F10 5-sarjan talven riesat

F10, F11, F07
Avatar
JMV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 305
Liittynyt: 15 Loka 2011, 18:15
Auto: G26 M440i xDrive Gran Coupe 2022

SportySedan kirjoitti:2. Lämmitettävä ohjauspyörä. Tosi hyvä varuste, mukava näpeille :) Mutta kuka ääliö on suunnitellut paikan napille josta tuon saa päälle/pois. Siis nappi sojottaa ovea kohti ja sijaitsee rattikotelon kyljessä. Kopeloimalla tuon saattaa löytää mutta merkkivaloa ei näe jollei väännä päätä oven ja ratin väliin jolloin turvallisuus on kyllä kaukana. Luonnollinen paikka tuolle olisi ollut samassa rivissä, jossa kaistavaroitin, törmäysvaroitin, kuollen kulman varoitin, jne. Meneekö ko. varustetta niin vähän että on päädytty tällaiseen halpisratkaisuun. Ei missään nimessä muun ergonomian kanssa linjassa.
528:ssa tuota varustetta ei ole, mutta olen täysin samaa mieltä kanssasi ja ihmetellyt tuon napin paikkaa jo E60:ssä. E39:ssä se oli sentään näkyvillä ratin etupinnalla muiden nappien joukossa, oikeassa alareunassa cruisen nappien alapuolella:

Kuva

F10:ssä rattiin se ei ehkä olisi mahtunut/sopinut, mutta olisivat voineet laittaa sen yhtä hyvin ilmastoinnin säätimien ympärille kojelautaan. Onhan siellä takalasinlämmitinkin. Parempi sekin kuin ohjauspylväs.
Putin349
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 381
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 20:51
Auto: F10 LCI 520da M-Sport 2014
Paikkakunta: Tampere

Varmaan se on ajateltu ratin sähkösäädön (jos sellainen on) kanssa samaan paikkaan(loogiseen?). Kai sen sitten tuntee kun lämmitys on päällä.
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

SportySedan kirjoitti:Pari havaintoa olen tehnyt varusteisiin liittyen näin talvioloissa:


2. Lämmitettävä ohjauspyörä. Tosi hyvä varuste, mukava näpeille :)
Pakkasaamuna tuo ohjauspyörä on tosi kylmän tuntuinen.
No mää kävin Biltemassa ja ostin mustan rattisuojuksen hintaan 5,99 euroa.
Sen halkaisija oli 37 cm ja ratin 38 cm eli sentin liian pieni, no ei se ollut mikään
ongelma, mää leikkasin suojuksen poikki ja ompelin pienet pätkät mustaa kengännauhaa
suojuksen päihin, laitoin rattiin ja vedin solmulla kiinni.
Ratista tuli mukavan pehmeä ja tarkenee aamullakin lähteä ohuilla sormikkailla. Suosittelen.
Motonetissä oli samankokoiset eli sentin liian pienet.

Nyt mää voin Esson baarilla kehuskella mesekuskeille, että oon tuunannu Bemariani. . .
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Anyway kirjoitti:Pakkasaamuna tuo ohjauspyörä on tosi kylmän tuntuinen.
No mää kävin Biltemassa ja ostin mustan rattisuojuksen hintaan 5,99 euroa.
Sen halkaisija oli 37 cm ja ratin 38 cm eli sentin liian pieni, no ei se ollut mikään
ongelma, mää leikkasin suojuksen poikki ja ompelin pienet pätkät mustaa kengännauhaa
suojuksen päihin, laitoin rattiin ja vedin solmulla kiinni.
Ratista tuli mukavan pehmeä ja tarkenee aamullakin lähteä ohuilla sormikkailla. Suosittelen.
Motonetissä oli samankokoiset eli sentin liian pienet.

Nyt mää voin Esson baarilla kehuskella mesekuskeille, että oon tuunannu Bemariani. . .
Pistäs oikein kuvaa tulemaan, niin päästään ihmettelemään moista vimesen päälle olevaa viritystä :lol:
Avatar
Ville
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 20:47
Auto: F10 525dA Sport

Tänään auto ilmoitteli "Charge Battery", liekö normaalia(?) Onko muilla ollut vastaavaa?

On tosin tullu pätkäajoa ja lämpömittari laski -20 asteeseen. Kävin antamaan autolle 30min latauslenkin, mutta samaapa tuo valitteli senkin jälkeen. Että laturikauppaan joutuu suuntaamaan, pohdinnan alla on toi DEFAn 4A kiinteä tai sitten CTEKin laturi. Onko kokemuksia?
JukkaE60

Ville kirjoitti:Tänään auto ilmoitteli "Charge Battery", liekö normaalia(?) Onko muilla ollut vastaavaa?

On tosin tullu pätkäajoa ja lämpömittari laski -20 asteeseen. Kävin antamaan autolle 30min latauslenkin, mutta samaapa tuo valitteli senkin jälkeen. Että laturikauppaan joutuu suuntaamaan, pohdinnan alla on toi DEFAn 4A kiinteä tai sitten CTEKin laturi. Onko kokemuksia?
Itsellä teki pari kertaa saman viime talvena kun tuli pitkän aikaa ajettua lyhyitä pätkiä (vaikka lämmin talli), latasin akkua CTEKillä eikä ongelmia. Taitaa olla tuossa "Efficient Dynamics" latauksessa vielä hiomista täkäläisiin oloihin.
Avatar
JMV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 305
Liittynyt: 15 Loka 2011, 18:15
Auto: G26 M440i xDrive Gran Coupe 2022

Putin349 kirjoitti:Varmaan se on ajateltu ratin sähkösäädön (jos sellainen on) kanssa samaan paikkaan(loogiseen?). Kai sen sitten tuntee kun lämmitys on päällä.
Vierekkäinhän ne napit ovat, mutta ei rattilämmityksen paikka mikään looginen tosiaan ole. Ratin sähkösäädöille se on kuitenkin oikea paikka.
Avatar
-sami-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI
Paikkakunta: Imatra

SportySedan kirjoitti:2. Lämmitettävä ohjauspyörä. Tosi hyvä varuste, mukava näpeille Mutta kuka ääliö on suunnitellut paikan napille josta tuon saa päälle/pois. Siis nappi sojottaa ovea kohti ja sijaitsee rattikotelon kyljessä. Kopeloimalla tuon saattaa löytää mutta merkkivaloa ei näe jollei väännä päätä oven ja ratin väliin jolloin turvallisuus on kyllä kaukana. Luonnollinen paikka tuolle olisi ollut samassa rivissä, jossa kaistavaroitin, törmäysvaroitin, kuollen kulman varoitin, jne. Meneekö ko. varustetta niin vähän että on päädytty tällaiseen halpisratkaisuun. Ei missään nimessä muun ergonomian kanssa linjassa.
Olikohan X6 missä pääsin tuota lämmitettävää rattia kokeilemaan, enkä ostaisi uutta autoa ilman. Kustannuksena ihan mitätön, varsinkin kun useat laittavat 10k€ varusteisiin, muttei lämmitettävää rattia. Tuossa autossa nappi oli ratissa.

80-luvulla 700-sarjan Volvoihin sai ratinlämmittimen ja nykyään myös Opelit ja Kiat on sellaisella varustettu. Osassa jopa vakiona.
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

-sami- kirjoitti: Olikohan X6 missä pääsin tuota lämmitettävää rattia kokeilemaan, enkä ostaisi uutta autoa ilman. Kustannuksena ihan mitätön, varsinkin kun useat laittavat 10k€ varusteisiin, muttei lämmitettävää rattia. Tuossa autossa nappi oli ratissa.
Tuo on kyllä totta. Harmi ettei tuota lämmitettävää rattia saanut E9x -malleissa M-sport paketin yhteyteen. F1x -malleissa tämä voi olla jo toisin.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

JukkaE60 kirjoitti:
Ville kirjoitti:Tänään auto ilmoitteli "Charge Battery", liekö normaalia(?) Onko muilla ollut vastaavaa?

On tosin tullu pätkäajoa ja lämpömittari laski -20 asteeseen. Kävin antamaan autolle 30min latauslenkin, mutta samaapa tuo valitteli senkin jälkeen. Että laturikauppaan joutuu suuntaamaan, pohdinnan alla on toi DEFAn 4A kiinteä tai sitten CTEKin laturi. Onko kokemuksia?
Itsellä teki pari kertaa saman viime talvena kun tuli pitkän aikaa ajettua lyhyitä pätkiä (vaikka lämmin talli), latasin akkua CTEKillä eikä ongelmia. Taitaa olla tuossa "Efficient Dynamics" latauksessa vielä hiomista täkäläisiin oloihin.
Tuttu hälytys, kun webastoa tulee reilusti käytettyä ja välillä jää ajot lyhyeksi. Onneksi aina silti on käynnistynyt.
Ctek:n MXS 5.0 laturi mulla, sillä yleensä lataan 2-4h, kun tällainen hälytys tulee ja tiedossa, että muutkin tulevat ajot jäävät lyhyiksi..
Avatar
heimarkku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
Auto: F10dA Business 2012
Paikkakunta: Kanta-Häme

Näillä keleillä rattilämmitys olisi varmasti erinomainen varuste. Valitettavasti tuli mietittyä hieman liian pitkään ja yllättäen löytynyt tuotantopaikka ehti mennä kiinni. Uuden tilaajat ottakaa ihmeessä.
Avatar
Tomppi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 145
Liittynyt: 25 Marras 2011, 19:36
Auto: F16 M50d 2015
Paikkakunta: Oulu

Tuli otettua rattilämmitys, vaikka jälkikäteen sitä itsekseni hieman naureskelin. Voi lopulta osoittautua varsin käyttökelpoiseksi, kun sitä pääsee käytännössä kokeilemaan.
ex-bemarit: F11 525d TwinPower Turbo Touring Sport A -12
e39 525 TDS Touring A -97
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Ville kirjoitti:Tänään auto ilmoitteli "Charge Battery", liekö normaalia(?) Onko muilla ollut vastaavaa?
Viime talvena tuli myös muutaman kerran niillä kovilla pakkasilla (-25...-30), vaikka ajoa oli kyllä päivittäin aivan riittävästi. Ilmojen lämmettyä sekin oire sitten katosi. Tänä vuonna ei vielä ole tuota ilmennyt.
Xenxen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 01 Tammi 2011, 21:07
Auto: BMW 520d Sport A Business '10

Ville kirjoitti:
Tänään auto ilmoitteli "Charge Battery", liekö normaalia(?) Onko muilla ollut vastaavaa?
Aamulla 27.01 -18 pakkasta ja seisontalämmitys ei käynnistynyt - liian alhainen akun varaus. Joulukuussa vaihdettiin uusi lämmitin takuuseen, koska entinen oli palanut käyttökelvottomaksi. Tämä johtui viime talvena useaan otteeseen tapahtuneesta lämmittimen käynnistysyrityksestä, jolloin lämmitin yritti käynnistyä, mutta alhainen akun varaus keskeytti yritykset. Lämmitin ei ehtinyt polttaa kaikkea syötettyä polttoainetta ja savua oli koko tienoo täynnä ja hirveä polttoaineen katku auton sisällä.
Nyt parina aamuna lämmitin on käynnistynyt kovasta pakkasesta huolimatta, kun avasin takaselkänojan niin että lämmintä ilmaa pääsee takakonttiin ja luultavasti myös lämmittää jonkin verran akkua ajon aikana.
Avatar
Tomppi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 145
Liittynyt: 25 Marras 2011, 19:36
Auto: F16 M50d 2015
Paikkakunta: Oulu

Ei välttämättä liity suoraan edelliseen, mutta nykyautoissa ohjausohjelmisto tekee ilmeisesti liian hätäisiä johtopäätöksiä akun varauksen suhteen.

Oma V70 ei suostunut kerran kovalla pakkasella käynnistymään (ei edes yrittänyt). Kun akun varaus tarkistettiin, oli siellä virtaa vähänlaisesti, mutta kuitenkin ihan riittävästi käynnistystä varten. Akkumies totesikin että pari vuotta vanhempi Volvo olisi lähtenyt mukinoitta käyntiin, mutta tuo auton tietokone (ohjausjärjestelmä) päätti olla edes yrittämättä.
ex-bemarit: F11 525d TwinPower Turbo Touring Sport A -12
e39 525 TDS Touring A -97
Avatar
heimarkku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
Auto: F10dA Business 2012
Paikkakunta: Kanta-Häme

Tulipa eilen tehtyä hyödyllinen huomio: ovi- ja keskisuuttimen saa käännettyä puhaltamaan suoraan ohjauspyörällä oleville sormille. Automaatin päällä ollessa suuttimista ei tule paljonkaan ilmaa, mutta kun painaa säätönapista suuntaukset oikeiksi, niin jopa alkavat käpälät pysyä lämpiminä. - Tietysti auton pitää ensin lämmitä hiukan eli kylmällä ratilla joutuu aluksi toki ajamaan, joten rattilämmityksen hankkineet voivat yhä olla tyytyväisiä valintaansa.
E60fun
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Syys 2010, 10:37
Auto: BMW F10 523iA

Charge Battery ilmoitus tänä aamuna, mutta eipä laturi kovin tyhjänä akkua pitänyt ja teki vain
ylläpitolatausta.
Vai oliskohan akku vaan niin kylmä, ettei ota oikein virtaa vastaan. :wassat:
BMW F10 523i Autom
SportySedan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 135
Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35

Tomppi kirjoitti:Tuli otettua rattilämmitys, vaikka jälkikäteen sitä itsekseni hieman naureskelin. Voi lopulta osoittautua varsin käyttökelpoiseksi, kun sitä pääsee käytännössä kokeilemaan.
Onnittelut ja kannattaa naureskellakin, on se niin mukavaa näpeille :thup:

Tosin on siinä parantamisen varaakin. Se nappi merkkivaloineen, josta jo mainitsinkin saisi olla näkyvällä paikalla eikä vaan kätkettynä jonnekin. Voisi tuossa olla jopa jotain automatiikkaakin, nyt lämpö joko ON/OFF. Joku timeri, esim. 10min jälkeen kytkeytyisi pois päältä, voisi myös olla jotain logiikkaa ulko/sisälämpötiloihin, nehän on systeemien tiedossa. Ehkä päällekytkentä voisi olla yhdistettynä kuskin istuinlämmitykseen = rattilämmitys esim. kytkettynä 2 tai 3-asennossa? Istuinlämmittimissä on termari voisiko ratissakin olla? Voisihan halutut asetukset olla jopa idrivessa climaten alla ?

Kyllä tästä varusteesta tuli itselleni must kertaheitolla, siihen kohtaan laitan rastin seuraavassakin tilauksessa.
Avatar
JMV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 305
Liittynyt: 15 Loka 2011, 18:15
Auto: G26 M440i xDrive Gran Coupe 2022

E60fun kirjoitti:Charge Battery ilmoitus tänä aamuna, mutta eipä laturi kovin tyhjänä akkua pitänyt ja teki vain
ylläpitolatausta.
Vai oliskohan akku vaan niin kylmä, ettei ota oikein virtaa vastaan. :wassat:
Auto käynnistyi tänään moitteetta puolikylmänä; 2 vuorokautta 25-32 asteen pakkasessa seisseenä ja reilu 3 tuntia säteilylämmitin päällä, sitä ennen reilu 200 km maantieajoa. Perillä ja taas reilun 200 km maantieajon jälkeen piti mennä tankkaamaan. Kyseisen huoltoaseman ensimmäinen mittari ei toiminut, joten piti vaihtaa puolta. Käynnistyi jälleen hyvin. Auto ei kuitenkaan tuosta 10 metrin siirrosta näyttänyt pitävän, koska tankkauksen ajaksi sammutettu auto alkoi herjata tuota muillakin niin tuttua "Charge battery" -varoitusta. Radio sekä mittarivalot sammuivat ja sama varoitus tuli hetken päästä uudelleen. Auto kuitenkin lähti normaalisti käyntiin. 3 viikkoa ja 1900 km ajettu auto kyseessä.

Sinänsä herja ei tullut yllätyksenä, koska sitä on esiintynyt monella muullakin. Se kuitenkin yllätti, että tuli pitkähkön maantieajon jälkeen, eikä silloin heti aluksi ennen matkaan lähtöä. Tosin akkuhan on siellä kylmässä koko ajan, varmasti reilusti pakkasen puolella (-10?) ollut koko matkan. Ulkolämpötila oli matkalla -26-19 astetta, sisälämpötila säädetty +22. Tavaratila tietysti pysyy huomattavan paljon kylmempänä. Kotona autotallissa jännitemittari näytti 12,7 V ja yöksi laturi kiinni. Pitää seurata, miten jatkossa käyttäytyy.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

heimarkku kirjoitti:Tulipa eilen tehtyä hyödyllinen huomio: ovi- ja keskisuuttimen saa käännettyä puhaltamaan suoraan ohjauspyörällä oleville sormille. Automaatin päällä ollessa suuttimista ei tule paljonkaan ilmaa, mutta kun painaa säätönapista suuntaukset oikeiksi, niin jopa alkavat käpälät pysyä lämpiminä. - Tietysti auton pitää ensin lämmitä hiukan eli kylmällä ratilla joutuu aluksi toki ajamaan, joten rattilämmityksen hankkineet voivat yhä olla tyytyväisiä valintaansa.
Mulla on auto tolppalämmityksessä ja 2000 Wattinen Defa Termiini puhaltamassa. Kahden tunnin jälkeen ei edes -20 asteessa tarvitse käyttää penkinlämmittimiä saati sitten rattilämppäriä (jota mulla ei edes ole).

En edes kuvittelesi käyttäväni taukolämppäriä näilla pakkasilla. Tottakai se akku simahtaa.
Mikäköhän olisi se suurin akku mikä mahtuu F10/11 takaluukkuun?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Vastaa Viestiin