F10 5-sarjan talven riesat
Esim. viime perjantaina pk-seudulla lämppärin tehojen mahdollinen pudottaminen akun takia olisi ollut selvä turvallisuuteen vaikuttava riskitekijä kun ei tehot muutenkaan meinanneet riittää kun paikallaan seisottiin tai hitaasti ajeltiin (alle 50 km/h), pakkasta 15 astetta ja pöllyävää lunta tuli lasille välillä (ajoittain tosi paljonkin) joka sitten osittain siihen suli, samalla pyyhkijöihin alkoi kertyä jäätä eli ihan mielenkiintoista. Tuolta osin ei varmaan ole ihan loppuun asti mietitty asia vaikka lämppäri onkin varmaan iso virrankuluttaja.
Itse olen tapellut tuon akun varausongelman kanssa (ja siten myös lämmityksen kanssa) nyt reilun vuoden ja huollon mukaan se on kuljettajan vika. Liian vähäistä ajoa eli pitää ajaa vähintään 30 min käynnistyksen jälkeen!!! Siis kuskin vika! Olen jo niin vit...ntunut, että olin jo yhteydessä maahantuojaan ja siellä kerrottiin, että yhtään toista valitusta tästä ei ole tullut. Mielestäni tämä on tyyppivika sillä tämän hintaluokan autolla pitää pystyä ajamaan lyhyttäkin ajoa yli 20 asteen pakkasessa (minulla lyhyt ajo tarkoittaa noin 20km). Kaikkea on kokeiltu ja en nyt jaksa niistä kirjoitaa, ottaisi illan aikaa mutta huomenna auto menossa taas huoltoon. Maahantuoja sentään lupasi tutkia asiaa ja jos vikaa ei nyt löydy niin miettivät jatkotoimia. Eli ei muuta kuin VALITTAKAA hyvät ihmimset asiasta huololle ja pyytäkää vaikka kyselemääm maahantuojalta onko muita vastaavia ollut. Jos ne jotain saisi siten aikaiseksi. Pyysin maahantuojaa myös lisäämään myyntiesitteisiin maininnan, ettei ko. automallilla voi ajaa suomessa yli 20 asteen pakkasessa. En koskaan tule tämän jälkeen tätä automerkkiä ostamaan.
Suurin ongelma lienee akun sijainti kylmässä paikassa ja nämä Efficient Dynamics kouhkaukset etelämaiden immeisiä varten. Linkin takana ihan asiaa valottavaa juttua akun latausajoista eri lämpötiloissa:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/pakk ... -korjaamon" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/pakk ... -korjaamon" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 222
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
- Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09 - Paikkakunta: Tuusula
Onkohan tämä akkuongelma enemmän porrasperäisten ongelma vai esiintyyköhän sitä myös farkuissakin? Farkuissa voisi kuvitella webaston/sisälämppärin lämmittävän myös akkua paremmin paikallaan ollessa... Kunhan siis vain virtaa riittää webastolle asti... Eiks näissä käytetty vielä jotain erikoistyyppistä akkua (AGM-akku?) mikä on vielä herkempi alhaisempien lämpötilojen ongelmille..? Tuleeko muuten webastollisiin autoihin sama std-akku vai järeempää kalustoa?
Nykyisessä E60:ssä tuota samaa herjaa tulee kanssa aika säännöllisesti -25C jälkeen, mutta en oikeastaan ole mitään ongelmaa siitä havainnut idriven herjan lisäksi...
Nykyisessä E60:ssä tuota samaa herjaa tulee kanssa aika säännöllisesti -25C jälkeen, mutta en oikeastaan ole mitään ongelmaa siitä havainnut idriven herjan lisäksi...
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
- JMV
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 305
- Liittynyt: 15 Loka 2011, 18:15
- Auto: G26 M440i xDrive Gran Coupe 2022
Miten sitten esimerkiksi Volvo on pystynyt ratkaista akun kylmän sijoituspaikan ongelman, koska heilläkin on osassa malleista (ainakin S60 ja V70) akku samassa paikassa tavaratilan välipohjan alla? Vai onko syy BMW:n ongelmiin juuri ED ja AGM-akku, jota Volvossa ei ole?JukkaE60 kirjoitti:Suurin ongelma lienee akun sijainti kylmässä paikassa ja nämä Efficient Dynamics kouhkaukset etelämaiden immeisiä varten.
Voi olla, ei oo tietoa Volvoista sen kummemmin ja muukin oli arvailua, kyllä tuota samaa oireilua oli edellisessäkin E60:ssä jossa ei ollu mitään ED kikotuksia. Ilmeisesti jotain apua on akun lataamisesta ulkoisella laturilla suht säännöllisesti kylmällä eli ei ihan loppuun asti mietitty ratkaisu. Liekköhän farkuissa samaa tautia vai onko akulla lämpimämmät olot kuin sedanissa...JMV kirjoitti: Miten sitten esimerkiksi Volvo on pystynyt ratkaista akun kylmän sijoituspaikan ongelman, koska heilläkin on osassa malleista (ainakin S60 ja V70) akku samassa paikassa tavaratilan välipohjan alla? Vai onko syy BMW:n ongelmiin juuri ED ja AGM-akku, jota Volvossa ei ole?
Itsellä oli aiemmin V70 webastolla ja akku oli tosiaan perällä samassa paikassa kuin tässä nykyisessäkin. Koskaan ei ollut ongelmia. Bemarissa kokeiltu myös akkulaturia ja jopa peräkontin/akun lämmittämistä -30 asteen pakkasella -> ei mitään apua. Auto on nyt huollossa, jossa varmaan taas latailevat akkua päivän ja listaavat ajomäärät ja niiden kilometrit viimeiseltä kuukaudelta ja taas kuitataan ongelman olevan kuskissa....JukkaE60 kirjoitti:Voi olla, ei oo tietoa Volvoista sen kummemmin ja muukin oli arvailua, kyllä tuota samaa oireilua oli edellisessäkin E60:ssä jossa ei ollu mitään ED kikotuksia. Ilmeisesti jotain apua on akun lataamisesta ulkoisella laturilla suht säännöllisesti kylmällä eli ei ihan loppuun asti mietitty ratkaisu. Liekköhän farkuissa samaa tautia vai onko akulla lämpimämmät olot kuin sedanissa...JMV kirjoitti: Miten sitten esimerkiksi Volvo on pystynyt ratkaista akun kylmän sijoituspaikan ongelman, koska heilläkin on osassa malleista (ainakin S60 ja V70) akku samassa paikassa tavaratilan välipohjan alla? Vai onko syy BMW:n ongelmiin juuri ED ja AGM-akku, jota Volvossa ei ole?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
- Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)
Onko muilla ollut ongelmia pissapojannesteen kanssa?
Itsellä jäi liian kevyet seokset, kun pakkanen kiristyi tammikuun puolessa välissä ja nesteet jäätyi. Kun vihdoin sain pesunestettä taas suihkuamaan, laitoin -40 asteen ainetta raakana. Lisäksi suihkuttelin sen verran, että pitäisi olla vain tätä vahvempaa systeemin joka paikassa.
Kuitenkin joka kerta, kun on enemmän pakkasta, nestettä ei tuulilasille tule. Viimeksi tänä aamuna -13 asteessa. Ja pitäisi kai olla suuttimien lämmityskin...
Itsellä jäi liian kevyet seokset, kun pakkanen kiristyi tammikuun puolessa välissä ja nesteet jäätyi. Kun vihdoin sain pesunestettä taas suihkuamaan, laitoin -40 asteen ainetta raakana. Lisäksi suihkuttelin sen verran, että pitäisi olla vain tätä vahvempaa systeemin joka paikassa.
Kuitenkin joka kerta, kun on enemmän pakkasta, nestettä ei tuulilasille tule. Viimeksi tänä aamuna -13 asteessa. Ja pitäisi kai olla suuttimien lämmityskin...
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
edellinen F10 520d Business
Auto seissyt jonkin aikaa pihalla ja vasta nyt kävin ottamassa kuvan.Turbo kirjoitti:Pistäs oikein kuvaa tulemaan, niin päästään ihmettelemään moista vimesen päälle olevaa viritystäAnyway kirjoitti:Pakkasaamuna tuo ohjauspyörä on tosi kylmän tuntuinen.
No mää kävin Biltemassa ja ostin mustan rattisuojuksen hintaan 5,99 euroa.
Sen halkaisija oli 37 cm ja ratin 38 cm eli sentin liian pieni, no ei se ollut mikään
ongelma, mää leikkasin suojuksen poikki ja ompelin pienet pätkät mustaa kengännauhaa
suojuksen päihin, laitoin rattiin ja vedin solmulla kiinni.
Ratista tuli mukavan pehmeä ja tarkenee aamullakin lähteä ohuilla sormikkailla. Suosittelen.
Motonetissä oli samankokoiset eli sentin liian pienet.
Nyt mää voin Esson baarilla kehuskella mesekuskeille, että oon tuunannu Bemariani. . .
Tuota suojusta en omilla konsteilla saanut laitettua rattiin, suojuksen kumi ei tuntunut
venyvän yhtään enkä alkanut väkisin yrittämään. Motonetissä myyjä sanoi, että kun ovat voimalla
yrittäneet, niin suojus on repeytynyt. No leikkaamalla ja sitomalla tuo hoitui.
Toinen riesa on ollut kuskin puoleisen oven lukon jäätyminen. Oveen osuu herkästi tuuli ja pakkasella
se näköjään helposti jäätyy. No mää leikkasin liuskan pehmeää fleece-kangasta ja käärin kahvaan
lukon suojaksi eikä oli sen jälkeen lukko jäätynyt.
Tässä kuva ratista, jos tämä nyt onnistuu.
Viimeksi muokannut Anyway, 08 Helmi 2012, 16:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Hydrophyte
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 286
- Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
- Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
- Paikkakunta: Klaukkala
- Viesti:
En tiedä mikä on vakio akku F11 mallissa. Itselläni on tehdasasenteinen Webasto ja akun koko näyttäisi olevan 90Ah.samulis kirjoitti:Tuleeko muuten webastollisiin autoihin sama std-akku vai järeempää kalustoa?
- Vice
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 881
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
- Auto: ex - F11 520d M Sport A
Muistaakseni 90Ah on vakio akun koko F11, jossa 520d kone ja 8-vaihteinen automaatti (manuaalissa 80Ah), lisäksi 90Ah taisi olla kaikissa isommissa dieseleissä (vaihteistosta riippumatta). Bensoja en muista...
- JMV
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 305
- Liittynyt: 15 Loka 2011, 18:15
- Auto: G26 M440i xDrive Gran Coupe 2022
Uusimman esitteen mukaan kaikissa muissa 90 Ah akku, paitsi seuraavissa 80 Ah:
F10: 535i ja 520d EDE
F11: 535i, 520d ja 525d
Viime perjantaina oli sijaisautona F11 520dA muutaman tunnin ja ainakin se lähti täysin normaalisti käyntiin joka kerralla. Oli seissyt useamman päivän 20-30 asteen pakkasessa. Lyhyehköistä taajama-ajomatkoista huolimatta ei herjaillut mitään akun varaustilasta.
F10: 535i ja 520d EDE
F11: 535i, 520d ja 525d
Viime perjantaina oli sijaisautona F11 520dA muutaman tunnin ja ainakin se lähti täysin normaalisti käyntiin joka kerralla. Oli seissyt useamman päivän 20-30 asteen pakkasessa. Lyhyehköistä taajama-ajomatkoista huolimatta ei herjaillut mitään akun varaustilasta.
Turbo kirjoitti:Tuolla ratin karvasuojuksella F10:ssä saa jo respectiä!Anyway kirjoitti:Tässä kuva ratista, jos tämä nyt onnistuu.
Joo, ja usko tai älä, mutta tuli sellainen todellisella limusiinillä ajamisen tuntu. . .
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Tein saman mokan viime talvena (loppusyksystä), eli siis kesälitkut jäivät pissapojan säiliöön, kun talvi yllätti.mj1973 kirjoitti:Onko muilla ollut ongelmia pissapojannesteen kanssa?
Itsellä jäi liian kevyet seokset, kun pakkanen kiristyi tammikuun puolessa välissä ja nesteet jäätyi. Kun vihdoin sain pesunestettä taas suihkuamaan, laitoin -40 asteen ainetta raakana. Lisäksi suihkuttelin sen verran, että pitäisi olla vain tätä vahvempaa systeemin joka paikassa.
Kuitenkin joka kerta, kun on enemmän pakkasta, nestettä ei tuulilasille tule. Viimeksi tänä aamuna -13 asteessa. Ja pitäisi kai olla suuttimien lämmityskin...
Niitä piti sitten sulattaa pitkään lämpimässä tallissa ja saada kaikki vedet säiliöstä pois ja sitten Lasolia
säiliöön. Putkiin mahtuu yllättävän paljon nestettä.
Toimii vielä tänä talvenakin, hajuhan on hirveä mutta toimii.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Siis eihän mullakaan ole koskaan ollut sähköongelmia mun Bemujen kanssa, mutta ei myöskään koskaan Webasto tms.JMV kirjoitti:Uusimman esitteen mukaan kaikissa muissa 90 Ah akku, paitsi seuraavissa 80 Ah:
F10: 535i ja 520d EDE
F11: 535i, 520d ja 525d
Viime perjantaina oli sijaisautona F11 520dA muutaman tunnin ja ainakin se lähti täysin normaalisti käyntiin joka kerralla. Oli seissyt useamman päivän 20-30 asteen pakkasessa. Lyhyehköistä taajama-ajomatkoista huolimatta ei herjaillut mitään akun varaustilasta.
Sähkötolpassa kiinni (tehoton paistinpannu ja Defan sisälämppäri jossa tehoa 2100 W) ilman akkulaturia.
Sulattaa 2 tunnissa jopa 15 sentin lumet -15 asteessa ikkunoista. Ajot melko lyhyitä pyrähdyksiä, n. 5-15 km ja 10-30 min.
Sehän on ihan selvä että Webasto vie sähköä aivan hirveesti kuten JukkaE60:n Tuulilasin linkki kertoi.
Eli jos hankit Webaston niin pitäsi myös hankkia autoon isompi laturi ja akku tai vähintään tolppasähkö laturi.
Mutta sitähän ei Webasto myyjät halua juuri ottaa esille...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- 540iA
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 131
- Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:20
- Auto: BMW M4 F83 LCI Competition
Webasto on kyllä aivan loistava laite. 20min lämmitys riittää kun tehoa on 5,2KW.
Ajoa tulee itsellä 2x16km viikolla/pv ja viikonloppuna yleensä joku pidempi reissu. Webasto on päällä kotona töissä sen n.20min ennen lähtöä.
Hanurigrilliä tai takalasin lämmitintä en käytä koskaan, lienee suurimmat kuluttajat webaston lisäksi.
Autossahan on 180A laturi, ei jää kiinni laturin koosta.
Akkuvaroituksia ei ole tullut kertaakaan, kovimmilla pakkasilla avaan takakontin reunoista verhoilun jotta akku saisi vähän lämpöä ja ottaisi latausta vastaan.
Webasto on jälkiasennettu gsm-käynnistimellä. Voi käyttää ajossa lisälämpönä ja käynnistyy tekstiviestillä kunhan auto vaan on puhelinverkon alueella. 30 min asetettu lämmitysajaksi niin akku riittää.
Täytyy Webastosta kertoa faktoja semmoisen käyttäjän kenellä semmoinen on
Ajoa tulee itsellä 2x16km viikolla/pv ja viikonloppuna yleensä joku pidempi reissu. Webasto on päällä kotona töissä sen n.20min ennen lähtöä.
Hanurigrilliä tai takalasin lämmitintä en käytä koskaan, lienee suurimmat kuluttajat webaston lisäksi.
Autossahan on 180A laturi, ei jää kiinni laturin koosta.
Akkuvaroituksia ei ole tullut kertaakaan, kovimmilla pakkasilla avaan takakontin reunoista verhoilun jotta akku saisi vähän lämpöä ja ottaisi latausta vastaan.
Webasto on jälkiasennettu gsm-käynnistimellä. Voi käyttää ajossa lisälämpönä ja käynnistyy tekstiviestillä kunhan auto vaan on puhelinverkon alueella. 30 min asetettu lämmitysajaksi niin akku riittää.
Täytyy Webastosta kertoa faktoja semmoisen käyttäjän kenellä semmoinen on
ex bemarit: F11 M550d, F11 520dA M-Sport, E 46 330Ci M-Sport II, Z3 M Coupe, E 39 540iA, E 39 523i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
- Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)
Nyt alkoi tulemaan yhdestä suuttimesta, mutta tietenkin kuskista kauimmaisesta. Ilmeisesti vaan laihaa nestettä vieläkin letkuissa, jatketaan sulatusyrityksiä. Viikonloppuna pitäisi lauhtua onneksi, jotenkin ei viitsisi uuden Bemun kimpussa pelata rivarin pihalla hiustenkuivaajan kädessä...Ricracing kirjoitti:Tein saman mokan viime talvena (loppusyksystä), eli siis kesälitkut jäivät pissapojan säiliöön, kun talvi yllätti.mj1973 kirjoitti:Onko muilla ollut ongelmia pissapojannesteen kanssa?...
Niitä piti sitten sulattaa pitkään lämpimässä tallissa ja saada kaikki vedet säiliöstä pois ja sitten Lasolia
säiliöön. Putkiin mahtuu yllättävän paljon nestettä.
Toimii vielä tänä talvenakin, hajuhan on hirveä mutta toimii.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
edellinen F10 520d Business
- 540iA
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 131
- Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:20
- Auto: BMW M4 F83 LCI Competition
Olisko tästä hyötyä akun varauksen riittävyyteen, osattaisiin käyttää sitä omaa autoa.
Suoraan Bmw sivuilta.
Heti kun kuljettaja ottaa jalkansa kaasupolkimelta tai jarruttaa, laturi kytkeytyy kiinni ja muuntaa ylimääräisen liikkeen sähköenergiaksi. Kun akkua on ladattu riittävästi, laturi kytkeytyy taas irti moottorista. Tämä vähentää moottorin kuormitusta ja vähentää siten päästöjä. Samalla säästyy polttonestettä, ja kiihdytykseen on käytettävissä enemmän tehoa.
Eli ennakoiva ajotapa ja hidastetaan rullaamalla jo kaukaa risteystä lähestyttäessä. Voihan sitä mittaristosta seurata milloin lataaminen on tehokasta. Kokeilkaa vähän muuttaa ajotapaa jos auttaisi ongelmaan. Tulee itse ajettua isolla turvavälillä ja rullattua moottorijarrutuksella pitkiä matkoja.
Suoraan Bmw sivuilta.
Heti kun kuljettaja ottaa jalkansa kaasupolkimelta tai jarruttaa, laturi kytkeytyy kiinni ja muuntaa ylimääräisen liikkeen sähköenergiaksi. Kun akkua on ladattu riittävästi, laturi kytkeytyy taas irti moottorista. Tämä vähentää moottorin kuormitusta ja vähentää siten päästöjä. Samalla säästyy polttonestettä, ja kiihdytykseen on käytettävissä enemmän tehoa.
Eli ennakoiva ajotapa ja hidastetaan rullaamalla jo kaukaa risteystä lähestyttäessä. Voihan sitä mittaristosta seurata milloin lataaminen on tehokasta. Kokeilkaa vähän muuttaa ajotapaa jos auttaisi ongelmaan. Tulee itse ajettua isolla turvavälillä ja rullattua moottorijarrutuksella pitkiä matkoja.
ex bemarit: F11 M550d, F11 520dA M-Sport, E 46 330Ci M-Sport II, Z3 M Coupe, E 39 540iA, E 39 523i