Minullakin Veho testasi aikanaan tuota selvästi viallista akkua yön yli, ja tulos oli sama - eli kunnossa. Se oli vielä mielestäni laatumerkin akku, Hoppecke. Mutta ei kestänyt lämmittää webastolla työmatkan toisessa päässä 30 min päivässä vaikka toisessa päässä matkaa oli lämmin talli, ja olisi luullut lämpimän akun hyvinkin latautuvan noin 32 km työmatkalla (per suunta). Ehkä tuon auton latausjärjestelmässäkin saattoi olla jotain vialla. Paljon se kävi pajalla muistakin syistä.
Audin suhteen tuo quattro edition (ainakin "pikkukoneella" / 150 kW) on nyt mielestäni hyvinkin kilpailukykyisen hintainen, kun siihen ei tarvi paljokaaan lisukkeita ruksia.
Akkuongelmat F10/11 ja F25
- Vice
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 881
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
- Auto: ex - F11 520d M Sport A
Tomppi, Jos autosi vielä pajalla käy kannattaa pyytää tekemään (jos nimen oikein muistan) "Energy diagnosis" akulle/autollesi. Se tosiaan kertoo ne 5 viimeisen päivän lataustasot, joista voi ainakin jotain päätellä. Eli jos niissä lataustaso alhainen akku paskana tai ei vaan lataannu riittävästi (syystä tai toisesta). Mutta jos lataustaso reilua 80% 5pvä jaksolla niin tervetuloa joukkoon (näin siis ainakin omalla kohdalla ja silti kokoajan herjoja "vaikka siis kaikki OK") eli silloin syyssä on tämä "älykäslaturi" (kai?), johon ei tunnu korjaavaa softaa saavan, poikkeuksena VolvostaBemariin.
Varusteita (omaan makuuni) lisäksi Sporttipenkit, Bose, Sähköinen kontti, HUD ja jotain pienempää sälää...
Itse en oo huomannut A6 Allroad:n ja "perus" A6 avantin välillä mitään eroa ajettavuudessa. Eli lähinnä se ulkonäkö ja toki jotain varuste erojakin (pohjanpanssaroinnissa, jne). Itsekin ostaisin sen "perus" A6 Avanti quattron (150kW tai 180kW).Tomppi kirjoitti:Pitääpä käydä tuota A6 Quattro edition mallia jossain välissä koeajamassa. Allroad on myös vaihtoehto mutta siinä on kova imagolisä hinnassa Avantiin verrattuna. En tiedä sitten miten ajettavuuden suhteen Allroadin ja Avantin välillä menee.
Varusteita (omaan makuuni) lisäksi Sporttipenkit, Bose, Sähköinen kontti, HUD ja jotain pienempää sälää...
- Tomppi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 145
- Liittynyt: 25 Marras 2011, 19:36
- Auto: F16 M50d 2015
- Paikkakunta: Oulu
Tuo on hyvä tietää, kiitoksia Vice. Auto ei ole enää pajalla, tänään kaikki on toiminut normaalisti. Tosin pakkasta on enää -5. Asiaan todennäköisesti palataan vielä. A6 Quattro Edition vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselle, pitääpä käydä kokeilemassa.
ex-bemarit: F11 525d TwinPower Turbo Touring Sport A -12
e39 525 TDS Touring A -97
e39 525 TDS Touring A -97
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 02 Marras 2012, 11:46
- Auto: F10
Mielenkiintoinen logiikka tässä akun varaustila muutos pysähtyneenä herjasta. Minulla 60min ajastettu webasto ja kun käynnistän auton 30min kohdalla, näyttö herjaa joitain sähkö juttuja kytketty pois. Ajan 5min, jolloin ei voi olla pakkasella juuri mitään latausta pysähdyn ja sammutan auton n.30min ja webasto vieläkin päällä. Kun sitten lähden taas ei mitään herjaa akun varaustilasta tai sähkön käytön rajoituksista. Eli kuten aikaisemmin tullut esille vaikuttaa tämä ominaisuus usein täysin turhalta kylmissä maissa, liian herkkä yleisesti. Paitsi esim Tompilla jolloin softaa todella tarvitaan jotta pääsee liikkeelle.
- Tomppi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 145
- Liittynyt: 25 Marras 2011, 19:36
- Auto: F16 M50d 2015
- Paikkakunta: Oulu
Taas tuli aamulla akku-herja "Extended battery discharge while stationary. Electronic consumers were temporarily switched off". Auto oli tätä ennen ollut 5 tuntia roikan nokassa -5 asteen pakkasessa ja vielä tuo akun ylläpitolaturi asennettuna.
Ajoin n. 10min matkan, sammutin auton ja käynnistin uudelleen -> ei herjoja. Kaikki toimi normaalisti eikä mitään herjoja tullut enää koko päivän aikana vaikka käynnistelin kylmänä.
Tällä kertaa puhaltimet jne. toimivat herjasta huolimatta. Eli voisi tulkita että tämä on enemmänkin threadin otsikon mukainen vika verrattuna aiempaan, jolloin akun varaus oikeasti oli niin alhainen että auton täytyi ruveta sähkölaitteita oikeasti sammuttelemaan. Mene ja tiedä, huomenna jälleen yhteys Wetterille.
Ajoin n. 10min matkan, sammutin auton ja käynnistin uudelleen -> ei herjoja. Kaikki toimi normaalisti eikä mitään herjoja tullut enää koko päivän aikana vaikka käynnistelin kylmänä.
Tällä kertaa puhaltimet jne. toimivat herjasta huolimatta. Eli voisi tulkita että tämä on enemmänkin threadin otsikon mukainen vika verrattuna aiempaan, jolloin akun varaus oikeasti oli niin alhainen että auton täytyi ruveta sähkölaitteita oikeasti sammuttelemaan. Mene ja tiedä, huomenna jälleen yhteys Wetterille.
ex-bemarit: F11 525d TwinPower Turbo Touring Sport A -12
e39 525 TDS Touring A -97
e39 525 TDS Touring A -97
Melkoisia ongelmia!
Autoni (F11 530xd) on kesällä 2012 tuotu Saksasta johon Suomessa nyt kesällä asennettu talvipaketti ja samalla uusimmat softat sisään.
Autolla ajetaan normaalisti 12km:n työmatkaa suuntaansa päivittäin. Aamuisin lohkolämmittimessä ja päivät joko lämpimässä hallissa tai kylmässä. Autolla ajettiin pitkä matka ke-iltana jonka jälkeen seisoi su-puolipäivään -7-20 pakkasessa, käynnistin kun oli tunnin piuhassa. Ja mitään indikaatioita sähkön loppumisesta ei ole tullut.
Ainoa ongelma tullut pakkasesta tähän mennessä on Adaptive Drive -huomautus jotta "lämmitys kesken" kun halusin vaihtaa jousitusta normalista comfortiksi.
Autoni (F11 530xd) on kesällä 2012 tuotu Saksasta johon Suomessa nyt kesällä asennettu talvipaketti ja samalla uusimmat softat sisään.
Autolla ajetaan normaalisti 12km:n työmatkaa suuntaansa päivittäin. Aamuisin lohkolämmittimessä ja päivät joko lämpimässä hallissa tai kylmässä. Autolla ajettiin pitkä matka ke-iltana jonka jälkeen seisoi su-puolipäivään -7-20 pakkasessa, käynnistin kun oli tunnin piuhassa. Ja mitään indikaatioita sähkön loppumisesta ei ole tullut.
Ainoa ongelma tullut pakkasesta tähän mennessä on Adaptive Drive -huomautus jotta "lämmitys kesken" kun halusin vaihtaa jousitusta normalista comfortiksi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 02 Marras 2012, 11:46
- Auto: F10
Jos auto herjaa "Extended battery discharge while stationary. Niin silloin akku viallinen jos tyhjenee ilman käyttöä taiTomppi kirjoitti:Taas tuli aamulla akku-herja "Extended battery discharge while stationary. Electronic consumers were temporarily switched off". Auto oli tätä ennen ollut 5 tuntia roikan nokassa -5 asteen pakkasessa ja vielä tuo akun ylläpitolaturi asennettuna.
Ajoin n. 10min matkan, sammutin auton ja käynnistin uudelleen -> ei herjoja. Kaikki toimi normaalisti eikä mitään herjoja tullut enää koko päivän aikana vaikka käynnistelin kylmänä.
Tällä kertaa puhaltimet jne. toimivat herjasta huolimatta. Eli voisi tulkita että tämä on enemmänkin threadin otsikon mukainen vika verrattuna aiempaan, jolloin akun varaus oikeasti oli niin alhainen että auton täytyi ruveta sähkölaitteita oikeasti sammuttelemaan. Mene ja tiedä, huomenna jälleen yhteys Wetterille.
muuten autossa on jokin sähköä kuluttava laite päällä. Minulla oli aikanaan Saabin kanssa tälläinen ongelma, siinä sai takakontin valon laitettua vahingossa niin että se paloi aina. Sitä ei kesällä huomannut koska oli aina valoisaa ja akku tyhjeni jos auto seisoi kauan. Tuli jopa turhaan uusittua akku ennenkuin tämä selvisi. Kyllähän tälläiset täytyy huollossa selvitä jos todella tekevätjotain työtä autosi kanssa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Itsellä tuo oli kyllä F25:ssa softabugi tod näk, koska aina akku mitattiin ja ei todella ollut liian tyhjä, vaikka auto noin noin ilmoitti. Sitten kaikkien softien päivitys tosiaan päästi eroon koko ongelmasta.Driveclever kirjoitti: Jos auto herjaa "Extended battery discharge while stationary. Niin silloin akku viallinen jos tyhjenee ilman käyttöä tai
muuten autossa on jokin sähköä kuluttava laite päällä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 02 Marras 2012, 11:46
- Auto: F10
En tiedä pystyykö luotettavasti mittaamaan akun varaustilaa koska jo pieni virrankulutus aiheuttaa tämän herjan.VolvostaBemariin kirjoitti:Itsellä tuo oli kyllä F25:ssa softabugi tod näk, koska aina akku mitattiin ja ei todella ollut liian tyhjä, vaikka auto noin noin ilmoitti. Sitten kaikkien softien päivitys tosiaan päästi eroon koko ongelmasta.Driveclever kirjoitti: Jos auto herjaa "Extended battery discharge while stationary. Niin silloin akku viallinen jos tyhjenee ilman käyttöä tai
muuten autossa on jokin sähköä kuluttava laite päällä.
Sen pystyy ainakin mittaamaan jos akku tyhjenee itsestään tai minkä verran virrankulutusta kun auto ei ole
käytössä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 05 Syys 2010, 00:09
- Auto: Valkoinen F31 320dA xDrive Sportline
- Paikkakunta: Vantaa
Hienoa että E60'sen ongelmat jatkuu F10/F25'ssa. Juuri kun olin harkinnut uuden F25'sen tilausta.
Omassa E60'ssä ratkaisin ongelman kaikkien mahdollisten selvittelyiden ja pään pyöritysten jälkeen yksinkertaisesti nyppimällä IBS:n irti, ei herjoja ja lämpöä riittää.
Omassa E60'ssä ratkaisin ongelman kaikkien mahdollisten selvittelyiden ja pään pyöritysten jälkeen yksinkertaisesti nyppimällä IBS:n irti, ei herjoja ja lämpöä riittää.
- Tomppi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 145
- Liittynyt: 25 Marras 2011, 19:36
- Auto: F16 M50d 2015
- Paikkakunta: Oulu
Päivitystä tuohon meikäläisen F11:n akkuongelmaan. Aamulla tuikkasin auton roikan nokkaan niin parin sekunnin päästä alkoi sireenin huuto kuulua kun selkäni käänsin. Auton varashälytin laukesi. Sammutin hälyttimen ovet avaamalla ja suljin ovet uudelleen. Autossa on vänkärin jalkatilassa sisätilanlämmitin. Ettei vain tuo lämmittimen puhaltama ilma laukaissut hälytintä?!
No ei siinä mitään, kävin pikkulenkin kaupassa ja tulin takaisin. Laitoin auton roikan nokkaan lämmitykseen ja menin sisälle. Tulin parin tunnin päästä ulos ja ihmettelin auton valojen vilkuttelua. Hälytin oli lauennut uudestaan! Normaalisti minulla on auto ajastimessa siten että lämmitys alkaa 5 aamulla. Ilmeisesti nyt on käynyt niin että laukeava hälytin on kuluttanut akkua ja siitä aamulla herjat käynnistettäessä. Äänihän lakkaa hälyttimestä tietyn ajan jälkeen ja auto jatkaa valojen vilkuttelua -> kuluttaa akkua. Sitten jossain vaiheessa auto kytkee hälyttimen pois akun jännitteen laskiessa -> aamulla akkuherja.
Onko muilla varashälytin lauennut kun käyttää sisätilanlämmitintä? Minulla se nyt tapahtui päivällä kaksi kertaa ja ilmeisesti käynyt niin suurinpiirtein joka yö kun ajastin on laittanut lämmityksen päälle. Näyttää siis todennäköiseltä että autoni kohdalla tämä on aiheuttanut tai ainakin ollut osasyy noihin akkuherjoihin, ja välillä tosiaan jännite on oikeasti ollut alhaalla kun on kytkenyt sähkölaitteita pois toiminnasta.
Epäilykseni heräsi itseasiassa aiemmin kun kovista pakkasista huolimatta en laittanut autoa roikan nokkaan vaan käynnistelin kylmänä -> ei yhtään akkuherjaa viikkoon. Nyt kun kokeilin laittaa lämmitykseen niin ongelmat alkoivat uudelleen.
Eli jatkossa otan sisätilanlämmittimen pois tai sitten en kytke varashälytintä päälle silloin kun autossa on tarkoitus käyttää sisätilanlämmitintä.
No ei siinä mitään, kävin pikkulenkin kaupassa ja tulin takaisin. Laitoin auton roikan nokkaan lämmitykseen ja menin sisälle. Tulin parin tunnin päästä ulos ja ihmettelin auton valojen vilkuttelua. Hälytin oli lauennut uudestaan! Normaalisti minulla on auto ajastimessa siten että lämmitys alkaa 5 aamulla. Ilmeisesti nyt on käynyt niin että laukeava hälytin on kuluttanut akkua ja siitä aamulla herjat käynnistettäessä. Äänihän lakkaa hälyttimestä tietyn ajan jälkeen ja auto jatkaa valojen vilkuttelua -> kuluttaa akkua. Sitten jossain vaiheessa auto kytkee hälyttimen pois akun jännitteen laskiessa -> aamulla akkuherja.
Onko muilla varashälytin lauennut kun käyttää sisätilanlämmitintä? Minulla se nyt tapahtui päivällä kaksi kertaa ja ilmeisesti käynyt niin suurinpiirtein joka yö kun ajastin on laittanut lämmityksen päälle. Näyttää siis todennäköiseltä että autoni kohdalla tämä on aiheuttanut tai ainakin ollut osasyy noihin akkuherjoihin, ja välillä tosiaan jännite on oikeasti ollut alhaalla kun on kytkenyt sähkölaitteita pois toiminnasta.
Epäilykseni heräsi itseasiassa aiemmin kun kovista pakkasista huolimatta en laittanut autoa roikan nokkaan vaan käynnistelin kylmänä -> ei yhtään akkuherjaa viikkoon. Nyt kun kokeilin laittaa lämmitykseen niin ongelmat alkoivat uudelleen.
Eli jatkossa otan sisätilanlämmittimen pois tai sitten en kytke varashälytintä päälle silloin kun autossa on tarkoitus käyttää sisätilanlämmitintä.
ex-bemarit: F11 525d TwinPower Turbo Touring Sport A -12
e39 525 TDS Touring A -97
e39 525 TDS Touring A -97
- Vice
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 881
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
- Auto: ex - F11 520d M Sport A
Omassa F11 webasto joten sen kanssa ei oo ongelmia. Vaimon A3:nen tekee tätä samaa. Eli aina sisätilan lämppärin käynnistyessä alkaa varashälytin "laulamaan". Siitä saa sisätilantutkan napista (ovessa) pois ja näin on toimittu aina, kun laitetaan auto lämpiämään.Tomppi kirjoitti:Onko muilla varashälytin lauennut kun käyttää sisätilanlämmitintä?
Mutta tosiaan toi lienee syy sulla sitten miksi akku herjoja tulee ja oletettavasti ovat todellisia ja aiheellisia, eli kyse eri asiasta, kun esim. mulla oman autoni kohdalla... Hyvä jos toi oli se tekijä niin siitä on tosiaan helppo päästä eroon (eli varashälytin pois päältä, kun autossa sisätilan lämppäriä käyttää). Et sitten Tomppi taida "joutua" (vai päästä?) Audi kaupoille...
Eipä oot itselleni Autosalvasta mitään kuulunut. Lupasivat olla yhteydessä, kun ovat taas BMW:ltä tiedustelleet softapäivitystä
- Tomppi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 145
- Liittynyt: 25 Marras 2011, 19:36
- Auto: F16 M50d 2015
- Paikkakunta: Oulu
On ollut niin joulukiireitä ettei ole kaupoille saati koeajolle ehtinyt
Muutaman kerran on tullut myös aktiivinopeussäätimestä failure-ilmoituksia kovalla pakkasella mutta ovat siitä itsekseen loppuneet. Pitääpä sitäkin seurata. Aktiivi-vakkari herjoja tulee ainoastaan alle -20 pakkasella. Olen kyllä tarkistanut että sensorit ja tutkat ovat puhtaat.
Toivottavasti ratkaisu tuohon akkuherja-pulmaan löytyy pian. Aika uskomatonta ettei kohta 3 vuotta vanhaan malliin ole vielä korjausta saatavissa.
Muutaman kerran on tullut myös aktiivinopeussäätimestä failure-ilmoituksia kovalla pakkasella mutta ovat siitä itsekseen loppuneet. Pitääpä sitäkin seurata. Aktiivi-vakkari herjoja tulee ainoastaan alle -20 pakkasella. Olen kyllä tarkistanut että sensorit ja tutkat ovat puhtaat.
Toivottavasti ratkaisu tuohon akkuherja-pulmaan löytyy pian. Aika uskomatonta ettei kohta 3 vuotta vanhaan malliin ole vielä korjausta saatavissa.
ex-bemarit: F11 525d TwinPower Turbo Touring Sport A -12
e39 525 TDS Touring A -97
e39 525 TDS Touring A -97
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Kuin moni on asiasta valittanut esim. BMW Suomeen? Ei tämän saitin kautta saa mitään aikaan!Tomppi kirjoitti: Aika uskomatonta ettei kohta 3 vuotta vanhaan malliin ole vielä korjausta saatavissa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Akkuongelma taitaa olla nimenomaan akkuongelma itsellä 2000vm auto ja alkuperäinen akku pelittää pakkasista huolimatta ongelmitta ja se akku on takana taitaa akkujen laatu romahtanutPohjanpoika kirjoitti:Tässä yksi listalle lisättävä.
Peli on 520d automaatti 2011 tammikuulta. Ensimmäinen talvi meni ilman ongelmia, mutta nyt on täytynyt latailla kiinteällä Defan neljäampperiisella jatkuvasti. Tehdasasenteista Webastoa olen käyttänyt hyvin lyhyitä aikoja akkua säästääkseni.
Akkua olen testaillut itse kahdella eri testerillä sillä päätelmällä, että itse akussa ei ole vikaa - on vain aliravittu. Samaan tulokseen tuli BMW:n huoltokin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Softabugi.....
Toki akkujen laatukin on voinut romahtaa (siis tahallaan heikennetty, kuten nykyään kaikkea muutakin, jotta tavaraa menisi kaupaksi). Mutta suurin syy on "älykäs" elektroniikka joka valvoo akun varausta ja samalla pyrkii vähentämään auton päästöjä lataamalla akkua mahdollisimman vähän. Tuo viherpiiperrys yhdistettynä liian vähäiseen testaamiseen oikeasti kylmissä oloissa taitaa olla se varsinainen syy.tte46 kirjoitti:Akkuongelma taitaa olla nimenomaan akkuongelma itsellä 2000vm auto ja alkuperäinen akku pelittää pakkasista huolimatta ongelmitta ja se akku on takana taitaa akkujen laatu romahtanut
10 vuotta vanhassa autossa on aivan erilaista akkuteknologiaa kuin nykyisissä. Viherpiiperrykset ja monet muut vaateet ovat vieneet kehityksen toiseen suuntaa. Uusista litium-geeli yms. akuista kärsivät monet muutkin merkit. Viimeiksi luin tuolta Vagarenalta vastaavista ongelmista muiden merkkien osalta.TJJ kirjoitti:Toki akkujen laatukin on voinut romahtaa (siis tahallaan heikennetty, kuten nykyään kaikkea muutakin, jotta tavaraa menisi kaupaksi). Mutta suurin syy on "älykäs" elektroniikka joka valvoo akun varausta ja samalla pyrkii vähentämään auton päästöjä lataamalla akkua mahdollisimman vähän. Tuo viherpiiperrys yhdistettynä liian vähäiseen testaamiseen oikeasti kylmissä oloissa taitaa olla se varsinainen syy.tte46 kirjoitti:Akkuongelma taitaa olla nimenomaan akkuongelma itsellä 2000vm auto ja alkuperäinen akku pelittää pakkasista huolimatta ongelmitta ja se akku on takana taitaa akkujen laatu romahtanut
Ex: E60/F10
AGM-akkuhan noissa on, minullakin on sellainen 13 vuotta vanhassa autossa (ei toki alkuperäisenä). Ei AGM ole uutta teknologiaa tai sisällä lithiumia (eihän kyseessä ole sähköauto).pumafi kirjoitti:10 vuotta vanhassa autossa on aivan erilaista akkuteknologiaa kuin nykyisissä. Viherpiiperrykset ja monet muut vaateet ovat vieneet kehityksen toiseen suuntaa. Uusista litium-geeli yms. akuista kärsivät monet muutkin merkit. Viimeiksi luin tuolta Vagarenalta vastaavista ongelmista muiden merkkien osalta.