F10 5-sarjan talven riesat

F10, F11, F07
Aslaasj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Syys 2013, 19:47

Hieman päivitystä tästä hyvin alkaneesta bmw aikakaudesta, ensimmäinen auto jonka ostoa oikeasti kadun. Hieno auto ajaa, hiljainen ynms, mutta jos se ei toimi niin ei auta. Ehkäpä olisi kannattanut ostaa käytettynä, niin ei tarvitsisi miettiä takuujuttuja.

Ensimmäiset 7 tkm toimi kuin unelma, sen jälkeen alkoivat ongelmat ja omituisinta niin ikävimmät ongelmat alkoivat pakkasten loputtua.
Huoltoon 8.ssa tkm.ssä ja tässä huollon tulos.

1. AD blue herja palaa jatkuvasti. Huollossa kuitattiin pois. Syttyi heti kun starttasin ensimmäisen kerran, tehdas kuulemma tekee parhaillaan asian kanssa.

2. Moottorin herjavalo. Huollon vastaus=Liittyy AD blue.n toimintaan, tehdas tekee asian kanssa.

3. Levoton ajettava, kulmat oli pielessä, nyt ok.

4. Vaimentaja kerää jäätä ympärilleen, resonoi ikävästi ja ei tarvitse edes pöllyävää lunta niin resonoi. Kerää ilmeisesti vaan jäätä lämmön vuoksi johonkin. Huollon vastaus=Ei ratkaisua eikä vastaavia tiedossa, kuulemma jos tehtaalta kuuluu vastaavia tapauksia niin silloin on tiedossa korjaustoimenpide. Resonoi edelleen.

5. Ulkolämpömittari näyttää pakkasilla 2-4 astetta liikaa. Huollon vastaus=testattu ja kuulemma toimii sisätiloissa.

6. Tehdas webasto herjailee, välillä ei toimi kun akkua ei ole tarpeeksi. Esim. 200 km.n ajon jälkeen ei suostu toimimaan, ja seuraavan minuutin ajon jälkeen taas voikin toimia. Huollon vastaus=ei vikaa tiedossa, auto kuulemma itse laskee milloin akkua riittävästi webaston käyttöön. Just joo, mutoin hyvä mutta auto oli aiemmin vuorokauden laturissa+ajoa 200 km päälle, autossa lisäksi akkulämmitin joka toiminnassa sekä latauksessa, että ajossa.
Aika kallis lelu, ottaen huomioon ettei se toimi taukotuulettimena.

7. Tuulilasi huurtuu keskeltä pakkasilla. Huollon vastaus=voi ehkä muutella jotenkin, ei ollut aikaa vaan kokeilla.

Eipä tuosta faceliftistä ollut apua bemarin tapauksessa, lisämurheita näytti tulevan. Ihmettelen vain, miksi auto toimi ensimmäiset 7 tkm ja kovimmat pakkaset, pakkasta enimmillään -40 missä liikuttu. Onneksi mennään kesää kohti ja eiköhän autokin toimi. Takuusta ei näytä olevan hyötyä, koska millekään ei ole ratkaisua olemassa ja ei pysty mitään tekemään. Odotellaan näköjään takuun loppumista.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Aslaasj kirjoitti: 4. Vaimentaja kerää jäätä ympärilleen, resonoi ikävästi ja ei tarvitse edes pöllyävää lunta niin resonoi. Kerää ilmeisesti vaan jäätä lämmön vuoksi johonkin. Huollon vastaus=Ei ratkaisua eikä vastaavia tiedossa, kuulemma jos tehtaalta kuuluu vastaavia tapauksia niin silloin on tiedossa korjaustoimenpide. Resonoi edelleen.

6. Tehdas webasto herjailee, välillä ei toimi kun akkua ei ole tarpeeksi. Esim. 200 km.n ajon jälkeen ei suostu toimimaan, ja seuraavan minuutin ajon jälkeen taas voikin toimia. Huollon vastaus=ei vikaa tiedossa, auto kuulemma itse laskee milloin akkua riittävästi webaston käyttöön. Just joo, mutoin hyvä mutta auto oli aiemmin vuorokauden laturissa+ajoa 200 km päälle, autossa lisäksi akkulämmitin joka toiminnassa sekä latauksessa, että ajossa.
Aika kallis lelu, ottaen huomioon ettei se toimi taukotuulettimena.
4. Tämä on just tätä, jos tehdas ei kerro että mitä pitää tehdä niin sitten ollaan peukalo perseessä ja ei osata tehdä mitään. Erittäin valitettavaa, en ihmettele yhtään että suomen BMW saa huoltovertailuissa jatkuvasti ala-arvoisia arvioita. Tietenkin se resonoinnin määrä on sun oma subjektiivinen käsitys mutta oletan että kuuluu selvästi.

6. Joko säätivät huollossa webaston jänniterajoja alemmaksi? Tehdaswebastossa säätö onnistuu vaikka eivät kulemma joka huollossa sitä tiedäkkään.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

Aslaasj kirjoitti:
5. Ulkolämpömittari näyttää pakkasilla 2-4 astetta liikaa. Huollon vastaus=testattu ja kuulemma toimii
Kyllä se tasaisessa hallilämpötilassa näyttääkin oikein. Mittaristossa näytettävä lukema on jollakin oudolla logiikalla hidastettu niin, että kun pakkanen vaihtelee kovasti, näyttö nappaa ne kovimmat lukemat näyttöön, muttei kovin herkästi pienennä pakkaslukemaa. Tämä siis vertaillen raakadataa piilovalikosta ja mittarin näyttämää arvoa. Kovalla kelillä pakkanen vaihtelee nopeasti notkojen ja mäkien mukaan, ja niissä olosuhteissa tuollainen 2-4º ero helposti tulee.

Itseäni tuo ei haittaa kyllä yhtään. Kunhan mielenkiinnosta on tullut seurattua.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

KariFi kirjoitti:
Aslaasj kirjoitti:
5. Ulkolämpömittari näyttää pakkasilla 2-4 astetta liikaa. Huollon vastaus=testattu ja kuulemma toimii
Kyllä se tasaisessa hallilämpötilassa näyttääkin oikein. Mittaristossa näytettävä lukema on jollakin oudolla logiikalla hidastettu niin, että kun pakkanen vaihtelee kovasti, näyttö nappaa ne kovimmat lukemat näyttöön, muttei kovin herkästi pienennä pakkaslukemaa. Tämä siis vertaillen raakadataa piilovalikosta ja mittarin näyttämää arvoa. Kovalla kelillä pakkanen vaihtelee nopeasti notkojen ja mäkien mukaan, ja niissä olosuhteissa tuollainen 2-4º ero helposti tulee.

Itseäni tuo ei haittaa kyllä yhtään. Kunhan mielenkiinnosta on tullut seurattua.
Juuri näin. Esim hetken paikallaanolo rupeaa nostamaan sensorin arvoa mutta mittaristo näyttää silti "oikein".
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Aslaasj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Syys 2013, 19:47

Tietenkin se resonoinnin määrä on sun oma subjektiivinen käsitys mutta oletan että kuuluu selvästi.
Joo, kyllä se on pahimmillaan kuin ajaisi jollain vanhalla autolla jossa vaimennin resonoi koria vasten. Kuuluu rumalle/kovalle sekä ulos, että sisälle. Ei kuulu asiaan, ja ihmettelivät itsekin kun ei ole vastaavia ollut. Ja tuo ei tarvitse edes pöllyävää lunta, kova pakkanen riittää niin kerää jotenkin jäätä sopivasti ja alkaa resonoimaan.
Joko säätivät huollossa webaston jänniterajoja alemmaksi?
Ei tehty mitään, koska ei ollut vikakoodeja ja sikäli ei voi tehdä mitään kun auto itse mittailee kuulemma koska akkua on riittävästi webastolle.

Joo, toivottavasti noihin löytyisi ratkaisu ja huolto ottaisi asian tosissaan. Se ratkaisee aika paljon, nuo huurtumishommat vielä sulatan ettei kovilla pakkasilla voi olla ihan täydellinen, mutta nuo putkiston resonoinnit ja webastoherjat/AD blue herjat menee yli hilseen varsinkin jos niille ei haluta löytää ratkaisua.
Nipademu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 05 Touko 2013, 17:45
Auto: BMW 520dA F11 2011
Paikkakunta: Ylä-Savo

Aslaasj kirjoitti:
Tietenkin se resonoinnin määrä on sun oma subjektiivinen käsitys mutta oletan että kuuluu selvästi.
Joo, kyllä se on pahimmillaan kuin ajaisi jollain vanhalla autolla jossa vaimennin resonoi koria vasten. Kuuluu rumalle/kovalle sekä ulos, että sisälle. Ei kuulu asiaan, ja ihmettelivät itsekin kun ei ole vastaavia ollut. Ja tuo ei tarvitse edes pöllyävää lunta, kova pakkanen riittää niin kerää jotenkin jäätä sopivasti ja alkaa resonoimaan.
Merkkiliikkeen oppikirjan sääntö nro. 1." Älä paljasta asiakkaalle kyseessä olevan tyyppivian. "

Onhan tämä resonointi listattu F1x sarjalaisten ongelmaksi jo ajat sitten. Omassanikin tuota esiintyy aina pakkasella, mikäli hallitus on vallannut tallipaikan yöksi. Resonointia ei esiinny koskaan lämpimästä tallista lähtiessä. :)


Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla
Aslaasj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Syys 2013, 19:47

No ilmankos se resonointi aihe ohitettiin niin sutjakkaasti ilman halua ottaa asiaa sen enempää esille, itseasiassa kaikki nuo viat koitettiin hyssytellä piiloon. Jälkikäteen laittelin huollon päällikölle viestiä, että mitä noiden vikojen kanssa meinataan tehdä kun kyseessä on kuitenkin vain 2 kk vanha auto. Vastausta ei ole vielä tullut, ja tuskin vastanneekaan. Aika pettynyt olo, kun mielikuva takuun toimivuudesta oli aika eri asteella. Jostain syystä aiempien autojen (vag) takuujutut toimineet aika sutjakkaasti, tai niihin on aina löydetty/haluttu löytää jokin ratkaisu. Nyt bemarin tapauksessa tuo takuu näyttää olevan "jossain" asioissa yhtä tyhjän kanssa.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Aslaasj kirjoitti: Ei tehty mitään, koska ei ollut vikakoodeja ja sikäli ei voi tehdä mitään kun auto itse mittailee kuulemma koska akkua on riittävästi webastolle.
:curse: EI JUMALAUTA ne on idiootteja. Tottahan se auto ihan itse omilla pikku-pikku mittareillaan mittailee sitä akun riittävyyttä. Tehdaswebaston alinta toimintajännitettä voi säätää ista/d ohjelmalla joka löytyy merkkihuollosta, Hommaan menee kaikkinensa maksimissa 10 minuuttia. Vikakodien luvun yhteydessä tuohon menee 3 minuuttia ylimääräistä.

Asut ilmeisesti aika pohjoisessa ja vaihtoehdot on vähissä mutta jos mahdollista niin vaihda liikettä. Takuuhommat hoituu kyllä muissakin merkkiliikkeissä.
Viimeksi muokannut Böntti, 18 Helmi 2014, 18:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Missä liikkeessä Aslaasj olet autoasi käyttänyt? Kannattaa selvittää myös, kuka henkilö ko liikkeessä mahdollisesti olisi paras mekaanikko. Yllättävän isoja eroja henkilöiden välillä ...
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Huivei kirjoitti:toasi käyttänyt? Kannattaa selvittää myös, kuka henkilö ko liikkeessä mahdollisesti olisi paras mekaanikko. Yllättävän isoja eroja henkilöiden välillä ...
Ja ennen kaikkea kannatta yrittää päästä juttusille sen mekaanikon kanssa. Huoltoneuvoja on varmasti hyvä ratkaisu öljynvaihdoissa ja muissa perushommissa. Heti kun homma poikkeaa peruskuviosta on tuosta ylimääräisestä välikädestä vain ja ainostaan haittaa.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Böntti kirjoitti:Tehdaswebaston alinta toimintajännitettä voi säätää ista/d ohjelmalla[/b] joka löytyy merkkihuollosta, Hommaan menee kaikkinensa maksimissa 10 minuuttia.


Onko sinulla mainita ko. arvoihin vaikuttavat e-sys:in avaimet ? Voisi katsoa nuo läpi talvea silmällä pitäen.

Samaten, onko noista tuulilasin pesurien pumpuista puma numeroa tms ? Itsellä on 2011 mallisen F10:n hommanneena hyvät mahdollisuudet törmätä ko. ongelmaan ...
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Wäinö kirjoitti:
Böntti kirjoitti:Tehdaswebaston alinta toimintajännitettä voi säätää ista/d ohjelmalla[/b] joka löytyy merkkihuollosta, Hommaan menee kaikkinensa maksimissa 10 minuuttia.


Onko sinulla mainita ko. arvoihin vaikuttavat e-sys:in avaimet ? Voisi katsoa nuo läpi talvea silmällä pitäen.

Samaten, onko noista tuulilasin pesurien pumpuista puma numeroa tms ? Itsellä on 2011 mallisen F10:n hommanneena hyvät mahdollisuudet törmätä ko. ongelmaan ...


Mitkä avaimet? E-sysillä tuota ei säädetä vaan istalla, inpalla tai tool32:lla.

Tässä oli kyseessä tehdaswebasto, tarvikeweban kohdalla e-sys:llä JBBF: IR_AUSWIRKUNGEN -> nicht aktiv.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Böntti kirjoitti:
Mitkä avaimet? E-sysillä tuota ei säädetä vaan istalla, inpalla tai tool32:lla.

Tässä oli kyseessä tehdaswebasto, tarvikeweban kohdalla e-sys:llä JBBF: IR_AUSWIRKUNGEN -> nicht aktiv.
Ok, ajattelin näppärästi että merkkihuollossa ei tietenkään ole e-sys:iä käytettävissä ---> homma hoidetaan ista/d:llä.

Joo, itselläni on tehdasweba joten täytyy katsella talvella miten homma toimii. En ole tähän mennessä viitsinyt vielä metsästää tuota ista/d softaa käsiini kun hyvin on pärjännyt e-sys:llä.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Taas näitä. BMW ei suostu kantamaan vastuuta mistään mokistaan enää!
Eli laitetaan asiakkaat hoitamaan ja maksamaan tuotekehityksestä - kieltämättä fiksu ja edullinen tapa - BMW:lle! :curse:

Tätä on nyt ollut ilmassa jo viimeiset neljä-viisi vuotta. Ennen BMW hoiti asiansa, mutta ei enää...
Rakentavat markkinarakoa, kenties Lexukselle?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Suurin riesa on kun talvi saapuu ja akku ei lataudu kun pakkasta on 20 tai ennemmän, muuten kaikki toimii kun ei ole ureaa, joka jäätyy!
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Huuska kirjoitti:Suurin riesa on kun talvi saapuu ja akku ei lataudu kun pakkasta on 20 tai ennemmän, muuten kaikki toimii kun ei ole ureaa, joka jäätyy!
Kyllä se akku latautuu, älä huoli. Auto saattaa toisinaan luulla muuta mutta tuskin jäät matkalle.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Aslaasj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Syys 2013, 19:47

Missä liikkeessä Aslaasj olet autoasi käyttänyt?
Pitkästä aikaa foorumilla...Rovaniemen Wetterillä asioitu, ikävä palvelu huollossa kaikin puolin.Eka ja vika kerta kyseisen liikkeen asiakkaana, paitsi takuujutuissa. Ehkäpä muualla huollossa toimitaan eri tavoin.

Auto sikäli toiminut, paitsi tuon ad bluen kanssa. Kuulemma johtosarja täytyisi vaihtaa, lopettaisi sillä kuulemma herjat. Sikäli nuo ad blue herjat eivät ole haitanneet, koska auto kulkee ja toimii normaalisti lukuun ottamatta sitä pimputusta liikkeelle lähtiessä.

Kyllä tuon talven suhteen laittaisin suosiolla abh.n akkulämppärin, koska itsellä ainakin ollut sen suhteen huoleton.
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Itselläni täysin päinvastainen kokemus Rovaniemen Wetteriltä! Kaksi huoltoa takana ja kaikki meni kuin Strömsössä! Castrol 0w30 laitetaan automaattisesti, eikä mitään Neste cityprota.
Wloona
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Heinä 2012, 23:25

Kyllähän ne normaalit HUOLLOT onnistuvat ihan hyvin. Mutta kun autoon tulee jotain isompaa tai pienempää vikaa takuuaikana, niin peukalo menee perseeseen ja väitetään auton olevan aivan toimiva. Tämä kokemukseni ei siis koske yllä mainittua autoliikettä, mutta läheltä liippaa.
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Vikojen kanssa menee suomessa kaikilla sormi suuhun. Bmw ei niitä ihan helpoimpia korjattavia.
Vastaa Viestiin