkanen aiheutti seuraavaa:
Auto lähti normaalisti käyntiin ilman mitään ilmoituksia, lämmitys 2 h. Mutta noin 65 km motariajon jälkeen moottorin sammutuksen jälkeen ilmoitus Charge battery. Auto parkissa 2,5 h kylmässä ja käynnistettäessä ilmoitus rajoituksista sähkön käytössä. Taas sama ajo ja sammutettaessa Charge battery.
Kahden päivän "levon" jälkeen auto käyntiin lämmityksen jälkeen ja ilmoitus tauluun mahdollisista rajoituksista sähkön käytössä. Tunnin ajon jälkeen -8 asteen pakkasessa ei enää ilmoituksia sammutettaessa ja uudelleen käynnistettäessä.
Tässä tapauksessa ainakin vaikuttaisi joko siltä, että elektroniikka tulkitsee mittaustuloksia liian herkästi ongelmaksi , tai akku niin jäässä, ettei ota latausta sisään. Veikkaisin jälkimmäistä, koska luulisi motariajon aikana akun latautuvan reilusti...
Ajot sujui muuten normaalisti, ohjaustehostin ja muut vempeleet pelasivat. Webastoa ei ole.
Auto lähti normaalisti käyntiin ilman mitään ilmoituksia, lämmitys 2 h. Mutta noin 65 km motariajon jälkeen moottorin sammutuksen jälkeen ilmoitus Charge battery. Auto parkissa 2,5 h kylmässä ja käynnistettäessä ilmoitus rajoituksista sähkön käytössä. Taas sama ajo ja sammutettaessa Charge battery.
Kahden päivän "levon" jälkeen auto käyntiin lämmityksen jälkeen ja ilmoitus tauluun mahdollisista rajoituksista sähkön käytössä. Tunnin ajon jälkeen -8 asteen pakkasessa ei enää ilmoituksia sammutettaessa ja uudelleen käynnistettäessä.
Tässä tapauksessa ainakin vaikuttaisi joko siltä, että elektroniikka tulkitsee mittaustuloksia liian herkästi ongelmaksi , tai akku niin jäässä, ettei ota latausta sisään. Veikkaisin jälkimmäistä, koska luulisi motariajon aikana akun latautuvan reilusti...
Ajot sujui muuten normaalisti, ohjaustehostin ja muut vempeleet pelasivat. Webastoa ei ole.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
edellinen F10 520d Business
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Juuri näin mj1973, mutta kun se järjestelmä sulkee kaikki apulämmittimet (mm. istuin-, takalasi- ja sähkökäyttöisen apulämmityksen) pois, niin auto on kuin jää kalikka sen satakilometria millä sitä pitää ajaa ennen kuin laturi saa akun heräämään. Ja arvaa vaan, ottaako akku itse tästä nokkaansa! Tämä on niin väärin kun vaan voi olla!
Nyt eivät enää pikku valitukset auta. Tämä ongelma on ollut tietossa jo yli kaksi vuotta mutta mitään BMW ei sille ole vaivautunut tekemään!
Nyt eivät enää pikku valitukset auta. Tämä ongelma on ollut tietossa jo yli kaksi vuotta mutta mitään BMW ei sille ole vaivautunut tekemään!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Oma F11 seisoi lentokentän ulkoparkissa viisi viikkoa. Reissun päälle tuli nasautettua se lumihangesta (-17) käyntiin; aika nihkeän kuuloinen startti oli. Käynnistymisen jälkeen ilmoitti myös "Charge Battery" sekä rajoituksista sähkölaitteissa. Tosin kaikki sähköt se minusta antoi pitää päällä mm. penkinlämmittimet, navin, stereot, takalasinlämppärin.
Seuraavana aamuna tai sen jälkeen mitään ilmoituksia ei ole tullut. Tosin seisoi yön normaalisti lämpöisessä kotitallissa.
Seuraavana aamuna tai sen jälkeen mitään ilmoituksia ei ole tullut. Tosin seisoi yön normaalisti lämpöisessä kotitallissa.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
O
Mitä BMW:n mielestäsi pitäisi tässä tapauksessa tehdä?Ricracing kirjoitti:Juuri näin mj1973, mutta kun se järjestelmä sulkee kaikki apulämmittimet (mm. istuin-, takalasi- ja sähkökäyttöisen apulämmityksen) pois, niin auto on kuin jää kalikka sen satakilometria millä sitä pitää ajaa ennen kuin laturi saa akun heräämään. Ja arvaa vaan, ottaako akku itse tästä nokkaansa! Tämä on niin väärin kun vaan voi olla!
Nyt eivät enää pikku valitukset auta. Tämä ongelma on ollut tietossa jo yli kaksi vuotta mutta mitään BMW ei sille ole vaivautunut tekemään!
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Autoissahan on selvä vika, se on tosiasia, eikö vaan?Antinontoxic kirjoitti: Mitä BMW:n mielestäsi pitäisi tässä tapauksessa tehdä?
BMW autoihin pitää saada tehokkaampi laturi ja suurempi akku. Myös laturin aktiivisempi latausohjelmointi voisi auttaa kun lämpötila laskee alle +3 C asteen jolloin auto varoittaa mahdollisista liukkaista. Tosin ongelmat vaikuttavat esiintyvän vasta alle -15 C tasolla, mutta päivällä voi olla esim. -4 ja yöllä -30.
Tällöin tosin CO2 arvot voisivat hyvinkin nousta, mutta auto sentään toimisi täällä pohjolassa talvisin.
Ks. myös Tekniikan Maailma-lehti 02/2013 sivut 38 -40.
Joku viisaampi voisi kertoa paremmista keinoista.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Ajat pidempiä matkoja kuin 2km päivässä?Ricracing kirjoitti:Joku viisaampi voisi kertoa paremmista keinoista.
- Vice
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 881
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
- Auto: ex - F11 520d M Sport A
Mites mulla, joka ajan reilu 200km päivässä (reilun 100km pätkissä) ja silti, kun autoa kovilla pakkasilla käynnistää näitä herjoja tulee ja samana aamuna, kun auton ajaa huollon pihaan (5km ajomatka) testeri näyttää 99-98 varauksia (edelliselle 5pvä)... Eli siis tarkoitan tällä sitä, että auto hälyttelee (turhaan) vaikka varausta oikeasti on.Antinontoxic kirjoitti:Ajat pidempiä matkoja kuin 2km päivässä?Ricracing kirjoitti:Joku viisaampi voisi kertoa paremmista keinoista.
Ymmärrän Ric:n fiilikset hyvin, koska toi on ärsyttävää (joskin siihen on jo niin tottunut ettei sitä aamuisin meinaa huomata edes enää)... Se pelko vaan on, kun joskus oikeasti se varaus on vähissä ja jää huomiotta niin joku aamu auto seisoo pihassa...
Silti eniten ihmetyttää etteivät suostu auton softia päivittämään, kun se yhdellä foorumilaisella ongelman korjasi, joka ainakin omissa silmissä viittaa selkeään softa bugiin tässä ongelmassa...