F10 5-sarjan talven riesat

F10, F11, F07
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Jopas on tarinaa. Hämmästyksekseni kukaan ei ole mainunnut mistä kaikki johtuu, vai eikö ne ole huollossa kertoneet.
Monet ovat oikeassa siitä, että akun kylmyys on se syy, mutta BMW on ratkaissut sen aika ilkeästi:
Koska kylmä akku ei ota varausta vastaan, sinne ei edes kannata yrittää mitään tunkea = laturi kyllä kuormittuu, mutta akku ei silti ota varausta vastaan = ampeerit menee harakoille ja polttoainekulutus nousee turhaan. Eli, akkua yksinkertaisesti ei ladata, jos akku on tarpeeksi kylmä. Kts netistä IBS cable.
Ratkaisu olisi se, että akua ladattaisiin vaikka väkisin kylmänäkin. Ok valtaosa menee hukkaan, mutta kyllä kylmä akku sentään jotain ottaa vastaan.

Sitten fakaa (tai ei siis ihan oikeasti faktaa, mutta vahva epäilys): nykyautoja ei ole suunniteltu, eikä niitä oikeasti ole koskaan suunniteltu ns pohjolan oloihin. Joo, käyvät lapissa testaamassa, mutta eihän se sitä tarkoita, että ne ihan oikeasti tekisivät autoja, jotka toimivat hyvin ja luetettavasti - 30C lämpötiloissa. Pohjoisilla leveyksillä asuu muistaakseni joku 30 miljooonaa ihmistä, joka on naurettavan pieni määrä, jos vertaa sitä muuhun potentiaaliin, joka voi olla esim 2 miljardia ;) Kummalle joukolle suunnitelet autoja, jos pitää valita.

Eli: lusikka kauniiseen käteen ja ajetaan näillä autoilla niin, että ne toimii siellä minne niitä ei ole tarkoitettu:
- webasto helvettiin, jos ei aja jatkuvasti pitkää matkaa tai ole ns ylläpitolaturia
- penkinlämmittimiä, ratinlämmittimiä ja takalasinlämppäriä ei käytetä lyhyillä matkoilla, kaikki osaa raaaputtaa lasit puhtaaksi
- ajetaan lyhyet matkat reippailla moottorin kierroksilla
- käytetään lohko(säteily)lämmitintä aina kun mahdollista
- hommataan ylläpitolaturi
- hoidetaan lyhyet asioinnit jalkaisin tai julkisilla(tämä on monelle liisarijengiläiselle kauhistus, kun on hieno auto saatu, pitäähän sillä ajaa koko ajan...) ihme, että esim Saksassa tämä ei ole monelle mikään ongelma, mutta täällä Kieltolassa nousukkaat kokevat heti putoavansa alas sosiaalisessa statuksessa, jos nousevat bussiin
- aina välillä autolla on yksinkertaisesti pakko ajaa joku pidempi lenkki, että paikat puhdistuu (moottori jne)
- hommataan lämmin talli, meidänkin taloyhtiössä 5 käyttää tallia johonkin saatanan varastointiin, eikä siihen mihin se on kaavoitettu: auton pitämiseen

Toinen vaihtoehto on hommata lada, Saab tai vanha Volvo.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

jaki kirjoitti: Eli: lusikka kauniiseen käteen ja ajetaan näillä autoilla niin, että ne toimii siellä minne niitä ei ole tarkoitettu:
- webasto helvettiin, jos ei aja jatkuvasti pitkää matkaa tai ole ns ylläpitolaturia
- penkinlämmittimiä, ratinlämmittimiä ja takalasinlämppäriä ei käytetä lyhyillä matkoilla, kaikki osaa raaaputtaa lasit puhtaaksi
- ajetaan lyhyet matkat reippailla moottorin kierroksilla
- käytetään lohko(säteily)lämmitintä aina kun mahdollista
- hommataan ylläpitolaturi
- hoidetaan lyhyet asioinnit jalkaisin tai julkisilla(tämä on monelle liisarijengiläiselle kauhistus, kun on hieno auto saatu, pitäähän sillä ajaa koko ajan...) ihme, että esim Saksassa tämä ei ole monelle mikään ongelma, mutta täällä Kieltolassa nousukkaat kokevat heti putoavansa alas sosiaalisessa statuksessa, jos nousevat bussiin
- aina välillä autolla on yksinkertaisesti pakko ajaa joku pidempi lenkki, että paikat puhdistuu (moottori jne)
- hommataan lämmin talli, meidänkin taloyhtiössä 5 käyttää tallia johonkin saatanan varastointiin, eikä siihen mihin se on kaavoitettu: auton pitämiseen
Toinen vaihtoehto on hommata lada, Saab tai vanha Volvo.
Kuten sanoit niin johan on jutut, varsinkin sulla. Ymmärrän toki, miksi et omaa automalliasi kerro.
Kyllä tämä maailma menee nykään niin, että autot tehdään kuluttajille eikä päinvastoin.

Penkinlämmittimet, ratinlämmittimet ja takalasinlämppärit ovat kekisitty koska niitä oikeasti tarvitaan.
Kuten myös diesel autojen vastuslämmittimiä ja jopa ilmastointia varsinkin talvella.

Itselläni on ollut lukuisia BMW-merkkisiä autoja suurin piirtein samoilla sähkövastuksilla mitä nykyisessä autossani on.
Autoni ovat olleet sähkötolppa lohkiksella ja sisätilan lämppärillä varustettuna.
Mutta aikaisemmin ei koskaan ole ollut tämän tyyppisiä ongelmia!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Kyllä mä kanssa oon sillä linjalla, että tämän hintaluokan autolta voi hiukan vaatiakin (samoin muiltakin merkeiltä)...
Eli ei tarvii tyytyä karsimaan mukavuuksia pois jos autossa oleva akku ei ole sopiva talvisiin olihin
(jos nyt ongelma on akussa tai sen lataus logiikassa).

Päinvastoin, tulee löytää ratkaisu, jonka avulla "sähkö-herkuista" voi nauttia ilman ongelmia (talvellakin)!
tapanias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Kesä 2011, 18:22
Auto: F10

Turbo kirjoitti:Jännä juttu, omassani ei vielä tänä talvena ole tähän asti kertaakaan tullut tuota akun alhaisesta varaustasosta ilmoitusta. Auto kuitenkin sentään kaikki päivät ja yöt pakkasessa, ja piuhassa kiinni tunnin-pari aina ennen lähtöä. Ja tuotanto erä lienee sama kuin Ricin auto. Persegrilli aina päälle, kun autolla ajoon lähden. Akku ei lämpöhoitoa ole saanut, ei myöskään ulkoisesta laturista.
Sama homma Turbon kanssa. Lisäksi käytän webastoa päivittäin puolen sademetsähehtaarin edestä. Muutaman kerran autoon tullessani on ruudussa ollut ilmoitus webaston deaktivoinista, mutta näillä kerroilla on myös polttoainevalo palanut. Oma F10:ni valmistunut 2010-2011 vuodenvaihteessa, joten en tiedä olisiko tuolla tuotantoajankohdalla mitään tekoa asian kanssa. Todennäköisesti ei näin itse vastatakseni.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Tässä akku asiassa jos oikeasti haluttaisiin tutkia syitä, niin pitäisi selvitttää tarkasti kunkin auton päivittäiset ajomatkat ja ajat, sääolosuhteet ja auton säilytyslämpötilat, esilämmitykset jne., jotta edes jotain syy-yhteyttä voisi löytää. Tässä on niin paljon liikkuvia muuttujia auton käytön suhteen, että pitkälle tehtäviä johtopäätöksiä ei erittäin vajailla lähtötiedoilla voi millään edes tehdä.

Omani on tosiaan tähän asti toiminut hyvin, mutta se ei todista mitään etteikö jollain muulla voisi olla akun suhteen ongelmaa.
Viimeksi muokannut Turbo, 14 Helmi 2012, 09:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ainomieli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 07 Joulu 2011, 14:48
Auto: BMW F20 116i automaatti

Tere,

Lueskelin näitä juttuja akkuongelmista vaikka omassa ei vastaavia ole ollutkaan, tosin käytän Eberin takia ulkoista akkulaturia pakkasilla suurin piirtein kerran viikossa.

Asia joka jäi mietityttämään on se että miksei muka laturin teho riittäisi pitämään kaikkia auton sähkövimpiamia päällä jos auto on liikkeessä? Jos laturi on esim 170A niin siitä saadaan ulos yli 2 kilowattia tehoa, ja penkinlämmittimet vienee jotain 50W kipale ja takalasin lämppäri jotain 200W. Vaikka tuohon päälle laskee muut ajonaikaiset laitteet (300W ???) niin luulisi silti että laturin antama teho riittää vaikka kierroksia ei koneessa ihan maksimia olisikaan.
Pohjanpoika
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Helmi 2012, 21:50

Jatkuvaa latailua täälläkin.

Ainomieli on aivan oikessa. Kyllä laturissa on riittävästi tehoa ja akkukin on aivan passeli. Ongelmat johtuvat siitä, että ajon aikana akkua ei varata riittävän suurella teholla muulloin, kuin jarrutettaessa joko polkimella tai moottorilla. Vaivat poistuisivat, jos kylmissä olosuhteissa suurin latausjännite olisi 14,5 V tietämissä koko ajomatkan.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Pohjanpoika kirjoitti:akkua ei varata riittävän suurella teholla muulloin, kuin jarrutettaessa joko polkimella tai moottorilla.
Tämäpä on mielenkiintoista, onko todella noin, että jarrutusenergian talteenotto tapahtuu suuremmalla teholla kuin normilaturin lataus ? Onko tehoero merkittävän suuri ?
Avatar
heimarkku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
Auto: F10dA Business 2012
Paikkakunta: Kanta-Häme

Ainomieli taitaa tietää vähän meitä enemmän näistä sähköpuolen jutuista? On silti omituista, jos - kuten yksi ongelmia omaava kirjoittaa - joutuu ajamaan 200 km ennen kuin lämmitys ym. toiminnot alkavat pelata. Ainomielen perusteiden mukaan vian pitää olla silloin auton koko sähköjärjestelmässä, ei vain akussa ja sen kyvyssä ottaa varausta vastaan.

Itselläni ei ole ollut muita talviongelmia ensimmäisen omistuskuukauteni aikana kuin pa-mittarin sekoilu yhtenä päivänä. Sen jälkeen on taas näyttänyt oikeaa lukemaa, tosin en ole ajanut kuin lyhyehköjä kauppareissuja ja tankki on täynnä. Silti meidän kaikkien etu on viedä tätä virtaongelmaa asiallisesti eteenpäin, sillä kyllä tämänhintaisen ja -tasoisen auton pitää selvitä ongelmitta ainakin -30 asteen keleihin asti. Jos akkulämmitin on ratkaisu, BMW:n täytyy tarjota se uusien tilausten lämpöpakettiin kuuluvana. Kyllä siitä voi hieman ekstraa maksaakin, ettei tarvitse koko ajan miettiä, millä keleillä auto toimii ja millä ei. BMW-myyntiverkosto voisi tarjota asennuspakettia meille jo auton hankkineille. Kun kyse on tekniikasta, ei sen pitäisi olla ylikäymätön ongelma, jos tahtoa ja halua huolehtia asiakkaista löytyy.

Kiukuttelulla emme saa asioita eteenpäin, vaan ainakin aluksi kannattaa asiasta informoida ja neuvotelle asiallisesti. Riitelyn paikka on sitten, jos vastapuoli osoittautuu kovakorvaiseksi tai peräti kuuroksi.
JukkaE60

Kyllähän tuota virtaa, ja nimenomaan sitä, kuluu hehkutuksiin, starttauksiin ym. ym., lisäksi varsinaisen lämmityslaitteen vastus lienee aika tehokas. Latauksen logiikkaa en tiedä mutta perusongelma on selvästi se että virtaa kuluu enemmän kuin sitä tuotetaan varsinkin pakkasella jolloin akkukaan ei sitä mukisematta niele vaikka aggregaatilla työntäisi. Osasyy on varmaan akun kylmyys mutta epäilen että näillä älykkäillä säästösysteemeillä on osansa asiansa eivätkä ne täysin sovi täkäläiseen ilmastoon.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Ricracing kirjoitti: Ymmärrän toki, miksi et omaa automalliasi kerro.
Kyllä tämä maailma menee nykään niin, että autot tehdään kuluttajille eikä päinvastoin.
Niin, en ymmärrä mitä autoni merkki tai malli tähän liittyy, voisitko selventää:
Mercedes Benz Vito 108CDI vm 1999, ajettu n 310 tkm ja kunto sen mukainen, ei sentään vielä läpi ruostunut, muuta kun parista kohtaa. Se on kyllä lähtenyt aina tulille (kerrankin oli yli viikon seisonut melkein -30 C pakkasessa), vaikka kadunreunassa aina seisookin. Talliin, kun noin iso rohjake ei sovi.

F10:ta: veikkaan, että ratkaisu tuohon tulee olemaan jonkinlainen akunlämmitin. Muuta en keksi.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

ainomieli kirjoitti:Asia joka jäi mietityttämään on se että miksei muka laturin teho riittäisi pitämään kaikkia auton sähkövimpiamia päällä jos auto on liikkeessä? Jos laturi on esim 170A niin siitä saadaan ulos yli 2 kilowattia tehoa, ja penkinlämmittimet vienee jotain 50W kipale ja takalasin lämppäri jotain 200W. Vaikka tuohon päälle laskee muut ajonaikaiset laitteet (300W ???) niin luulisi silti että laturin antama teho riittää vaikka kierroksia ei koneessa ihan maksimia olisikaan.
Aika alakanttiin nuo arvot taitaa olla: jo E39:ssä on 120W penkinlämmittimet/penkki ja auto vie virrat ja valot päällä 35-40A virtaa, siis ilman penkin tai takalasin lämmityksiä tai ABS-pumppuja yms päällä.

Mutta kyllä 170A laturin pitäisi riittää todella hyvin. Ei kai F10:ssä ole taas samat ongelmat tuon "älykkään" IBS-maakaapelin kanssa kuin E60:ssä. Siinähän siitä on jo 16 eri versiota, uusimmat kai jo toimii...
BMWSport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Tammi 2012, 11:27
Auto: F10 520dA Sport vm2011
Paikkakunta: Espoo

TJJ kirjoitti:
ainomieli kirjoitti:Asia joka jäi mietityttämään on se että miksei muka laturin teho riittäisi pitämään kaikkia auton sähkövimpiamia päällä jos auto on liikkeessä? Jos laturi on esim 170A niin siitä saadaan ulos yli 2 kilowattia tehoa, ja penkinlämmittimet vienee jotain 50W kipale ja takalasin lämppäri jotain 200W. Vaikka tuohon päälle laskee muut ajonaikaiset laitteet (300W ???) niin luulisi silti että laturin antama teho riittää vaikka kierroksia ei koneessa ihan maksimia olisikaan.
Aika alakanttiin nuo arvot taitaa olla: jo E39:ssä on 120W penkinlämmittimet/penkki ja auto vie virrat ja valot päällä 35-40A virtaa, siis ilman penkin tai takalasin lämmityksiä tai ABS-pumppuja yms päällä.

Mutta kyllä 170A laturin pitäisi riittää todella hyvin. Ei kai F10:ssä ole taas samat ongelmat tuon "älykkään" IBS-maakaapelin kanssa kuin E60:ssä. Siinähän siitä on jo 16 eri versiota, uusimmat kai jo toimii...
TM:n talvitestissä 2011 oli mainittu lämmitinkanavan vastuksen tehoksi 1250W ja tämä ymmärtääkseni siis kertaa kaksi ? :blink:
ex 520dA vm2007
ainomieli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 07 Joulu 2011, 14:48
Auto: BMW F20 116i automaatti

TJJ kirjoitti:
ainomieli kirjoitti:Asia joka jäi mietityttämään on se että miksei muka laturin teho riittäisi pitämään kaikkia auton sähkövimpiamia päällä jos auto on liikkeessä? Jos laturi on esim 170A niin siitä saadaan ulos yli 2 kilowattia tehoa, ja penkinlämmittimet vienee jotain 50W kipale ja takalasin lämppäri jotain 200W. Vaikka tuohon päälle laskee muut ajonaikaiset laitteet (300W ???) niin luulisi silti että laturin antama teho riittää vaikka kierroksia ei koneessa ihan maksimia olisikaan.
Aika alakanttiin nuo arvot taitaa olla: jo E39:ssä on 120W penkinlämmittimet/penkki ja auto vie virrat ja valot päällä 35-40A virtaa, siis ilman penkin tai takalasin lämmityksiä tai ABS-pumppuja yms päällä.

Mutta kyllä 170A laturin pitäisi riittää todella hyvin. Ei kai F10:ssä ole taas samat ongelmat tuon "älykkään" IBS-maakaapelin kanssa kuin E60:ssä. Siinähän siitä on jo 16 eri versiota, uusimmat kai jo toimii...
Ihan tähän alkuun sellainen huomio etten ole mikään ammattilainen eikä mulla tähän ongelmaan ole faktoja heittää, kunhan tässä arvelen mikä on vialla.

Se on vissiin juurikin tuo IBS joka tiputtelee "ylimääräisiä" lämppäreitä pois päältä kun akun varaus menee liian alhaiseksi. Tässä on varmaan saksalaisen insinöörin tarkoituksena huolehtia siitä että akulle saadaan tarpeeksi virtaa ja akku latautuu mahdollisimman nopeasti. Mutta jos akku onkin kylmä, kuten monesti tässä tilanteessa on, niin se ei otakkaan virtaa vastaan kuin pari ampeeria. Joten penkinlämmittimien sammuttaminen menee hukkaan, koska tuo ylimääräinen kaksi ampeeria olisi saatu laturilta joka tapauksessa.

Jos akku ottaa vain vähän virtaa vastaan niin silloinhan sitä pitää vaan ladata pitemmän aikaa ja kaikki on hyvin. Tämä ainakin selittäisi sen että jollain käyttäjällä lämppärit oli lähteneet päälle vasta useamman tunnin ajon jälkeen, eli akun varaus oli noussut vasta silloin niin korkeaksi että IBS oli sallinut ylimääräisen kuorman.

Sellainen tuli kans mieleen että kun bemari ottaa jarrutettaessa energiaa talteen, ja eihän autossa muuta paikkaa ole tuolle energialle kuin akku niin loogistahan olisi jättää akkuun aina tilaa tälle "jarru" energialle. Tästä voisi seurata sitten se ettei akkua pyritäkkään lataamaan täyteen laturilla vaan IBS kytkee latauksen aikaisemmin pois jolloin säästetään polttoainetta. Talvella tulee taas vastaan sama ongelma ettei akku ota niin nopeasti virtaa vastaan kun jarrutuksen aikana sinne haluttaisiin laittaa ja sen seurauksena akku on aina vajaana.

Muutama ratkaisuehdotus.

1. Hanki akkulaturi. Jos sulla on valmiiksi Defan lämmitin niin homma hoituu kätevästi Defan ylihintaisella laturilla samalla kun laittaa lämmityksen päälle. Huonona puolena tässä on, että laturi ei ehdi ladata kylmää akkua kovin kauan, mutta josko kuitenkin niin kauan että se korvaa saman energian joka käynnistykseen kuluu. Sitten jos on niin pihi kuin minä niin voi laittaa ctekin tai muun vastaavan halpatuotteen ja pitää sitä yön yli lataamassa niin saa akun pakkasella paremmin täyteen. Toki defallekin voi vetästä ylimääräisen pistokkeen keulaan niin voi kytkeä pelkästään laturin päälle ilman moottorinlämmitintä. Moni on täällä kritisoinut että auton pitää toimia myös pakkasella ilman apuja, ehkä niin, mutta varustetaanhan täällä pohjolassa autot jälkiasenteisella moottorinlämmittimelläkin pelkästään pakkasen vuoksi. Nykyään pitää vaan hyväksyä että autossa on niin paljon sähköhimmeleitä että myös akkulaturi kuuluu talvivarusteluun. Ei se siinä 50000 euron auton hinnassa enää niin paljon kirpaise.

2. Hanki akkulämmitin. Tällä palstallakin on joku mainostanut sikahintaista akkulämmitintä jossa 20e tarvikkeet on nätisti paketoitu 200e laatikkoon. Itse en kyllä maksaisi lämmittimestä paria kymppiä enempää, mutta onhan tässä kuitenkin tieteellistä faktaa takana että lämmin akku ottaa paremmin virtaa vastaan kuin kylmä. Toisaalta lämpenee akku ladatessakin niin laturilla saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

3. Saattaa autossa olla myös jotain oikeaa vikaakin joka estää akkua latautumasta ja homma tulee kuntoon osan vaihtamalla, mutta kun näitä ongelma on niin monella niin veikkaan suunnittelubugia.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Vastauksia ei tule sitten Käyttöauto Vaasasta eikä BMW Group Finlandista.

Yritän seuraavaksi firman tj:tä: http://fi.linkedin.com/pub/marcel-buining/b/4b4/797" onclick="window.open(this.href);return false;

marcel.buining@bmw.fi tai pääte bmwgroup.com voi toimia. Lähetin kumpaankin viestin.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

ainomieli kirjoitti: 2. Hanki akkulämmitin. Tällä palstallakin on joku mainostanut sikahintaista akkulämmitintä jossa 20e tarvikkeet on nätisti paketoitu 200e laatikkoon. Itse en kyllä maksaisi lämmittimestä paria kymppiä enempää, mutta onhan tässä kuitenkin tieteellistä faktaa takana että lämmin akku ottaa paremmin virtaa vastaan kuin kylmä. Toisaalta lämpenee akku ladatessakin niin laturilla saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Tuossa olisi halpa ratkaisu, mutta onhan se koomista alkaa tuollaista uuteen autoon virittämään:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 2-V-39763/" onclick="window.open(this.href);return false;

AGM-akku ei kai juuri lämpene ladatessa, joten pelkkä laturi ei välttämättä auta. Pitäisi virittää sisäpuhallin takakonttiin...
ainomieli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 07 Joulu 2011, 14:48
Auto: BMW F20 116i automaatti

BMWSport kirjoitti: TM:n talvitestissä 2011 oli mainittu lämmitinkanavan vastuksen tehoksi 1250W ja tämä ymmärtääkseni siis kertaa kaksi ? :blink:
En oo ihan varma puhutaanko samasta vastuksesta mutta E46 330d:ssä oli kans kilowatin vastus (1kpl) sisätilanlämmittimen kennolle menevässä putkessa. Käytännössä vastus ei vie niin paljon tehoa kun sitä käytetään katkomalla, samaan tapaan kuin sähköhellan levyjä. Tuosta vaan aiheutui taas yksi tyyppivika, eli tyhjäkäynnillä kylmän moottorin kierrokset heilui vastuksen tahtiin kun välillä laturilta otettiin virtaa ja sekunnin päästä taas ei.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

jaki kirjoitti: Niin, en ymmärrä mitä autoni merkki tai malli tähän liittyy, voisitko selventää:
Mercedes Benz Vito 108CDI vm 1999, ajettu n 310 tkm...
F10:ta: veikkaan, että ratkaisu tuohon tulee olemaan jonkinlainen akunlämmitin. Muuta en keksi.
Kiitos rehellisyydestäsi! Ymmärtänet ettei pakusi tekniikka ole vastaava kuin uusissa F10/11 ja F25 Bemareissa.
Sen takia vertauksesi eivät oiken päde tähän keskusteluun.
Nyt puhutaan uudesta elektroniikasta joka ei oikein tunnu toimivan Suomen kylmässä talvessa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Ja vastaus tuli Käyttöautosta, kiitos Ilkka.
Myyjillä on ollut melko kiire uuden 3-sarjan kanssa, ja sen toki ymmärtää.

Mutta vaikuttaa siltä että BMW yrittää keksiä jonkun syyn omistajille etteivät he aja tarpeeksi autoillaan,
testaavat viimeisen 50 km ajetun matkan.

Mutta katsotaan nyt mitä sieltä rupeaa tulemaan. Ja jotain sieltä tulee, sen verran olen nyt pommittanut
koko BMW organisaatiota.

Tiedoksi vielä että BMW Group Suomen tekniikkahenkilöt ovat:
Tapio Kontkanen ja Antti Äikäs ja tietenkin loppupäätteellä @bmw.fi.

Sain myös viestin P.M:ltä:
"Ihre Nachricht wurde gelesen am Dienstag, 14. Februar 2012 20:08:00 UTC."
Eli viesti on luettu!
Viimeksi muokannut Ricracing, 14 Helmi 2012, 23:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
JMV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 305
Liittynyt: 15 Loka 2011, 18:15
Auto: G26 M440i xDrive Gran Coupe 2022

ainomieli kirjoitti:Se on vissiin juurikin tuo IBS joka tiputtelee "ylimääräisiä" lämppäreitä pois päältä kun akun varaus menee liian alhaiseksi. Tässä on varmaan saksalaisen insinöörin tarkoituksena huolehtia siitä että akulle saadaan tarpeeksi virtaa ja akku latautuu mahdollisimman nopeasti. Mutta jos akku onkin kylmä, kuten monesti tässä tilanteessa on, niin se ei otakkaan virtaa vastaan kuin pari ampeeria.

Sellainen tuli kans mieleen että kun bemari ottaa jarrutettaessa energiaa talteen, ja eihän autossa muuta paikkaa ole tuolle energialle kuin akku niin loogistahan olisi jättää akkuun aina tilaa tälle "jarru" energialle. Tästä voisi seurata sitten se ettei akkua pyritäkkään lataamaan täyteen laturilla vaan IBS kytkee latauksen aikaisemmin pois jolloin säästetään polttoainetta. Talvella tulee taas vastaan sama ongelma ettei akku ota niin nopeasti virtaa vastaan kun jarrutuksen aikana sinne haluttaisiin laittaa ja sen seurauksena akku on aina vajaana.
Tässä on mielestäni asiapuhetta, ei näihin ongelmiin voi olla oikein muutakaan järkevää syytä. Eli latausjärjestelmän toimimattomuus kokonaisuudessaan kylmissä olosuhteissa, akun kylmä sijoituspaikka (+AGM-tyyppi) ja liian herkäksi säädetty akkuvaroitus ovat näiden herjojen juurisyitä - suunnitteluvirheitä siis. Todennäköisesti jo uudelleenohjelmoinnilla saataisiin suurin osa "turhista" herjoista pois. Mielestäni "Charge battery" -herja on silloin turha, jos auto vielä lähtee käyntiin kuten suurimmalla osalla on lähtenyt. Akun varaustilan varoituksiin voisi keksiä vaikka nykyistä useamman eri tason ja ensimmäinen varoitus tulisi vasta, kun tilanne on aidosti kriittisempi. Näin voisi olla "kylmän ilmaston versio" -autoissa. Lämpimissä maissa nykyinen ohjelmisto ja tekniikkakin ovat varmasti täysin päteviä.

BMW:n tekniikka/ohjelmisto on hienoa ja kuten on aikaisemminkin mainittu esimerkiksi 2000-luvun Volvoissa (ainakin S60 ja V70) ei ole vastaavanlaajuisia ongelmia, vaikka akun sijoituspaikka on sama ja täten kutakuinkin yhtä kylmä kuin BMW:llä - lataustekniikka (+AGM-akku) ja ohjelmisto sen eron tekevät.
ainomieli kirjoitti:2. Hanki akkulämmitin.
Pohdinnan ja järkeilyn jälkeen akunlämmittimen hankinta on laitettu harkintaan.
Vastaa Viestiin