Sivu 8/19

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 11 Helmi 2012, 22:31
Kirjoittaja Ricracing
Lähetin äsken oman viestini autonmyyjälleni ja BMW:n Petterille!

Muun kehutekstin ohessa väitteeni on että:

"Väitän että laturi on alitehoinen ja että akku on liian pieni Suomen oloihin!
Vaadin autooni muutoskorjauksia!"

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 12 Helmi 2012, 07:36
Kirjoittaja 540iA
Todennäköisesti laturi on ihan tarpeeksi iso 180A ja akkukin on kooltaan riittävä 90Ah.
Uuden mallinen akku vaan ei ota latausta kylmänä vastaan.
On ihan sama vaikka laturi olisi 1000A jos akku ei ota latausta vastaan ja varastoi sitä virtaa.
Samoin vaikka laittaisi kuorma-auton 225Ah akun joka on varmasti riittävän suuri niin fyysisesti kuin Ah-määrältään niin sekään ei hyödytä jos se on uuden mallinen agm-akku joka ei kylmänä ota latausta vastaan.

Akun tyyppi ja sitä kautta latausjärjestelmä taitaa olla liian hieno näihin yli 20C pakkasiin.

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 12 Helmi 2012, 09:27
Kirjoittaja Havis
540iA kirjoitti:Todennäköisesti laturi on ihan tarpeeksi iso 180A ja akkukin on kooltaan riittävä 90Ah.
Uuden mallinen akku vaan ei ota latausta kylmänä vastaan.
On ihan sama vaikka laturi olisi 1000A jos akku ei ota latausta vastaan ja varastoi sitä virtaa.
Samoin vaikka laittaisi kuorma-auton 225Ah akun joka on varmasti riittävän suuri niin fyysisesti kuin Ah-määrältään niin sekään ei hyödytä jos se on uuden mallinen agm-akku joka ei kylmänä ota latausta vastaan.

Akun tyyppi ja sitä kautta latausjärjestelmä taitaa olla liian hieno näihin yli 20C pakkasiin.
Onko tässä BMW:ssä joku tietty syy miksi siinä ehdottomasti pitäisi olla agm tyypin akku? Mikäli ei ole, myyjää voisi pyytää korvaamaan sen perinteisellä vähintään saman kokoisella takuun puitteissa. Ja vasta mikäli myyjä laittaa vastaan, alkaa viemään asiaa seuraavaan vaiheeseen.

Tämä agm taitaa olla samantyyppinen BMW:n akilleen kantapää kuin RFT renkaat ;)

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 12 Helmi 2012, 09:47
Kirjoittaja shoeshine
Havis kirjoitti:
540iA kirjoitti:Todennäköisesti laturi on ihan tarpeeksi iso 180A ja akkukin on kooltaan riittävä 90Ah.
Uuden mallinen akku vaan ei ota latausta kylmänä vastaan.
On ihan sama vaikka laturi olisi 1000A jos akku ei ota latausta vastaan ja varastoi sitä virtaa.
Samoin vaikka laittaisi kuorma-auton 225Ah akun joka on varmasti riittävän suuri niin fyysisesti kuin Ah-määrältään niin sekään ei hyödytä jos se on uuden mallinen agm-akku joka ei kylmänä ota latausta vastaan.

Akun tyyppi ja sitä kautta latausjärjestelmä taitaa olla liian hieno näihin yli 20C pakkasiin.
Onko tässä BMW:ssä joku tietty syy miksi siinä ehdottomasti pitäisi olla agm tyypin akku? Mikäli ei ole, myyjää voisi pyytää korvaamaan sen perinteisellä vähintään saman kokoisella takuun puitteissa. Ja vasta mikäli myyjä laittaa vastaan, alkaa viemään asiaa seuraavaan vaiheeseen.

Tämä agm taitaa olla samantyyppinen BMW:n akilleen kantapää kuin RFT renkaat ;)

Samaa mieltä 540i:n kanssa, ei isompi akku tai tehokkaampi laturi mikään ratkaisu ole.

Käsittääkseni AGM akku on melko yleinen autoissa nykyään. Onhan sillä monia etuja perinteiseen nesteakkuun verrattuna:
latautuu nopeammin, pidempi purkuaika, täysin huoltovapaa, parempi kestävyys latauksien/ purkauksien määrässä jne.

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 12 Helmi 2012, 10:10
Kirjoittaja J1978
shoeshine kirjoitti:
Havis kirjoitti:
540iA kirjoitti:Todennäköisesti laturi on ihan tarpeeksi iso 180A ja akkukin on kooltaan riittävä 90Ah.
Uuden mallinen akku vaan ei ota latausta kylmänä vastaan.
On ihan sama vaikka laturi olisi 1000A jos akku ei ota latausta vastaan ja varastoi sitä virtaa.
Samoin vaikka laittaisi kuorma-auton 225Ah akun joka on varmasti riittävän suuri niin fyysisesti kuin Ah-määrältään niin sekään ei hyödytä jos se on uuden mallinen agm-akku joka ei kylmänä ota latausta vastaan.

Akun tyyppi ja sitä kautta latausjärjestelmä taitaa olla liian hieno näihin yli 20C pakkasiin.
Onko tässä BMW:ssä joku tietty syy miksi siinä ehdottomasti pitäisi olla agm tyypin akku? Mikäli ei ole, myyjää voisi pyytää korvaamaan sen perinteisellä vähintään saman kokoisella takuun puitteissa. Ja vasta mikäli myyjä laittaa vastaan, alkaa viemään asiaa seuraavaan vaiheeseen.

Tämä agm taitaa olla samantyyppinen BMW:n akilleen kantapää kuin RFT renkaat ;)

Samaa mieltä 540i:n kanssa, ei isompi akku tai tehokkaampi laturi mikään ratkaisu ole.

Käsittääkseni AGM akku on melko yleinen autoissa nykyään. Onhan sillä monia etuja perinteiseen nesteakkuun verrattuna:
latautuu nopeammin, pidempi purkuaika, täysin huoltovapaa, parempi kestävyys latauksien/ purkauksien määrässä jne.
Kaikki mitä kerroit pitää kyllä 100% paikkansa! AGM akut yleistyvät kovaa vauhtia joka automerkissä.


Yksi syy miksi näissä uusissa bemareissa on tuo AGM-akku, on varmaan tuo jarruenergian talteenotto ja start&stop-teknologia lienee toinen syy.

Niin ja bemarin laturi on varmasti täysin riittävä ja akku on myös varmasti riittävän iso. Hemmetin monessa autossa kun on vain 60-72 ampeerin akku vaikka niissä olisi elektroniikkaa yhtä paljon kuin bemarissa. 90 ampeerin akku ei ole todellakaan mikään vakio esim. Skodan Superbissa eikä siihen edes saa orkkiksena 77 ampeeria suurempaa akkua.

Vaikka siellä olisi 500 ampeerin laturi ja ties kuinka iso akku niin akku ei ota pakkasella samaan tapaan virtaa vastaan kuin lämpimällä säällä ja se akku on tosiaan näissä bemareissa vielä kylmässä paikassa takakontin välipohjan alla.

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 12 Helmi 2012, 15:00
Kirjoittaja altsu
:conf: pitäs varmaan mennä Laakkoselle valittamaan, että oma yksilö on viallinen; ei ole keskipuhallin pihissyt, ei ole RFT:t vedelleet, eikä akku valittanut. Ihme maanantaikappale.

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 12 Helmi 2012, 15:19
Kirjoittaja -V-
altsu kirjoitti::conf: pitäs varmaan mennä Laakkoselle valittamaan, että oma yksilö on viallinen; ei ole keskipuhallin pihissyt, ei ole RFT:t vedelleet, eikä akku valittanut. Ihme maanantaikappale.
Kannattaa varmaan olla tyytyväinen :thuup:
Se ei toki takaa sitä etteikö muiden autoissa voisi olla harmeja.

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 12 Helmi 2012, 15:32
Kirjoittaja altsu
-V- kirjoitti:
altsu kirjoitti::conf: pitäs varmaan mennä Laakkoselle valittamaan, että oma yksilö on viallinen; ei ole keskipuhallin pihissyt, ei ole RFT:t vedelleet, eikä akku valittanut. Ihme maanantaikappale.
Kannattaa varmaan olla tyytyväinen :thuup:
Se ei toki takaa sitä etteikö muiden autoissa voisi olla harmeja.
Eikä takaa sitä, etteikö seuraavalla startilla omassa joku menisi pieleen, jos nyt ylipäätään käynnistyy.

Lähinnä tarkoitus tämän itkun ja valituksen keskellä oli muistuttaa, etteivät nämä nyt aivan susia ja Suomen talveen kelpaamattomia ole. Jokunen tyytyväinen omistajakin joukkoon mahtuu. Kaipa jollain on vielä muistissa jopa jaettu 1. sija TM vuoden talviautotestissä

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 12 Helmi 2012, 19:00
Kirjoittaja Turbo
Ai että eilen taas otti pattiin, kun ei vajaavedolla vain talvella tee sitten mitään. Sutii sutii, perä heiluu ja valot vilkkuu, mutta matka ei joudu. Kanssamatkustajatkin noteerasivat, että mikäs tätä autoa oikein heiluttaa, kehoittivat jo Subarua harkitsemaan (ilmeisesti ainut yleisesti tiedossa oleva neliveto sedan).

Olen entistä vakuuttuneempi, että neliveto se olla pitäisi.

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 12 Helmi 2012, 19:23
Kirjoittaja -V-
Karkaako liikennevaloissa edellä olevat muut vajaavetoiset horisonttiin? Jos ei, niin mikäpä kiire siinä itselläkään... ;) Harvoin sitä ruuhkassa paalupaikalle kuitenkaan itse pääsee...

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 12 Helmi 2012, 19:38
Kirjoittaja altsu
Turbo kirjoitti:Ai että eilen taas otti pattiin, kun ei vajaavedolla vain talvella tee sitten mitään. Sutii sutii, perä heiluu ja valot vilkkuu, mutta matka ei joudu. Kanssamatkustajatkin noteerasivat, että mikäs tätä autoa oikein heiluttaa, kehoittivat jo Subarua harkitsemaan (ilmeisesti ainut yleisesti tiedossa oleva neliveto sedan).

Olen entistä vakuuttuneempi, että neliveto se olla pitäisi.
Meillä on jo tehty päätös, että seuraava on 528i xdrive. Ja vaimolle sitten joku 320d xdrive. Tosin tänään huomasin, että vaikka liikennevalolähdöt tuntuivat toivottomilta, niin sain liikennevalovälillä aikaiseksi helpon ja reilun kaulan kanssa-autoilijoihin. Hämmentävän hyvin tuo tuntui kuitenkin liikkeelle lähtevän.

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 12 Helmi 2012, 19:42
Kirjoittaja Anyway
Muistatte varmaan viime vuoden pitkät pakkasjaksot. Kävin silloin eräässä akkuliikkeessä ja tarkistutin akun kunnon.
Kertoivat, että viereisessä huoneessa on hyllyt täynnä sammahtaneita akkuja, Audeista, Mersuista ja Bemareista mm.
Ja ihan uusistakin autoista oli akku simahtanut, oli käytetty Webastoa, lämmitys maksimillaan ajettaessa,
takalasia lämmitetty jne. ja ajettu lyhyttä matkaa töihin. Ei mikään akku kestä tuollaista käyttöä kovalla pakkasella.
En tiedä sitten olisiko akun lämmitin ratkaisu, jos akkua joutuu pakkasilla paljon kuormittamaan.
Silloin akku ainakin ottais vastaan latausvirran.
Kutsuivat muuten akkuliikkeessä tuota huonetta krematorioksi. . .

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 12 Helmi 2012, 19:50
Kirjoittaja Turbo
-V- kirjoitti:Karkaako liikennevaloissa edellä olevat muut vajaavetoiset horisonttiin? Jos ei, niin mikäpä kiire siinä itselläkään... ;) Harvoin sitä ruuhkassa paalupaikalle kuitenkaan itse pääsee...
Ajellaan sitä ruuhka-ajan ja taajaman ulkopuolellakin ;)

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 12 Helmi 2012, 23:41
Kirjoittaja Ricracing
"540iA: Todennäköisesti laturi on ihan tarpeeksi iso 180A ja akkukin on kooltaan riittävä 90Ah.
Uuden mallinen akku vaan ei ota latausta kylmänä vastaan.

Shoeshine: Samaa mieltä 540i:n kanssa, ei isompi akku tai tehokkaampi laturi mikään ratkaisu ole.
Käsittääkseni AGM akku on melko yleinen autoissa nykyään. Onhan sillä monia etuja perinteiseen nesteakkuun verrattuna: latautuu nopeammin, pidempi purkuaika, täysin huoltovapaa, parempi kestävyys latauksien/ purkauksien määrässä jne.

J1978: Niin ja bemarin laturi on varmasti täysin riittävä ja akku on myös varmasti riittävän iso. Hemmetin monessa autossa kun on vain 60-72 ampeerin akku vaikka niissä olisi elektroniikkaa yhtä paljon kuin bemarissa. 90 ampeerin akku ei ole todellakaan mikään vakio esim. Skodan Superbissa eikä siihen edes saa orkkiksena 77 ampeeria suurempaa akkua.
Vaikka siellä olisi 500 ampeerin laturi ja ties kuinka iso akku niin akku ei ota pakkasella samaan tapaan virtaa vastaan kuin lämpimällä säällä ja se akku on tosiaan näissä bemareissa vielä kylmässä paikassa takakontin välipohjan alla."


Mutta ongelma on ja pysyy! Ei mulla koskaan ole ollut vastaavia ongelmia minkään muun Bemarin kanssa.
Mikä sitten olisi ratkaisu näihin uusien BMW-mallien virtaongelmiin? Vastauksia ja ajatuksia, kiitos.

Katsotaan nyt mitä Vaasan Käyttöauto ja BMW Group Suomi vastaa...

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 13 Helmi 2012, 16:30
Kirjoittaja shoeshine
Ricracing kirjoitti:"540iA: Todennäköisesti laturi on ihan tarpeeksi iso 180A ja akkukin on kooltaan riittävä 90Ah.
Uuden mallinen akku vaan ei ota latausta kylmänä vastaan.

Shoeshine: Samaa mieltä 540i:n kanssa, ei isompi akku tai tehokkaampi laturi mikään ratkaisu ole.
Käsittääkseni AGM akku on melko yleinen autoissa nykyään. Onhan sillä monia etuja perinteiseen nesteakkuun verrattuna: latautuu nopeammin, pidempi purkuaika, täysin huoltovapaa, parempi kestävyys latauksien/ purkauksien määrässä jne.

J1978: Niin ja bemarin laturi on varmasti täysin riittävä ja akku on myös varmasti riittävän iso. Hemmetin monessa autossa kun on vain 60-72 ampeerin akku vaikka niissä olisi elektroniikkaa yhtä paljon kuin bemarissa. 90 ampeerin akku ei ole todellakaan mikään vakio esim. Skodan Superbissa eikä siihen edes saa orkkiksena 77 ampeeria suurempaa akkua.
Vaikka siellä olisi 500 ampeerin laturi ja ties kuinka iso akku niin akku ei ota pakkasella samaan tapaan virtaa vastaan kuin lämpimällä säällä ja se akku on tosiaan näissä bemareissa vielä kylmässä paikassa takakontin välipohjan alla."


Mutta ongelma on ja pysyy! Ei mulla koskaan ole ollut vastaavia ongelmia minkään muun Bemarin kanssa.
Mikä sitten olisi ratkaisu näihin uusien BMW-mallien virtaongelmiin? Vastauksia ja ajatuksia, kiitos.

Katsotaan nyt mitä Vaasan Käyttöauto ja BMW Group Suomi vastaa...
Minusta tuo on lähinnä ohjelmointikysymys. Varsinainen ongelmahan on se, että jo vähäisenkin varaustilanteen alentumisen jälkeen järjestelmä estää erinäisten sähkölaitteiden kytkeytymisen. Luulisi, että järjestelmän voisi ohjelmoida niin, että tuo esto menee päälle vasta kun varaustila on todella alhainen.

Omalla kohdallani tuo ei ole ongelma. Minulle tuo herja on tullut ainoastaan silloin jos olen käyttänyt Webastoa, ja silloin auto ja sisätilat ovat jo lämpimät eli en siinä vaiheessa tarvitse penkinlämmittimiä eikä puhaltimen tarvitse huutaa täysillä. Ratinlämmitin on herjasta huolimatta toiminut.

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 13 Helmi 2012, 19:29
Kirjoittaja Vice
Ricracing kirjoitti: Katsotaan nyt mitä Vaasan Käyttöauto ja BMW Group Suomi vastaa...
Sama täällä, odotan myyjäliikkeen ja BMW Suomen kommentteja. Ei oo vielä vastattu kummastakaan...

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 13 Helmi 2012, 20:40
Kirjoittaja Eki70
Vice kirjoitti:
Ricracing kirjoitti: Katsotaan nyt mitä Vaasan Käyttöauto ja BMW Group Suomi vastaa...
Sama täällä, odotan myyjäliikkeen ja BMW Suomen kommentteja. Ei oo vielä vastattu kummastakaan...
Tänä aamuna varausherjan saaneena päätin minäkin lähestyä myyjäliikettä reklamaation muodossa. Jos ei olisi lämmintä tallia, jossa aina välillä laittaa akun lataukseen, niin auto olisi käytännössä yli 10 asteen pakkasissa käyttökelvoton. Akku ei näköjään ota latausta vastaan, kun lämpötilat laskee alle -10 asteen.

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 13 Helmi 2012, 21:06
Kirjoittaja Ricracing
Vice kirjoitti: Sama täällä, odotan myyjäliikkeen ja BMW Suomen kommentteja. Ei oo vielä vastattu kummastakaan...
Ei tullut vastauksia minullekaan. Saksassa varmaan hiukan mietitään vastavetoa.

Ovatko jo muut lähettäneet valituksen myyjällen ja BMW Group Suomeen?

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 13 Helmi 2012, 21:09
Kirjoittaja Ricracing
Lisään sinut, Eki70, listaani "asiasta valittaneet". Se on nyt tämän näköinen, eli 12 autoa! :de:
Jos joku haluaa vielä mukaan, niin ilmoittakaa ongelmistanne. Tämä on jo aivan liian pitkä lista, että sen voisi syrjäyttää.

(Kirjoittaja, päivämäärä, auton malli).

Ville 31.1. F10 525dA Sport
JukkaE60 31.1. F10 520dA
Vice 31.1. F11 520d M Sport A
E60fun 2.2. F10 523iA
JMV 5.2. F10 528iA xDrive
Moguli 6.2. F10 520dA
shoeshine 6.2. F11 520d Sport A
Ricracing 10.2. F10 520d Sport A
heimarkku 11.2. F10dA
Eki70 13.2. F10 525d xDrive

Muut uudet BMW:t
vulle 5.2. X3 20d -11
Mika R. 6.2. X3 F25 20d

Re: F10 5-sarjan talven riesat

Lähetetty: 13 Helmi 2012, 21:52
Kirjoittaja Turbo
Jännä juttu, omassani ei vielä tänä talvena ole tähän asti kertaakaan tullut tuota akun alhaisesta varaustasosta ilmoitusta. Auto kuitenkin sentään kaikki päivät ja yöt pakkasessa, ja piuhassa kiinni tunnin-pari aina ennen lähtöä. Ja tuotanto erä lienee sama kuin Ricin auto. Persegrilli aina päälle, kun autolla ajoon lähden. Akku ei lämpöhoitoa ole saanut, ei myöskään ulkoisesta laturista.