F10 5-sarjan talven riesat

F10, F11, F07
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

jusape kirjoitti: Selvästikään ei ole talviauto kyseessä, hyville teille plussakeleille tuo on tehty ja siellä se onkin loistava. Sinällään jotenkin ironista, alla nelikko, mutta nuo muut talviominaisuudet...
60 tkm tuli juuri täyteen, eikä omassa käytössä toistaiseksi ole ollut mitään valittamista talviominaisuuksissa. Autossa talvivarusteina eberi, laturi sekä akkulämmitin, ja kotona säilytys n. 0º tallissa. Lämpökamera auttaa isosti ellikoiden havaisemisessa ja neliveto etenemisessä. Foorumilainen ystävällisesti koodannut akkuherjat, startstopit yms turhakkeet pois. Näillä järjestelyillä todella mukava talviauto.

Pissapojan pumppuongelmat on ilmeisesti tässä vuosimallissa jo korjattu, eikä urealitkuja onneksi tarvita.Lunta on aina kerääntynyt kaikkien farkkujen takapuskurille ihan samalla lailla. Jousitus säätyy sportista sohvaan ihan oman fiilingin mukaan. Tuulilasin huurtumista keskeltä tapahtuu hyvin harvoin, ja silloin se hoituu parilla napinpainalluksella.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
jusape
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 150
Liittynyt: 01 Joulu 2010, 20:45
Auto: BMW F10 530d xDrive M Performance 2014

Ei etelän talvessa ongelmia juuri ole kun ei luntakaan, tiet hyviä, lyhyt talvi ja lähes aina sulat tiet. Olen tuossa kevään aikana helmikuun loppu-huhtikuun melkein kokonaan lapissa mökillä niin katotaanpa sitten vasta kun voi puhua aidosti talvesta. Takavedolla ei pääse edes pihaan...
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Ei minullakaan kyllä ole mitään valittamasta tästä F10:stä, päinvastoin, erittäin tyytyväinen ollut, paras auto tähän mennessä ikinä mitä olen omistanut. Tuulilasiin meinaa näillä -20C pakkasilla välillä tulla se V-huuru, mutta kokeilin tänään auto-asentoa, niin tuntuisi ehkä toimivan paremmin kuin manuaali asennolla. Akku herjaa ei ole tänä talvena vielä kertaakaan tullut, ja eikä ole mitään webastoja tai ylläpitolatureita, säteilylämppärillä on pärjätty. Orkkis akku 3,5v vanha.
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Mulla ei ole tuulilasi mennyt "V-huuruun" vaan aina pysynyt täysin auki Auto-mode päällä ilmastointilaitteessa. Itselläni on tehdasasenteinen Webasto eli auttaisikohan polttoainelämmitin pitämään tuulilasin paremmin auki?
Aslaasj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Syys 2013, 19:47

auttaisikohan polttoainelämmitin pitämään tuulilasin paremmin auki?
Ei auta, omassani on tuo tehdaswebasto (laturi ja akkulämmitin) ja tulee sitä V huurua kovilla pakkasilla, hiukan auttaa jos lisää tuuletusta autoasennolla. Normaalisti pidän kakkosella tuuletinta, pakkasella laitan kolmoselle niin auttaa hiukan, mutta tunkee sitä V huurua silti, varsinkin jos autossa on useampi matkustaja. Liian vähän se antaa hönkää lasille.

Muutoin täytyy koputtaa puuta kun tuo oma LCI on toiminut "yllättäen" ilman akkuherjoja, moottorin häiriövaloa sekin pukkaa ajoittain joka sitten häviää. Onneksi bmw suunnitellut hyvin sen häiriövalon oikeaan yläkulmaan ratin taakse niin en menetä järkeä katsellessa sitä.

Todetaan vielä että tuo minun auto liikkuu kylmimmillä seuduilla mitä tästä maasta löytyy, eli on kaikki tämän talven pakkaset käynyt läpi, enimmillään mittarissa ollut -40.

Ärsyttävin piirre on tuonne vaimentajan seutuville kertyvä jää, joka resonoi todella ikävään sävyyn kovilla pakkasilla.
Ei toimi ilman murheita siis tämäkään yksilö.
jusape
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 150
Liittynyt: 01 Joulu 2010, 20:45
Auto: BMW F10 530d xDrive M Performance 2014

KariFi kirjoitti: 60 tkm tuli juuri täyteen, eikä omassa käytössä toistaiseksi ole ollut mitään valittamista talviominaisuuksissa. Autossa talvivaruousitus säätyy sportista sohvaan ihan oman fiilingin mukaan. Tuulilasin huurtumista keskeltä tapahtuu hyvin harvoin, ja silloin se hoituu parilla napinpainalluksella.
Mielenkiinnosta kysyn mikä alusta autossasi on? Kävin just Oulussa ajamassa M550d F11 autoa, jossa adaptive drive. Eipä ainakaan minusta miltään sohvalta tuntunut, comfortissa hyvin pieni ero omaan vakioon. Oikeastaan tuntui että väli sport-comfort ei juuri edes tuntunut alustassa ainakaan pintakovuudessa.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Aslaasj kirjoitti:
auttaisikohan polttoainelämmitin pitämään tuulilasin paremmin auki?
Ei auta, omassani on tuo tehdaswebasto (laturi ja akkulämmitin) ja tulee sitä V huurua kovilla pakkasilla, hiukan auttaa jos lisää tuuletusta autoasennolla. Normaalisti pidän kakkosella tuuletinta, pakkasella laitan kolmoselle niin auttaa hiukan, mutta tunkee sitä V huurua silti, varsinkin jos autossa on useampi matkustaja. Liian vähän se antaa hönkää lasille.
Kuullostaa tutulta asialta, kun matkustajia enemmän kuin kuski, niin V-huuru meinaa tulla väkisin -20C pakkasella. Onko sulla myös AC-kompura päällä ja automaatti tuuletus tosiaan vähintään 2 asennolle niin auttaa ? Kuivuuko kuskin silmät pitkässa ajossa sitten tuosta pöhinästä ?

Lähinnä vain tässä kaipaan kikkoja miten saada pysymään etulasi sisältä auki, kun tiedossa talvireissua ja autossa 4-matkustajaa. Viimeksi kävi niin, että lasi pysyi V-huuru jäässä -30C pakkasella ensimmäiset 4 tuntia.
Aslaasj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Syys 2013, 19:47

Onko sulla myös AC-kompura päällä ja automaatti tuuletus tosiaan vähintään 2 asennolle niin auttaa ? Kuivuuko kuskin silmät pitkässa ajossa sitten tuosta pöhinästä ?
Olen pitänyt autoasennolla aina tuota ja eikös se kompura ole pois pelistä muutoinkin pakkasilla.
Tuuletus normaalisti 2 asennolla ja koittanut pelata 3 asennolla pakkasella, yksin vielä pitää jotenkin V huurun poissa mutta kun matkustetaan kolmistaan niin ei sitä V huurua estä kovemmilla pakkasilla mitenkään, muut lasit sensijaan pysyy hyvin auki.
Varmasti pidemmälli matkoilla silmät kuivuu herkemmin tuolla 3 asennolla. Nuo manuaalisäädöt on vielä kokeilematta.
miten saada pysymään etulasi sisältä auki
Tuntuu ettei siihen ole kikkaa, muutakuin se tehotoiminto ja elleivät huollossa pysty muuttamaan jotenkin että antaisi enemmän lämpöä tuulilasille. Vanhaan passattiini joskus tehtiin huollossa moinen modaus, en tiedä onko bemarissa mitenkään mahdollista...epäilen ettei.
Itseäni se V huuru ei näkydyyden suhteen ole haitannut, mutta muutoin häiritsee premiumiksi mainostettavassa autossa.
Valittakaa valittakaa huoltoon kaikesta mahdollisesta.
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

jusape kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn mikä alusta autossasi on? Kävin just Oulussa ajamassa M550d F11 autoa, jossa adaptive drive.
Sama alusta, eli Dynamic Drive + EDC + Sports package tietty eli yhdessä juurikin se Adaptive Drive.

Pintakovuuteen varmaan vaikuttaa muutkin tekijät kuin alusta, renkaat ainakin. Mulla on talvirenkaina korkeimmalla profiililla oleva kumit mitä tuohon saa, eli 225/45 R 18. Tosin eipä perus kesärenkaillakaan 245/40 R 19 ollut valittamista. Penkkeinä Comfortit kaikilla varusteilla.

Tuolla yhdistelmällä on minun mielestäni vähintään riittävän mukava noissa alapään ajomoodeissa, tosin itse en käytä Comforttia ollenkaan vaan ECO-prota yleensä ja sportteja tilanteen mukaan. Saa olla jo melkoisen terävä kuoppa jos tulee läpi, toki niitäkin joskus löytyy.

Paljon on varmaan kiinni siitäkin mihin tottuu. Mä olen ajallut näillä 5-sarjan bemareilla viimeiset 20 v, joku E-mersu voisi hyvinkin tuntua pehmeämmältä persustan alla.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Mua hieman hämmentää tämä tuulilasin huurtumis"ongelma". Onko todella niin, että kaikki ongelmasata kärsivät odottavat, että ilmastointilaite automaattiasennossa ja korkeintaan keskiteholle säädettynä kykenee pitämään sisätilat ja ikkunat virheettöminä myös kaikissa ääritilanteissa?

Itse en ole kokenut huurtumista koskaan ongelmana, koska hyväksyn sen, että automaatti-ilmastointi ei osaa kaikkia asioita ratkaista, vaan joskus sitä pitää manuaalisesti säätää. Kovassa pakkasessa lasien huurtuminen on yksi poikkeustilanne, toinen on pakkasesta lämpimään parkkihalliin ajaminen. Molemmissa tapauksissa pitää ohjata voimakkaampaa ja lämpimämpää puhallusta tuulilasille manuaalisesti.

Ainoa oikea talven ilmastointilaiteongelma syntyy tilanteessa, jossa ulkona on kova pakkanen, mutta samaan aikaan taivaalta sataa runsaasti lunta. Mikäli ajonopeus on riittävän hiljainen, syntyy tilanne, jossa satanut lumi ensin sulaa ja sitten jäätyy tuulilasin ulkopintaan ja samalla tuulilasinpyyhkijöihin kerääntyy jäätä. Tätä ongelman syntyessä tuuletuksen ohjaaminen tuulilasiin ei enää auta.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Aslaasj kirjoitti:
Onko sulla myös AC-kompura päällä ja automaatti tuuletus tosiaan vähintään 2 asennolle niin auttaa ? Kuivuuko kuskin silmät pitkässa ajossa sitten tuosta pöhinästä ?
Olen pitänyt autoasennolla aina tuota ja eikös se kompura ole pois pelistä muutoinkin pakkasilla.
Tuuletus normaalisti 2 asennolla ja koittanut pelata 3 asennolla pakkasella, yksin vielä pitää jotenkin V huurun poissa mutta kun matkustetaan kolmistaan niin ei sitä V huurua estä kovemmilla pakkasilla mitenkään, muut lasit sensijaan pysyy hyvin auki.
Varmasti pidemmälli matkoilla silmät kuivuu herkemmin tuolla 3 asennolla. Nuo manuaalisäädöt on vielä kokeilematta.
miten saada pysymään etulasi sisältä auki
Tuntuu ettei siihen ole kikkaa, muutakuin se tehotoiminto ja elleivät huollossa pysty muuttamaan jotenkin että antaisi enemmän lämpöä tuulilasille.
Vaikuttaa siltä, että mitään ihme kikkoja ei siis tuulilasin V-huuruun ole, jos ajaa kovemmalla pakkasella (-20C) ja korostuu vain, jos autossa enemmän porukkaa.

Mulla on tähän asti ollut manuaali asennolla koko systeemi, kun ole ajatellut, että se toimisi Auto asentoa paremmin.

Ei tuo normaali yksin ajossa ole haitannut, lähinnä V-huuru ongelma ilmenee isommassa määrin, kun porukkaa autossa enemmän.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Omassani ei ole tätä v-huuru ongelmaa. Tuulilasin huurustuminen ei ole ollut ongelma muutenkaan... Itse käytän lähes aina kesät talvet automaattiasetuksia ja ilmastointi päällä (vaikka se toki talvella ei oikeasti ole päällä).
Sitä joskus käynyt, että kaikki ikkunat menee huuruun jos esim. kolme tai neljä treenin jälkeen hikistä ukkoa istuu kovalla pakkasella kylmään autoon. Siihenkin auttanut aina, kun antaa hetken puhaltaa täysillä ikkunoille, jolloin tuulilasi ja etusivuikkunat saa nopeasti kirkkaiksi.

Erikoista miten näissä meidän autoissa on ihan erilaisia "ominaisuuksia" vaikka pitäisi olla samoja autoja ja osan meistä autot jopa tehty lähellä toisiaan (eli pitäisi samat kilkkeet ja softat olla)...
jusape
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 150
Liittynyt: 01 Joulu 2010, 20:45
Auto: BMW F10 530d xDrive M Performance 2014

Toki tuo v-huuru on aina nopeasti ohi muutamalla napinpainalluksella. Mutta ihmettelen hieman noita tuulilasisuulakkeiden sijoittelua, keskikohdassahan sitä ei ole. Pienellä otannalla perheen kahdessa muussa kotterossa kun on eikä kyse ole preemiumautoista :)
Aslaasj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Syys 2013, 19:47

ilmastointilaite automaattiasennossa ja korkeintaan keskiteholle säädettynä kykenee pitämään sisätilat ja ikkunat virheettöminä myös kaikissa ääritilanteissa
Viidessä aiemmassa autossa nyt lähivuosina on ollut autoilmastointi aina päällä ja vastaavissa oloissa ei ole tarvinnut roplailla noita säätöjä. Voisi olettaa, että itseään premiumiksi kutsuva bmw rakentaa vastaavasti toimivia tuuletuksia tuulilasiin mitä kilpailijatkin. Mutta ei...miksei olisi syytä olettaa että lähtöhinnoiltaan tämän luokan autossa toimisi autoilmastointi asetukset, kun ne toimii suurinpiirtein noissa puolet halvemmassi autoissakin.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

jusape kirjoitti:Mutta ihmettelen hieman noita tuulilasisuulakkeiden sijoittelua, keskikohdassahan sitä ei ole. Pienellä otannalla perheen kahdessa muussa kotterossa kun on eikä kyse ole preemiumautoista :)
Mietin juuri samaa, että miksi keskikohdasta etulasia puuttuu juuri olennaisesta kohtaa suulakkeet, onko siinä oleva kaiutin syynä, että ritilät on siitä kohtaa jätetty pois ?

Sen takia se v-huuru siihen alkaa juuri muodustua, kun ilmaa ei siihen kohtaa lasia tule.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Turbo kirjoitti:
Aslaasj kirjoitti:
Onko sulla myös AC-kompura päällä ja automaatti tuuletus tosiaan vähintään 2 asennolle niin auttaa ? Kuivuuko kuskin silmät pitkässa ajossa sitten tuosta pöhinästä ?
Olen pitänyt autoasennolla aina tuota ja eikös se kompura ole pois pelistä muutoinkin pakkasilla.
Tuuletus normaalisti 2 asennolla ja koittanut pelata 3 asennolla pakkasella, yksin vielä pitää jotenkin V huurun poissa mutta kun matkustetaan kolmistaan niin ei sitä V huurua estä kovemmilla pakkasilla mitenkään, muut lasit sensijaan pysyy hyvin auki.
Varmasti pidemmälli matkoilla silmät kuivuu herkemmin tuolla 3 asennolla. Nuo manuaalisäädöt on vielä kokeilematta.
miten saada pysymään etulasi sisältä auki
Tuntuu ettei siihen ole kikkaa, muutakuin se tehotoiminto ja elleivät huollossa pysty muuttamaan jotenkin että antaisi enemmän lämpöä tuulilasille.
Vaikuttaa siltä, että mitään ihme kikkoja ei siis tuulilasin V-huuruun ole, jos ajaa kovemmalla pakkasella (-20C) ja korostuu vain, jos autossa enemmän porukkaa.

Mulla on tähän asti ollut manuaali asennolla koko systeemi, kun ole ajatellut, että se toimisi Auto asentoa paremmin.

Ei tuo normaali yksin ajossa ole haitannut, lähinnä V-huuru ongelma ilmenee isommassa määrin, kun porukkaa autossa enemmän.
Mulla auto-asennolla mun oma ritsa ja ikkunat aina sulat/auki, tosin mulla F30. Mulla ei ainakaan valittamista auto-asennnosta, säädöt vas. ja oikea 22 astetta ja teho muistaaseni kolmannessa tai neljännessä palkissa.

Jos jotain nillityksen aihetta pitää keksi itseni, niin vähän turhan kuumaa ilmaa tuo autoasento puhaltaa jaloille. Muuten toimii aivan loistavasti ja käytän aina tuota auto-asentoa, enkä ole koskenut paneelin säätöihin sitten viime kesän. Ehkä F30:ssä sitten toimii tuo auto-systeemi isoveljeään paremmin.

AC nappulan käytöstä talvella ei ole mitään hyötyä pakkasella, Kompura ei toimi alle -5 lämpötiloissa.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

J1978 kirjoitti:AC nappulan käytöstä talvella ei ole mitään hyötyä pakkasella, Kompura ei toimi alle -5 lämpötiloissa.
Paitsi huolto suositteli pitämään päällä siksi, että parkkihalleissa, jne lämpöisissä paikoissa auto kuitenkin talvellakin monella on niin kuulemma olisi hyväksi välillä ilmastoinnille, että toimii talvisinkin. Liittyi ilmeisesti tiivisteiden kuivumiseen tai johonkin kuivumiseen jos pitkiä aikoja ilmastointi on käyttämättä. En tiedä onko oikeasti ongelma. Etenkään valtaosalla palstalaisia, joilla auto on melko lyhyen aikaa...
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Vice kirjoitti:
J1978 kirjoitti:AC nappulan käytöstä talvella ei ole mitään hyötyä pakkasella, Kompura ei toimi alle -5 lämpötiloissa.
Paitsi huolto suositteli pitämään päällä siksi, että parkkihalleissa, jne lämpöisissä paikoissa auto kuitenkin talvellakin monella on niin kuulemma olisi hyväksi välillä ilmastoinnille, että toimii talvisinkin. Liittyi ilmeisesti tiivisteiden kuivumiseen tai johonkin kuivumiseen jos pitkiä aikoja ilmastointi on käyttämättä. En tiedä onko oikeasti ongelma. Etenkään valtaosalla palstalaisia, joilla auto on melko lyhyen aikaa...
Toki sitä kompuraa on hyvä käyttää talvella, mutta kun itse olen jonnekin parkkihalliin ajanut ulkoa, jossa pakkasta -20 tai pahimmillaan joskus -30, niin ei se kompura kovin herkästi lähde päälle siellä hallissakaan, ainakaan jos ei viitsi sitä odottaa pitkään ja käyttää tyhjäkäynnillä kauan. Ei niissä halleissakaan ole aina ns. kesäkeli. Esim. Sykkeen halli on peruslämmöltään aika viileä, Anttilan halli onkin jo parempi.

Ilmastointi ja ilmastoinnin tiivisteet voi mennä rikki tai epäkuntoon, jos sitä kompuraa ei kääynnistetätä talvisinkin. Vähä sama kuin, että pa-lämmitin menee rikki jos ei sitä käytä toisinaan myös kesällä ja käytä talvisin vähintään 15min. Talvella jos käyttää pa-lämmitintä alle 15min joka kerta tai hyvin usein, niin se karstoittuu helposti.
Olvi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Joulu 2013, 20:44
Auto: BMW 520i -90, BMW 520dA -10, BMW Z4 28i -11

Palatakseni "batt low" herjaan niin vika selvisi marmorilla, latauksen säätöyksikkö (tms) rikki, akku sinänsä käyttökelpoinen. Menee firman piikkiin, jota pidän hyvänä ratkaisuna alle 18 tkm ajettuun autoon. :thuup:
bittivirhe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05

Olvi kirjoitti:Palatakseni "batt low" herjaan niin vika selvisi marmorilla, latauksen säätöyksikkö (tms) rikki, akku sinänsä käyttökelpoinen. Menee firman piikkiin, jota pidän hyvänä ratkaisuna alle 18 tkm ajettuun autoon. :thuup:
Siis IBS? Miten se todettiin vialliseksi?
Vastaa Viestiin